Nastavnička pitanja

I nastavnice uče

U JU Gimnazija Živinice koriste nekonferencije

Maksuda Muratović

18.03.2021

Mnogi nastavnici noseći svoje laptope u školu i koristeći ih u nastavi budu ismijani od kolega, ali mi vjerujemo da unaprjeđujemo sebe i obrazovni proces.

Ilustracija: Thayut Sutheeravut / Shutterstock.com

Nekolicina nastavnica u JU Gimnazija Živinice dala je sebi zadatak da nemogućnost pohađanja seminara i edukacija zbog pandemije koronavirusa premoste putem nekonferencije - u zbornici svakog petka, na kraju prve smjene, tokom odmora ili pauze, uz kafu razgovaraju o primjerima dobre prakse i izazovima koje rad u učionici nosi sa sobom.

Nekonferencija je profesionalno okupljanje na kojem ne postoji unaprijed određeni dnevni red predavanja i na kojem učesnici na početku sami predlažu teme ili iznose problem. Bilo ko može biti predavač jer su okupljanja zamišljeni više kao razgovori, nego kao predavanja. Izbjegnut je monoton oblik klasične konferencije gdje su teme dogovorene i u kojoj jedan predavač predaje, a ostali slušaju.

Termin nekonferencija prvi put se pojavio 1998. godine i od tada popularnost ove aktivnosti  stalno raste. Svi su ravnopravni, svako ima pravo iznijeti svoje mišljenje i ideje, te učestvovati u raspravi, praviti prezentacije u power point-u ili spremati predavanje. Od  nastavnica se traži da iznose ideje i prijedloge i da su spremne za eksperimentisanje. Ako neka od nastavnica želi nešto konkretno pokazati, naprimjer neku simulaciju, metodu, tehniku ili ima neki projekat - to može uraditi na način koji joj najviše odgovara.

Kada počne nekonferencija - krenu i razmjene ideja ili kolektivni brainstorming, konkretni prijedlozi i rješenja jer svaka od nastavnica ima različita iskustva i interese, a tu je i dobra zabava i smijeh. Bottom of Form Cilj je da potaknemo jedna drugu u radu i poučavanju i da to prenesemo na učenike, da stvaramo osjećaj zajednice i da premostimo udaljenost dijeleći svoje metode, tehnike i vještine koje koristimo u nastavnom procesu, ali i da podijelimo inovacije i prakse koje su nam zaista potrebne u učionici. 

Ova okupljanja demoralisanim nastavnicama koje su u krizi zbog pandemije, koje su umorne, nezadovoljne ili frustrirane iz bilo kog drugog razloga nude ohrabrenje i podršku kolega ili profesionalne zajednice. Nastavnice u JU Gimnazija Živinice do sada su se na svojim nekonferencijama bavile zdravljem žena, poduzetništvom i biznis planovima, programima prevencije, mentalnim zdravljem učenika i nastavnika, međuvršnjačkim nasiljem, osposobljavanjem za svrsishodno korištenje informacijsko-komunikacijskih tehnologija, bontonom, simulacijom raznih programa...

 

 

U ovim susretima učestvuje gotovo svaki treći član ili članica našeg malog kolektiva. Neke od mojih prezentacija su bile međupredmetna korelacija; tehnike Šest šešira, Drvo problema i brainstorming koje pomažu pri razvoju kreativnosti, kritičkog i analitičkog mišljenja, donošenju odluka, rješavanju problema, unaprijeđivanju grupne produktivnosti i razvoju komunikacijskih vještina, te mape uma koje su odlično sredstvo usvajanja novih znanja, posebno za učenike s teškoćama u učenju ili za sve predmete koje učenik teško savladava. Nastavnik matematike nam je objasnio kako program GeoGebra možemo koristiti u nastavi matematike i fizike. Taj program pruža ogromne mogućnosti, a u potpunosti je besplatna i prevedena na naš jezik, nastavnici ga mogu koristiti u razrednoj i u individualnoj nastavi ili u radu s manjim grupama učenika, a zainteresovani učenici mogu se ovim programom koristiti i samostalno, kod kuće ili u školi. Kolegica hemičarka je predstavila aplikaciju za modeliranje i manipulaciju molekulama Avogadro  koja je jako korisna za vizualizaciju mikrosvijeta, a učenike potiče da izrađuju molekule i tako bolje razumiju hemijske veze.  Jedna od kolegica je predstavila metodu TASC ili Aktivno mišljenje u društvenom kontekstu za kreiranje nastave, rješavanje problema i razvijanja vještina razmišljanja koji je razvio Belle Wallace i koja pomaže učenicima koji teško iznose svoje stavove i mišljenja tokom nastavnog procesa, a posebno na predmetu filozofija i logika.  Koristeći metodu  TASC učenici razvijaju stavove, vještine i znanja koja im omogućavaju uspješnije aktivno učenje. Nedavno je nastavnica engleskog jezika  predložila nastavnici bosanskog jezika da 23. aprila, na Svjetski dan knjige, autorskih prava i Svjetski dan engleskog jezika, zajedno obrade djelo Hamlet William Shakespeara i da se dogovore koje metode i tehnike da koriste.

Većina nas je uključeno u vannastavne aktivnosti, pa na nekonferencijama osmislimo kako i na koji način obilježiti međunarodne dane u godini, koju tehniku koristiti na času odjeljenske zajednice i u redovnoj nastavi. Često naše nekonferencije i inovativne časove posjete direktorica ili pedagogice što nam daje veliku motivaciju.

Mnogi nastavnici noseći svoje laptope u školu i koristeći ih u nastavi budu ismijani od kolega, pogotovo onih koji ne žele inovacije u učionici, a i radno- pravni status se ne mijenja bez obzira na trud i dodatno obrazovanje, međutim mi se trudimo da se edukuju i svoje znanje podijele sa drugima, da uvodimo inovacije u nastavu,  uzimamo primjere dobre prakse iz cijelog svijeta i primjenjujemo ih na svom času jer vjerujemo da na taj način unaprjeđujemo sebe, svoj rad, obrazovni proces i rad naše škole.

Najnovije

Dnevnik nastavnice

Samo u učionici svi imaju iste šanse, online je nešto drugo

Saša Knežević

Nastavnički dnevnik

Teško je, ali ili radiš čestito ili nikako

Amila Islamović

Bilješke iz učionice

Kad nastavnica ne zna odgovor na pitanje učenika

Amna Dervišagić

Nastavnički dnevnik

Nema veze, ne odustajem

Dženeta Ajanić

Ako pandemija i dalje ostane oko nas

Vruć krompir u rukama prosvjetara

Almira Topić