AI ili MI?

28.01.2024
Sara Manojlović

AI ili MI?

Rad pristigao na konkurs Šta je tebi AI

Junak, dok stoji na početku dugog i neizvjesnog putovanja, osjeća dvije emocije - radost zbog njenih neograničenih mogućnosti i strepnju pred njenom nepredvidivošću i neizmjernom moći. U našem vremenu, kada svaki čovjekov korak ostavlja za sobom neizbrisivi digitalni trag, umjetna inteligencija se uvukla u svaki ugao našeg života, uključujući i obrazovanje. Ona je naše neizbježno putovanje, a mi smo junaci koji kreću na put.

U školskim hodnicima, koraci učenika više nisu jedini koraci koji odjekuju. Umjetna inteligencija sada ponosno stupa na snagu. Poput nevidljivog pratioca, ona polako osvaja svoje mjesto među knjigama i sveskama, ostavljajući iza sebe značajne tragove. Uvođenje ovog nemirnog duha u obrazovni svijet otvara vrata nevjerovatnim mogućnostima. Sada svaka lekcija postaje prilika za istraživanje neistraženog, vrata ka novim saznanjima. Za svakog učenika, iza ovih vrata kriju se ogromni prostori znanja, gdje se pred njim otvaraju beskrajne mogućnosti. Isto kao što svjetlost stvara sjenku, tako i ova tehnološka evolucija, iako sjajna, ipak baca tamne sjene sumnje na budućnost našeg obrazovanja. Kao mladi putnik kroz vrijeme, svjedok sam prelaska iz jednog poglavlja u drugo, gledajući s pažnjom kako se stranice budućnosti okreću. Pokušavam u svojoj glavi da stvorim sliku naše nove stvarnosti i okruženja za narednih dvadeset, trideset ili čak pedeset godina. Hoće li klasični hodnici postati poput prolaza virtualnih svjetova? Hoće li školske klupe biti prepune interaktivnih ekrana umjesto klasičnih knjiga? Odgovori na ova pitanja ostaju skriveni u neizvjesnostima vremena koje dolazi. Isto kao i junak, osjećam se istovremeno uzbuđena, ali i ispunjena strepnjom spremajući se za putovanje u nepoznato. Dok umjetna inteligencija ulazi u školski svijet, ona nosi sa sobom obećanje promjene i poboljšanja, ali isto tako i izazove čije ćemo prave razmjere tek otkriti.

Kroz moje oči, učionicu vidim kao plesni podijum gdje stvarnost i virtualni svijet plešu u valceru znanja. Na prvi pogled obična, učionica bi postala obasjana šarenilom svjetlosti umjetne inteligencije. Svaki sto bi bio odraz digitalne slike, svaki zid portal koji nas vodi u prošlost, sadašnjost i budućnost. Virtualna stvarnost bi postala magični prozor kroz koji bi se učenici mogli teleportovati u istorijske epohe, posmatrati značajne događaje kao da su bili tamo. Učitelj bi postao vodič kroz vrijeme, pružajući iskustvo koje knjige nikada ne bi mogle potpuno prenijeti. Tako bi učenici hodali stazama stvarnih događaja, osjećali puls vremena pod svojim rukama. Umjetna inteligencija bi otkrivala skriveni potencijal, razumijevajući jedinstvene stilove učenja i prilagođavajući nastavu prema potrebama svakog pojedinca. Učionica bi postala mjesto gdje svako ima svoj jedinstveni put, podstaknut od strane ličnih vodiča koji su nevidljivo prisutni na svakom koraku. I tako, u tom čudesnom prostoru, umjetna inteligencija ne bi bila samo pomoćnik, već bi postala član porodice znanja, dodajući svoju snalažljivost i beskrajnu strpljivost u obrazovni mozaik. Kroz ovaj ples stvarnosti i virtualnog svijeta, učenici bi otkrivali čuda znanja, dok bi učitelji postajali pripovjedači priča koje žive i dišu.

