Metodika

Priče stare godinu dana (iz magazina Školegijum br. 10/decembar 2014.)

Đaci vremeplovci

Namir Ibrahimović

08.01.2016

Drugačija nastavna praksa

Prvi primjer: Oblik rakete; cigle; postolje sa stepenicama; prozori u obliku kocke; električne šipke; vrata polukružna sa kvakom koja se odvrće; kruna ispod žica na vrhu. Drugi primjer: Biljne strelice; stroj obojen u narandžasto; roza drške na kojoj stroj stoji; drvena vrata; nebeski prozori; zlatne strelice sa zadnje strane stroja. Treći primjer: Lampice; metal; žice; vrata; tobogan; tipke; prozor; više boja. Četvrti primjer: Sat za otkucavanje vremena kada polazimo za budućnost; tajanstveno dugme za korišćenje tokom putovanja kroz godine; točkovi u obliku grba BiH; kristalne lampice i kristalni prozori; dugme za vraćanje u sadašnjost; mijenja boje da bi nas upozorio kada smo u opasnosti; napravljen je od dijamanata; na vrhu mora biti dijamant sa veselim bojama; šteka od zlata; laseri i šifra na vratima; stolice od plastike. Peti primjer: Metal; strujne antene; magnetna vrata; tipkovnica za vrijeme i prostor; žice; šarafi; metalni zidovi (u boji); električni pogon; skeniranje; cerebro. Šesti primjer: Vremeplovski sat: puno svjetiljki; lanci; kugla (mala); vrata (plava); strujne kugle; antena; velike kugle; mostić; tablica (godine)

Priča Budućnost Harija Ramadana nije na spisku obaveznih književnih sadržaja za V razred osnovne škole. Kao autori čitanke za V razred (Svezame, otvori se) mislili smo da bi mogla biti zanimljiva desetogodišnjacima te smo je uvrstili u udžbenik uz druge obavezne književne sadržaje. Kao nastavnik, ne propustim priliku da u V razredu s đacima na času ne čitam ovu priču.

Ove školske godine sam uradio čas nešto drugačije nego prethodnih godina. Primjeri koje ću navesti u tekstu nastali su u dva odjeljenja V razreda. Cilj časa je bio razvijati kritičko mišljenje, razumjeti pročitano djelo i na kraju povezati sadašnji sa zamišljenim budućim svijetom.

Pročitali smo priču i razgovarali o njoj.

Najviše nas je zanimao Elias Veskot, glavni izumitelj u carevini i prvi putnik u budućnost. Pričali smo o nauci, sposobnosti, ponavljali šta mu je sve trebalo da kreira vremeplov (cedrovo drvo, zlatna žica, bronzane šipke, crvena zemlja, voda i kamen iz dalekih zemalja i kositrene ploče). Zadržali smo se na završetku priče i odgovoru na pitanje zašto je Veskot strahovito povraćao kada je izašao iz vremeplova. U početku su mislili da je zbog vožnje, ali kada smo zaključili da se on zapravo nije kretao vremeplovom kao prevoznim sredstvom, đaci su shvatili da je povraćao zbog loših stvari koje je mogao vidjeti u budućnosti. Pretpostavljali su da je mogao vidjeti drugu vojsku koja je savladala njegovog cara, da je vidio kako će biti mnogo bolesnih, da su svemirci napali zemlju... Na kraju, đaci su dobili zadatak da za naredni čas pripreme plastelin i pribor za crtanje.

Na drugom času su podijeljeni u grupe tako da u svakoj bude makar jedan đak s plastelinom i više njih s priborom za crtanje.

Izrada vremeplova

Prvi zadatak je bio da napišu šta bi njihov vremeplov trebao sadržavati, kako bi izgledao. (Vidi opis uz ilustracije.)

Potom je verbalni opis trebalo pretvoriti u crtež. Bilo je moguće koristiti suhe bojice, flomastere, tempere, vodene bojice; a posebno je bilo važno što bolje predstaviti sve stvari navedene u spisku.

Treća faza je bila pretvaranje crteža u vremeplov od plastelina. (Vidi ilustracije.)

Nakon što je maketa bila gotova, predstavnici grupa su objašnjavali dijelove svog vremeplova; namjena, boja, funkcija.

No, iako je vrlo važan dio časa gdje se kreiraju vremeplovi, to nije bio cilj. Nakon grupnog rada, đaci su opet individualno radili – pisali su kratki tekst koji govori o tome kako bi Sarajevo moglo izgledati kad bi otputovali svojim vremeplovom i šta bi to bilo bolje u budućnosti.

Vijesti iz budućnosti

2138

I napokon se moj vremeplovski sat zaustavio. Stao je na 2138. godini i baš tada sam pomislio kako bi bilo lijepo da uđem u vremeplov. Kada sam došao u budućnost, vidio sam mnogo čudnih stvari: leteći brodovi, leteći tanjiri. Ljude nikako nisam vidio da hodaju ulicama, svi su letjeli. Nakon 3 sata vratio sam se i poželio da opet otputujem u budućnost.

2054.

Sarajevo 2054. ima ljudi brže i lakše dođu do odredišta. Žičarama brzo dođu do planina. Ljudi mnogo vremena provode u velikom Zološkom vrtu s mnogo životinja. U centru grada je veliki toranj s kojeg se vidi cijelo Sarajevo.

3014.

3014. godine ljudi već koriste vremeplov i putuju gdje i kada žele. Uopće ne postoji novac. Nema siromašnih i gladnih. Saobraćaj se odvija u zraku. Motori automobila uopće ne zagađuju okoliš. Svi imaju sve što požele.

2654.

Moji prijatelji i ja smo ušli u vremeplov koji smo napravili. Odveo nas je u Sarajevo 2654. Sve se promijenilo. Sarajevo više nije mali gradić. Sad su svuda neboderi s 500 spratova. Glavno prevozno sredstvo su leteći auti koji nalikuju helikopterima. Rijeka Miljacka je bila prekrivena radnjama. Vijećnicu su preuredili kao palatu u kojoj je bio predsjednik. Svuda su bili okaćeni veliki ekrani. Svi ljudi koje sam vidjela imali su velike naočare koje su ih štitile od zračenja koju proizvodi visoka tehnologija.

Vidljivo je da su đaci pod uticajem filmova i serija koje gledaju; mnogo više pažnje posvećuju arhitektonskom i tehnološkom izgledu budućnosti, nego međuljudskim odnosima i društvenoj zajednici. To je očekivano s obzirom na okruženje u kojem žive i obrazovni sistem koji pred njih ne postavlja standarde koji potiču kreativnost.

Ovaj dvočas je samo jedan mali korak. Polazeći od značenja teksta, razumijevajući reakciju Eliasa Veskota nakon povratka iz budućnosti, razmišljajući o tome kako izgleda vremeplov i predstavljajući drugima šta su sami zamislili, đaci povezuju sadašnjost u kojoj žive i ukazuju na to šta im se ne sviđa a što bi dobro bilo da poprave u budućnosti.

Priča Budućnost nudi mnogo više u odnosu na većinu obaveznih književnih tekstova koje đaci rade u V razredu (Aska i vuk Ive Andrića, Sarka Stevana Bulajića, Kako je otišlo ljeto Ešrefa Berbića...), povezuje njihovo znanje iz igranih i animiranih filmova, oživljava kreativnost i traži od njih da porede svijet iz priče sa svijetom u kojem žive.

I da je bilo ozbiljnog rada na kreiranju NPP-a za V razred, Budućnost bi bila obavezno književno djelo.

 

Čitajte Školegijum na vrijeme i potražite novi broj na trafikama!

Najnovije

Smernice u praksi

Mi smo smernice prihvatili, jel tako, Danice?

Ružica Marjanović

Obrazovanje očima i srcem jedne mame

Čas može biti i kombinovan

Fontoplumo

Bingeing kao lijek za nestrpljivost

Pažnja učenika i studenata na mikro i makroplanu

Samir Lemeš

Obrazovanje očima i srcem jedne mame

Njezino veličanstvo – prezentacija

Fontoplumo

Kad provjera znanja krene krivo

Djedovina

Sifet Karalić