Obrazovanje ne doprinosi rodnoj jednakosti

Aiša Isaković

22.08.2024
Mika Baumeister Mvnahx Yrqy Unsplash
Foto: Mika Baumeister / Unsplash.com
Udžbenici o položaju žena u prošlosti i danas

Obrazovanje ne doprinosi rodnoj jednakosti

Prema UNDOC-ovim preporukama, jedan od mehanizama za sprečavanje femicida je edukacija o rodno zasnovanom nasilju unutar obrazovnog sistema.

Već letimičan pogled na sadržaj udžbenika historije i građanskog obrazovanja navodi na zaključak da obrazovanje u Bosni i Hercegovini ne doprinosi rodnoj ravnopravnosti, smanjenju diskriminacije i rodno zasnovanog nasilja. Iz godine u godinu i u privatnoj i javnoj sferi raste broj slučajeva nasilja nad ženama koje često završava femicidom, a ubice su sve mlađe. 

Ured Ujedinjenih nacija za drogu i kriminal/United Nations Office on Drugs and Crime – UNDOC je izdao preporuke kojima su definirani mehanizmi za sprečavanje femicida, među kojima je unapređenje položaja žena u društvu i edukacija o rodnoj ravnopravnosti, diskriminaciji i rodno zasnovanom nasilju unutar obrazovnog sistema. Prateći ove preporuke, analizirali smo udžbenike historije i udžbenik za demokratiju i ljudska prava – historiju đaci u Kantonu Sarajevo počinju izučavati u šestom razredu, a sa demokratijom i ljudskim pravima se upoznaju u sedmom razredu osnovne škole. Oba predmeta imaju snažnu odgojnu ulogu, ali nisu povezana, a trebalo bi da se dopunjuju. 

Stalna potreba za odbranom izdvojila je dio ljudi u zajednici kojima rat postaje osnovna dužnost. Tada muškarac preuzima glavnu ulogu u društvu, pa se prema njemu računa potomstvo i pripadnost zajednici. Otac porodice tako preuzima ulogu vođe zajednice. Društvo metalnog doba nazivamo patrijarhalno društvo. Na ovaj način je u udžbeniku historije za 6. razred opisano društvo metalnog doba, koje prema zvaničnoj periodizaciji pripada prahistorijskom dobu, a to znači da vladavina muškaraca traje oko pet i po hiljada godina. (Melisa Forić, Historija/Povijest za 6. razred devetogodišnje škole, Bosanska riječ – Dječija knjiga, Sarajevo).

Bosna i Hercegovina je deklarativno demokratska država i svi njeni građani bi trebali znati šta se podrazumijeva pod demokratijom da bi mogli racionalno koristiti svoja građanska i politička prava. Učenici se prvi put sreću s pojmom demokratije na časovima historije u 6. razredu, i to sa konceptom atenske demokratije u kojoj žene nisu imale politička prava. Udžbenici historije za 6. razred ne nude dovoljno informacija o nastanku i razvoju demokratije, koncept ljudskih prava se i ne spominje, ne informiraju učenike kako je patrijarhat nastao i kako se održavao hiljadama godina. U udžbeniku historije za 6. razred koji se koristi u Kantonu Sarajevo pisano je uzgred, u okviru drugih tema, tako da se može naći par rečenica. Iz podnaslova posvećenog privredi ljudi metalnog doba đaci saznaju: U ovo vrijeme žena više nije imala onako značajnu ulogu kao ranije. Muškarac je postao zemljoradnik, stočar, ratnik, starješina roda i plemena. On je u svemu vodio glavnu riječ. Društvo u kojem muškarcu pripada vodeća uloga naziva se patrijarhat (lat. pater – otac) (Izet Šabotić, Mirza Čehajić, Historija, udžbenik za šesti razred devetogodišnje škole, Nam – Vrijeme, Zenica). U okviru podnaslova Olimpijada saznajemo da žene nisu smjele prisustvovati igrama ni kao učesnice ni kao gledateljice, a iz podnaslova Svakodnevni život da su žene morale kuhati, brinuti se o djeci i upravljati robovima