Dok se ove vizije razvijaju, postavlja se pitanje duboke dileme – kako će čovjek ispunjavati svoj um kada se mozak smanji na veličinu čipa? Ova pomalo futuristička vizija budi sjećanja na mit o Faustu, gdje su tehnološki dogovori s vragom zamijenili duše, a prokletstvo zauvijek oblikovalo sudbinu. Dok umjetna inteligencija širi svoje krilo, moramo se zapitati — da li će svako od nas postati Faust? Možemo li se oduprijeti iskušenjima? Možemo li postaviti sebe, čovjeka, kao dirigenta, a AI kao orkestar? Tehnološki napredak donosi mogućnosti koje su nekada bile nezamislive, zato mi moramo biti oprezni, održavati našu duhovnu ravnotežu. Ne dopustimo da se čarolija digitalnog prelije u gubitak onog ljudskog, onog što nas čini jedinstvenima. U ovom izazovnom periodu, pozvani smo na odgovornost, da sami sebi postavljamo granice. Moramo čuvati svoje duše poput dragulja, jer su one ta svjetlost koja nas vodi kroz tamu tehnoloških iskušenja. Pametna pitanja moraju pratiti pametna rješenja, a svaki korak prema budućnosti moramo praviti svjesni o cijeni koju plaćamo. Zbog toga, čuvajmo sebe od digitalnog tornada. Pazimo da nas ne odnese u novi svijet i da nam ne da novi identitet. Ne smijemo zaboraviti da je tvorac ovog novog digitalnog svijeta upravo čovjek, da je čovjekova duša nezamjenjiva. Na kraju krajeva, uprkos svim tehnološkim čudesima, ono što čini čovjeka čovjekom ostaje izvan dosega čipa i algoritma.

Nastavnici, kao čuvari znanja u hramu obrazovanja, trebali bi s otvorenim rukama prigrliti umjetnu inteligenciju kao svog partnera u zajedničkom putovanju. Umjetna inteligencija može biti vodič kroz beskrajno more informacija, pružajući učenicima ključeve za otvaranje tajnih odaja u ovom dubokom moru. Međutim, u spoju čovjeka i tehnologije, važno je da nastavnici održe svoju titulu vođe učenika. Umjetna inteligencija može pružiti informacije, ali toplina ljudskog dodira, podrška i bogato iskustvo koje nastavnici unose u učionicu su nezamjenjivi. Uvijek će biti nešto posebno u vezi s ljudskom interakcijom, jedinstvenom spoju empatije i učenja koji ne može biti zamijenjen elektronikom, ma koliko god se trudili. Nastavnik ne samo da prenosi činjenice, već gradi jednu novu ličnost, podstiče kritičko razmišljanje i oblikuje karakter učenika. Umjetna inteligencija može biti koristan alat, ali ne smije preuzeti ulogu onoga što čini nastavničku profesiju neprocjenjivom – sposobnost povezivanja s učenicima na emocionalnom nivou, ohrabrujući njih i njihove radoznalosti i podržavajući njihov individualan rast. Dok umjetna inteligencija otvara vrata u neistražene prostore znanja, neka učitelji ostanu kustosi tih vrata, vođe kroz put znanja i mentori koji nadmašuju suve podatke. Neka učionica bude mjesto gdje se susreću čuda modernog doba i ljudske topline, stvarajući harmoniju koja nadmašuje moć čipa – mjesto gdje se znanje prenosi srcem i umjetnom inteligencijom kao saputnikom.

Stigli smo do kraja sastava, ali ne i do kraja putovanja. Putovanje umjetnom inteligencijom je neprekidno, ono nema destinaciju. Tradicija i tehnologija sada stoje na čelu jedne dinamične ere koje nismo samo posmatrači, nego i saučesnici. Ponovo, razmišljajući o sposobnosti tehnologije koja će samo još više da se razvija, javljaju se radost i strepnja. Ne znam šta nas čeka, niti kako će izgledati naša budućnost kada moje generacije više ne bude. Ne znam koje će sve prepreke biti stavljene pred čovječanstvo, niti kako će se tradicija i tehnologija uskladiti jedno s drugim. Ironično, cijeli sastav posvećen je znanju, ali na kraju se ispostavlja da ipak ne znam baš sve. Izgleda da ni nastavnici ni umjetna inteligencija ne znaju odgovor na to pitanje - šta nas zapravo čeka u budućnosti.