Metodika

Informatička pismenost

Danas mi je škola na kompjuteru

Merima Ražanica

10.02.2018

Šta o iskustvu online nastave misle učenici, nastavnice i direktorica škole?

Foto: Pavel Ignatov/Shutterstock.com

Mula Mustafa Bašeskija u Sarajevu je za sada jedina škola u Kantonu Sarajevo koja povremeno ima dan online nastave: djeca ostanu u kući, a sve što bi tog dana slušali u školi dođe im na računar. U ovaj oblik nastave uključeni su svi razredi.

Direktorica škole Jasmina Karasalihović kaže da je na odluku da krenu s online nastavom utjecala svijest da novim generacijama klasični oblici nastave nisu više tako zanimljivi i da učenici sve više koriste društvene mreže. Ono što im je konkretno potrebno u vezi s nastavom učenici i učenice ne znaju pronaći na internetu. Direktorica je najavila mogućnost da eksterna matura ove godine bude realizovana online.

Mi radimo puno s djecom, imamo dobre rezultate, zahtijevamo i nagrađujemo znanje, i uplašili smo se da naša djeca na tom testiranju zbog neznanja u korištenju sistema ne dobiju loše rezultate, kaže Karasalihović.

 

Korak po korak

Ovaj projekt je i za nastavno osoblje veliki izazov. Škola je 2016. godine osposobila Google for education platformu i napravila e-mail adrese za sve učenice i profesorice. Svi nastavnici su, potom, u informatičkom kabinetu prošli edukaciju o radu na ovoj platformi i alatima koji su dostupni za kreiranje što interesantnijih sadržaja za učenike i učenice. A učenici su s nastavnicom informatike prošli edukaciju o korištenju e-maila i načinu rješavanja različitih vrsta zadataka na platformi. Paralelno s ovim, Vijeće učenika škole je provelo anketu o informatičkoj opremljenosti učenika i učenica i rezultate proslijedilo rukovodstvu škole. Sva djeca koja nisu imala kompjutere nastavu su mogla pratiti iz kabineta informatike u školi.

Nastavno osoblje je složenost zadataka iz različitih predmeta u informatičkom smislu prilagodilo kurikulumima iz nastave informatike. Učenici u prvim i drugim razredima rješavali su zadatke bojenja ili zaokruživanja. Predviđeno je i da se umjesto njih roditelji uloguju na mail, pročitaju im zadatke i pomognu pri izradi zadaće. U starijim razredima su pravila, prezentacija i zadaci bili složeniji.

Prvi zvanični online dan realiziran je 21. novembra 2017. godine, a drugi 29. decembra iste godine. Nastava je izvođena za sve učenike od osam ujutro do kraja prve smjene, a već u decembru je djeci data mogućnost da u roku od 24 sata pošalju rješenja zadataka.

O uspješnosti prvog online dana najbolje svjedoče komentari učenika na samoj platformi.

Oni su se istinski zainteresovali za ovaj način rada, komentarisali su rad pojedinih profesorica i upoređivali metode koje su koristili različiti predavači, sugerišući im iskreno i otvoreno da mogu vidjeti kako je određeni sadržaj realizovala neka druga nastavnica, pa da to i oni usvoje u daljem radu. Motivacija za rad je na obje strane bila jako velika i prvog online dana razmijenjeno je preko trideset hiljada mailova, navodi direktorica Karasalihović i naglašava da je mali broj učenika koji nisu nikako pristupili platformi – to su učenici najnižih razreda jer su roditelji ovaj način rada često doživljavali kao opterećenje za sebe.

 

Dječiji glas

Učenici starijih razreda reagovali su uglavnom pozitivno: vesele se što mogu brzo završiti s radom i iskoristiti dan za druženje ili igru. I nastavnici su očekivali da će djeca brže raditi na računaru, posebno ona u starijim razredima jer su već djelimično informatički pismena, pa se lakše i brže snalaze na kompjuterima, i samim tim imaju i pozitivnija iskustva.

Tarik je šesti razred.

Lakše mi raditi od kuće preko interneta jer mogu sve što mi nije jasno polako naći u knjizi i provjeriti, a ako nema u knjizi samo uđem na Google i provjerim. Kad završim zadatke iz matematike provjerim ih na kalkulatoru na laptopu, kaže Tarik.

Sejo iz četvrtog razreda dodaje kako mu je online nastava baš uzbudljiva: Mogu sam određivati kad ću šta raditi, a mogu i duže spavati.

