Obrazovna politika

APOSO BiH i Školegijum uoči PISA 2018 u BiH

Čitalačka pismenost: Primjeri zadataka (2)

Školegijum redakcija

22.03.2018

Testiranjem se će utvrditi ne samo u kojoj mjeri učenici mogu reproducirati znanje, nego i koliko dobro mogu uopćiti naučeno i da li mogu primijeniti to znanje u nepoznatom okruženju

Foto: Andrey Emelyanenko/Shutterstock.com

Čitalačka pismenost je glavno područje PISA testiranja u ovoj godini, pored matematičke i pismenosti iz prirodnih nauka.

ČITALAČKA PISMENOST se na kraju obaveznog obrazovanja definiše kao sposobnost RAZUMIJEVANJA, KORIŠTENJA, PROCJENJIVANJA, kao i sposobnost REFLEKSIJE na tekst i ANGAŽMANA u tekstu radi postizanja ličnih ciljeva, unapređenja vlastitog znanja i potencijala, te aktivnog učestvovanja u društvu. Ona uključuje širok spektar kognitivnih i lingvističkih kompetencija, od bazičnog dekodiranja teksta do znanja o riječima, gramatici i širim lingvističkim i tekstualnim strukturama, kao i integrisanje značenja sa vlastitim znanjem o svijetu.

 

Čitalačka pismenost je osnovni preduslov za uspješno savladavanje drugih predmetnih područja u obrazovnom sistemu. Sposobnost lociranja, pristupanja, razumijevanja i reflektovanja svih vrsta informacija je od suštinske važnosti za puno učešće u društvu znanja.

 

Testiranjem će se utvrditi ne samo u kojoj mjeri učenici mogu reproducirati znanje, nego i koliko dobro mogu uopćiti naučeno i da li mogu primijeniti to znanje u nepoznatom okruženju.

 

Zadatak 4

Slika 1 pokazuje promjene nivoa jezera Čad u saharskoj sjevernoj Africi. Jezero Čad je potpuno nestalo oko 20.000 godina p.n.e., tokom ledenog doba. Negdje oko 11.000 godina p.n.e. se ponovo pojavilo. Njegov nivo danas je otprilike isti kao što je bio 1000. godine n.e.

 

Slika 1

 

Slika 2 pokazuje saharsku umjetnost slikanja na stijenama (prastari crteži ili slike koje se nalaze na zidovima pećina) i promjene u strukturi životinjskog svijeta.

 

Slika 2

 

Na osnovu svih informacija koje su date o jezeru Čad, odgovori na pitanja koja slijede.

 

Pitanje br.1:

Koliko je jezero Čad duboko danas?

  1. Oko dva metra.
  2. Oko petnaest metara.
  3. Oko pedeset metara.
  4. Potpuno je nestalo.
  5. Informacija nije data.
SVRHA PITANJA: Razvijanje tumačenja: objedinjavanje informacije iz teksta i grafičkog prikaza.
Odgovor: A – oko dva metra.

 

Pitanje br.2:

Približno od koje godine počinje grafički prikaz na slici 1?

SVRHA PITANJA: Pronalaženje informacija
Mogući odgovori: 11.000 p.n.e.; približno između 10.5000 i 12.000 p.n.r.; 10.500 p.n.e.; malo prije 10.000 p.n.e.

 

Pitanje br.3:

Zašto se autor odlučio da grafički prikaz počne od tog trenutka?

SVRHA PITANJA: Razmišljanje o formi teksta: utvrđivanje razloga za autorsku odluku.
Odgovor treba da ukaže na ponovno pojavljivanje jezera. To može biti izraženo na sljedeće načine:
-     Jezero Čad se ponovo pojavilo oko 11.000. godine p.n.e. pošto je potpuno nestalo oko 20.000. godine p.n.e.
-     Jezero je nestalo tokom ledenog doba, a zatim se vratilo u otprilike ovo vrijeme.
-     Jezero se tada ponovo pojavilo pošto ga nije bilo 9.000 godina

 

Pitanje br. 4:

Slika 2 zasnovana je na pretpostavci da:

  1. su životinje iz umjetnosti slikanja na stijenama bile prisutne u toj oblasti kada su nacrtane.
  2. su umjetnici koji su nacrtali životinje bili veoma vješti.
  3. su umjetnici koji su nacrtali životinje mogli daleko da putuju.
  4. nije bilo pokušaja da se pripitome životinje koje su naslikane u umjetnosti slikanja na stijenama.
SVRHA PITANJA: Opšte razumijevanje: prepoznavanje glavne ideje grafikona.
Odgovor: A - životinje iz umjetnosti slikanja na stijenama bile prisutne u toj oblasti kada su nacrtane.

 

Pitanje br. 5:

Za ovo pitanje moraš da objediniš informacije sa slike 1 i slike 2.

Nestanak nosoroga, nilskih konja i divljih goveda iz saharske umjetnosti slikanja na stijenama desio se:

  1. na početku najskorijeg ledenog doba.
  2. na sredini perioda kada je jezero Čad bilo na najvišem nivou.
  3. pošto se nivo jezera Čad smanjivao duže od hiljadu godina.
  4. na početku neprekidnog perioda suše.
SVRHA PITANJA: Razvijanje tumačenja: objedinjavanje informacija iz dva međusobno odvojena teksta.
Odgovor: C - pošto se nivo jezera Čad smanjivao duže od hiljadu godina.

 

(PISA istraživanje 2018 u BiH počinje 02. aprila. Ovo je prvi put da naša zemlja učestvuje u jednom ovako važnom međunarodnom istraživanju. Magazin Školegijum i Agencija za predškolsko, osnovno, srednje obrazovanje u BiH, u suradnji sa stručnjacima za obrazovanje u BiH, objavljuju svaki dan primjere zadataka iz PISA testa s komentarima. To je prilika da se učenici, kao i njihovi nastavnici i roditelji, bliže upoznaju s vrstom zadataka i dobiju uvid u značajke koje će biti u fokusu testa.)

Najnovije

Kvaritmetika Nusreta Ahmetovića 02

Množenje s nulom

Ahmed Omerović, ministar obrazovanja u Vladi Tuzlanskog kantona

Škola je žrtva

Anisa Mahmutović

Kvaritmetika Nusreta Ahmetovića 01

Fušnote

Nusret Ahmetović

Saudin Sivro, predsjednik najbrojnijeg sindikata predškolskog i osnovnog obrazovanja u Kantonu Sarajevo  

Svjedočimo kvazireformama

Rubina Čengić

Reakcija na tekst Ko i kako u BiH zastupa Konvenciju o pravima djeteta?

Save the Children podsjeća na očuvanje dječije dobrobiti i zaštitu njihovih prava

Školegijum redakcija