Nova čitanja

Internet-stranice škola

Kome ili čemu?

Marko Ban

09.08.2023

Školska internet-stranica služi kao prozor u obrazovnu instituciju koji obezbjeđuje bitne informacije učenicima i učenicama, roditeljima, školskom osoblju i zajednici.

Ilustracija: fizkes / Shutterstock.com

Svaka škola ima potrebu za internet-stranicom jer ima obavezu da određene informacije ili interne akte objavljuje tako da budu vidljive široj zajednici. No, izgled ili obavezni elementi internet-stranica škola u Bosni i Hercegovini ničim nisu propisani/preporučeni, a ne postoje ni smjernice za kreatore i administratore.

Redakcija portala Školegijum je početkom avgusta 2023. godine provela anketu među prijateljima i poznanicima profesionalno vezanim za oblasti računara i medija. Zamolili smo ih da nabroje i opišu kvalitete koje bi školska internet-stranica trebala da ima, odnosno šta se na njoj ne bi trebalo naći. Iz ponuđenih odgovora formulisali smo kriterije prema kojima bi te stranice mogle biti dopunjavane, poboljšane, izrađene i, zašto ne, ocjenjivane i rangirane.

Anketirani su, sažeto, razmišljali ovako:

Od kvalitetne stranice škole očekujemo da je pregledna, da se u jednom ili dva klika dođe do potrebne informacije; da se zna jasno kome se obraća – učenicima i učenicama, roditeljima, građanima, novinarkama; da nema pogrešnih, lažnih, neprovjerenih informacija; da su informacije ažurne, da stranica ne služi promociji direktora ili njegove stranke; da su tekstovi i fotografije kvalitetni; tekstovi lektorisani, a fotografije potpisane. Da se poštuju autorska prava i gdje treba navode izvori; da su dostupni podaci o poslovanju škole; da svaka nastavnica ima svoj kontakt i kratku biografiju, sa bibliografijom. Sumarno, ta stranica trebala bi da bude jednostavna – ne pretrpana i komplikovana, ali u isto vrijeme da sadrži najosnovnije informacije potrebne učenicima i učenicama, roditeljima, zaposlenicima, ali i cjelokupnoj javnosti.

Pored kvalitetnih društvenih mreža, internet-stranica škole je veoma značajna za njenu promociju, posebno pri upisu učenica i učenika IX razreda u srednju školu. Internet-stranicu srednje škole čini kvalitetnom privlačan dizajn (kao i svaku drugu stranicu), jednostavan pristup različitim informacijama, česta ažuriranja i slično. Ona se, prije svega, obraća đacima i roditeljima, ali i zaposlenicima, partnerima, kao i cjelokupnoj javnosti. Sadržaj je raznolik – npr. zanimanja koja ta škola nudi (srednje škole), opis zanimanja, perspektivnost.

Ali, i tu treba imati mjeru, a vjerovatno i profesionalnog saradnika: Moja je deviza manje je više, pa kad vidim sajt sa milion grafičkih elemenata, cijelim spektrom boja, pa još i flash animacijom koja blinka, lijepo mi bude zlo. Izgled sajta je subjektivna stvar, ali škole svejedno ne bi trebale odstupati od nekih postulata web dizajna i mislim da je njihov izgled rezultat različitog snalaženja u tom pogledu. Potpis pod copyright sve govori. Najveći problem web prezentacija škola je što su mnoge kategorije prazne ili se učita neki od errora, što su podaci neredovno ažurirani i što uprave, u želji da pruže što više podataka, zatrpavaju sajt čineći ga, paradoksalno, neupotrebljivim. (Iz ankete) 

Međutim, riječima jednog školskog direktora: Ne postoji u pedagoškim standardima dio koji predviđa da se nekom zaposleniku plati vođenje stranice. Obično to rade nastavnici informatike (ako je na lutriji konkursa prošao nastavnik/nastavnica informatike koji/a to zaista treba raditi), ili neki drugi nastavnik kojem je hobi bavljenje internetskom stranicom. I da, često se desi da nastavnik koji je jednu školsku godinu prtljao sa stranicom, ode. Postoje drugi propisi koji zahtijevaju od škole obavezne objave i unose ili na stranicu škole ili u različite registre – Ured za borbu protiv korupcije ima četiri registra. I za to ne postoji propis u pedagoškim standardima.

Iz ovih razmišljanja izveli smo sljedeće zahtjeve koji se mogu formulisati i kao kriteriji pri ocjenjivanju.

 

1. Svrha

Školska internet-stranica služi kao virtuelni prozor u obrazovnu instituciju koji obezbjeđuje bitne informacije učenicima i učenicama, roditeljima, školskom osoblju i zajednici. Struktura online portala mora biti navigacijski jasna, odnosno UX interface ne smije dozvoljavati korisnicima da dolaze u preveliku dilemu kada nešto traže. [1] 

Od tehničkih informacija na stranicama važno je dodati da se u browseru na linku pazi ako se ukaže trokut sa uzvičnikom unutra, što ustvari prikazuje da nešto sa sigurnošću stranice nije ok, ili da hosting stranice nije uplaćen ili updateovan, što se isto svodi na sigurnosni rizik. 

Također je bitno da se stranica i cjelokupan sadržaj brzo učitavaju (ovo je u uporednim analizama internet-stranica čest kriterij). Za stranicu to zavisi od samog dizajna, a za sadržaj – ispravan format uploadovanih dokumenata, fotografija i videozapisa, što više open source, a što manje skeniranih dokumenata, ne samo zbog brzine učitavanja, već i zbog data reuse principa.

Za stranice je isto tako važno da su mobile friendly, jer veliki postotak ljudi koji surfaju koristi mobitel, a ne kompjuter. 

2. Home page

  1. Školski logo i puno ime škole
  2. Fotografija škole – atraktivna i kvalitetna
  3. Rubrike – sa jasnim naslovima
  4. Izbor iz sadržaja 
  5. Knjiga pohvala i žalbi i posebno forma za prijavu vršnjačkog nasilja
  6. Pretraživač

3. Rubrike/Sadržaji

a. Događaji, vijesti, najave (npr. odlasci u pozorišta, kina, škole u prirodi itd.); ažurne i korisne informacije (npr. detaljan opis postupka upisa prvačića, po mogućnosti ažuriranost slobodnih mjesta za upis, mogući formulari ili detaljan opis prebacivanja iz jedne škole u drugu, po mogućnosti ažuriranost slobodnih mjesta, mogući formulari za popunjavanje itd.)

b. About us/O nama

– Misija i vizija škole: sažeta izjava u kojoj se navode osnovne vrijednosti i ciljevi institucije

– Istorija: Kratak pregled osnivanja škole i ključnih prekretnica

– Kontakt-informacije: uključujući brojeve telefona, adrese e-pošte i fizičku adresu škole; mapa i uputstva: interaktivna mapa i/ili pisana uputstva do škole

– Spisak zaposlenih, sa službenim e-adresama i linkovima na bio-bibliografije učitelja i nastavnica

– Arhiva škole (digitalizovana)

– Virtuelni obilazak škole: učionice, laboratorije, biblioteka, sportski objekti itd.

c. Akademski kalendar

– Godišnji plan i program (po razredima/predmetima/sekcijama)

– Praznici, neradni i nenastavni dani, online nastava

d. Život škole

– Predstavljanje stvaralaštva učenica i učenika

– Školske novine, bilteni, zidne novine (pdf)

– Biblioteka: radno vrijeme, katalog; repozitorij korisnih sadržaja 

– Foto i videoalbumi koji prikazuju školske događaje, aktivnosti i postignuća

e. Integracija društvenih medija

Škole bi morale imati i stranice na društvenim mrežama jer djeca rijetko idu namjenski na stranicu. To je njima bezveze kao nama novine. Tako da bi svi sadržaji stranice trebali biti dostupni i na društvenim mrežama. (Iz ankete)

f. Pravni odjel

– Zapisnici, odluke, dokumenti sa sjednica školskih vijeća, školskog odbora, vijeća roditelja, uključujući javne nabavke, konkurse i slično. Obavezni i neobavezni. Primjeri obaveznog sadržaja su: godišnji plan nabavki, plan pisanih provjera znanja, razni obrasci/formulari, rezultati konkursā za nastavno osoblje, spiskovi prvačića... (Iz ankete)

– Relevantni zakoni i pravilnici, ili linkovi na njih; interna pravila

– Sigurnosne mjere: informacije o sigurnosnim protokolima i mjerama sigurnosti na snazi

g. Resursi za roditelje

– Elektronski dnevnik

– Raspored zvonjenja, raspored konsultacija sa nastavnicima, plan pisanih provjera znanja i neka kontakt-forma za komunikaciju sa osobljem škole na generalnom nivou (prijedlozi, prijave, sugestije i sl.)

– Priručnici za roditelje (pedagoški, psihološki, zdravstveni...)

h. Online škola

– Pristup nastavnim materijalima, zadaće i projekti, uvid u rezultate i vrednovanje rada

– Tutorijali: kako nešto naslikati, kako izvesti neki eksperiment; svaki predmet bi to mogao imati, da se pokuša uticati na to šta da djeca gledaju

– Linkovi/ikonice na službene profile društvenih medija kako bi zajednica bila ažurirana i angažirana

 

Važnost internet-stranica škola je neshvatljivo potcijenjena i zanemarena. U vrijeme kada se komunikacija sve više odvija korištenjem digitalnih tehnologija, taj vid prisustva škole u javnosti višestruko je potreban; ne samo da bi javnost imala uvid u rad institucije, nego bi i đaci, a bogami i neki roditelji, naučili kako se može i treba odgovorno i svrsishodno koristiti ovaj medij. Dok čekamo da resorna ministarstva nadođu na ovu temu, najavljujemo višemjesečnu kampanju praćenja, analize i vrednovanja kvaliteta školskih internet-stranica.

 

[1] 1 Nekoliko primjera o temi kako bi trebala izgledati školska internet-stranica:
https://www.wix.com/blog/school-website-design

https://www.finalsite.com/blog/p/~board/b/post/what-makes-a-good-school-website

https://blog.hubspot.com/blog/tabid/6307/bid/30557/6-guidelines-for-exceptional-website-design-and-
usability.aspx#:~:text=Backgrounds%2C%20color%20schemes%2C%20typefaces%2C,informational%20pages
%2C%20etc.

Najnovije

Objavljujemo pobjednike konkursa Šta je tebi AI?

Školegijum redakcija

Razglednice iz Jajca

Nikad kasno za učenje i zabavu

Josipa Kulenović

Razglednice iz Tešnja, Doboja, Maglaja 3

Od čilanja do ćutanja

Mirela Buljubašić

Poznata imena autora/ica pet najboljih radova

23. februara tri prvoplasirana

Školegijum redakcija

Pravopisni amandman

U funkciji stvarnih potreba građana/ki

Nenad Veličković