Medijska kultura

Dječiji časopis

Za djecu od djece

Vanja Ibrahimbegović-Tihak

14.10.2016

„Očima djeteta“ naziv je prvog dječjeg online časopisa u BiH, koji rade djeca. Prvi broj časopisa nastao je na četverodnevnom kampu održanom u Konjicu od 29. 9. do 2. 10. 2016. godine, na kojem je sudjelovalo 80 učenika i učenica iz 19 osnovnih škola iz cijele BiH. Oni su u pratnji svojih nastavnika i nastavnica, uglavnom zaduženih za novinarske i slične sekcije u svojim školama, uz mentorstvo novinara i novinarki, učili kako se radi časopis. Rezultat tog procesa je prvi broj čija je tema „Kako je nastao prvi broj i druge priče“.

Djeca, skupa s nastavnicima i nastavnicama, u manjim grupama radili su na različitim segmentima i rubrikama časopisa. Grupe su radile na različitim formama novinarskog izražavanja, pružajući šansu svakom djetetu da nauči što više o ovom poslu.

Lamija iz Sarajeva (13 godina) kaže: Naučili smo kako pisati vijest, izvući osnovne stvari, zatim princip pisanja vijesti i 6 osnovnih pitanja. U grupi se svi slažemo, dogovaramo teme o kojima ćemo raditi. Ja sam u novinarskoj sekciji i ono što sam naučila podijeliću sa prijateljima i prijateljicama iz škole. Boban iz Novog Grada (14 godina) također je član novinarske sekcije u svojoj školi. Zanima ga fotografija: Naučio sam kako raditi dobre fotografije i kako se piše časopis. Trenutno radimo fotoreportažu, trebamo fotografisati učenike i nastavnike dok rade na ovom časopisu. Dopalo mi se kako su svi učenici zajedno, kako se svi treneri trude da nas nauče. Atmosfera je dosta opuštena i svi su društveni.

Ja volim istraživati i saznavati nove stvari i super mi je što smo to radili, kaže Samir iz Kiseljaka (12 godina) i dodaje : a najzanimljivije mi je bilo raditi u grupama gdje smo svi mogli davati prijedloge za tekstove. I bilo mi je super raditi sa Milicom na našem zajedničkom tekstu.

Voditi djecu kroz rad na časopisu nije uobičajen novinarski zadatak. Za Borisa Čovića, novinara eFM radija i voditelja jedne od grupa na kampu, bio je inspirativan. Djeca u potpunosti imaju otklon prema senzacionalističkom, manipulativnom novinarstvu. Oni usvajaju etičke norme kao apsolutne, zato što su neiskvareni i pronalaze u njima vrijednosti koje i sami žive. Svidio mi se taj idealistički pogled na novinarstvo koje može imati samo dijete. To od njih trebamo učiti i mi odrasli novinari.

Denis Hadžić, još jedan mladi novinar koji je radio sa učenicima i učenicama, smatra da su ovakve medijske radionice na više različitih nivoa korisne djeci. Pored toga što uče nove stvari koje uglavnom nemaju priliku naučiti u školi, oni se upoznaju i druže sa djecom iz drugih dijelova BiH. Mi se nadamo da ćemo djecu podstaći da budu pronicljiviji, da ne uzimaju stvari zdravo za gotovo, da uvažavaju jedni druge i različita mišljenja. Da je OK družiti se sa ljudima koji drugačije misle.

Ravnopravni članovi i članice medijskih grupa i malih redakcija na kampu bili su nastavnici i nastavnice. Oni će u školama nastaviti pomagati djeci da razvijaju časopis iz broja u broj. Bez izuzetka, smatraju rad na časopisu i kamp u cijelosti višestruko korisnim ne samo za djecu, nego i za svoj budući rad. Ovakav dinamični, kreativan pristup djeci je zanimljiviji, a kroz praksu uče nešto što nadilazi okvire nastavnog plana i programa.

Apsolutno je primjenjivo sve za sekciju, olakšaće mi planiranje novinarskih zadataka, a i u samoj nastavi, u oblasti kulture izražavanja, pomoći će lakšem planiranju i pripremi nastavnih jedinica vezanih za sve vrste izražavanja, kaže Duško Krsmanović, nastavnik srpskog jezika i voditelj literarne sekcije u školi Sveti Sava iz Foče. Smatra da je nastavni plan i program u oblasti kulture izražavanja dosta suhoparan, tako da se kroz ovo iskustvo znanje u toj oblasti sasvim sigurno proširuje. Od trećeg do devetog razreda ponavljaju se iste forme pisanja npr. događaj, doživljaj, opis. Ovim učenjem o vijesti, izvještaju, eseju itd. se to proširuje, obogaćuje novim sadržajima i novim znanjima. A možda i neke usmjerava prema novinarstvu kao pozivu, nastavlja Duško. I Hazima Biberkić, profesorica razredne nastave u OŠ Ivan Goran Kovačić iz Gradačca kamp ocjenjuje korisnim i smatra ga značajnim iskorakom u procesu učenja, zbog praktičnog pristupa kojim se uči kroz rad. Ja sam oduševljena radioničkim načinom rada, jer se veći dio sadržaja može uraditi u kraćem vremenu, a da svi naučimo. Najvažnije mi je to što nam ovaj kamp pokazuje da se svi sadržaji iz nastavnog plana i programa mogu i praktično obraditi. Iako je NPP iz medijske kulture u četvrtom razredu, koji ja sad imam, dosta skučen, imamo samo desetak časova u godini, ipak se na ovakav način to može dobro uraditi, što i planiram.

Niz je različitih tipova kompetencija koje se kod djece mogu razvijati kroz učenje o novinarstvu. Osim komunikacijskih sposobnosti, razvijaju se digitalne i informacijske, ali i socijalne i građanske kompetencije. Djeca uče kako učiti što podrazumijeva osposobljavanje za proces učenja i ustrajnost u učenju, uključujući efikasno upravljanje vremenom i informacijama, kako u samostalnom, tako i u učenju u grupi. Radmila Rangelov-Jusović, direktorica Centra za obrazovne inicijative Step by Step, koji je organizator ovog kampa i pokretač ideje o dječjem časopisu koji rade djeca, ističe još i razvijanje kritičkog mišljenja kroz istraživački proces koji se također uči u okviru novinarstva. Upravo zbog toga odlučili smo da pokrenemo ovaj časopis i oduševljeni smo rezultatima rada tokom kampa i posvećenošću djece i njihovih nastavnika i nastavnica. Planirano je da časopis izlazi dvomjesečno. Gospođa Rangelov-Jusović nada se da će se u rad časopisa uključiti i druge škole i školske novinarske sekcije, a naglašava kako profesionalci poput novinara, umjetnika i književnika iz lokalnih zajednica svojim uključivanjem mogu značajno doprinijeti radu dječjeg časopisa.

Časopis možete pogledati ovdje.

Najnovije

Prazne internet ploče 29

Bolje golub pismonoša nego web djelatnik

Jasmina Bajramović

Prazne internet ploče 27

Ljetna webtopija

Jasmina Bajramović

Medijska pismenost

Opsimenjavanje za dobrobit ljudi i pasa

Ines Haskić

Medijski tretman maloljetnika

U utrobi plavog kita

Armin Stefanović

Tabula Rasa 26

Prazna pločo, ko li mi te piše

Jasmina Bajramović