Metodika

Primjena tehnologije u nastavi i razmjena znanja širom svijeta

Plavom tipkom do Mjeseca

Amna Dervišagić

09.01.2020

Učenici koji su učili na internetu bili su u prosjeku nešto bolji od onih koji primaju instrukcije licem u lice.

Foto: Dima Zel / Shutterstock.com

Odlučili smo otići na Mjesec u ovom desetljeću i raditi druge stvari, ne zato što su jednostavne, već zato što su teške.

— John F. Kennedy

 

U 2019. godini slavili smo pedesetu godišnjicu prvog koraka čovječanstva na Mjesecu, pa je izdanje Evropskih svemirskih razgovora ili Space Talksa za tu godinu bilo posvećeno upravo ovom povijesnom događaju, kako bi nadahnulo ljude da promijene razmišljanje o životu, ali i budućnosti. Među entuzijastima okupljenim oko tog projekta našla se i moja malenkost, a aktivnost mi je bila Webinar misija: Istraživanje Mjeseca.

Naime, Evropski svemirski razgovori je inicijativa koju je pokrenula Evropska svemirska agencija (ESA) s ciljem da evropske građane osvijesti o važnosti promovisanja svemirskih aktivnosti. Svake dvije do tri godine države članice Evropske svemirske agencije sastaju se kako bi odlučile o novim prijedlozima i finansiranju za naredne godine rada. Za 2019, od 21. juna do 31. oktobra, Inicijativa Space Talks pružila je mogućnost svemirskim profesionalcima i entuzijastima da predstave svoja istraživanja i aktivnosti na temu svemira koji nas stalno nadahnjuje i potiče na razmišljanje o budućnosti. Kada su prihvatili moju aplikaciju za učešće, odlučila sam održati webinar za nastavnike iz regiona kako bih ih motivisala da webinare povremeno koriste kao metodu učenja na daljinu, posebno za učenike koji iz opravdanih razloga duže izostaju s nastave.

Za ovo su me inspirisala vlastita iskustva, ali i rezultati jedne studije američkog Ministarstva obrazovanja, koje je pokazalo da su đaci koji su učili na internetu bili u prosjeku nešto bolji od onih koji primaju instrukcije licem u lice. U zaključcima tog istraživanja stoji i to da korištenje metoda koje pokreću razmišljanje učenika i samoprocjene razumijevanja učenja utiču na rezultate učenja. Valja dodati da je pregled više od hiljadu empirijskih studija na ovu temu od 1996. do 2008. i dugogodišnja analiza utvrdila da su u prosjeku studenti u mrežnim uvjetima učenja bolji od onih koji su primali upute lice u lice.[1]

Ovo pokazuje da učenici u 21. vijeku žive u digitalnom društvu u kojem im informacijsko-komunikacijska tehnologija (engl. Information and Communication Technology – ICT) koju oni svakodnevno koriste omogućuje pristup brojnim informacijama, pa je očito da je IKT potrebno uključiti u odgojno-obrazovni proces kao pomoć učenicima u ostvarivanju potrebnih ishoda učenja.

Kako bi IKT postala nastavno oruđe, moramo imati kompetentnog učitelja koji bi omogućio učenicima stjecanje znanja i razvijanje kompetencija potrebnih za zdrav i održiv život u 21. vijeku (Kostović-Vranješ i Bulić, 2013) jer je primarni cilj obrazovanja razviti potencijale djece i pripremiti ih za izazove svakodnevnog života. Važan segment razvoja informatičke pismenosti svakako je korištenje interneta jer današnji učitelji i učenici žive u svijetu gdje je potrebno biti povezan (Hutinski i Aurerer, 2009). Osim toga, računalo i računalne sadržaje moguće je koristiti u nastavi za pomaganje učenicima u savladavanju nastavnih sadržaja na njima blizak i zanimljiv način (Melmed, 1995).[2]

 

Kako sam ja koristila webinar?

