Nastavnička pitanja

Sva iskušenja nastavničkog posla

Teški roditelji

Amna Dervišagić

17.06.2021

Učitelji su uporišta koja moraju uravnotežiti lične brige pojedinih roditelja s obrazovnom dobrobiti cijelog razreda.

Ilustracija: BNP Design Studio / Shutterstock.com

Događa li vam se da vas zbog komunikacije s roditeljima vaših učenika oblijeva hladan znoj? Pitate li se ponekad jeste li propustili predavanja tokom studija na temu kako se nositi s teškim roditeljima?

Tokom godina rada u školi upoznala sam mnogo sjajnih roditelja koji su s poštovanjem i podrškom dolazili na roditeljske sastanke i konsultacije, ali ima i onih koji su jednostavno – teški! Na njih ponekad upozore i učitelji i učiteljice prilikom predaje razredništva – kažu za neke da su nepristojni, agresivni, pijani, nedokazni... Priznaju da su jedva čekali da završe s njihovim djetetom ili da se riješe razredništva. Nerijetko nakon takvih informacija pomislimo da je đavo odnio šalu, jer ne zvuči nimalo zabavno imati informacije s takvim roditeljima, ili se ponadamo da nas neće zvati, da će možda preskočiti roditeljski sastanak... No, bez obzira na teškoće, svaki ovakav susret prilika je za lični rast. To što smo novi učitelj ili učiteljica ne znači da se ne možemo nositi s teškim roditeljima i njihovim žalbama ili zahtjevima.

Odgovori na žalbe roditelja delikatan su izazov za svakog nastavnika jer su roditelji osjetljivi prema svojoj djeci, a ponekad, ako procijene da im djeca pate, to podstiče i njihov bijes prema nama. Oni žele znati sve detalje, a prve dobiju od svoje djece, koja ponekad mogu biti rastresena i nezadovoljna.

Prvi zadatak za nas je staviti se u ulogu roditelja – kako bismo se mi osjećali?

Mnogo je stvari zbog kojih roditelj može ljut, ali naš odgovor mora biti dosljedan, jer učiteljice su uporišta koja moraju uravnotežiti lične brige pojedinih roditelja s obrazovnom dobrobiti cijelog razreda. Za to su nam potrebne komunikacijske vještine i malo takta.

S godinama sam razradila akcijske planove za različite vrste teških roditelja!

Prije svih sastanaka s roditeljima, provjerite imate li pri ruci ishode učenja u vašem kurikulumu.

 

Roditelji koji bi da nas uče kako treba predavati

Majka/otac, ili najčešće oboje, redovno dolaze na informacije, iako njihovo dijete inače dobro uči i pristojno je. Jednostavno nemate ideju o čemu da pričate s njima. U zakazano vrijeme ulaze u sobu za roditelje i počinju govoriti da su nastavni planovi preobimni, da ih treba reducirati kako bi (njihovo) dijete bilo manje opterećeno količinom predmeta i gradiva i kako svoj predmet trebamo tako i tako predavati i davati takve i takve ocjene...

Prvo što osjetite je ljutnja, posebno ako se radi o kolegama iz prosvjete. Osjetite potrebu da se branite. Žestoko da uzvratite. Da objasnite...

Ne!!!

Pažljivo ih slušajte. Brojite do deset i zapamtite da ste vi profesionalac. Nemojte biti defanzivni, čak i ako se čini da roditelji dovode u pitanje vašu sposobnost podučavanja.

Naprimjer, možete reći: To je izvan moje kontrole, ali dozvolite mi da vam kažem nešto o super lekciji koju smo danas radili na nastavi.

Ako se žalba odnosi na vaš plan upravljanja učionicom, politiku domaćih zadataka ili postupke u učionici, tada bi trebalo biti dovoljno pristojno objašnjenje zašto radite stvari onako kako radite. Educirajte ih o tome kako vaš program štiti pravo svakog učenika na učenje i uživanje u školi. Objasnite svoj izbor tehnika podučavanja i očekivane rezultate. Možete ih pozvati na svoj čas.

Međutim, najčešća praksa ovakvih roditelja je da iz nekog razloga preskoče vas kao razrednicu i odmah idu direktoru. Mislim da ih neka nepoznata paranoja uvjerava da se iza vrata svakog učitelja krije opaka zavjera protiv njihovog djeteta. Bilo je situacija da je kolega učitelj išao direktorici sa žalbom na moje ocjene jer: Kako odlična učenica može imati dvojku… Može i jedinicu, naravno. Kao što i jediničar može dobiti peticu.

Ostanite dosljedni u svom načinu predavanja i ocjenjivanja i nikada ne dajte otvoriti vrata argumentima koji bi se mogli koristiti protiv vas.

 

Roditelji koji, bez obzira na termin za konsultacije, dolaze bukvalno svaki dan

Obično su to zabrinute i uporne mame. Ugodna je, ali uporno zahtijeva vašu pažnju svaki dan: Razrednice, samo sekundu da vidim da li je ispravio/la ocjenu jučer. Ali sekunda nikada nije sekunda. Ni tema zapravo nije ona iz obećanja – ona samo želi čavrljati. Kao profesionalac, poklanjate joj pažnju na vašem zasluženom malom ili velikom odmoru. Trećeg dana, međutim, počinjete negodovati i vratite mamu uz objašnjenje da imate termin za konsultacije na koji ona obično ne dođe. A ona ode direktoru da se požali na vas kako ste arogantni i nesusretljivi.

