Metodika

Brainobrain

Malo drugačija matematika

Fatima Kačapor

11.08.2016

Trenerica Vesna kaže da fakultet ne priprema nastavnike i nastavnice za stvarni rad u nastavi i ističe: Tu vas uče kako pripremiti čas i udovoljiti zahtjevima kurikuluma, ali ne i kako reagirati kada je te zahtjeve nemoguće zadovoljiti. Rad sa djecom, bez obzira na formalno ili neformalno obrazovanje, zahtijeva potpunu posvećenost i angažman, te stalno otkrivanje i traganje za novim interesantnijim metodama rada. Jedna od takvih metoda je i ova – jednostavniji, lakši i zabavniji način usvajanja znanja iz dobropoznatog strašnog predmeta – matematike.

Foto: Nihad Katica

Časovi Brainobrain, koje organizira Udruženje Kult iz Sarajeva, održavaju se u prostorijama obrazovno-razonodnog centra za mlade Spajalica i u SOS-društvenom centru Hermann Gmeiner. Na jednom takvom smo i mi prisustvovali. U prostoriji su četiri djevojčice i tri dječaka. Iz svojih ruksaka vade na sto udžbenik, svesku i abakus, poznatiji kao računaljka. Nastavnica Vesna bilježi na tabli misao dana na engleskom i bosanskom jeziku: Practice abacus daily. Be commited to whatever you do / Vježbaj na abakusu svakodnevno. Budi posvećen svemu što radiš i govori učenicima/ama da je prepišu u svoje sveske. Jedan od učenika kaže: Ja ću na hrvatskom, na šta nastavnica dodaje: Pa dobro, na svu sreću identično je. Dok pišu, nastavnica priprema i dijeli materijal uz pomoć kojeg će nešto kasnije praviti papirne slonove. Zatim pregleda zadaće i pohvaljuje one koji su ju dobro uradili. Ostale ohrabruje da više vježbaju uz riječi: Nema veze, na greškama učimo, važno je da se trudimo. Moli da neko od njih pročita misao dana sa table i objasni te riječi. Filip kaže da trebamo svakodnevno vježbati i ne odustajati. Nastavnica potvrđuje i objašnjava: Treba biti uvijek posvećen onome što otpočnemo, posvetiti tome punu pažnju, biti maksimalno fokusiran, tj. usmjeren. Sve što radimo trebamo raditi na najbolji mogući način. Nakon toga predlaže da zajedno rade zadatke pred tablom na velikom abakusu i proziva Merisu da prva počne. Učionicom odzvanjaju magične riječi: Look at the some three, look below, is it enough? Enough. Use your thumb to push up because it's powerful. Keeping the finger, got three, next less one. Use your forefinger... uz koje učenici/e rješavaju matematičke zadatke na abakusu. Nakon 10-ak minuta vježbanja slijedi, đacima, zabavniji dio – pravljenje slona. Nastavnica im asistira i ispituje ih riječi na engleskom: Kako se kaže ljepilo na engleskom?, a svi uglas ponavljaju: glue i radosno oblikuju svog slona lijepeći papire. Nastavnica nastavlja: Uredu, a kako se kaže slon?, a učenici sa samopouzdanjem odgovaraju: elephant. Zatim skupa rade vježbu pisanja broja osam pomoću svoga tijela, sa ispruženom desnom rukom koja predstavlja njihovu surlu. Nakon toga rade speed-test, tj. pišu brojeve od 1 do 0 (1, 2, 3... 9, 0) u svoje udžbenike i za to imaju 60 sekundi. Na nastavnicin znak počinju i završavaju. Ona pregleda urađene testove i ustanovljava da pokazuju napredak te ih pohvaljuje. Zatim im govori da će za zadaću raditi analizu ličnosti, i to po grupama, koje raspoređuje poštujući njihove želje (njihovo zadovoljstvo jer imaju svoja prava je vidljivo na licima). Ličnost koju će analizirati narednih pet sedmica je Albert Einstein. Za početak, na naredni čas trebaju donijeti po tri činjenice, tj. podatka o životu i djelu najvećeg fizičara. Ponovo se vraćaju na vježbanje i opuštanje mišića: Stavite svoje ruke u visini ramena. Sve svoje prstiće spojite, pritisnite ih jako, zatvorite oči i dišite duboko. Nakon opuštanja, ponovo vježbaju na abakusu. Svi zadaci su uspješno završeni i dvosatni čas je gotov – ko bi rekao, dva sata su prošla, a niko od djece nije pitao kad će kraj.

