Nova čitanja

Evropska noć istraživača

Praznik nauke

Ines Haskić

04.10.2016

Ove godine se Evropska noć istraživača 2016, pod sloganom Otkrijte nepoznato, tridesetog septembra organizovala u šest bosanskohercegovačkih gradova: Sarajevu, Banjoj Luci, Mostaru, Bijeljini, Goraždu i Travniku. Bosna i Hercegovina na ovaj način podržava istraživanje i inovacije već petu godinu zaredom. Cilj projekta je promovisanje nauke, isticanje pozitivnog uticaja istraživača na svakodnevni život građana, te promovisanje karijere istraživača. Manifestacija se održava u gotovo svim evropskim državama, i to u isto vrijeme, svakog zadnjeg petka u septembru, još od 2005. godine.

Fotografije: Ines Haskić

Uslišene molitve za nauku

Pratila sam događaj u Sarajevu. Lokacija – ljetna pozornica na Vilsonovom, na zelenoj površini između dva muzeja, Historijskog i Zemaljskog – koji su također otvorili svoja vrata za sve zainteresovane goste nudeći bogat i prilagođen program. Bina i pultovi, okupljeni u dva velika pravougaonika, ispred i iza pozornice. Za govornicom su, nešto nakon 17 sati, organizatorica Lejla Čamo i načelnik Novog Sarajeva Nedžad Koldžo (čije obraćanje prenosim u cijelosti) manifestaciju proglasili otvorenom:

Dobrodošli, po peti put, na naše Vilsonovo šetalište, na ovu prelijepu manifestaciju koja se odvija danas u isto vrijeme u većini velikih evropskih gradova. Nadam se iskreno da ćemo u tu EU doći i ući i prije nego što mislimo. U svakom slučaju sad već možemo potpuno jasno reći da ćemo doći mnogo prije nego što smo mislili prije desetak dana, s obzirom na dešavanja na političkoj sceni i na uspjeh našeg Vijeća ministara. Pretpostavljam da jedan, makar mali doprinos čitavom tom procesu smo dali i mi usvajajući ove evropske prakse, po čemu je općina NS poznata. Zato mi je puno srce što se večeras, odnosno danas, jer nije još večer, iako je manifestacija nazvana Noć istraživača, okupilo ovoliko zainteresovanih. Prošle godine nas je malo vrijeme zezalo, ovaj put je eto i dragi Bog uslišio naše molitve i dao je lijepu večer, lijepo vrijeme. Želim samo da uživate i vidite sva ona dostignuća koja nauka može da vam pruži. Općina NS je između ostalog i univerzitetski centar, s obzirom na to da se jedan dobar dio visokoškolskih institucija nalazi upravo kod nas. Uživajte i nemojte se bojati i stiditi da one koji vam nešto prezentiraju pitate sve što vas interesuje. Što bolje pitanje postavite, dobićete kvalitetniji odgovor, više ćete znati i više ćete vrijediti. Puno sreće i akobogda i dogodine ovdje u još većem broju da propratimo ovu manifestaciju.

Poželjela sam postaviti nekoliko pitanja Načelniku, da bih više znala i više vrijedila, ali sam se radije bavila istraživačima, jer je ovo njihova večer za nauku, a ne noć za EU, Vijeće ministara ili molitve, odnosno politiku.

 

Slobodni radikali

Na ovogodišnju manifestaciju istraživača prijavilo se osam srednjih škola sa 20 projekata.

Predstavnici Elektrotehničke škole za energetiku iz Sarajeva ponudili su sedam izuma:

PCX su predstavili vodeno hlađenje laptopa, koje se sada koristi samo za moderne skupe kompjutere.

LED su pokazali da je LED sijalica najprihvatljivija za ljudsko oko, pa tako i učenje, u odnosu na običnu i štednu sijalicu koja proizvodi UV zračenje i infra crvene zrake, što je štetno za čovjeka. Prednosti su i trajanje, oko 35 godina, i djelotvornost na ljudsku kožu.

EEE Centar izvrsnosti 5 su napravili univerzalni – što je inovacija – solarni kolektor, spoj solarnih ćelija i fotonaponskih panela, pomoću kojeg se na najefikasniji način od sunčeve energije dobija električna energija.

Pregrijani su predstavili indukcioni grijač koji služi za beskontaktno zagrijavanje grijanog predmeta. Smatraju da grijač ima veliki potencijal u domaćinstvu, a ne samo u industrijskoj obradi metala, kako se danas koristi.

EEE Centar izvrsnosti 3 su od raspoloživih elemenata napravili lako prenosivi solarni punjač mobitela, koji su rado isprobavali zainteresovani posjetitelji.

