Kako roditelji doprinose obrazovanju djeteta?

27.06.2023
Tarik Osmanhodžić

Kako roditelji doprinose obrazovanju djeteta?

Rad pristigao na konkurs za nagradu Šukrija Pandžo 2023.

Roditelji su ti koji upravo doprinose obrazovanju djeteta, kupuju im odjeću, obuću, pomažu u njihovom školovanju, upravo oni pomažu da se dijete razvije u zrelog čovjeka, i naravno da se izgradi kao snažna osoba i ličnost. Međutim, mnogi danas ne poštuju reformu školstva i ne udovoljavaju zahtjevima Porodičnog zakona. Pitamo se zašto je ustvari tako i postoji li način da se to promijeni?

Roditeljstvo i odgoj djece promiče i podržava tjelesni i emocionalni i društveni razvoj djeteta od najranije do odrasle dobi. Roditeljstvo se odnosi na zamršenost odgoja djeteta a ne isključivo na biološki odnos. Ipak, najznačajnija uloga roditelja jeste u školovanju djeteta. Otac i majka imaju veliku ulogu od polaska djeteta u vrtić, zatim u predškolsku ustanovu i na kraju u osnovnu školu. Oni su ti koji svoje dijete uče životu, usmjeravaju na pravi put, te koriguju njegove greške i postupke.

Prema Porodičnom Zakonu Federacije Bosne i Hercegovine, roditelji i djeca imaju podjednaka prava, dužnosti i odgovornosti. Dakle, kako se u Porodičnom Zakonu navodi:

„Roditelji imaju pravo dijete odgajati u duhu mira, tolerancije, dostojanstva, slobode, ravnopravnosti i solidarnosti a u skladu s uzrastom i zrelosti djeteta unaprjeđivati njegovo pravo i mišljenje na slobodu savjesti i vjeroispovijesti. Shodno tome, roditelji ima pravo i dužnost starati se o obrazovanju svoje djece. Obrazovanje treba da bude usmjereno na razvoj osobnosti djeteta i razvoj njegovih fizičkih i psihofizičkih sposobnosti, na poštovanje osobnih prava i sloboda čovjeka, na pripremanje djeteta za odgovoran život u društvu, te poštivanje prirodnog okoliša. Roditelji su dužni prije svega starati se o redovnom osnovnom i srednjem obrazovanju, a po mogućnosti i o visokom obrazovanju i nakon visokog obrazovanja u zavisnosti od okolnosti.“

Prema riječima Orlić Stelle diplomiranog pedagoga i socijalnog radnika s Filozofskog fakulteta u Splitu koja u svom diplomskom radu iz 2021. godine navodi da “unatoč tome što je uključenost roditelja u školovanju djeteta od velike važnosti, ali koliko roditeljska uključenost utiče na obrazovna postignuća djece zavisi od vrste uključenosti. U skladu s tim razlikuje se bihevioralna uključenost koja podrazumijeva uključenost roditelja u školske aktivnosti ili pomoć u učenju kod kuće, kognitivna aktivnost koja se odnosi na poticajne aktivnosti i iskustva te osobnu uključenost koja podrazumijeva stavove i očekivanja roditelja o školi i učeničkoj dobi.“

Dodaje da se pritom bihevioralna uključenost roditelja u obrazovanje djeteta može definirati kao kompleksan, višedimenzionalan koncept koji obuhvata više aktivnosti i praksi koje su povezane s djetetovim obrazovanjem, a koje se provode u školi ili kod kuće. Sudjelovanje roditelja u obrazovanju djeteta doprinosi njihovoj percepciji sebe kao angažiranog i brižnog roditelja. Ispitivanje psiholoških i obrazovnih istraživanja sugeriralo je da će vjerovatno na roditeljsku ulogu roditelja vjerovatno utjecati opća načela koja vode njihovom definiranju roditeljske uloge, njihova uvjerenja o razvoju djeteta i odgajanju djeteta i njihova uvjerenja o prikladnom roditeljskom domu to jest podržavaju uloge u obrazovanju djece. Općenito, izgradnja roditeljske uloge čini se važnom za proces uključivanja prvenstveno zato što se čini da uspostavlja osnovni spektar aktivnosti koji će roditelji smatrati važnim, potrebnim i dopuštenim za vlastite akcije u svoje ime i u ime svoje djece. Izgradnja i funkcionisanje roditeljske uloge jasno počinje prije i širi se izvan djetetovih godina u školi, a tokom tih godina utječu i pod utjecajem drugih područja djetetovog života. Međutim, interes je u ovom slučaju upravo usmjeren na roditeljsku ulogu jer utječe na roditeljske odluke o uključenosti o školovanju djece.“

 

Kakva su prava, obaveze i odgovornosti djeteta u obrazovanju?

Svako dijete treba biti upoznato sa svojim pravima ali i odgovornostima. U današnje vrijeme sve više djece zna svoja prava prilikom obrazovanja od osnovne pa sve do srednje škole i upoznati s tim što su im roditelji i škola dužni pružiti, ali je sve manje djece upoznato s dužnostima. Zbog toga su danas djeca sve manje spremna na saradnju i ulaganje truda kako bi ostvarili određeni napredak.

Kako se navodi prema Porodičnom Zakonu Federacije Bosne i Hercegovine i Roditeljskom pravu s ciljem unaprjeđenja prava djeteta 1989. godine donesena je Konvencija o pravima djeteta Ujedinjenih nacija. Konvencija skreće javni interes za tretman djeteta u društvu, pa time i odgovornost roditelja prema djeci. Konvencijom se određuje prvenstvena odgovornost roditelja da djetetovi najbolji interesi trebaju biti najvažnija briga roditeljstva. Ističe se pravo djeteta da prema njegovom mišljenju pristupi s posebnom pozornosti te roditeljska odgovornost da ozbiljno shvati djetetove stavove i ohrabruje ga na zajednički i odgovorni dijalog, bez primjene posebnog mišljenja i dijaloga. Djeca imaju određena prava koja ne trebaju zaslužiti, već im ta prava trebaju samo zato što su ljudska bića. Sva prava za sobom povlače i određene odgovornosti. Kada se konkretno govori o pravu djeteta na obrazovanje, tada dijete treba biti svjesno da to pravo za sobom povlači i određene odgovornosti, tačnije da se ono treba truditi, učiti i postići školski uspjeh koji odgovara njegovim sposobnostima.

Pritom su roditelji ti koji svoju djecu uče pravima, obavezama, odgovornostima u svakodnevnim situacijama te im pomažu u zaštiti tih prava, tačnije štite ih unutar svojih mogućnosti. Tako roditelji uče djecu pravima, obavezama i odgovornostima koje trebaju imati kroz redovno školovanje, što će im pomoći da se osjećaju korisnima, da prime pohvale i da dobiju nagrade te steknu smjernice od roditelja šta je ispravno i na koji način postizati određene ciljeve. Pažnja se usmjerava na okruženje u kojem se odvija obiteljski život i roditeljstvo, pa se prepoznaje da društvo treba pružiti odgovarajuću podršku roditeljima i osnažiti ih kako bi postupali u najboljem interesu djeteta, razvijajući njihov osjećaj vlastite vrijednosti i komponetnosti.

 

Da li se reforma školstva odnosi na roditelje?

Danas roditelji zapravo na pogrešan način shvaćaju koncept obrazovanja i samim time trebaju poštovati i reformu školstva koja se ujedno odnosi i na njih. Međutim, neki roditelji ne poštuju tu reformu jer smatraju da to njima ili njihovoj djeci ne treba. Ali zašto im to ustvari treba. Dakle, i roditelji su sastavni dio obrazovnog procesa kod svoje djece pa i samim tim moraju se voditi kako im reforma i Zakon nalaže. Miro Pandur koji je generalni direktor Dječjeg magazina PC ŠKOLARAC, te urednik Facebook stranice i portala učitelj 21. vijeka u svom izlaganju navodi sljedeće:

