I dalje smo na strani 11 aktuelnih Pedagoških standarda kod kolone ostali poslovi u tabeli Globalni pregled obaveza nastavika u okviru radne sedmice za punu nastavnu normu.
Među tim navedenim poslovima su i inovacije. Prema važećim zakonima, ugovorima i pravilnicima, te prema pedagoškoj encikopediji i leksikonu pedagogije, inovacije (pedagoške renovacije) mogu biti planske, globalne, parcijalne, spontane, kontrolirane i nametnute ili jednostavno, didaktičko-metodske i reformske inovacije.
Naše inovacije nisu planske, još su manje globalne, nisu ni od koga kontrolirane.
Što se tiče Zakona o predškolskom odgoju i osnovnom odgoju i obrazovnju u Kantonu Sarajevo, u njemu između ostalog piše ..., ..., ..., ..., ..., ..., ..., ..., ... .
Izvinjavam se. Kad su u pitanju inovacije, u Zakonu ne piše ništa.
Ima nešto u članu 4. stav 1. u), v), z) u kojima se spominje nešto što asocira na inovacije, a to su visok kvalitet i osposobljenosti radnika, kontinuirani profesionalni razvoj nastavnika, kontinuirano unapređenje kvaliteta obrazovanja, blablabla, ali to ipak nije to.
Član 91 istog zakona odnosi se stručno usavršavanje radnika, ali to je stručno usavršavanje.
Kad je u pitanju Kolektivni ugovor za djelatnost predškolskog odgoja i osnovnog odgoja i obrazovanja u Kantonu Sarajevo, u čijem donošenju osim stručnih predstavnika poslodavaca, učestvuju i najstručniji predstavnici učitelja, inovacije se spominju u članu 61. U postupku ocjenjivanja radnika, piše tu, treba voditi računa o uvođenju novih priznatih metoda rada i inovacija, ali samo prilikom isplate nagrade i stimulativnog dijela plate. Dalje (stav 1 člana 63, koji se odnosi na izume i tehnička unapređenja) predviđa se da radniku može pripasti naknada za patentirane izume, inovacije, tehnička unapređenja i druga kreativna rješenja. I tu, dakle, samo u kontekstu periodičnih naknada koje se isplaćuje radniku na njegov zahtjev, uz prethodnu pisanu saglasnost ministra i zaključenim posebnim ugovorom između radnika i direktora. (Dio rečenice naveden u stavu 2, člana 63. Zakona.)
Najzad, konačno, dolazimo do rečenice koja se nalazi ispod tabele na strani 11 aktuelnih pedagoških standarda, a u kojoj se spominju direktor i racionalnost: Veoma su opasne pojave da se stranački aktivisti nagrađuju položajem direktora. Da neko ne bi pomislio kako je navedena rečenica protiv petorke, trojke, Dine, Kuke, Neke, Seke ... ona se izvorno nalazi u publikaciji Seminar: Različiti načini pedagoškog pristupa osnovnoj školi sada i ubuduće, Pedagoške akademije u Sarajevu, iz 1995. godine, u članku Direktor u osnovnoj školi nastavnik ili administrator, autora Hamze Dobrače (str. 50).
Što maločas nabrojane racionalisti ne oslobađa sumnje da i sami zdušno ne rade na uništavanju odgojno-obrazovnih ustanova a sve iz razloga racionalizacije. Racionalisti su uspjeli ono što nije pošlo za rukom nacionalistima, pa se može izvući zaključak da su racionalisti gori nego nacionalisti.
Na kraju ću navesti samo citat iz meni najdraže Pedagogije čiji su autori S. Kačapor, M. Vilotijević, R. S. Krulj i R. Kulić, a koji glasi: Inovacija je po svom kvalitetu uvijek progresivna razvojna promjena. Novina koja se u određenu stvarnost unosi ne mora imati obilježje novog naučnog pronalaska, otkrića. To je novina u odnosu na postojeće stanje u određenoj sredini i djelatnost u koju se ona unosi.
U kontekstu brzog zastarijevanja nastavnih sredstava, dostupnih izvora znanja i pratećih pedagoških praksi inovacije su već i samo poučavanje ukorak s vremenom. Za šta je nephodno stručno usavršavanje, za koje smo već kvaritmetički utvrdili da je piši propalo.