OPĆI PODACI
|
|
Škola:
|
Osnovna škola “Porodica ef. Ramić“ Semizovac
|
Razred i odjeljenje:
|
IV1
|
Dan, datum i vrijeme održavanja časa:
|
|
Realizator nastavnog časa:
|
Durmo Nermina
|
SPECIFIČNI PODACI
|
|
Nastavno područje:
|
Interpretacija književnog teksta
|
Nastavna jedinica:
|
Interpretacija pjesme, Osluškivanje, Šukrija Pandžo |
Tip nastavnog časa:
|
Usvajanje novog nastavnog sadržaja
|
Nastavne metode:
|
Metoda usmenog izlaganja, metoda razgovora, metoda demonstracije, metoda čitanja i rada na tekstu, pisanja
|
Specifične nastavne metode i postupci:
|
|
Funkcionalni položaj nastavne jedinice: |
|
Oblici nastavnog rada: |
Frontalni, individualni, grupni |
Nastavna sredstva: |
Radio, CD sa tonskim zapisom, udžbenik, nastavni listići , plakat |
CILJEVI I ZADACI RADA NA ČASU |
|
Cilj nastavnog časa: |
– Razumijevanje i doživljavanje lirske pjesme “Osluškivanje“ Šukrije Pandže. |
Obrazovni zadaci: |
– Razumijevanje i doživljavanje lirske pjesme“ Osluškivanje“ Šukrije Pandže. – Izražavanje doživljaja i pokazivanje umješnosti u izboru riječi u analizi pjesme. – Bogaćenje rječnika. – Vježba interpretativnog čitanja pjesme. |
Odgojni zadaci: |
– Razvijanje ljubavi prema lirskoj pjesmi. – Oblikovanje književnog ukusa. – Razvijanje svijesti o uočavanju ljepote koju pružajusvakodnevne stvari i pojave poput pucketanja peći, mjesečine. – Doživljavanje lijepog u životu, ali i pružanje lijepog. – Razvijati svijest i uočavati da život ima i drugu stranu, ne tako lijepu. – Poticati kreativnost i razvijanje mašte. |
Funkcionalni zadaci: |
– Razvijati sposobnost samostalnog zaključivanja. – Osposobljavati za jasno, pravilno i slobodno izražavanje misli. – Uočavanje bitnog u tekstu. – Usavršavati vještinu čitanja i osposobljavati za izražajno čitanje. – Razvijati naviku slušanja i poštivanja sagovornika. – Izgrađivati potrebu da ono lijepo što smo prepoznali u književnom djelu koristimo u svakodnevnom životu. |
GLOBALNO ODREĐENJE STRUKTURE NASTAVNOG ČASA |
|
UVODNI DIO ČASA: |
Priprema za razumijevanje i doživljaj pjesme. Osigurati tišinu u razredu. Predložiti zamišljanje slika: Mjesečina Snijeg U sobi pucketa peć Nešto se čuje |
GLAVNI DIO ČASA: |
Isticanje cilja nastavnog časa. Zapis na tabli: Rad u školi, naslov, ime pisca, datum. Čitam pjesmu u cijelosti. Psihološka pauza. Globalna analiza ( nekoliko pitanja da provjerimo jesu li učenici zapamtili tok pjesme). Objavljivanje doživljaja. Čitanje pjesme po strofama (učenici čitaju). Dok čitaju učenici podvlače manje poznate riječi. Objašnjavanje značenja manje poznatih riječi. Detaljna analiza pjesme Uočavanje pjesničkih slika, raspoloženja u pjesmi, osobina djevojčice Lejle, predmeta koje je pjesnik predstavio kao živa bića. |
ZAVRŠNI DIO ČASA: |
Pročitati ponovo pjesmu. Zadatak: 1. Odgovoriti na pitanja kako bi utvrdili da li su učenici razumjeli pjesmu 2. Napisati sastav kojim će učenici opisati kako je došlo do togada Lejla sanjari o maci koja plače. |
DETALJNA RAZRADA STRUKTURE NASTAVNOG ČASA |
UVODNI DIO ČASA: Priprema za razumijevanje i doživljaj pjesme. Osigurati tišinu u razredu. Učenici trebaju zatvoriti knjige i udobno se smjestiti. Predložiti zamišljanje slika: Mjesečina Snijeg U sobi pucketa peć Nešto se čuje
GLAVNI DIO ČASA: Čitanje pjesme. OSLUŠKIVANJE Pucketa peć ko da kaže: moja su njedra sva od žari. Kraj sebe Lejla odjeću slaže, i sad će ona da sanjari
Igraju šare svud po podu, napolju mjesec, uštap puni, s tamnoga neba u svom hodu na srebrnen snijeg zlato kruni.