S druge strane, Amina iz sedmog razreda ističe da joj je bilo teško snaći se na kompjuteru: Nisam mogla naći znakove za matematiku kao što su korijeni, zagrade i slične stvari.

Edis je četvrti razred i treba mu više vremena da prepiše sve s ekrana nego s table. Učiteljica uvijek dok piše, istovremeno diktira, pa ide brže, kaže Edis. Osim toga, on nije ranije imao časove informatike, pa je kao pripremu za online nastavu imao dva časa u kabinetu informatike.

Moj brat je imao informatiku i mnogo je bolji od mene, ja za dosta toga moram pitati roditelje jer ne znam kako da nešto uradim na laptopu, rekao nam je Edis.

 

Online nastava za niže razrede?

I direktorica Karasalihović je upozorila da su se problemi pojavili u nižim razredima koji još nisu imali informatiku – prvenstveno u prvim i drugim razredima, gdje je bio potreban veći angažman roditelja.

Enis je drugi razred i kaže da je umjesto njega brat ušao na e-mail i pomogao mu da radi zadaću jer iz informatike još nisu radili kako se ulazi u e-mail.

Kada ni brat nije znao da mi pomogne, morali smo zvati roditelje da nam objasne kako da riješimo ukucavanje znaka jednakosti na tastaturi, iskren je Enis. Dodaje i kako mu se više sviđa kad ide u školu jer je tamo s prijateljima, a u kući je na laptopu i bude mu dosadno.

Amar iz trećeg razreda rekao je kako se njemu ne sviđa online nastava jer se tako puno duže radi i treba mu više vremena da sve prepiše ili pročita.

Dok sam radio nisam nikoga imao pitati kada nešto u lekciji ne razumijem, kazao je Amar.

 

Šta o svemu kažu učiteljice?

Učiteljica prvog razreda potvrđuje da njenim kolegicama nije bilo lahko – nisu dobile prave povratne informacije od učenika, i nisu znale šta se dešavalo pošto su roditelji radili s učenicima ili u nekim slučajevima za njih.

Pri radu u kući ima dosta pomoći roditelja. To ne mora biti loše, roditelji kroz te aktivnosti mogu postati povremeni partneri djece jer im pomažu da uče na novi način, navodi jedna učiteljica četvrtog razreda, a učiteljica trećeg razreda ističe da njeni učenici nikad ranije nisu imali informatiku.

Dešavalo se da djeca nisu znala naprimjer staviti znak jednakosti i slično. Ali više su se po mom mišljenju uplašili roditelji nego sama djeca. Oni su tu pravili mali otpor. Pribojavali su se hoće li oni to znati. Mi smo pokušavali da ih oslobodimo, rekli smo im da je važno makar da probamo ovako raditi. Izvori znanja i svih informacija su djeci sada puno bliži i zbog toga je važno da nastavnici uče i idu ukorak s tehnologijom, te da se i za njih prave edukacije, kaže ova učiteljica.

 

Klik od znanja

Učitelji i nastavnici u ovoj školi ocjenjuju kako online učenju treba pristupiti oprezno i sa sviješću o razlikama u informatičkoj pismenosti kod mlađih i starijih razreda. Stariji učenici i učenice, koji su već naučili osnove informatike, od ovog načina rada će imati mnogo veće koristi nego mlađi razredi, koji se zbog borbe s tastaturom i mišem neće moći fokusirati na same zadatke. Projekti kao što je ovaj iziskuju složeno planiranje, a u nižim razredima i podršku roditelja, koja ako izostane, djeca gube priliku za učenje. Kažu da je potrebna i dodatna edukacije za nastavnice i nastavnike u organizaciji Ministarstava za obrazovanje. Ministarstvo bi trebalo edukovati nastavni kadar o načinima rada s generacijom kojoj su sve informacije na dohvat jednog klika, ali ih ona ne zna pretražiti.

Najnovije

Kritička pedagogija

Hodočasnik očiglednog

Dejan Ilić

Korelacija predmeta

Tragom Sijarićevog hrta

Nermina Alihodžić-Usejnovski

Prikaz

Obrazovanjem protiv seksualnog nasilja

Anes Osmić

Edukativni teatar

Glumom do bolje stvarnosti

Anes Osmić

Savjeti za nastavnike i roditelje

Kako raditi sa nemirnim učenicima

Armin Stefanović