EEE Centar izvrsnosti 2 su napravili klima uređaj od recikliranih starih dijelova – posuda porodičnog sladoleda i motora od fena.

EEE Centar izvrsnosti 1 je napravio električni mlin za bosansku kahvu, koji čine napon, transformator, Gretzov spoj koji pretvara naizmjeničnu struju u istosmjernu, motor od brisača Golfa 2, metalno kućište, ručka i stari mlin.

 

Predstavnice i predstavnici Srednjoškolskog centra Hadžići, odnosno njihova Gimnazija, ponudili su četiri inovativna rješenja:

Eko djevojke su dekupaž tehnikom obnovile stare kartonske kutije za svakodnevnu upotrebu.

Antacid tim su željele da ispitaju koji od 4 anatacida ima najbolju djelotvornosti u liječenju boli kod žgaravice i gastritisa. Antacid neutralizuje želučanu kiselinu i povećava pH vrijednost.

Slobodni radikali su svojim eksperimentom željele da probude ekološku svijest građana upozoravajući na štetan uticaj benzinskih para na biljke.

Eko alaun su objasnile kako se umjesto recikliranja aluminija u nove limenke/konzerve taj materijal hemijskim procesom može prevoditi u novo, korisno hemijsko jedinjenje alaun koje se koristi u industriji i za pročišćavanje. Mnogo je jeftinije proizvoditi alaun u labaratoriji nego ga kupovati u apoteci.

Predstavnici Međunarodne srednje škole iz Tuzle imali su tri projekta:

Idemo sigurno su predstavili Safe Go – sigurnosni sistem za gorivo, koji bi, ugrađen u automobile, onemogućavao saobraćajne nesreće na benzinskim pumpama. Sistem ne dozvoljava pokretanje automobila sve dok se ne izvadi pištolj od pumpe. Izum je originalan i spriječio bi brojna zapaljenja i tragedije.

Fornaks grupa đaka je osmislila Memefy, projekat koji učenje treba da napravi lakšim, jer su i oni među onima koji ne mogu da uče jer im je mrsko, ili im klasično učenje nikako nije zanimljivo. Riječ je o web stranici koja prilikom otvaranja prvo upućuje na kviz, da se otkrije na koji način učenik najlakše pamti. Ako je to vizuelno pamćenje, dalje se prikazuju šaljive slike koje asociraju na određeno znanje, koje je iza njih sakriveno. Pored vizuelnog postoje zvučni i način pamćenja nekom aktivnošću. Po mišljenju ovog tima, učenje pomoću računara treba da zamijeni školske knjige i uobičajene načine primanja informacija koje se brzo zaboravljaju. Smatraju da bi đaci na ovaj način internet i kompjutere, koji zaokupljaju svu njihovu pažnju, koristili u svrhu nauke, a ne samo za društvene mreže.

Mladi znanstvenici su predstavili Akvaponiks sistem koji objedinjuje životinjski i biljni svijet, tako da obje zajednice od toga imaju koristi. Biljka koristi vodu iz ribnjaka, obogaćenu prirodnim đubrivom. Voda se pročišćava preko zemlje i prirodnog filtera za vodu – tako kruži i ostvaruje se velika ušteda. Sistem se danas ne koristi u kućnoj upotrebi, a ovaj tim je pokazao kako se može uspostaviti i na akvarijumu. Ono što je važno napomenuti jeste da se vremenom smanjuje nivo vode, te je treba dosipati.

 

Predstavnici Srednje medicinske škole iz Sarajeva su imali dva izuma:

Mala istraživačka škola MIŠ je metodama genetske terapije i imunizacije razvila ideju u borbi protiv HIV infekcije, Pobijedi AIDS, spasi svijet. Realizacijom se može postići doživotna rezistencija na virus HIV čime bi se znatno poboljšao životni vijek. Teorija nije realizovana jer je potrebna ogromna svota novca, ali je prihvaćena od strane svih stručnjaka na prostoru bivše države. Da bi se projekat realizirao u BiH potreban je i stručan kadar i specijalna vrsta labaratorije i opreme koju BiH nema.

Hemijska sekcija je ispred svoje škole predstavila Lijek za 21 vijek, za liječenje kandide i HPV-a. Radi se o propolisu, lijeku na koji čovjek ne može postati otporan. Inovacije su alkoholna ekstrakcija propolisa, krema na bazi propolisa i vodena emulzija propolisa.

Predstavnici Srednje škole za okoliš i dizajn, Druge gimnazije, Srednje elektrotehničke i Tursko-bosanskog koledža, svi iz Sarajeva, predstavili su po jedan projekat:

Happy Plants su predstavile Permakulturu, recepturu izrade ekoloških preparata za zaštitu biljaka od štetočina i bolesti.

