Deveti krug: Muzička kultura

Jaz(z) naš zajednički

16.01.2013

Analiza udžbenika za deveti razred osnovnih škola

Izdavačka kuća: Vrijeme Zenica/NAM Tuzla; Autor: Refik Hodžić; Recenzenti: Afrodita Obućina, Dijana Šoše, Dragan Divjak, Mubera Muminagić, Selma Porobić

Izdavčka kuća: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva Istočno Sarajevo; Autorice: Biljana Mandić i Dubravka Loncović; Recenzentice: Ira Prodanov Krajišnik i Ivana Cerović

 

Od ove školske godine učenici devetih razreda u šest kantona Federacije BiH pjevaju i sviraju po istim notama. Umjesto šarenila udžbenika u nižim razredima, devetacima je udžbenik muzičke kulture odabralo nadležno ministarstvo. Kažu da je najbolji od ponuđenih.

Federacija u sevdahu

A šta nudi ovaj udžbenik? Nudi sasvim dovoljno razloga da se predmet Muzička kultura svrsta u nacionalnu grupu predmeta. Ali nije to do Refika Hodžića i njegovog udžbenika. Nastavni plan i program za ovaj predmet baziran je na sevdalinci, koja se glorifikuje kao najveće i najvrijednije dostignuće u muzičkoj istoriji BiH. Zato od 18 kompozicija koje se obrađuju u udžbeniku, njih 6 su sevdalinke. Ako tome još dodamo da je na godišnjim takmičenjima horskih sekcija obavezna pjesma obično sevdalinka, šta reći nego: "Aman, aman!". Farah Tahirbegović je u jednom svom tekstu opisala Bosnu kao zemlju „u kojoj svaki dernek počne Metalikom, a završi sa Himzom Polovinom“. Ali ipak, dati toliko prostora sevdalinci u nastavnom predmetu koji bi djecu trebao upoznati sa muzičkom kulturom različitih epoha i različitih zemalja, nije ništa drugo do svođenje šarenila muzičke duge na jednobojnu nacionalnu frekvenciju. Ilustracije na kojima su ljudi sa fesovima i žene u dimijama tu su da upotpune ugođaj derta, meraka i sevdaha.

U RS-u himna do himne

U RS jedan udžbenik za jedan razred postoji cijelo vrijeme, a što se muzičke kulture tiče, jedan udžbenik koristi se za dva razreda: osmi i deveti. U udžbeniku se mogu naći raznolike muzičke forme, te velik broj narodnih pjesama različitih naroda, kao i autorska muzička djela od početaka korištenja notnih zapisa do savremne pop i rok muzike. Pa ipak, da se ne bi odstupalo od bh obrazovnih standarda, prve dvije pjesme u udžbeniku su „Himna RS“ i „Himna Svetom Savi“. Tek toliko da se zna šta su prioriteti u obrazovanju. Nedostaju samo još najvičke himne fudbalskih klubova Borac i Leotar. U udžbenik su uvrštene i dvije sevdalinke: „U lijepom starom gradu Višegradu“ i „Žute dunje“, za koju se kao autor navodi Davorin Popović (!?).

Jedina pjesma koja se nalazi u oba udžbenika je crnačka duhovna pjesma „Oh, when the saints marching in“  (Kad sveci marširaju), tako da bi učenici iz dva entiteta, ako se nekad i sretnu, mogli zajedno pjevati ovaj džez. Međutim, svi znamo da, ako i kad do ovakvog susreta i dođe, naši će učenici zajednički i bez uvježbavanja perfektno otpjevati sve pjesme Cece, Selme Bajrami, Stoje, Dare Bubamare... Edukaciju iz oblasti muzičke kulture preuzeli su masovni mediji i tu bitku je školstvo izgubilo.

E. Kurtović