Iz dječije perspektive

Ocjenjivanje nastavnika

Crvena olovka u rukama đaka

Anes Osmić

17.01.2018

Zašto učenici i učenice trebaju evaluirati rad svojih učitelja i učiteljica?

Nakon što sam učenicima i učenicama zaključio ocjene, zamolio sam ih da i oni mene ocijene. Anonimnom anketom među njih 62 želio sam samog sebe evaluirati. Tačnije, provjeriti efikasnost trenutnih metoda podučavanja, saznati da li jednako tretiram svu djecu te u kojim aspektima nastavničkog posla bih mogao biti bolji.

 

Pitanja i rezultati ankete

1. Za stvari koje mi ostanu nejasne želim pitati nastavnika da mi ih objasni, ali...

  1. bojim se da će mi se drugi smijati (12,9 %)
  2. zvoni za kraj časa (16,1 %)
  3. pitaću mamu i tatu (1,61 %)
  4. sve mi je jasno (69,3 %)

2. Nastavnik se

  1. bolje ophodi prema boljim đacima (9,6 %)
  2. bolje ophodi prema dječacima (1,6 %)
  3. bolje ophodi prema djevojčicama (1,6 %)
  4. prema svima se ophodi jednako (87 %)

3. Nastavnik na času

  1. zvuči jasno i uvjerljivo (96,7 %)
  2. često ne zna šta naredno da kaže (3,3 %)
  3. zbunjen je, nesiguran (0 %)
  4. stalno se šali (0 %)

4. Na času bosanskog, hrvatskog, srpskog jezika i književnosti se uglavnom osjećam

  1. nezadovoljno (4,8 %)
  2. frustrirano (0 %)
  3. ugodno i poštovano (93 %)
  4. nepoštovano (1,61 %)

5. Nastavnik bi u budućem radu mogao

  1. pravednije ocjenjivati (11,2%)
  2. zanimljivije predavati (19,3%)
  3. više poštovati učenike i učenice (6,4%)
  4. nastavnik je dobar u svemu (62,9 %)

Nastavnikov dosadašnji rad bih ocijenio ocjenom

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5

Prosječna ocjena koju su mi učenici i učenice dali je 4,7.

 

Pored ovih pitanja imali su priliku da napišu i koja je to najvažnija lekcija koju sam ih do sada naučio te zašto to smatraju najvažnijom lekcijom. Mimo odgovora vezanih za usvojeno gradivo, posebno su me obradovale vrijednosti koje su djeca usvojila na časovima književnosti prema lekcijama predviđenim nastavnim planom i programom. Evo nekih od odgovora učenika i učenica na ovo pitanje.

Najvažnije lekcija koju me nastavnik do sada naučio je da uvijek govorim svoje mišljenje, nebitno da li je ono dobro ili loše.

 

Smatram da je najvažnija lekcija nasilje nad ženama. Zato jer je to vrlo bitna i poučna lekcija koju svi trebaju poštovati.

 

Da odjeća i izgled ne čine čovjeka već njegove osobine. Zato što danas sve češće sudimo nekoga na osnovu izgleda, a to nije dobro jer niko ne zaslužuje biti izdvojen.

 

Lekcija života – da uvijek imam svoje mišljenje i to me do sada niti jedan nastavnik nije naučio. Zato što mi je pokazao da se ne trebam bojati da se izrazim – bilo to mišljenje tačno ili netačno.

 

Da bosanski ne mora biti dosadan i monoton predmet. Zato što mi je prije bilo dosadno.

 

Da na času može biti podjednako i zabavno i poučno. Zato što je to tek ove godine tako, prije je bilo dosadno.

 

Da cijenimo druge ljude, ali ujedno i sebe. Zato što je nastavnik tako lijepo objasnio i približio da sam zapravo naučio nešto i promijenio neke stavove u životu.

 

Priče iz književnosti jer kada smo to radili veoma nam je dobro objašnjavao te priče i davao nam je pouku o životu.

 

Da budemo sigurni u sebe, da poštujemo druge, da ne plačemo zbog loše ocjene.

 

Dnevnik Ane Frank jer nam govori da smo svi isti.