„Zašto ne spavaš – majka pita- vrijeme je, eto, devet kuca, ta to se samo mjesec skita po dnevnom tragu sjajnog sunca“.
A Lejla šuti, u noć gleda, pa kad je majka rukom tače, ona prošapta sva blijeda: „Čuj, mama, negdje maca plače!“
(Šukrija Pandžo)
PSIHOLOŠKA PAUZA GLOBALNA ANALIZA
Razgovor o pjesmi, o prvim emocijama. Provjeravam koliko su učenici pratili dok sam čitala. Postavljam uopćena pitanja. – Kako ste se osjećali dok ste slušali ovu pjesmu? – Šta se čuje u sobi? – Šta se vidi napolju? – Kakav je snijeg? – Šta govori majka? – Šta Lejla čuje? Nekoliko rečenica o piscu. Šukrija Pandžo je poznati bosanskohercegovački pisac koji je pisao i za djecu i za odrasle. Pisao je pjesme, priče, dramske tekstove. Volio je da piše za djecu jer je i on nekad bio učitelj i nastavnik.
DETALJNA ANALIZA PRVA STROFA OSLUŠKIVANJE Pucketa peć ko da kaže: moja su njedra sva od žari. Kraj sebe Lejla odjeću slaže, i sad će ona da sanjari
Manje poznate riječi: njedra – grudi sanjari – mašta, zamišlja – Zašto se pjesniku čini da peć govori? – A zašto kaže da su njena njedra puna žari? – Na čija njedra vi najviše volite spustiti glavu? Zašto? – Ko je u sobi? – Šta ona radi? – Za šta se sprema?
DRUGA STROFA
Igraju šare svud po podu, napolju mjesec, uštap puni, s tamnoga neba u svom hodu na srebren snijeg zlato kruni.
Manje poznate riječi: uštap– puni Mjesec kruni – posipa – Ko to igra po podu – Otkud šare? – Kako izgleda Mjesec? – Šta čini u svom hodu? – A, šta je ustvari zlato koje se prosipa po snijegu? – Pa kako onda snijeg izgleda?
TREĆA STROFA „Zašto ne spavaš – majka pita- vrijeme je, eto, devet kuca, ta to se samo mjesec skita po dnevnom tragu sjajnog sunca“.
– Šta majka pita Lejlu? – Kako znamo da je vrijeme za spavanje? – Šta majka kaže za Mjesec? – Za koga kažemo da skita? – Po čijem tragu on hoda?
ČETVRTA STROFA A Lejla šuti, u noć gleda, pa kad je majka rukom tače, ona prošapta sva blijeda: „Čuj, mama, negdje maca plače!“
– Kako bi objasnili Lejlinu šutnju i gledanje u noć? – Ko ju je prekinuo u tom razmišljanju? – A, šta je ona prošaputala? – Zašto je Lejla blijeda? – Šta mislite zašto čuje baš macu i zašto ona plače? – Šta to Lejla ima, a maca nema?
Nakon detaljne analize slijedi grupni oblik rada.
I GRUPA Ponovimo šta su pjesničke ili lirske slike. Kao što slikar slika bojama tako i pjesnik stvara sliku riječima. Pjesmu možemo primati čulom vida ili sluha pa je možemo zamisliti. Pokušajte dati naslove pjesničkim slikama u ovoj pjesmi. II GRUPA Razmislite koji stihovi govore o ljepoti večernjeg zimskog ugođaja. Prepišite ih i ilustrujte. III GRUPA Ako date odgovor na pitanja šta Lejla radi, saznat ćete kakva je ona djevojčica. Odjeću slaže – Sad će da sanjari – Šuti – U noć gleda – Prošapta blijeda – IV GRUPA Koje je osnovno osjećanje u pjesmi? Prisjetite se kako smo se osjećali dok smo slušali pjesmu, a koji osjećaj u nama budi posljednja strofa? V GRUPA Pogledajte i pronađite predmete i pojave koje je pjesnik predstavio kao nešto što ima svojstva živog bića. Zapišite ih. ZAVRŠNI DIO ČASA: Ponovno izražajno čitanje pjesme. Zadatak: 1. Odgovoriti na pitanja kako bi utvrdili kako su učenici razumjeli i doživjeli pjesmu 2. Napisati sastav kojim će učenici opisati kako je došlo do toga da Lejla sanjari o maci koja plače. Dok učenici pišu puštam CD sa tonskim zapisom kompozicije „Zima“ Vivaldi. |