Moj pogled na Umjetnu Inteligenciju

26.01.2024
Martina Tomić

Moj pogled na Umjetnu Inteligenciju

Rad pristigao na konkurs Šta je tebi AI

Umjetna inteligencija u današnje vrijeme donosi brojne pozitivne i negativne strane koje značajno oblikuju suvremeni svijet.Mislim da točne definicija umjetne inteligencije nema, ali ja bih ju opisala kao sposobnost uređaja da oponaša ljudske osobine, emocije i uobičajene aktivnosti. Unatoč svojim brojnim prednostima, nosi i određene mane. Iako postoji više od 50 godina, svoj zapaženi napredak dobila je tek prije nekoliko godina, što je značajno za brojne pomake u otkriću umjetne inteligencije i upoznavanja sa novim korisnicima. Stoga, ukoliko je iskorištena na pravilan način može doprinijeti i u školskim sustavima, cjelokupnom obrazovanju, učenju-kojem nudi dodatna objašnjenja, motivaciju i podršku, organizaciji obveza, slobodnih aktivnosti i rasporeda. Problem se javlja kada shvatimo da, zapravo, umjetna inteligencija koristi našu privatnost kako bi iskoristila podatke za donošenje odluka. Zabrinutost je opravdana jer može rezultirati zlouporabom informacija i privatnih podataka, koje ne bi trebale osvanuti na internetu i biti dostupne većini. Umjetna inteligencija, također, može zamijeniti ljudski rad u određenim pozicijama te postavlja pitanje o potrebi određenom broju zaposlenih. U medicini je vrlo korisna zbog omogućavanja unapređenja medicinske dijagnostike i mogućnost ranijih otkrića bolesti. Umjetna inteligencija postala je dio svakodnevnog suvremenog života svakog pojedinca olakšavajući pristup informacijama, uslugama štedeći vrijeme. Međutim, sve dobijene informacije trebamo provjeriti jer se često dogodi da pogriješi ili potvrdi nešto nepostojeće. Osobno ju najviše koristim za organizaciju i produktivnost. Predviđajući datume i bitne događaje obavještava me o nadolazećim obvezama i prioritetnim odlukama između privatnih i školskih obveza. Koristim ju i u internetskoj kupovini, jer mi na osnovu prethodnih kupnji prikazuje slične proizvode. Na taj način mi pruža personaliziranu pomoć pri naručivanju. Preko umjetne inteligencije katkad čitam e-knjige koje nisu dostupne u knjižarama, najčešće na engleskom jeziku. Nudi mi i dijeljenje dojmova s drugim čitateljima i potiče raznolikost u čitanju. Izabrala bih prije tiskanu knjigu nego u elektronskom izdanju jer čitanje sa zaslona uzrokuje umor, nesanicu i ovisnost. Pozitivne strane čitanja elektronskih knjiga su: dostupnost, prilagođenost teksta, prijevod i preglednost. Postoje i brojne aplikacije koje koristimo za redovitu aktivnost, spavanje, prehranu, unos količine vode te nam stvaraju uvjete za održavanje zdravog načina života. Glavni zadatak joj je učiniti život praktičnijim, efikasnijim i prilagođenim pojedinačnim potrebama. Olakšava i upravljanje kućanskim uređajima poput glasovnih asistenata i drugih pametnih uređaja. Ukoliko koristimo umjetnu inteligenciju trebamo voditi računa o točnosti informacija koje dobijamo jer je velika mogućnost širenja lažnih vijesti i neispravnih informacija. Pri tome, trebamo imati kontrolu jer bi korištenje umjetne inteligencije moglo dovesti do ovisnosti o tehnologiji, što je danas vrlo česta pojava. Negativno utiče na ljudsku kreativnost, koncentraciju, samostalnost, ali i nemogućnost komunikacije i rješavanja problema. Počevši od svoje generacije koja je naviknuta na pristup svim informacijama i događajima na jednom mjestu, smanjenom željom za čitanje i vlastito istraživanje imamo upola manju koncentraciju. Ometanje pažnje zbog distrakcija najčešće se primjeti u školi, čitanju i učenju. Uporaba zaslona tijekom duljeg vremenskog razdoblja može utjecati na fizičko i mentalno zdravlje, na koncentraciju, uzrokujući smanjenje održavanja pažnje usmjerene na lekciju i predavača, kao i umor očiju. Koliko god imao dobru korist za školu i obrazovanje sa sobom nosi i brojne dileme, jer stranice poput Chat GPT mogu pisati eseje, raditi ispite i rješavati zadatke umjesto učenika. Pomoć umjetne inteligencije danas se koristi i za pisanje govora na otvaranju nekih svečanosti, iako ne bismo na to pomislili bez priznanja voditelja. Prije nekoliko dana autorica Rie Kudan osvojila je jednu od najprestižnijih nagrada za književnost u Japanu. Na dodjeli nagrada priznala je da je koristila Chat GPT kao pomoć pri pisanju i da je pet posto udjela knjige besprijekorno napisala umjetna inteligencija.