 

Da nikada ne trebamo biti uplašeni da tražimo pomoć ili da postavimo pitanje u vezi nečeg što nas zanima. To mi je najvažnija lekcija jer će nam to uvijek biti korisno u životu.

 

Lekcije iz književnosti iz kojih smo izvlačili važne teme o kojima smo razgovarali i zahvaljujući kojima sutra kada odrastemo moći ćemo se snaći u svijetu.

 

raznolikostima ljudi i da trebamo imati svoje mišljenje jer sam naučio o stvarima koje nisam znao.

 

Najvažnija lekcija koju me nastavnik naučio jeste da smo svi različiti, i to mi je najvažnija lekcija jer me nastavnik naučio da ne trebam biti bezobrazan prema nekome zbog njegova izgleda, ponašanja ili mišljenja.

 

Da ne trebamo biti rasisti i trebamo se međusobno poštovati. To mi je najvažnija lekcija jer me nastavnik naučio kako se trebam postaviti u životu u nekim situacijama.

 

Da moram poštovati druge zato što želim da i mene drugi poštuju.

 

Pored lekcija koje su bile u obavezi da ih obrađujemo mislim da je najbolja lekcija bila na literarnoj gdje smo pričali o poštenju i pravednosti. Meni je to najvažnija lekcija jer mislim da će mi puno trebati. 

 

Učenici i učenice su odgovorili na još dva pitanja. Po čemu ćeš pamtiti ovog nastavnika i neka poruka za njega.

 Po tome što nas je učio odlično i volio se šaliti sa nama. Vi ste odličan nastavnik i voljela bih da nam predajete sljedeće polugodište.

 

Jer dobro objasni i šali se. Ostanite takvi kakvi jeste jer ste najbolji nastavnik iskreno.

 

Po dobroj zabavi i dobrom objašnjavanju!

 

Po zabavnim temama na literarnoj! Voljela bih da i na času radimo neke teme kao na literarnoj.

 

Po specijalnosti za maštovite ideje i zanimljivom načinu rada.

 

Po tome što dobro objašnjava, šali se i pravedno ocjenjuje.

 

Po modernom načinu učenja.

 

Po stilu predavanja.

 

Po pažljivom slušanju učenika i po dobro objašnjenim lekcijama. Hvala vam što ste nas dublje uveli u književnost i što ste bili pravedni.

 

Po lijepom izražavanju i pravednosti. Pamtiću ga po tome što se približio djeci i pokazao da je otvoren za razgovor. Ostanite onakvi kakvi jeste, zajednica od 25 djece je pokazala da se ne morate mijenjati. Hvala vam na ovoj prilici!

 

Po njegovoj dobrodušnosti i želji da svima bude dobro. Sviđa mi se vaš rad samo bih volio da časovi budu malo zanimljiviji jer često mi je jako dosadno. Cijenim Vas i kao nastavnika i kao čovjeka.

 

Po zanimljivim košuljama, džemperima i bradi. Probajte malo više tolerisati pričanje. Dajte prvo opomenu ili dvije.

 

Po njegovim šalama. Mislim da trebate pravednije ocjenjivati, a ne kako je on raspoložen.

 

Po ozbiljnosti, dobrom predavanju i objašnjavanju. Poruka za nastavnika je da pokuša da čas bude zanimljiviji i da kroz šalu malo nas nasmije i nauči.

 

Po duhovitosti. Dragi nastavniče, zahvaljujem Vam se na divnim predavanjima!

 

Po dobrim šalama i zanimljivim predavanjima. Da malo bude blaži na ocjenjivanju. Da smanji kriterij ocjenjivanja.

 

Po bradi i jedinstvenosti. Molim Vas, pravite više kvizova.

 

Po stavu i osobnosti. Nastavniče, Vi ste jedna velika faca!

 

Po osobnosti i načinu rada. Nastavniče, vi ste jako cool i jako ste dobri u svom poslu. Nadam se da ćete s nama biti do kraja školovanja u osnovnoj.

 

Po tome što nam je govorio da smo svi isti i jer nas je vodio u muzej.

 

Pamtit ću ga po njegovom pametnom govoru koji on uvijek kaže čim počne čas. Moja poruka za njega je da se malo više šali oko nekih stvari i da učenje ponekad ne shvata ozbiljno.

