Školska knjižnica – Centar svih kulturnih zbivanja škole

15.06.2021
60c88e7cdba80_article.jpg
Sanja Primorac

Školska knjižnica – Centar svih kulturnih zbivanja škole

Rad pristigao na konkurs za nagradu Šukrija Pandžo 2021.

Škola je odgojno-obrazovna ustanova koja pored znanja djeci pruža mnoge vrijednosti koje nose sa sobom i njeguju ih tijekom svih životnih doba. Uloga školske knjižnice u jednoj školi trebala bi imati velik značaj. Školska knjižnica je sastavni dio odgojno-obrazovnoga procesa koja potiče čitanje. U knjižnici učenici stječu vještine čitanja, razvijaju maštu te sudjeluju u raznim aktivnostima, kulturnim zbivanjima, radionicama, projektima u kojima razvijaju samopouzdanje, samostalnost i kreativnost. Knjižnica treba biti mjesto u kojem će se djeca osjećati ugodno, razvijati svoje stvaralačke vještine i kreativnost.

 

Školska knjižnica nije i ne smije biti samo spremište knjiga i udžbenika.

Knjižnica treba biti otvorena za sve promjene. Knjižnice u osnovnim školama trebale biti otvorene za promjene i imati izniman značaj za učenike kako bi uvijek zapamtili svoj prvi doticaj s knjigama u osnovnoj školi. Kako bi svaki učenik zavolio knjigu i razvio čitalačke navike, knjižničar treba osmisliti kako djecu od najranije dobi potaknuti da postanu stalni posjetitelji u školskoj knjižnici.

 

Knjiga se ne treba djetetu nametati kao obveza.

U Osnovnoj školi Petra Bakule želimo preko različitih metoda kao što su radionice, aktivnosti i igru stalno poticati čitalačke navike i stvaralaštvo kod učenika najmlađe dobi.

 

Radionice stvaralaštva

Učenici u posebnim radionicama podijeljeni u manje skupine kreiraju i sastavljaju bajku na osnovi ponuđenih riječi, bacanja kockica s likovima ili izvučenih kartica. Smatram da je od velike važnosti poticati stvaralaštvo u ranoj životnoj dobi kao i ljubav prema knjizi i razvijanje kritičkoga mišljenja.

 

Dramske radionice

Također radimo dramske radionice. Jednu od naših dramskih radionica upriličili smo za Valentinovo. Učenici su sastavili priču Šarena ljubav i nakon toga smo imali malu predstavu u kojoj su učenici napravili glavne likove priče i pozornicu. Svi smo uživali u njihovoj izvedbi.

Primijetili smo da učenici, mali maštoviti stvarači, vole pohvalu za svoj rad te da uvijek osjete podršku i poticaj na pisanje i čitanje.

Izvedbu Ježeve kućice realizirali smo u dvije različite scenske predstave.

Za scenski izgled pozornice bili su zaslužni učenici starijih razreda, članovi Kluba mali knjižničari.

Sakupljali su lišće, pravili suhozid od stiropola i zaista su se potrudili da sve izgleda izvrsno.

 

Lutka kao sredstvo pomoći u nastavi

Radeći sa djecom, koji veliki dio svoga slobodnoga vremena provode koristeći društvene mreže, uvidjeli smo da učenicima nedostaju poticaji koji omogućuju razvoj staralačkih vještina i kritičkoga razmišljanja.

U mnogim projektima u kojima sam sudjelovala susretala sam se sa lutkom koja je imala značajnu ulogu u razvoju djece. Jedna od takvih je lutkica Pipi koju sam zahvaljujući e-Twenning projektu Pipi upoznaje Hrvatsku ugostila u našoj školi.

Tjedan dana smo se družili s Pipi uz mnogo crtanja, čitanja, pisanja, pravljenja čajanki, pisanja pjesmica, a čak smo i izradili našu Pipi od krpica.

Prva naša aktivnost bila je s najmlađima u produženom boravku gdje smo se uz čajanku i keksiće družili s Pipi.

U petom razredu imali smo zanimljivu obradu lektire Pipi Duga Čarapa. Na radionicama koje su trajale dva školska sata učenici su na kreativan način izrazili dojmove o knjizi i glavnoj junakinji tehnikom lapbook.

Sljedeća aktivnost bila je s učiteljicama trećih razreda. Učenici su s mnogo kreativnosti pravili Pipi od komadića krpica. Jako su se zabavili, a poslije su bili ponosni na svoje prelijepe radove. Na satu hrvatskoga jezika učenici su postali su mali pjesnici te su napisali pjesmu koju je Pipi ponijela sa sobom.

Upoznali smo Pipi sa znamenitostima našega grada.

Švedski kutak održan je u predvorju škole gdje smo predstavili Pipi gostima.

Naša škola postala je vlasnik lutkice Adelline koja je prva priznata lutka u Bosni I Hercegovini za intelektualno vlasništvo.

Lutka je predstavljena učiteljima razredne nastave i pedagogu škole.

Lutka predstavlja izvor kreativnosti u kojem spava pregršt priča te otvoreni prozor prema novim mogućnostima i nečemu novom u čemu se do sada nismo iskušali. Lutka može biti izrazito moćno sredstvo u radu s djecom, poticati najbolje u svakom pojedincu te mu olakšavati svakodnevne probleme.

 

Književni susreti

Organiziranje književnih susreta također su značajni, jer djeca vole upoznati autore priča koje čitaju kroz dječji časopis ili omiljenu priču. Svake godine organiziramo više književnih susreta za sve dobne skupine.

I ove školske godine imali smo predstavljanje knjige Basne za najljepše snove. Zbog epidemiološke situacije susret smo realizirali u dvorištu škole za učenike četvrtih razreda.

 

Manifestacije

Obilježavanje pojedinih blagdana

Priredba Ljubav nikad ne prestaje

Knjižničar treba biti kreativan, spreman na nove izazove. Nova metoda koju sam osmislila u radu s djecom jest suknja kojom potičem čitalačke navike djece i njihovu ljubav prema knjizi. Na suknji su ručno izrađeni likovi iz 25 priča, gdje su se pored svjetskih autora bajki i basni našle se priče mjesnih književnika koje djeca poznaju kroz naša književna druženja.

Knjižnica treba biti toplo mjesto gdje učenici rado dolaze, gdje mogu čuti lijepu riječ, ideju i pomoć ako je trebaju vezano za bilo koji nastavni predmet.

Knjižnica treba biti otvorena knjiga u kojoj se svakodnevno pišu nove stranice.