Mišljenja za uporabu umjetne inteligencija u natjecanjima i književnosti su vrlo dvojbena, s razlogom jer autorica ne bi trebala imati autorska prava na dio koji je upotrijebila, stoga što nisu plod njene vlastite mašte. Uvođenje umjetne inteligencije u moju školu započelo je prošle godine. Prvo smo dobili interaktivne pametne ploče jer je dokazano da je takav oblik nastave učinkovitiji za predmete i sve generacije, velikoj većini je poznat i prihvaćen zbog većine vremena kojeg provodimo na pametnim uređajima. Nedugo zatim smo sa pisanog školskog dnevnika prešli na elektronski dnevnik. Poznavanje svih mogućnosti koje pruža tehnologija, koja je uvedena u obrazovanje nije bila na visokoj poziciji. Profesorima i učiteljima bilo je potrebno održati profesionalnu edukaciju o uporabi, korištenju i upoznavanju sa dodatnim pogodnostima koje pruža pametna ploča, što bi rezultiralo uspješnom uvođenju tehnologije u škole. Mlađi profesori ju najčešće koriste jer su otprije stekli znanje o pravilnoj uporabi tehnologije i praktičnosti koju pruža. Uvođenjem E-dnevnika izazvana je velika pomutnja, bilo je potrebno podučiti profesore i roditelje korištenju aplikacije. Roditelji pomoću jednog gumba mogu pregledno dobiti informacije o djetetovim ocjenama, izostancima i vladanju kao i rasporedu i broju sati tjedno. Prednosti E-dnevnika su brzi unos i pregled informacija, praktičnost, jednostavnost korištenja, automatski izračun prosjeka i zbrajanje izostanaka te grupiranje u neopravdane, opravdane i neobrađene. Kao mane bih izdvojila preopterećenost sustava što uzrokuje pad sustava, nepreglednost izostanaka za učenike, manja suradnja između roditelja i razrednika i škole. Postoji još jedan način na koji koristim umjetnu inteligenciju, kroz različite aplikacije usavršavam strani jezik. Aplikacije koje su temeljene na umjetnoj inteligenciji prilagođavaju plan učenja prema mom prethodnom znanju i napretku. Pomoću pametnog sustava za prepoznavanje glasa omogućavaju mi vježbanje izgovora i slušanje. Iako to upotpunjuje moje slobodno vrijeme, mogu reći da me motivira za nastavak učenja tijekom dana. Kroz korištenje pametnog uređaja imamo veliki pristup sličnim aplikacijama što nas potiče na unapređivanje jezičnih i komunikacijskih vještina, također je pozitivan spoj između edukacije i tehnologije jer otvara put ka osobnijem i motivirajućem načinu učenja jezika. Umjetna inteligencija za mene predstavlja impresivan spoj tehnologije i inteligencije koji otvara vrata brojnim mogućnostima unatoč tome što se neprestano razvija, sposobna je prepoznati uzroke i prilagođava različitim situacijama. U budućnosti, umjetna inteligencija će, vjerujem, imati još značajniji utjecaj na svakodnevne živote svih nas jer ima potencijal promijeniti načine života. Najvažnije je osigurati da utjecaj umjetne inteligencije bude pozitivan i siguran. Značajno je, također imati kontrolu nad tehnologijom kako ne bismo imali negativne promjene-probleme s pažnjom i zlouporabom podataka jer korištenje na ispravan način donosi izazove koje moramo razmotriti jer uz uravnotežen pristup možemo iskoristiti potencijal umjetne inteligencije.