Polimeri i konzumeri 6:

Šamponi

13.05.2016

Objasniti djeci da reklame često nude nekorisne i nepotrebne stvari lakše je kroz igru “uhvati reklamu u laži”. Može se igrati ispred TV-a ili u prodavnici. Za igru su potrebni informisan roditelj i radoznalo dijete. Zagarantovana zabava, i ušteda.

Reklame: Šampon za jačanje kose! Protiv opadanja kose! Za ofarbanu kosu! Za plavu, ili crnu kosu! Protiv masne peruti! Protiv suhe peruti i svraba! Poslije bazena, poslije plaže! Šampon koji se najviše prodaje u cijelom svijetu!!! Preporučuju ga i dermatolozi!

– Mama, hajde da vidimo, molim te, od čega je ovaj što se najviše prodaje?

– Može, idemo.

U radnji smo, uzimamo ga sa police i okrećemo na leđa. Čitamo:

Voda, SLES, SLS, Cocamide MEA, bla bla... Dimethicone, bla bla bla bla bla bla (puno bla bla), Paraffinum liquidum, Methylchloroisothiazolinone, DMDM Hydantoin. Disodium EDTA, Tetrasodium EDTA.

– Prepoznala sam silikon, parafinum, ružan konzervans i lovca na teške metale, a ovo ostalo? I šta će silikoni u šamponu?

– Kosa bude glatka, silikon obavije svaku dlaku. Ali je rezultat samo trenutan, kosa ne trpi da je zamotana u plastiku, lakše puca. Za ostalo idemo redom:

SLES i SLS su braća, tensidi. Za okolinu su ok, manje-više, prave puno pjene, ovaj drugi je puno agresivniji od prvog. U ovoj kombinaciji su bomba, mogli bi oprati i felge od auta. U šamponu su atomska odmašćujuća bomba, jer masnoća glave nije isto što i masnoća auta. Njihova agresivnost se drastično smanji ako se doda neki blagi tensid, biljnog porijekla (ima ih više). Tensidi su po prirodi svi agresivni, ali je bitno ko je više, a ko manje agresivan. Najjednostavnije rečeno, ko proizvodi šampon, a hoće da ga proizvede za glavu a ne protiv nje, uradiće tako da se tensidi oslobode agresivnosti između sebe prije nego što se iskale na kožu glave. U ovom našem primjeru, šampona najviše prodatog u svijetu, imamo dva gladna lava koja idu prema nama, nema mesa na pola puta, šta će dalje biti?

Cocamide MEA je emulzija, vrati malo masnoće nakon pomenutog odmašćivanja. (Što je budalaština, prvo odmaste previše da bi onda ponovo malo zamastili!). Agresivno je za kožu, a što ja najvažnije, može da formira nitrozoamine u nekim uslovima koji se mogu uspostaviti. Nitrozoamini su kancerogeni spojevi. Iz iste familije su: DEA, MEA TEA i MIPA.  

Methylchloroisothiazolinone, DMDM Hyndantoin, konzervansi koji su iritantni i oslobađaju formalin. Disodium EDTA i Tetrasodium EDTA su braća.

– Pa kako je onda ovo šampon koji se najviše prodaje u svijetu?

– Tako što ima reklamu koja je pogodila u sridu! i zato što je jeftin. Tvrdi da osim glave opere i ramena, možda je to pogodak! Šalim se. Ovo ramena, to je dosjetka, marketinška. Pošto ljudima koji imaju perut ona pada na ramena, pa se vidi na haljinama i odijelima (inače se ne bi ni vidjela) onda oni...

– Znam! Oni kažu da ako pereš glavu ovim šamponom niko neće vidjeti da imaš perut.

– Pa skoro sam sigurna da je tako, jer sadrži tvar koja je efikasna protiv peruti, a to je Zinc Pyrithione. Da probam da ti objasnim ovako: npr, treba da uzmemo tabletu C-vitamina i, kao što znamo, ona je jako kisela, a da nam ne bude takva mi je razmutimo sa malo soka ili u vodi sa kašikom meda. To je najjednostavniji način da unesemo u tijelo C-vitamin a da nam ne nagrize jezik. E sad, način na koji je Zinc Pyrithione unesen u ovaj šampon je kao da mi uzmemo tabletu C-vitamina i stavimo je u: sok od jabuke zajedno sa ogriscima od jabuke, sok od limuna, koru od limuna, ljuske od luka, bijelog i crnog, malo šećera jer je kiselo, malo soli jer je preslatko, ostatak od jučerašnjeg ručka, od prekjučerašnje večere, malo kafe od doručka i tako dalje. Kažem tako dalje jer šampon ima 35 sastojaka! Onako, bez razmišljanja, šta misliš koliko to ima smisla?

– He, he, bez razmišljanja i sa razmišljanjem nema nikakvog smisla.

– Da. Ljudi se brinu za to što se vidi, da se ne vidi, i industrija im ponudi rješenje. Kad bi se brinuli više za svoje zdravlje i okolinu, a ne kako će izgledati drugima, šampon bi se zvao drugačije. Mi ga nećemo sigurno nikad kupiti. Kad pogledaš bolje, i cigare su štetne, puno štetnije od ovog šampona, nije potrebno čitati od čega su, nemaju INCI, na njima naprijed pišu poruke o štetnosti, a to nije spriječilo niti jednog pušača da nastavi pušiti. Kad bi se sve, ama baš sve o ovome što smo pričale učilo od najmanjih nogu, počinjući u obdaništu, djeca bi rasla tako da bi na prvu glupu reklamu odmah mogla reći Car je go!

Mame djeci kažu od malih nogu kaka za sve što je prljavo ili ne valja. Eto, mogla bi djeca reći kaka na svaku reklamu koja prodaje nešto loše, nekvalitetno, nezdravo. Skoro nijedno ključno otkriće u toku istorije nije bilo dočekano raširenih ruku, put do priznanja je nekad istraživače koštao života ili časti, ili godina čekanja, učila si to u školi. Logika obratnog je stara priča. Stara koliko i ljudska posla, priča koja još nema (happy) the end.

Polimeri i konzumeri 1

Polimeri i konzumeri 2

Polimeri i konzumeri 3

Polimeri i konzumeri 4

Polimeri i konzumeri 5

Polimeri i konzumeri 7

Neda Monti