Nova čitanja

Lektira narodu

Vesela, antologija: Iz recenzija

Školegijum redakcija

06.09.2018

Izabranim pesmama, a pre svega natuknicama za njihovo tumačenje na času, sastavljač antologije ispunjava jedan prostor koji nedostaje u našoj književnosti za decu, i sprovodi posrednu kritiku školskog sistema koji previđa da se upravo u tom uzrastu formira čitalac, odnosno trajno odbija od knjige. Stoga je Vesela, antologija mnogo više od zbira izabranih pesama za decu: ona je uputstvo kako se gradi najmlađi čitalac, odnosno čitalac uopšte, ali i upozorenje na povezanost književne ponude i razvoja ukusa. Ako se poezija razume, kako tvrdi sastavljač antologije da se jedino i može razumeti na osnovu ukupne slike koju časopis Vesele sveske daje, kao tamburanje slogovima u zadanom ritmu, onda prelazak na melodije turbo i porno folka (…) više nije težak.

Jasmina Ahmetagić, Beograd

Osnovna namjera priređivača bila je motivisana željom da se korak naprijed napravi osvrtanjem unazad – prepoznavanjem značaja publikacije koja je u doba stare Jugoslavije, u nevjerovatnom tiražu od 300.000 primjeraka, dopirala do široke školske populacije vaspitavajući njihov ukus, i u isto vrijeme skretanjem pažnje da se modernost tradicije može iskoristiti za inovirani pristup nastavi, koji bi prije svega podrazumijevao interpretativnu kontekstualizaciju u dječijem iskustvu. U tom smislu odjeljak u kojem se nude kratke interpretacije svih pjesama predstavlja ne samo pomoć današnjim učiteljima i nastavnicima, već i kreativni podsticaj na dublje promišljanje književnih tekstova koji su često, zbog svoje primarne usmjerenosti na dječiju čitalačku publiku, u startu pogrešno ocjenjivani kao isuviše laki, što je podrazumijevalo izostanak truda i/ili kreativnosti prilikom njihovog tumačenja.

Vesela, antologija ne samo da promoviše princip biti nov u poznatom, već zagovara koncept dubinskog ulaženja u tekst, s ciljem da se i djeca i odrasli osposobe za razumijevanje, prihvatanje i usvajanje univerzalnih vrijednosti u kontekstu humaniteta. Zbog svega rečenog, s neskrivenim zadovoljstvom je preporučujem pažnji čitalaca.

Svetlana Kalezić-Radonjić, Podgorica

Posebna vrijednost ove Antologije su tumačenja pojedinih pjesama koje je sastavljač ponudio. Time se učiteljima i roditeljima (pa i djedovima i bakama!) pomaže da dublje uđu u suštinu neke pjesme, da djeci ponude i neko svoje, možda drukčije viđenje – jer to dobre pjesme dopuštaju! – što bi na kraju trebalo rezultirati otkrivanjem i usvajanjem pjesničke poruke od djeteta. Simpatično je da su neke pjesme povukle sastavljača da im dopiše po nekoliko stihova, što je vrlo neobično, sugerišući time da to i čitaoci učine, čime bi se umjetnički doživljaj samo obogatio. Sastavljač je ponudio tumačenja pjesama koje je smatrao boljim i pogodnijim za igru otkrivanja i razumijevanja, što će svakako biti inspirativno svima koji rade s djecom.

Da li je Vesela, antologija mogla biti bolja? Načelno DA, ali ne vjerujem. Autoru jesu bila nedostupna pojedina godišta Vesele sveske i on nije ni mogao uraditi konačan izbor (koji bi vjerovatno bio nešto drukčiji – ali ne bitno drukčiji), međutim, zastupljeni su svi značajniji autori, i razlika između ove i neke potpunije Antologije bila bi, možda, u samo nekoliko novih pjesama.

Ipak, kad se sve sabere i oduzme, i podvuče crta, sastavljačeva ideja da pripremi ovu Antologiju pokazuje i dokazuje da je to imalo smisla, da je Vesela sveska u tih četrdeset godina izlaženja, u okvirima socijalističkog obrazovnog sistema, iznjedrila mnoge dobre pjesme, od kojih dobar broj živi i danas – prije svega u čitankama...

Bilo bi dragocjeno da ova vrijedna knjiga uđe u što više kućnih i školskih biblioteka.

Ivica Vanja Rorić, Sarajevo

Recenzije možete pročitati ovdje: