Да нам живи, живи израда

Nusret Ahmetović

20.09.2024
IMG 9391
Кваритметика Нусрета Ахметовића 23

Да нам живи, живи израда

Одлуком министрице 29. 8. 2024. објављено је 40 предметних курикулума, међу њима и за моје предмете – техничка култура и основе технике. По чему су ови нови, министрице Хота-Муминовић, другачији од претходних, из времена министрице Зинете Богунић?

Одлуком министрице 29. 8. 2024. објављено је 40 предметних курикулума, међу њима и за моје предмете – техничка култура и основе технике.

По чему су ови нови, министрице Хота-Муминовић, другачији од претходних, из времена министрице Зинете Богунић?

У претходним је Циљ предмета био развити ученичке способности и вјештине планирања и извођења практичног рада, праћења, препознавања и примјену нових трендова и достигнућа у техници, као битних сегмената у животу савременог човјека. Требало је да се ученици подстичу на логичко размишљање и критичко мишљење. У оквиру предмета основи технике и техничка култура тежило се остваривању сљедећих одгојно-образовних циљева:

1. Развијање креативно-продуктивне компетенције у контексту техничког стваралаштва: укључује вјештине планирања и извођења практичног рада, моделирања, те праћење препознавање и примјену нових трендова и достигнућа у техници.

2. Развијање интереса за техничке науке и њихове примјене: укључује развијање занимања за техничке проналаске и различите видове примјена модерне технологије.

3. Развијање свијести о утицају развоја технологија на друштвени развој: укључује развијање критичког мишљења о позитивним и мање позитивним импликацијама развоја технологија.

4. Овладавање методама учења и рада у области техничке културе: укључује процесе планирања рада, имплементирања корака и презентирања продуката рада, те преузимање одговорности за сопствено цјеложивотно учење уз навику кориштење разноврсних извора.

У вријеме прве објаве предметних курикулума кориштен је 21 глагол, од којих се неки понављају више пута, па их је у ствари 13 различитих:

изводити, имплементирати, користити, моделирати, овладавати, пратити, преузимати, препознавати, презентирати, учити, примјењивати x 3, планирати x 3, развијати x 5.

А данас?

Инжињери министрице Наиде Хота-Муминовић смислили су да се у оквиру предмета основи технике и техничка култура тежи остваривању сљедећих одгојно-образовних циљева:

1. Развити особине важне за учење и примјену науке и технике као што су тачност и прецизност.

2. Развијање интереса за техничке науке и њихову примјену.

3. Развијање свијести о утицају развоја технологија на друштвени развој, што укључује развијање критичког става о утицају развоја технологија на друштвени развој.

4. Развијање вјештина планирања и извођења практичног рада, моделирања, те праћења и могуће примјене нових трендова и достигнућа у техници.

5. Примјењивати вјештине израде техничке документације, практичног рада, развијати креативност у осмишљавању изгледа творевина, презентирања продуката рада, те преузимање одговорности за сопствено цјеложивотно учење уз навику кориштења разноврсних извора.

За данас важеће циљеве изучавања предметних курикулума техничке културе и основа технике кориштено је 18 глагола, од којих се, као и у претходном случају, неки понављају више пута, па их је у ствари десет разичитих, а ево који су то глаголи:

израдити, изводити, користити, моделирати, планирати, пратити, презентирати, учити x 2, примјењивати x 3, развијати x 6.

Ако сад упоредимо те двије групе глагола, уочавамо да се глаголи изводити, користити, моделирати, пратити, презентирати, учити, примјењивати, планирати, развијати појављују у оба случаја. У другој варијанти појављује се само један нови глагол – израђивати.

У претходној верзији циљеви су представљени с 1052 карактера распоређена у 157 ријечи, док је у актуелној то учињено са 709 карактера разврстаних у 111 ријечи.

Опет је на сцени уштеда: на ријечима, карактерима и глаголима.

Такођер се уштедјело и на ђацима, који у будућнoсти неће: препознавати, овладавати, имплементирати и преузимати.

Aли ће зато израђивати.

И умјесто критичког мишљења развијати – критички став.

Одлично.

Najnovije

 
Плаништарење, први детаљ
Nusret Ahmetović
04.10.2024
ГПРШ
Nusret Ahmetović
26.09.2024
Суперишка исходи
Nusret Ahmetović
17.09.2024
Лаж се законом не кажњава, треба се опорезовати!
Nusret Ahmetović
06.09.2024
Арена за трговину радничким интересима
Nusret Ahmetović
02.09.2024
Курикулум пророка
Nusret Ahmetović
30.08.2024
Kukurikulum revolucija
Nusret Ahmetović
28.06.2024
EMIS je i alat i oruđe i oružje
Nusret Ahmetović
21.06.2024
Učiteljica na ispitu nezrelosti
Nusret Ahmetović
14.06.2024
380 dana godišnje
Nusret Ahmetović
07.06.2024
Zašto je propao i SMET
Nusret Ahmetović
31.05.2024
Isti posao – isto radno vrijeme
Nusret Ahmetović
24.05.2024
Situacija&frustracija
Nusret Ahmetović
17.05.2024
Pad sivrikata?
Nusret Ahmetović
10.05.2024
Kakve stimulacije, takve renovacije
Nusret Ahmetović
26.04.2024
Zakidanje na usavršavanju
Nusret Ahmetović
22.04.2024
Od dva mjeseca do nekoliko minuta
Nusret Ahmetović
19.04.2024
Oduševljen sam, iako ne kontam
Nusret Ahmetović
15.04.2024
Teorija sarme
Nusret Ahmetović
12.04.2024
Crno je iza roze naočala
Fontoplumo
10.04.2024
Zakon i debele burgije
Nusret Ahmetović
08.04.2024
Sekcije u međusmjeni
Nusret Ahmetović
05.04.2024
Priprema (pozor) za pregled, sad!
Nusret Ahmetović
02.04.2024
Množenje s nulom
Nusret Ahmetović
30.03.2024
Fušnote
Nusret Ahmetović
27.03.2024
Samo u BiH, ali malo izvan, a cijena prava sitnica
Fontoplumo
25.03.2024
3C + 4S = 0
Fontoplumo
07.02.2024
Za sada caruje dosada
Fontoplumo
06.02.2024
Ko je pozicija, a ko opozicija u zbornici
Nusret Ahmetović
02.02.2024
Formativno, sumativno, uzaludno ili praćenje, vrednovanje i ocjenjivanje
Fontoplumo
12.01.2024
Deseti krug Danteovog Pakla
Fontoplumo
19.12.2023
U neobranom grožđu
Školegijum redakcija
14.12.2023