Šta učiniti?

Ostanite dosljedni svom vremenu i terminu. Cijenite svoje pravo na odmor i ljubazno joj recite da vam je drago što se zanima za svoje dijete, ali da razgovor obično probije termin malog odmora i da ne želite zbog toga kasniti na čas. Dajte joj termin sastanka. Ako negoduje da tad radi ili baš tad ne može doći jer nema prevoz i slično, ljubazno se nasmiješite i recite: Znam da ćete se snaći!

Držite se svojih termina. Izuzeće je neki problem zbog kojeg zovemo sve roditelje.

 

Roditelj djeteta koje markira ili stalno kasni

Ovo je roditelj koji laže za svoje dijete. Često izjavljuje da ga je taj dan zabolio stomak ili da je išao zubaru. Svjesni ste da najčešće pravda časove samo zbog broja neopravdanih ili zbog testa koji su imali taj dan. Vi tada recite: Svaki učenik u ovom razredu ima pravo učiti i uživati ​​u školi, uključujući i Vaše dijete, a moj posao je zaštititi to pravo kako je navedeno u našem planu upravljanja učionicom i pravilnicima. Jedno od pravila je redovnost na nastavi. Ako Vaše dijete boli stomak na dan provjere znanja, pokušajte razgovarati sa školskim psihologom, posebno ako ga boli stomak na svakoj provjeri.

I na kraju roditelja kroz šalu upitajte: Kakvi ste Vi bili kad ste bili u godinama svog djeteta? I tražite liječničku ispričnicu povremeno.

Ideja je pokazati im da je odgovornost dobra stvar, da je najveći dio dobrog obrazovanja koje ih priprema za uspjeh u životu zapravo u učionici.

Sljedeći sumnjiv izostanak vjerovatno neće opravdati.

 

Roditelji koji se vama žale na kolegice/kolege

Razlozi zbog kojih dolaze su rezultati nepravednih testova stroge i neujednačene politike – roditelj vašeg kolegu ili kolegicu smatra osvetnikom nad njegovim djetetom.

Pretpostavljam da ovi roditelji misle da ste vi odgovorni za rješavanje problema koji su identificirali. No, mogli biste odgovoriti: Izuzetno poštujem gospođu/gospodina X i sigurna sam da s njom/njim možete razgovarati i riješiti problem.

Ako kažu: Ali, bio je bezobrazan prema mom djetetu…, mogli biste odgovoriti da svi imamo dobre i loše dane. Ako, pak, nastavi i počne prijetiti, jednostavno recite: Primijetila sam da imate puno problema koji su izvan mog kormila.

 

Ljuti i zabrinuti roditelj

Bez obzira na to čime se trenutno bavite, morate se suočiti s ovom frustrirajućom situacijom jer ljuti roditelji obično traže trenutne odgovore.

Dok su ljuti, njima nije važno koliko loše zbog njih prolazi vaš dan.

Ipak, vi imate moć da ostanete hladni, smireni i pribrani, tako da njihovim brigama možete pristupiti profesionalno, a njihov bijes pretvoriti u entuzijastičnu podršku vama i vašem poslu.

Jednostavno, uvijek recite da se slažete da postoji problem koji treba riješiti. Pokažite da želite da shvate kako vas njihovo pitanje stvarno zanima. Priznajući razloge njihove zabrinutosti, ali i pitanjem: Jeste li to dobro razumjeli?, roditeljima dajete do znanja da ste uključeni u razgovor, ali i da oni, kao roditelji, snose dio odgovornosti.

Ne dovodite učenika dok vi i roditelji ne postignete rješenje. Nije dobro uključiti ga ako su roditelji još uvijek uznemireni.

Recite roditeljima kad ćete im se javiti. Ostanite nasmijani i pozitivni.

I da, gledajući unazad, ne bih svoje učenike mijenjala za cijeli svijet. Međutim, nekima od njih zaista bih promijenila roditelje.

Inspiraciju za ovaj tekst našla sam u vlastitom iskustvu, ali i na linkovima, pa ako nekog zanima više – izvolite!

Najnovije

O odlučivanju u školama

Ko je pozicija, a ko opozicija u zbornici

Nusret Ahmetović

Konkurs za posao u osnovnim i srednjim školama u Tuzlanskom kantonu

Diskriminatoran pravilnik i dalje na snazi

Anisa Mahmutović

Vrednovanje škola u Tuzlanskom kantonu

U eri e-dnevnika, pišimo olovkom

Smiljana Vovna

Inkluzivno obrazovanje iz perspektive nastavnice

Djeca s teškoćama sada nemaju ni obrazovanje ni rehabilitaciju

Nura Varcar

Drugi strani jezik u školama Tuzlanskog kantona

Francuski i može i ne može, ali turski može svakako

Smiljana Vovna