U kontekstu današnjeg shvatanja kretanja žena u javnom prostoru zanimljiva je rečenica: Smjela je da povremeno odlazi u posjete prijateljicama, ali pristojna žena nikada nije odlazila na gradsku tržnicu niti je s muškarcima na ulici stupala u razgovor. Nije mogla samostalno nastupati pred sudom niti zaključivati poslove. Ovako piše u udžbeniku, ali ne znamo kako nastavnici objašnjavaju pojam pristojne žene, a u našem društvu su još uvijek duboko ukorijenjene patrijarhalne vrijednosti. To je sve što učenice u Kantonu Sarajevo mogu saznati o položaju žena u prošlosti, a u 7. razredu dobijaju predmet Građansko obrazovanje/Demokratija i ljudska prava sa ishodom učenja: Učenik opisuje historijski razvoj zaštite sloboda, prava i jednakosti te vladavine prava i solidarnosti kao sastavnog dijela demokracije!? 

Zadatak građanskog obrazovanja je politička pismenost, a ona podrazumijeva poznavanje političke terminologije. Međutim, ni u jednom udžbeniku historije, kao ni građanskog obrazovanja, ne mogu se naći značenja ni pojmovi građanin i politika. Nema ni riječi o modelima demokratije, a ni o rodnoj ravnopravnosti. 

U udžbenicima historije za 8. razred, u kojem đaci na časovima izučavaju historiju novog vijeka, položaju žena je posvećen jedan kraći podnaslov ili nekoliko rečenica u okviru drugih tema. Nešto više informacija o položaju žena u 19. stoljeću može se naći u udžbeniku za 8. razred Izeta Šabotića i Mirze Čehajića, koji su naveli i Deklaraciju o pravima i osjećajima usvojenu na Prvom kongresu o ženskim pravima u Seneca Fallsu u SAD-u 1848. godine, kojom su žene tražile pravo raspolaganja svojom imovinom, starateljstvom nad djecom u slučaju razvoda, bolji pristup obrazovanju, mogućnost zaposlenja i pravo glasa. U istom udžbeniku se spominje i Deklaracija o pravima čovjeka i građanina iz 1789. godine, gdje ističu da je Deklaracijom zagarantirana sloboda i ravnopravnost svih ljudi, ali bez objašnjenja da žene nisu smatrane ljudima, da su ostale bez građanskih i političkih prava. Udžbenici se ne bave metodama i protagonistima borbe za ženska prava, a, s druge strane, oružani sukobi su veoma deskriptivno predstavljeni. Nema informacija o borbi žena protiv seksualnog uznemiravanja na poslu i za pravo na porodiljsko odsustvo, koja se vodi od kraja 19. stoljeća. 

U udžbeniku historije za 9. razred, u kojem se izučava historija savremenog doba, samo je u nekoliko rečenica spomenuto da je većina država između dva svjetska rata ženama priznala pravo glasa. Feminizam nije ni spomenut ni u udžbeniku historije za 9. razred, niti u udžbeniku za građanski odgoj za 7. razred. Nema informacija o Simone de Beauvoir koja je svojom knjigom Drugi spol 1948. godine stvorila uvjete za drugu fazu feminističke borbe. Upravo u ovoj fazi su žene uspjele bračne i porodične probleme poput razvoda i nasilja pretvoriti u javni problem. Uspjele su javnost senzibilizirati za silovanje u braku, tjelesno zlostavljanje, psihološko zlostavljanje, vrijeđanje, ponižavanje i sve ostale oblike nasilja. 