 

Po stavu i humoru.

 

Po razumljivim predavanjima uz dozu humora i po literarnoj sekciji. Čitao sam Vaše neke objave na stranici Školegijum i o Vašoj predstavi i dosta mi se svidjelo. Drago mi je da imam tako zanimljivog nastavnika poput Vas. Želim da nam Vi predajete i u drugom polugodištu.

 

Po pravednom radu i po tome što nas je zapravo nešto naučio. Ostanite takvi i volio bih da ostanete i u drugom polugodištu.

 

Po njegovom plesu na sekciji i otvorenosti. Dragi nastavniče, Vi ste bez razmišljanja jedan od mojih omiljenih nastavnika, ako ne onda najbolji! Nadam se da nam predajete do kraja osnovne.

 

Ovog nastavnika ću pamtiti po njegovom profesionalnom radu, pravednom ocjenjivanju i prijateljskom odnosu s učenicima. Ostanite u našoj školi, molim vassssssss.

 

Pamtit ću ga jer sve jasno objasni, pravedan je, koristi razna sredstva kao humor da lakše i bolje objasni i na časovima je uvijek odlično. Super ste i nadam se da ostanete do kraja 9. razreda.

 

Odgovori na ova pitanja pokazuju kako djeca primjećuju sve; od osmijeha do stila odijevanja. Također, pokazuju da djeca vole opuštene i nasmijane nastavnike i nastavnice. Meni je ova anketa pomogla da shvatim u kojim sam stvarima dobar i koje metode treba i dalje da koristim. Inače, zakonom nije predviđeno da učenici i učenice ocjenjuju nastavnike. Ovo pitanje je riješeno internim pravilnikom škole te samo pojedine škole njeguju ovu praksu. Velik broj nastavnika/ica s kojima sam razgovarao smatraju da učenici i učenice nisu kompetentni da ih ocjenjuju. Iz daljeg razgovora s njima shvatio sam da takav stav proizilazi ponajviše iz bojazni od loše ocjene. Od čega tu nastavnici, zapravo, strahuju? Od loše procjene djece ili realnih manjkavosti pojedinih segmenata svog rada? Škola postoji prvenstveno zbog djece i ako dijete posjeduje i najmanju nelagodu u vezi nekog nastavnika ili časa, škola to treba da riješi.

Djeca trebaju ocjenjivati nastavnike jer i sami nastavnici mogu imati velike koristi od toga. Ako umiju da ostave ego ispred učionice i ako vjeruju da uvijek mogu napredovati i biti bolji, učeničko ocjenjivanje nastavniku će ponuditi uvid u vlastite greške i propuste te omogućiti napredovanje. Anketa s pametno osmišljenim pitanjima može da pruži nastavnicima refleksiju na vlastiti rad, ukaže na segmente u kojima trebaju da budu bolji te pospješi komunikaciju s učenicima.

Prilikom budućeg zapošljavanja jedan od najvažnijih kriterija trebao bi biti ocjena učenika, jer oni su ti pred kojima nastavnici stoje svaki dan i oblikuju njihove živote. Dužnost nastavnika je da to uvijek radi u najboljem interesu djeteta. Kada učenik ocijeni nastavnika objektivno i tačno, ta ocjena može biti od velike pomoći u ostvarivanju tog cilja. Čak i uz mogućnost da neće sva djeca, dakako, pošteno odgovoriti, na većem uzorku djece anketa može ipak da pokaže neku realnu sliku o radu nastavnika i njegovom odnosu s djecom.

Najnovije

Učeničke ekskurzije iz ugla roditelja

Na drumu, uz piletinu i pomfrit

Damir Dvorniković

Srednjoškolci o kulturnoj baštini BiH

Iako je pogrešno postavljena, kaldrma je završila na cekerima i bedževima

Saša Buljević

ASuBiH u Trebinju i Posušju

Gomila nesklada

Zoran Ćatić

ASuBiH i Omladinske zone u Hercegovini

Volim što sam Ero

Zoran Ćatić

Migranti u Bihaću

Djeca ne idu u školu

Dino Šiljak