„Roditelji se podjednako kao i nastavnici zalažu da dijete zavoli školu i školski rad, da rado ide u školu, da s osjećajem zadovoljstva udovoljava školskim obavezama, da samoodgovorno djeluje u kolektivu, da se odgovorno ponaša i organizovano zabavlja, da u izvoru sadržaja zabave ima ukusa i da se suprotstavlja svim negativnim pojavama koje bi mogle da uspore njihov razvoj. U uvjetima bliske saradnje između roditelja i nastavnika moguće je kontinuirano pratiti rad i razvoj učenika i ukazivati mu blagovremeno na eventualne propuste i zastranjivanja i otklanjati negativne osobine koje se pojavljuju u njegovom životu i radu.“

Nastavlja da se roditelji zajedno sa nastavnicima dogovaraju kako je moguće poboljšati materijalne uvjete škole, povezati školu za životom i učiniti je istinskom radionicom ljudi. Oni obezbjeđuje jedinstveno djelovanje svih odgojnih faktora, brinu se da društvena sredina osigura povoljne uvjete za socijalizaciju, humanizaciju i afirmaciju ličnosti. U uvjetima jedinstvenog odgojno-obrazovnog djelovanja porodice i škole ne može biti u principijelnim pitanjima, razmimoilaženja između roditelja i nastavnika u koncepciji odgojno-obrazovnog rada, u stavovima prema učenicima, u izboru adekvatnih metoda, sredstava i oblika rada, u izgrađivanju društvenih, moralnih i karakternih osobina, u pripremanju mladih za aktivan stvaralački rad i aktivnu društvenu ulogu, u profesionalnom usmjeravanju i osposobljavanju mladih ljudi. Shodno tome, možemo zaključiti da su roditelji i nastavnici odgovorni za svestran i harmoničan razvoj mladih ljudi.

Saradnja roditelja i škole doprinosi aktiviranju i osposobljavanju roditelja za pedagošku djelatnost, omogućuje roditeljima uvid koliko je moguće pomoći školi u njenom radu i ostvarivanju jedinstvenih pedagoških akcija. Škola ujedno upoznaje roditelje s promjenama i reformama koje se u njoj vrše, kako bi ih roditelji shvatili i prihvatili kako bi se suzbilo nepovjerenje prema novom. Škola ukazuje roditeljima nužnost rješavanja svih odgojnih problema u skladu s ciljevima i zadacima odgoja na nužnost stjecanja znanja iz oblasti pedagogije, psihologije i drugih nauka, upućuje ih kako da djeci pomogne u učenju, da savladaju tehniku učenja, steknu radne navike i slično. Škola nalazi i pogodne oblike, puteve i sredstva rada kojim ta znanja prenosi na roditelje.

S druge strane, roditelji trebaju da pružaju dragocjenu pomoć školi i nastavnicima u razvoju odgojno obrazovne djelatnosti. Ta pomoć se, između ostalog, sastoji u pružanju olakšica nastavniku da upozna dijete, uvjetima u kome ono živi i radi, probleme s kojima se bori, njegove vrline i mane, da u rješavanju vaspitnih i drugih faktora škole angažira sve zainteresirane faktore i učini ih odgovornim. Bez iskrene saradnje škole i roditelja nema ni jedinstvene pedagoške akcije, a samim tim neće biti ni očekivanih rezultata. Saradnju porodice i škole ne smiju shvatiti ni jedna ni druga strana kao prigodan kampanjski rad. To mora biti promišljen, organiziran i planski posao koji ulazi u prvi plan odgojnih nastajanja. Kod obje strane treba postojati uvjerenje da se odnos učenika prema učenju i radu ne formira samo u školi, nego i u porodici. Važno je dakle aktivirati roditelje. Sve roditeljske akcije, koje idu za tim da unaprijede odgojne i obrazovne zadatke škole, da pomognu fizički i kulturni razvoj djece, da podupiru što bolja nastojanja škole, sve su to akcije za što bolju i uspješniju saradnju porodice i škole. Akcijom, odnosno radom izgrađuje se najjača saradnja. Saradnjom se osiguravaju najbolji metodi odgoja, te stvara kod učenika povjerenje u poduzete mjere i sigurnost odgajatelja odnosno roditelja ili nastavnika da će uspjeti u odgojno-obrazovnom radu.