Tim MEHATRIONIKA je predstavio INGEMAR, robotsku jedinicu sa jednim inovativnim mehanizmom koji pretvara obrtni momenat u linearno kretanje. Služi za pretraživanje opasnih ili nepristupačnih područja, naprimjer minskih i radioaktivnih polja. Robot se kreće poput pauka u prirodi, naizmjeničnim podizanjem nožica.

Automatika SETS su napravili dva robota, protivpožarni i autonomni skladištar koji rade na principu senzora za vatru ili teret. Senzori kontrolišu motor, detektuju plamen koji onda robot gasi. Ako gašenje ne uspije, motor se ponovo pokreće, vozilo se približava vatri i ponovo gasi plamen. Skladištar pronalazi teret, uzima ga, traži prazno mjesto u skladištu i spušta teret.

 

Stem Cell je predstavio kloniranje sh-RNK i plazmida iz skupine MLL-1 kompleks proteina. Ono čime se bavio jesu matične ćelije. Princip projekta jeste da se uzme jedna tjelesna ćelija koja treba da se vrati u stanje iz kojeg će moći da se razvija u bilo koju ćeliju, na čemu se i zasniva stem-terapija. Učenik je poboljšao efikasnost ovog eksperimenta pronalazeći određene proteine.

Ideje za večerašnje projekte potekle su od đaka, a nerijetko i od profesor(ic)a, koji su im dosta pomagali i u realizaciji. Samo takmičenje je često bila njihova osnovna motivacija. Praktična nastava postoji i prati plan i program i podrazumijeva odrađivanje već poznatih zadataka. Učenici smatraju da je ključna volja, da njihovi drugovi i drugarice u školi često nisu motivisani da istražuju. Za motivaciju su, po njihovom mišljenu, odgovorne škole koje trebaju da ponude kvalitetan kadar i školski program, jer uslovi uglavnom postoje. Djeca koja su konstantno zainteresovana za inovativnost i istraživanja najčešće se time bave privatno u svojim kućama ili na sekcijama, ako u školi postoje. Đaci koji su zainteresovani za robotiku imaju potrebu da svoje znanje prenesu i svojim vršnjacima, voljeli bi da im to škola omogući. Zaključak je da se u školama inovativnosti često ne pridaje mnogo važnosti niti se ona podstiče van takmičenja. Učenici su mi naveli svega nekoliko individualnih projekata koje su realizovali u školama na sekcijama, a koje su prezentovali i na različitim inovatorskim sajmovima: eko krov sa solarnim panelom, pametna kuća – razvedena instalacija po kući telefonskom žicom, automatizovani sportski tereni, pravljenje eko cekera, ekološki deterdženti... Pojedini timovi su unaprijed znali da njihov projekat neće privući pažnju ni žirija ni javnosti, jer se teme same po sebi ne vrednuju dovoljno u društvu u kojem živimo. Kao, recimo, eko teme.

Pored nagrađenih projekata srednjoškolaca, dodijeljene su i nagrade za najbolje učesnike takmičenja u poznavanju nauke te za crteže i priče na teme svemira, otkrivanja nepoznatog, pronalazaka, putovanja vremeplovom, izuma i sl.

Upravljanje željom

U Naučnom parku volonteri i volonterke su djeci i njihovim roditeljima (i sa njima!) strpljivo demonstrirali različite eksperimente. Naprimjer, mlijeko postaje magično ako u njega ubacimo više različitih boja za kolače, jer štapić za uši natopljen u deterdžent za suđe, koji reaguje na masnoću, boju tjera dalje od štapića i ostavlja bijeli trag, što omogućava slikanje na mlijeku. Šejk od vode, pjene za brijanje i boja za kolače pokazuje da boja za kolače preko pjene oboji i vodu u čaši koja nema direktan dodir sa bojom. Šta je rastvorljivo u vodi: šećer, sol, pijesak i ulje. Ako na flašicu sa sirćetom navučemo balon, u koji smo prethodno usuli sodu, hemijskom reakcijom balon se naduva. Svijeća troši i kisik iz vode, kada potroši onaj u prevrnutoj čaši na tanjiru napunjenom vodom. Na pozornici, na kojoj je Naučni park organizovan, svi su imali dječiju želju za istraživanjem, svi su jednako uživali, i roditelji i djeca.

 

Na koncertu za male istraživače dječaci i djevojčice su, uz pratnju svojih kolega muzičara izvodili različite pjesmice o svemiru, čistoj planeti, suncu, šumi, prašumama, zelenilu, pustinji, planinama, jelenu, srni i čuvanju životinja; kao da su znali da ih iz publike motri nekoliko najvjernijih čovjekovih prijatelja koji su se povremeno i sami zadovoljno oglašavali sa av av.