Vesna Filipović je diplomirana pedagoginja, a trenerica Brainobraina postala je položivši međunarodni ispit za ovaj program. Brainobrain je namijenjen djeci od 4 do 14 godina, a temelji se na radu na abakusu, tzv. računaljki, koja se koristi za rješavanje matematičkih zadataka. Način na koji se upotrebljava detaljno objašnjava Vesna: Mali džepni abakus se koristi tako što se položi na sto vodoravno, lijevom rukom se drži abakus za okvir tačno ispod zadatka koji rješavamo, dok se palac i kažiprst desne ruke koriste za pomjeranje bobica. Rad na abakusu zahtijeva razvijenu finu motoriku prstića djeteta, a od ranije znamo da su nervni završeci sabrani upravo u jagodicama naših prstiju. Svaki pokret prstićima pri finoj motorici omogućava dodatni razvoj sinapsi u mozgu djeteta, te omogućava njegov intelektualni razvoj. Posebno naglašava da se kod djece razvijaju obje hemisfere mozga i dodaje da su metode VAK (vizualno + auditivno + kinestetički), koje se koriste u programu Brainobrain, te koje omogućavaju lakše i dugotrajnije pamćenje gradiva. Svaki pokret je popraćen određenim tekstom tzv. magičnim riječima, a uz to se i vizualno prate promjene na abakusu tj. položaj bobica koji ima određenu vrijednost i značenje. Posebno je zanimljivo to što se smjenjuju metode rada, kao i aktivnosti dvosatnih časova pa se tako rade vježbe opuštanja, speed-testovi, razgovori, tj. diskusije o misli tog dana, prave se predmeti od papira, a na kraju se i usvaja matematika na potpuno novi i zanimljivi način. Iako su časovi na maternjem jeziku, 30% gradiva se objašnjava na engleskom, stoga ovaj program nudi i učenje stranog jezika. U BiH je Brainobrain došao u februaru 2014. godine, kada su Adnan i Snežana Fišeković, bračni par iz Sarajeva, organizirali prve časove. Danas u Sarajevu postoje tri centra, na području općina Ilidža, Novi Grad i Centar. Organizator Adnan Fišeković ističe da su trenutno u toku pregovori oko organiziranja i širenja programa u Tuzli, Mostaru, Zenici, Banjoj Luci, Brčkom i Vitezu. Saradnju s javnim obrazovnim institucijama u BiH su pokušali ostvariti, ali nije bilo interesa vlasti. Međutim, potrebe za tim ima. Trenerica Vesna kaže da fakultet ne priprema nastavnike i nastavnice za stvarni rad u nastavi i ističe: Tu vas uče kako pripremiti čas i udovoljiti zahtjevima kurikuluma, ali ne i kako reagirati kada je te zahtjeve nemoguće zadovoljiti. Rad sa djecom, bez obzira na formalno ili neformalno obrazovanje, zahtjeva potpunu posvećenost i angažman, te stalno otkrivanje i traganje za novim interesantnijim metodama rada. Jedna od takvih metoda je i ova – jednostavniji, lakši i zabavniji način usvajanja znanja iz dobropoznatog strašnog predmeta – matematike. Brainobrain program se sastoji od 10 do 12 nivoa, a svaki traje 3 do 4 mjeseca. Nastava se održava jedanput sedmično u trajanju od dva sata i mjesečno košta 80 konvertibilnih maraka. Grupe se sastoje od manjeg broja učenika/ica (od 5 do 15) kako bi se postigli bolji rezultati i omogućio individualni pristup. Neizostavan segment je i svakodnevna domaća zadaća, bez koje nema rezultata. Roditelji trebaju svaki dan vježbati sa djecom zadatke u trajanju od petnaest minuta. Da im to ne predstavlja problem pokazuju dječiji rezultati na nastavi. Ilhama, Tarikova mama kaže: Kratko smo mi ovdje, ali sam ja oduševljena, pogotovo abakusom, tako se lako računa. Prvenstveno sam ga prijavila zbog tog sistema učenja, i zato što to obuhvata puno stvari, a toga u našem osnovnom školstvu nema. Moj sin Tarik je hiperaktivan, inteligentan i treba ga usmjeriti, a ovdje to odlično rade. Mislim da je ovo super!

Također, i djeca su zadovoljna programom. Vesna kaže da je njihovo najčešće pitanje Zašto ovako ne učimo u školi. Ističe: U radu sa djecom itekako se osjeti utjecaj školskih navika i potrebno je neko vrijeme da se djeca opuste, posebno mlađi školarci, te da usvoje opuštenije ponašanje i razgovor za vrijeme Brainobrain časova.

Neki od dječijih odgovora na pitanje zašto vole Brainobrain su:

Kenan (10): U školi nemaš nikad odmora, a ovdje možeš da se igraš i pričaš i opet radiš.

Tarik (7): U školi još ne znaju sva djeca računati pa koriste digitron, a mi ovdje svi znamo zbog abakusa.

Ilhana (9): Mi u školi računamo na prste, a ovo je bolje, baš mi se sviđa abakus jer volim i engleski.

Matematika je najstrašniji školski predmet. Mali je broj onih koji ju zavole i prigrle. Brainobrain to djeci nudi, a osim toga, prema tvrdnjama organizatora, razvija i obje hemisfere mozga. Stoga, šta stoji na putu da se dječije suze zamijene širokim osmijesima, s abakusima u rukama?

Najnovije

Smernice u praksi

Mi smo smernice prihvatili, jel tako, Danice?

Ružica Marjanović

Obrazovanje očima i srcem jedne mame

Čas može biti i kombinovan

Fontoplumo

Bingeing kao lijek za nestrpljivost

Pažnja učenika i studenata na mikro i makroplanu

Samir Lemeš

Obrazovanje očima i srcem jedne mame

Njezino veličanstvo – prezentacija

Fontoplumo

Kad provjera znanja krene krivo

Djedovina

Sifet Karalić