Prvi webinar održala sam 20. jula 2019. godine, na dan prvog koraka čovjeka na Mjesec, a kasnije seriju webinara za učesnike iz regiona. Koristila sam BigBlueButton™, otvoreni web konferencijski sistem za mrežno učenje, koji je stvorila skupina programera koji vjeruju u društvenu korisnost i poduzetničke mogućnosti ovog alata što omogućava dijeljenje prezentacija, chata, videa i radne površine sa učenicima. 

U sklopu webinara za nastavnike regiona predavala sam korištenje webinara u nastavi, ali i održala zanimljivo predavanje o Mjesecu. Na kraju sam provjerila znanje učesnika.

 

Zašto webinar?

Webinari – internetske multimedijske lekcije, seminari, rasprave i prezentacije – nude iste prednosti koje imaju klasični seminari, ali uz mogućnost da se uključi na desetine ili stotine ljudi širom svijeta. Vrlo su isplativi za sve uključene strane. Sudionici, naprimjer, ne moraju ulagati u prevoz ili smještaj da bi dobili obrazovanje. Slično tome, obrazovna ustanova ne mora ulagati velike prihode za smještaj učesnika. Velika je ušteda troškova i pri korištenju webinara kao nastavnog sredstva jer nema papira, nema troškova za banere, plakate, flomastere u boji...

 

Webinari nude veliku fleksibilnost i praktičnost

Većina webinar-platformi nudi mogućnost snimanja webinara, što je pogodnost koja omogućuje i preslušavanje/pregledanje lekcija kasnije, a to stvara fleksibilno iskustvo učenja pa studenti, učenici i ostali polaznici mogu pristupiti sesiji u bilo koje vrijeme. Prikladni su i geografski gledano – polaznici mogu učiti s bilo kojeg mjesta na svijetu. Ovo je jedna od glavnih prednosti webinara u obrazovanju, pa bi moglo biti rješenje za djecu koja su iz opravdanih razloga dugo odsutna sa nastave, kao alternativa polaganju razreda ili ponavljanju godine.

 

Webinari potiču interakciju putem anonimnosti

Postoji nešto vrlo privlačno u vezi s anonimnošću koja dolazi s webinarima. Za početak, svi učenici ili polaznici podjednako komuniciraju s nastavnicima ili predavačima, a da to ostali sudionici ne moraju vidjeti. Ovo poboljšava konstruktivne rasprave u odjeljcima za chat. Uz povećanu interakciju, studenti mogu postići bolje razumijevanje sadržaja webinara. Svjedoci smo koliko puta se djeca stide upitati kada im nešto nije jasno pred cijelim razredom.

Rezultati studije o odnosu studenata prema pohađanju konferencije i/ili seminara putem interneta, odnosno webinara, kao i prema korištenju interneta za učenje na daljinu, pokazuju da i dodiplomski i postdiplomski studenti prepoznaju prednosti webinara kao načina učenja i favorizuju njihovu primjenu u većoj mjeri u obrazovanju. Cjelokupna upotreba društvene mreže u učenju na daljinu promoviše komunikaciju i interakciju među učenicima.[3] 

Postoji puno elemenata koji objašnjavaju ovu razliku u pogledu performansi. Naprimjer, internetska nastava putem webinar-sesija omogućuje dijeljenje zaslona, ​​chat-prozore, dijeljenje datoteka ili materijala za učenje i mnogih drugih značajki koje poboljšavaju iskustvo učenja, te učenike još više angažiraju u materijalu koji uče. Kada su uključeni u webinar đaci su, najčešće, u domaćem i opuštenom okruženju, čime se postižu znatno bolji rezultati od onih kada pohađaju tradicionalne časove.

Ugrađena anketa olakšava uključivanje učenika u učenje i snimanje vaših predavanja, što znači da ih možete učiniti dostupnim za kasniji pregled. U sesijama realizovanim putem ovog alata korisnici se pridružuju ili kao sudionici ili kao moderatori, odnosno prezentatori.

Oni mogu razgovarati, preuzimati prezentacije, odgovarati na ankete i odabrati emotikon – kao što bi u razredu digli ruku. Mogu crtati na ploči, ako dobiju dopuštenje predavača, i pridružiti se prostoriji za bijeg. Sudionik, naravno, nema kontrolu nad samom sesijom. 