U pravnom smislu žene su izjednačene s muškarcima, ali dobivanje jednakosti i prodor u javnu sferu nisu ženama donijeli stvarnu jednakost. Taj proces je limitiran ustaljenim socijalnim normama i društveno konstruisanom ulogom žene koja se mijenja mnogo sporije od pravnih dokumenata, a obrazovanje kao dio života svake osobe ne doprinosi boljem razumijevanja značaja ove promjene 

Najnovije

 
Sizif, škola, patrijarhat
Školegijum redakcija
31.08.2024
Glas razuma iz pornoindustrije
Školegijum redakcija
02.08.2024
Kriza u obrazovanju
Školegijum redakcija
02.08.2024
Polemika sa zvučnim filmom
Školegijum redakcija
02.08.2024
Humor i zločin
Školegijum redakcija
02.08.2024
Vitez od proliva
Školegijum redakcija
02.08.2024
Pahulje zvukova i krpice svjetla
Školegijum redakcija
02.08.2024
Indeksi iz kutije za banane
Anisa Mahmutović
25.07.2024
Živi pisci u školama!
Školegijum redakcija
16.07.2024
Nema stipendije za one čiji su roditelji dužni porez
Anisa Mahmutović
12.07.2024
Da sam ja neko
Josipa Kulenović
01.07.2024
Ekoboks u dvorištu škole
Mirela Buljubašić
01.07.2024
Razgovor o knjizi: Čari prepričavanja (Književnost i kurikulum)
Školegijum redakcija
21.06.2024
Karneval rata
Školegijum redakcija
21.06.2024
Prizemna Amerika u školi
Školegijum redakcija
19.06.2024
Dovitljivi sljepari
Školegijum redakcija
17.06.2024
Dio sam svega što sam pročitao
Josipa Kulenović
01.06.2024
Električar osvojio teniski turnir
Mirela Buljubašić
27.05.2024
Ekonomski fakultet iz Sarajeva: Moguće da se u Hrvatskoj ne snalaze
Rubina Čengić
20.05.2024
Čitanje je sanjanje otvorenih očiju
Josipa Kulenović
06.05.2024
Lažna empatija vlasti za inkluziju; ko zna koji primjer
Školegijum redakcija
01.05.2024
Proljeće među borovima
Mirela Buljubašić
26.04.2024
Pripremaju se izmjene Zakona usvojenog prije manje od dvije godine
Rubina Čengić
23.04.2024
Ne za školu, već za život učimo
Josipa Kulenović
08.04.2024
Pauk nije bauk i druge priče
Mirela Buljubašić
08.04.2024
Save the Children podsjeća na očuvanje dječije dobrobiti i zaštitu njihovih prava
Školegijum redakcija
02.04.2024
Ko i kako u Bosni i Hercegovini zastupa Konvenciju o pravima djeteta?
Nenad Veličković
02.04.2024
Objavljujemo pobjednike konkursa Šta je tebi AI?
Školegijum redakcija
23.02.2024
Nikad kasno za učenje i zabavu
Josipa Kulenović
19.02.2024
Od čilanja do ćutanja
Mirela Buljubašić
19.02.2024
Ministarstvo: Za broj angažovanih prebrojte konkurse
Anisa Mahmutović
08.02.2024
Diskriminatoran pravilnik i dalje na snazi
Anisa Mahmutović
16.01.2024
Postnormalna nauka i halal Harari
Samir Lemeš
15.01.2024
Sretna nam Stara 1878. godina!
Svjetlana Nedimović
27.12.2023
Iz škola povučeni zaštitari
Anisa Mahmutović
19.12.2023
Razglednica iz Jajca
Josipa Kulenović
15.12.2023
Suši, narandže za ptice i Jelka Hemičarka
Mirela Buljubašić
15.12.2023
Ako se o nečemu šuti, to ne znači da problem ne postoji
Anisa Mahmutović
12.12.2023
Inkluzivno obrazovanje u Kantonu Sarajevo: Ministarstvo ima tajni plan
Rubina Čengić
01.12.2023
500.000 KM kao i prošle godine, ali promijenjeni kriteriji
Anisa Mahmutović
01.12.2023