Obrazovna politika

Probna eksterna matura

Jak, jači, isti (test)

Indira Buljubašić

21.04.2015

Profesorica bosanskog jezika i književnosti ispravljala je testove probne mature za đake IX razreda osnovnih škola Kantona Sarajevo; i iznenadila se kada je vidjela da je test za đake koji rade po individualno prilagođenom programu isti kao prošlogodišnji – čak i deseto pitanje koje uopće nije nudilo tačan odgovor.

Namir Ibrahimović

Po okončanju eksterne mature u školskoj 2013/14. godini Ministarstvo za obrazovanje, nauku i mlade obratilo se svim osnovnim školama u Kantonu Sarajevo s molbom da predmetni nastavnici i članovi školskih komisija za realizaciju eksterne mature dostave svoje primjedbe, sugestije, prijedloge... Oni koji su još imali snage nakon odjeljenskih, nastavničkih vijeća, ekskurzija, eksterne mature, pisanja knjižica, podjele svjedočanstava i inih poslova zgusnutih u junu, to i učiniše. Očekivano – do dana današnjeg ne dobiše nikakav odgovor, bilo kakav. Čak ni onu jednu riječ, na kojoj insistiramo kod djece: Hvala. Doduše, neki, koji su se usudili predočiti svoje primjedbe i sugestije široj javnosti, dobiše par ljutitih pogleda ispod obrva.

I na stranicama Školegijuma mnogo toga se reklo o testovima sa eksterne mature. Između ostalog, pisala sam i o tzv. testovima prilagođenog nivoa, koji rade učenici čiji su programi individualno prilagođeni (IPP) (Neprilagođeno prilagođeni testovi). Naime, još lani smo istakli da ne mogu sva djeca s posebnim potrebama raditi isti test, kad su njihovi programi individualizirani, baš njima prilagođeni, i da ne može isti test raditi i dijete koje ima Downov sindrom, i ono koje ima oštećenje sluha, vida, autizam... Također je istaknuto da se u testu nalazi greška u ponuđenim odgovorima (od kojih niti jedan ponuđeni odgovor – nije tačan!). Tresla se gora, rodilo se – ništa!

U ponedjeljak, 20.4.2015., osnovci, učenici završnog razreda, radili su ispite iz nepotrebne probne eksterne mature. Neki od njih i tri testa taj dan, što je u direktnom sukobu sa Pravilnikom o praćenju, vrednovanju i ocjenjivanju učenika osnovnih i srednjih škola Kantona Sarajevo po kojem đaci u jednoj sedmici mogu raditi dva testa. Ali, to je tema za neki drugi članak.

Tačno u 9:00 sati počeo je ispit iz Bosanskog/hrvatskog/srpskog jezika i književnosti. S obzirom da su rješenja testova došla koji minut nakon početka ispita, članovi komisija po školama su, čekajući u zbornicama da učenici završe test, pa da pregledaju i vrednuju radove, odmah uočili da je test za učenike koji rade po IPP-u isti kao i prošlogodišnji. Dakle, tokom cijele godine niko se nije prihvatio posla da ponudi drugačije zadatke. No, to ne biješe sve: u prošlogodišnjem testu uočeno je da u okviru jednog pitanja niti jedan, djeci ponuđen, odgovor nije tačan. Zadatak broj 10 – Pročitaj rečenicu. U podvučenoj riječi je došlo do glasovne promjene. Koja je to glasovna promjena?

Zajedno smo jači (jak → jači)

Zaokruži tačan odgovor

a) I palatalizacija

b) jednačenje suglasnika po mjestu tvorbe

c) II palatalizacija

Rješenje: 10. zadatak – I palatalizacija (1 bod)

Sve škole su tada reagovale, a odgovor koji je stigao iz Ministarstva biješe (parafraziram) da priznamo šta god da piše! I – priznade se. Teška srca, teška pera, shvatajući koliko je to protiv profesionalne etike, koliko je to pogrešna odgojna poruka djeci, koliko je to.. ali – priznade se! Kao što se, na osnovu uputa sa iste adrese, priznade i palETElizacija, umjesto palATAlizacije. I onda, kad smo na tren povjerovali da će u ovoj, trećoj godini otkako se realizuje eksterna matura u Kantonu Sarajevo napokon sve proći bez problema, čitajući rješenja testova odmah uočavamo da je onaj isti, prošlogodišnji zadatak, ponovo u prošlogodišnjem obliku – bez ponuđenog tačnog odgovora!

No, 20.4.2015. tačno u 11:27 sati (u vrijeme dok se testovi pripremne mature iz B/H/S jezika i književnosti uveliko pregledaju), stiže i sljedeća uputa:

U rješenjima zadataka za test iz B/H/S jezika i književnosti - PRILAGOĐENI NIVO, u 10. zadatku primijećena je greška gdje ponuđeni odgovori nisu tačni (nedostaje opcija JOTOVANJE). Molimo Vas da se svim učenicima koji rade po prilagođenom nivou prizna 10. zadatak kao tačan.

Svaki iole razuman čovjek lako može zamisliti nevjericu prosvjetne radnice, kad joj se i 365 dana poslije ponovo nalaže da crvenom olovkom palatalizaciju, nepostojano a, jednačenje po zvučnosti, itd. obilježi kao tačan odgovor, bez obzira što to nije. Koju to poruku šaljemo djeci? Možda (đaku): Ti si ionako, obilježen, tebe propuštamo,nije ni bitno da nešto znaš, zato ti kažemo da je tačno i ono što nije tačno! Ili (nastavniku/nastavnici): Nije važno šta vi kažete da je netačno, važno je šta mi kažemo da je tačno!

Poslušno uvažiti ovu uputu znači prihvatiti još jednu packu na svom ljudskom i profesionalnom dostojanstvu. Ne prihvatiti je znači bod manje za vašeg đaka i mogućnost njegove žalbe što uputa nije prihvaćena.

Staviti crvenu kvačicu ili ne, pitanje je sad! Drage kolegice i kolege, šta ste vi uradili?

Najnovije

Kvaritmetika Nusreta Ahmetovića 02

Množenje s nulom

Ahmed Omerović, ministar obrazovanja u Vladi Tuzlanskog kantona

Škola je žrtva

Anisa Mahmutović

Kvaritmetika Nusreta Ahmetovića 01

Fušnote

Nusret Ahmetović

Saudin Sivro, predsjednik najbrojnijeg sindikata predškolskog i osnovnog obrazovanja u Kantonu Sarajevo  

Svjedočimo kvazireformama

Rubina Čengić

Reakcija na tekst Ko i kako u BiH zastupa Konvenciju o pravima djeteta?

Save the Children podsjeća na očuvanje dječije dobrobiti i zaštitu njihovih prava

Školegijum redakcija