Umjetna inteligencija u životu i obrazovanju

14.01.2024
Ahmed Alić

Umjetna inteligencija u životu i obrazovanju

Rad pristigao na konkurs Šta je tebi AI

Budućnost obrazovanja je sve više povezana s tehnološkim napretkom, a jedna od ključnih tehnologija koja već sada transformiše obrazovne procese je umjetna inteligencija ili jednostavno rečeno AI. Pitanje je kako će AI uticati na ulogu nastavnika i na koje načine ćemo oblikovati učionicu za buduće generacije.

Umjetna inteligencija ima sve veći utjecaj na naše obrazovanje. Njeno korištenje u učionicama otvara nove mogućnosti, ali također donosi i izazove. Umjetna inteligencija može biti vrlo korisna u obrazovnom procesu. Ona nam daje prilagodljive programe učenja koji se mogu prilagoditi individualnim potrebama učenika. Softveri (software) poput personaliziranih tutorijala ili adaptivnih testova mogu pomoći učenicima da nauče u svom ritmu i na način koji je najučinkovitiji za njih.   Također, AI može poboljšati praćenje rada učenika i pružiti individualne povratne informacije.

Uprkos svim prednostima, postoji zabrinutost kako umjetna inteligencija može utjecati na tradicionalne načine obrazovanja. Neki profesori, vide AI kao dodatnu smetnju i mogućnost za varanje učenika. Dok neki profesori se slažu sa upotrenom AI u školama i  smatraju ga korisnim i veoma dobrim za pomoć ućenicima, kako bi na što jednostavnji i kvalitetniji način razumjeli nastavne sadržaje i pritom stekli potebno znanje, koje če im im svakako biti potrebno u njihovoj budućnosti.  

Umjetna inteligencija nije savršena i može biti pogrešna u procjeni napretka ili pružanju povratnih informacija koje ne odražavaju stvarno znanje učenika. Osim toga, postoji zabrinutost u pogledu privatnosti podataka i sigurnosti informacija koji se prikupljaju putem umjetne inteligencije. Kako se umjetna inteligencija razvija i postaje sve prisutnija, nastavnici, ali i učenici, kao i njihovi roditelji su suočeni s pitanjem kako najbolje iskoristiti njen potencijal u obrazovnom procesu kao i u svakodnevnom životu gdje AI također “umješao prste“.  

Učenici se također suočavaju s izazovom kako se prilagoditi sve većem broju tehnoloških alata u učionicama. Potrebno je naučiti kako koristiti umjetnu inteligenciju na pravi način i razviti kritičko razmišljanje kako bi se razumjelo i procjenjivalo informacije koje pruža AI.Ipak umjetna inteligencija ima ogroman potencijal, ne smijemo zanemariti važnost uloge nastavnika. Nastavnici su ti koji će pružiti kontekst, interpretaciju i humani dodir u obrazovnom procesu. Umjetna inteligencija može biti vrijedan alat, ali nikako ne može zamijeniti ulogu i iskustvo nastavnika. U budućnosti, učionice bi mogle izgledati vrlo drugačije npr. za dvadesetak godina, učenici bi mogli raditi na laptopima uz pomoć umjetne inteligencije. 

Integracija umjetne inteligencije, virtualne stvarnosti i drugih tehnoloških alata može transformirati iskustvo učenja. Učionice bi mogle postati interaktivnije okruženje u kojem učenici aktivno sudjeluju u stvaranju znanja, dok bi umjetna inteligencija podržavala proces učenja i individualni napredak svakog učenika. Kao pomoćni alat, umjetna inteligencija može pružiti nova sredstva za učenje i istraživanje, ali krajnju riječ uvijek ima pojedinac. Bez obzira koliko AI napredovao, vjerovanje u sebe i ono što znamo treba biti temeljna vrijednost u procesu obrazovanja. Umjetna inteligencija u obrazovanju donosi mnogo mogućnosti, ali isto tako postavlja izazove. Ključno je pronaći pravilan balans između tradicionalnih metoda, uloge nastavnika i primjene umjetne inteligencije kako bi se omogućilo najbolje iskustvo učenja za sve učenike.