Usamljeni lav

Školegijum redakcija

05.07.2017
Ana-Marija Jurišić

Usamljeni lav

Priprema za sat književnosti

Priprema za sat književnosti: “Usamljeni lav“, Sonja Jurić.

Razred: ll.

Ishod: Analizirati likove, događaje i ideje, te njihove međusobne odnose u tekstu.

Obradom teksta afirmiraju se vrijednosti: uvažavanje različitosti , pravičnosti, altruizma,odgovornosti, istinoljubivosti.

Djelo je pogodno za ostvarenje navedenih ciljeva jer pomaže shvatiti svijet oko sebe iz različitih perspektiva, potiče djecu da razmišljaju o postupcima, posljedicama postupaka, izražavaju osjećaje, uče se empatiji. Kroz analizu ove jednostavne priče može se obraditi važna tema diskriminacije među učenicima po osnovu bilo koje vrste različitosti, da se potiče individualizacija istovremeno isto kao i prihvaćanje različitog i drukčijeg.

UVOD U UČENJE:

Prva aktivnost: Vizualizacija- slike u nizu Afrike, lavova, stada zebri, antilopa, žirafa, slonova (ili kraći dokumentarni film)

Ili da bi se potaknulo sve učenike na sudjelovanje i izazvalo „oluju mozgova“ pokazati učenicima sliku slona i broj 14 , naka pogađaju kakve veze ima slon i broj 14. (pripremiti odgovore koliko je težak, koliko jede, koliko spava... na sve imati odgovor), a 14 se odnosi na litre vode koliko slon može usisati u surlu.

Druga aktivnost: Učenici iznose svoja razmišljanja i saznanja o životu afričkih životinja.

Najava jedinke: Usamljeni lav, Sonja Jurić

KROZ UČENJE:

Četvrta aktivnost: Učenici slušaju dok učiteljica interpretativno čita slikovnicu (može se slikovnica prikazati i na projektoru).

Peta aktivnost: Učenici u ulozi likova iz priče iznose kako bi se osjećali u ispričanim situacijama: da su oni lav Leon,kako da su njegova mama, ili kako bi reagirali da su zebra koja ga je pronašla izgubljenoga,...

Analizirati pojam čopor. Jesu li u čoporu svi isti? Jesmo li svi različiti makar pripadali istom čoporu? Što nas čini različitim. Izgled? Ponašanje?

Ujedno ih potičemo pitanjima:

Je li lav Leon dobro postupio kad je poštedio zebre?

Treba li pomoći nekome u nevolji?

Može li se u životu bilo tko naći u nevolji?

Kako bismo se osjećali ako nam nitko ne pomogne kada nam treba pomoć?

Šesta aktivnost: Usporedit ćemo ponašanje lavova istog čopora. Trebamo li se uvijek ponašati kao drugi? Mogu navesti situacije kada im se nije svidjelo ponašanje njihovih prijatelja. Što će ih dovesti do životne važne teme vršnjačkog nasilja ili nekog oblika diskriminacije. Dramski metod će potaknuti stavljanje u kožu drugoga kako bi naučili razmišljati i izvan vlastite perspektive,prepoznavati i razumijevati emocije drugih.

Učiteljica kaže učenicima da će odglumiti ovu priču i upita ih kojeg lika bi najradije glumili i zašto?

Nakon odabira uloga (ovisi koliko je djece u učionici) lav Leon, njegova obitelj, pomajka zebra, njene kćeri, nekoliko antilopa, možete dodati žirafe, učenici neka glume stabla ispod kojih čopor lavova odmara, drugi drže list na kojem su zvijezde kad je Leon na kraju sam.

Što se tiče rekvizita i kostima sve je na razini simbolike, zebre veliki crno-bijeli list na prsima, lav šal ili neko krzno s jakne(kada odraste) i sl. Učitelj da kratko upute svakom djetetu, objasni im gdje su i što rade, da mogu dodati i svoje razgovore, biti kreativni.

l. scena: Čopor se odmara u hladu, mladi lavovi se igraju.Mama upozorava Leona da se ne udaljava.

ll. scena (U drugom kraju učionice ) Leon trči, gleda znatiželjno i odjednom primjeti da je sam, zove mamu. (Tuguje, preplašen je). Luta. Ugleda stvorenje s prugama. Zebra mu prilazi i ispituje ga. (Gdje su njegovi, zašto je sam?) Leon ništa ne zna te ga zebra povede svojim kćerima: “Igraj se s njima“. (Igra lovice,sakrive...)

lll. scena: Zebra: “Sad si velik i odrastao“.

Leon: “Hvala što si me prihvatila i bila dobra prema meni, ali idem tražiti majku. Uvijek ću vas voljeti“!

(Zagrle se)

lV. scena: U hladu odmara čopor, prilazi Leon i vidi ostarjelu majku: „Majko“.

Lavica: “Leone“ (Drže se za ruke i ispituju: Kako si? Gdje si bio? Jesi li gladan?...)

Netko iz čopora: “Spušta se noć! Idemo u lov“

„Pođi s nama“, rekoše uglas.

V. scena (Zebre, antilope pričaju) Lavovi im prilaze, prikradaju se kroz travu (tako glume). Leon ugleda zebru koja ga je odgojila i vikne: “Ona me čuvala i pazila“, potrči k njoj. (Sve zebre i antilope su preplašene.)

Njegovi lavovi ljutito: “Šta to radiš, kvariš nam lov“. (Odlaze, napuštaju ga.)

Vl. scena: Ostaje sam ispod zvijezda i govori glasno: „Dobro se dobrim mora vratiti. Uvijek treba pomoći drugome u nevolji. Pomoć može trebati i nama“.

NAKON UČENJA: Sedma aktivnost (Mirovno vijeće) Učenici sjednu u krug podijeljeni u zebrinu obitelj, lavlju obitelj, antilope i kralj životinja. Ispred svake skupine govori predstavnik kako bi riješili problem i pomirili se!

DZ: Kod kuće nastaviti priču i smisliti kraj.

SADRŽAJ BASNE: Mali lavić Leon, znatiželjan kao i svako mlado biće, kreće u istraživanje svoje okoline. Odluta predaleko od čopora da bi se sam znao vratiti. Susretne zebru koja kad shvati da se izgubio odvede ga kući svojim kcerima i odgoji. Leon odraste i osjeti čeznju za domom i majkom pa se pozdravi sa zebrom i odluči tražiti svoje. Pronašavši svoj čopor pridruži im se i s njim pođe u lov. Pri napadu Leon ugleda pomajku zebru te zaustavi napad što njegovi osude i napuste ga.Sam je ispod nebeskog svoda i razmišlja.