Školske biblioteke

05.05.2021
Amra Olovčić

Školske biblioteke

Rad pristigao na konkurs za nagradu Šukrija Pandžo 2021.

Kad vidite ljudsko biće, prvo primjetite njegov fizički izgled, odjeću, životnu dob, pokrete, držanje, ponašanje, odgoj i sl. Sve to čini njegovu ili njenu vanjštinu, međutim ono što se krije ispod te vanjštine, zapravo, je ono najvažnije što ta osoba posjeduje: dušu i sve što taj metafizički pojam podrazumijeva. Isto vam je i sa školskim bibliotekama. One su duša škole, ne vide se odmah ili bolje rečeno, treba vremena da je otkrijete. Vojnim rječnikom rečeno: „djeluje pozadinski“. Ovo nas promišljanje vodi do glavnog pitanja: imaju li sve škole dušu ili samo njen privid kao mural koji krije oronulu i loše održavanu fasadu zgrade?

Sad kad smo otvorili Pandorinu kutiju, idemo vidjeti šta je iz nje izašlo. Analiza stanja školskih biblioteka osnovnih i srednjih škola Kantona Sarajevo magazina Školegijum iz 2015. otkrio je svu dramatičnost situacije u ovom tipu biblioteka. Neadvekatan prostor u koji su smještene biblioteke, njihova loša (u nekim slučajevima potpuno izostala ) informatička opremljenost i nestručnost kadra koji se zapošljava na mjesto bibliotekara, glavni su razlozi loše pozicije biblioteka u školskom obrazovnom sistemu. Ali, budimo, na trenutak, optimistični i zamislimo da se prva dva problema mogu riještiti dodjeljivanjem nešto više novca i opreme, što je moguće, ukoliko to samo želimo, postići i po nekom hitnom postupku, kao i tražeći sredstva iz svih mogućih fondova od međunarodnih tendera do privatnih donacija i raznih sponzorstava (nećete vjerovati, ali neki ljudi studiraju marketing te se za njihovim savjetodavnim uslugama može ponekad i posegnuti uz sasvim razumne iznose troškova). Zamislimo sad da smo uz nešto više truda i nekoliko marketinških trikova, riješili prva dva problema. Nemojmo sad misliti da su navedena rješenja utopijska, jer ona to nisu. Šta više, ukoliko ih ogolimo, vidimo koliko su praktično-materijalne prirode, odnosno kako su, uz malo volje, lako rješiva. Mada su, moramo priznati, istovremno i iznimno praktična ukoliko se trebamo sakriti iza istrošene fraze „usljed nedostatka sredstava“ itd.

Uklonimo li prva dva problema, pred nama ostaje treći, nepremostiv, štetan i nepravedan, kadrovski problem za koji se opravdanje traži u proizvoljnosti i nepreciznosti Zakonâ o bibliotečkoj djelatnosti. Ali Zakon o osnovnom i srednjem obrazovanju i važeći Pedagoški standardi vrlo precizno određuju da je bibliotekar stručni saradnik u procesu obrazovanja i da bibliotekar treba biti diplomirani bibliotekar. Oni su jasni i precizni. Zašto se onda ne poštuju? Zašto od 65 bibliotekara ( prema pomenutoj analizi iz 2015.) u osnovnim školama čak njih 38 (!?) nisu bibliotekari nego samo imaju položen stručni ispit, a u srednjim školama od 24 intervjuisane osobe čak njih 17 nisu bibliotekari. A poražavajuće da u jednoj od srednjih škola radi osoba koja nema ni potrebnu spremu ni traženi stručni ispit. Čemu onda služe postojeći Zakoni o osnovnom i srednjem obrazovanju i Pedagoški standardi? Vječni paravan za skrivanje istine o nebrizi i nečinjenju? Zašto onda uporno školujemo bibliotekare trjerajući onda ljude u sunovrat? Možda navedeni zakoni nisu potpuno precizni, ali to nipošto ne amnestira vladajuće strukture u Fedearciji BiH ali i u Kantonu Sarajevo u njihovom nečinjenju i potpunom odsustvu interesa da se riješi ovo izuzetno važno pitanje.

Dakle, za sva ostala zanimanja potrebna je diploma zakonom propisana za to zanimanje. Zašto onda to nije slučaj i sa bibliotekarima? Odgovor možda leži u nerazumijevanju važnosti uloge bibliotekara i biblioteke u procesu obrazovanja, odgoja i ponajviše odrastanja. Djeca i mladi koji odrastaju čitajući samo i isključivo obaveznu literaturu, a često ni to, osuđeni su da stasaju u duhom izuzetno siromašnu osobe. Kad se to pomnoži s brojem djece koja spadaju u tu kategoriju, dobijete gotovo cijele generacije mladih koji su nepismeni a da za to ne snose apsolutno nikakvu krivicu. Postavljanjem nekompetetnih i nestručnih ljudi na mjesto bibliotekara ( samo na to mjesto a nikad na bilo koje drugo), sistem i društvo šalje vrlo preciznu i jasnu poruku djeci i mladima da biblioteka i bibliotekar nemaju važnu ulogu u njihovim životima niti na bilo koji način mogu upotpuniti i obogatiti njihov razvoj i duhovno sazrijevanje. Kako onda možemo očekivati od mladih osoba koje još uvijek odrastaju i sazrijevaju da shvate važnost biblioteke, ako oni koji im postavljaju standarde i uzore ponašanja, to ne čine? Želi li, zapravo, iko u ovom društvu da djeca i mladi čitaju? Da kroz čitanje i istraživanje razviju kritičko promišljanje? Da obogate rječnik? Ili je, pak, bolje da ostanu intelektualno zakržljala masa kojom se lakše manipulira? Posljedice ovakvog promišljanja i činjenja osjećamo već sad kroz Intelektualnu skučenost i duhovnu učmalost kojom smo okruženi. Umjesto da školske biblioteke budu najposjećenije mjesto u školi, mjesto na kojem je veća gužva nego u gradskom prevozu, mi imamo hramove tišine i prašine. Školska biblioteka mora imati ulogu poticatelja znanja, njegovog propagatora, onoga ko nadopunjuje znanje iz općeg obrazovanja, onog koji ih podržava, vodi, pomaže. Bibliotekar treba učiti djecu i mlade kako da uče, kako da istražuju, kako da nalaze informacije, da dobivene informacije iskoriste ali i uživaju u njima. Prestanimo preko bibliotekara riješavati probleme tehnološkog viška u školama i uvažimo njihovu ulogu i stečeno obrazovanje. Kad će ovo društvo i ovaj sistem u kojem mi živimo shvatiti važnost uloge školskog bibliotekara i biblioteke (i ne samo ove kategorije) i hoće li ikad, ja ne znam odgovor. Ali se neću pomiriti s tim jer mi se izostanak odgovora čini još dramatičniji dodam li tome činjenicu da oplemenjivanje duha i intelekta nije opcija nego nužnost svakog naprednog društva. Ukoliko to društvo uopće želi biti napredno, ali to je tema za neku drugu analizu.