Mališane je posebno obradovalo kada je vatrogasna jedinica demonstrirala gašenje požara. Vidno uzbuđeni i sretni trčali su ispod vatrogasnog mlaza koji je jurio u visinu, ne mareći za tim što pjena može da im smokri odjeću, a ni za tim što jesen baš i nema blage temperature uvečer.

U pauzama, uz muziku di-džeja, djeca su samoinicijativno izlazila na binu i plesala, istražujući taj osjećaj važnosti. Roditelji su također plesali, u društvu svoje djece ili prijatelja.

U drugom pravougaoniku pultova koji se nalazio ispred bine održavao se Sajam nauke i tehnologije, na kojem su gosti imali priliku da se upoznaju sa dostignućima različitih institucija, organizacija i pojedinaca koji se bave naukom i inovacijama. Štand ispred kojeg je cijelu večer bila gužva zauzelo je Astrološko društvo. Teleskopsko promatranje Sunca, Sunčevih pjega i zvijezda prosto je oduševilo sve prisutne. To istraživanje nepoznatog čak je i one najmlađe, instinktivno, najviše uzbuđivalo. Na štandu je organizovano i takmičenje u otkrivanju nebeskih prostranstava. Na drugim štandovima su mogli da isprobaju mikroskop, epruvete, mikrofon, agrometeorološku stanicu, pčelarske zaštitne kape... Mogli su da vide klonirane biljke i uvećan mravinjak u drvetu, različite prirodno oblikovane kristale, makete zgrada, morskog prasca u akvarijumu i morske raže, nežive naravno, dentalne garniture ajkula, prepariranu bosanskohercegovačku divokozu, dabra i lubanju vuka, te da se upoznaju sa vrstama gljiva, šišmiša, riba, žaba, endemičnih životinja BiH, kukaca, leptira itd.

Noć istraživača organizovana je i u Goraždu, Travniku, Mostaru, Bijeljini i Banjaluci, s tim da u Goraždu i Travniku nije održano takmičenje srednjoškolaca. Manifestacije u svim bh. gradovima upotpunili su različiti naučni i edukativni sadržaji: kvizovi znanja, izložbe, različite kreativne i naučne radionice, edukativni pultovi, prezentacije naučnih eksperimenata, promotivni sajmovi nauke, muzički performansi, zabavni parkovi za igru te likovne i naučne radionice, različita predavanja, prezentacije i pokusi...

 

Poslijeizborni poziv žirija

Članica žirija, Amela Penava, stručna savjetnica Vijeća roditelja osnovnih i srednjih škola KS, bila je oduševljena svim idejama srednjoškolaca. Kako kaže, bilo je teško odlučiti se za najbolje. Nije krila ni razočarenje sistemskom nebrigom za nauku koja mlade naučnike tjera iz zemlje. Dio krivice snose i škole: U školama bi trebali da imaju posebne stimulacije, u smislu stipendiranja i individualnih programa da lakše napreduju, istražuju i dolaze do cilja, i naravno, da automatski imaju obezbijeđen posao – da to bude podsticaj za svu drugu djecu, da se ovdje cijeni nauka, istraživanje i znanje. Ovo večeras je jedna riznica znanja mladih ljudi. Sigurna sam da je tako i u svim drugim gradovima u BiH. Mi zaista moramo udružiti snage i ulagati preventivno – važno je ulagati u nauku i obrazovanje, a ne liječiti posljedice. Ovo je budućnost BiH – nauka i obrazovanje. Ovom prilikom pozivam BiH da prepozna naše mlade talente, da ih zadrži, da im ponudi mogućnost naučnih istraživanja, jer je ovo jedna vrlo bogata zemlja intelektualno, što je večeras dokazano.

Svi srednjoškolci inovatori su, uprkos lošoj i nemotivirajućoj obrazovnoj politici, večeras postali mladi naučnici i tako postali pobjednici, što je razlog zbog kojeg oni prozvani u izvještavanju žirija u ovom tekstu nisu posebno istaknuti.

Najnovije

Izvještaj žirija nakon konkursa Šta je tebi AI

Ni žiriju nije bilo lako

Školegijum redakcija

Objavljujemo pobjednike konkursa Šta je tebi AI?

Školegijum redakcija

Razglednice iz Jajca

Nikad kasno za učenje i zabavu

Josipa Kulenović

Razglednice iz Tešnja, Doboja, Maglaja 3

Od čilanja do ćutanja

Mirela Buljubašić

Poznata imena autora/ica pet najboljih radova

23. februara tri prvoplasirana

Školegijum redakcija