Moderator, obično instruktor, ima sve mogućnosti gledatelja, plus mogućnost za isključivanje i uključivanje drugih gledatelja, zaključavanje, odnosno ograničenje privatnog chata, i dodijeliti bilo kome, uključujući i sebe, ulogu prezentatora. Sesija može imati više moderatora, a moderatori također mogu isključiti bilo kojeg korisnika, započeti ili zaustaviti snimanje, završiti sesiju u bilo kojem trenutku.

Prezentator kontrolira prezentacijsko područje i s tim u vezi može prenijeti slajdove, pokrenuti anketu i podijeliti zaslon kako bi ga svi vidjeli. Samo jedna osoba može istovremeno biti voditelj prezentacije.

 

Kako početi?

Potrebno se prije svega registrovati na stranici BigBlueButton, a to je moguće preko Google-računa ili standardnim odlaskom na ovu internet-stranicu.

Nakon što ste se registrovali, trebate kreirati svoju sobu za prezentaciju i u postavkama podesiti naziv sobe, naprimjer Ovlaštenje sudionicima da budu moderatori.

Kada postavite naziv sobe, vratit će vas na početak i klikom na start otvorit će vam se prozor u kojem vam nude da samo slušate predavanja ili da razgovarate sa učesnicima. Potom slijedi provjera zvuka.

Za upotrebu mikrofona morate omogućiti pristup postavkama mikrofona. Kao dio pristupanja konferenciji, te postavke morate potvrditi u svom pregledniku.

Zatim, klikom na join pridružujete se konferenciji.

Na dnu prozora, klikom na plavu tipku sa znakom + otvorit će vam se mogućnost postavljanja prezentacije, ankete, a možete i podijeliti link nekog videa. Također, možete početi i chat sa sudionicima. Prije ulaska sudionika u webinar, potrebno je postaviti prezentaciju, što činite klikom na upload, a prezentator može omogućiti preuzimanja prezentacije.

Ako želite biti sudionik konferencije, pridružit ćete se konferenciji koju je domaćin već pokrenuo putem linka koji vam pošalje na vašu e-mail adresu.

Napomena: Ne možete se pridružiti konferenciji sve dok je domaćin konferencije ne započne.

Cjelokupan tutorijal za ovu konferencijsku alatku možete pogledati na videu.

 

Zaključak:

Danas je nužno mijenjati ulogu učitelja u savremenoj školi u kojoj učitelj, kao organizator nastavnog procesa, mora osposobiti učenika za život i rad u održivom društvu (Kostović-Vranješ i sur., 2015), ali i sam treba biti informatički ili računalno pismen, jer kako reče John Lennon: Svi sjajimo... poput mjeseca i zvijezda... svi sjajimo... idemo i idemo dalje...

 

[1] U. S. Department of Education, Office of Planning, Evaluation, and Policy Development, Evaluation of Evidence-Based Practices in Online Learning: A Meta-Analysis and Review of Online Learning Studies, Washington, D. C., 2009.

[2] Jazbec, A. (2019). Računalna i informacijska pismenost djece u osnovnoškolskom obrazovanju, diplomski rad, Učiteljski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, dostupno na linku.

[3] Sypsas, Athanasios & Pange, Jenny Polyxeni. (2014). Webinars and Social Network in Distance Learning: Students' Views. British Journal of Education, Society & Behavioural Science. 4. 953-964. 10.9734/BJESBS/2014/8556.

Najnovije

Izvanučionička nastava

Đaci bolje razumiju i više nauče

Maksuda Muratović

Nauka i umjetnost u funkciji razvoja đaka

Lov na svjetlost ili svjetlopis trebao bi biti dio nastave

Amna Dervišagić

Nastava u vrijeme pandemije

Obrnuta učionica kao rješenje

Maksuda Muratović

Dan asteroida

Uloga grupe Queen u podučavanju fizike

Amna Dervišagić

Googlanje umjesto razmišljanja

Ima načina da se đaci potaknu da misle, samo treba vremena i truda

Maksuda Muratović