Одгојно-образовни и школски примјер (не)примјереног, (не)намјерног, (не)стручног, (не)професионалног и (не)савјесног покушаја кршења одгојно-образовних обичаја и просвјетно-радничких прописа десио се неколико дана прије Међународног празника рада. То је био покушај врхунских одгојно-образовних стручњака организованих у струковна удружења, ојачаних истим тим и таквим стручњацима организованим у грански синдикат (овај образовно-одгојни), а све наведено реализовано је под покровитељством премијера Самосталног синдиката основног одгоја и образовања Саудина Сиврe (краће ССООиОСС или ултра краће СОС).
Шта се то заправо десило?
У понедјељак, 28 априла 2025, мало прије законског завршетка шестог часа прве смјене (у 13 сати и 3 минуте) на интернет-страници ССООиОСС (понављам, краће се и чита и пише СОС) објављен је ПРЕДМЕТ...
Тај ПРЕДМЕТ је протоколисан под бројем 908/25, насловљен је на ВЛАДУ КАНТОНА САРАЈЕВО, упућен на руку актуелном премијеру Нихаду Уку, а гласи:
Измјена назива предмета Основе технике у Техничка култура.
Ово Техничка култура у наслову привлачи пажњу и опет се потврдило да наслов ПРЕДМЕТ краси. Техничка култура није МОЈ наставни предмет, али часове тог наставног предмета реализујем и за ту реализацију примам натпросјечну плату, па одлучих да се очитујем као неко ко је упућен, а коме није упућен овај ПРЕДМЕТ.
Шта пише тамо испод наслова не препричавам; компликовано је, па цитирам:
Поред толико много запослених “стручњака“ у мандату Ваше Владе, нажалост у Министарству за одгој и образовање Кантона Сарајево нису знали или нису хтјели да измијене назив предмета „Основе технике“ у „Техничка култура“, иако и птице на грани знају да се од увођења предмета Информатика у првом разреду основне школе, ради о истом наставном предмету.
Молимо Вас, драги наш Премијеру, да нашој уваженој и драгој министрици појасните шта је њен посао и својим ауторитетом припомогнете у рјешавању овог проблема.
Струковна Удружења и Синдикат су се по овом питању Министарству за одгој и образовање Кантона Сарајево обраћали неколико пута у задњих неколико година.
У писму пуном умалоуважавања, додворавања, ласкања и присвајања, сроченом у три реченице, кориштена је 101 ријеч, а овако посложене више збуњују него што упућују, позивају и прозивају. Анализу почињемо од краја, а крај чине 23 ријечи срочене у једну реченицу која гласи овако:
Струковна Удружења и Синдикат су се по овом питању Министарству за одгој и образовање Кантона Сарајево обраћали неколико пута у задњих неколико година.
Ова реченица провоцира и вапи за питањима:
- Други предсједниче КАНТОНАЛНОГ ОДБОРА, реци нам колико је то задњих неколико година и колико је то неколико пута кад је у питању обраћање? Да ли се ради о бројевима два или три, кад је су питању и године и обраћања, и да ли сте их протоколисали?
- Обраћали сте се, тако кажете, Министарству за одгој и образовање, али нисте навели коме сте се обраћали у истом том Министарству. Знамо сви да то Министарство има пет сектора, и дванаест одјељења, од сектора возача до сектора стратешких управљача, од одјела за обуку шофера до информатичких оператера. Коме сте се обраћали, предсједниче?!
- Која су се то струковна удружења са Синдикатом обраћала Министарству? Јесу ли то удружења информатичара или су можда удружења техничара или су удружења основа технике или су струковна удружења техничара и информатичара (краће: СУТИ)?
- Ко су лидери СУТИ и јесу ли та удружења страначка, ЊИХОВА, ВАША или су НАША?
- Да ли предсједници СУТИ заказују редовне скупштине, јесу ли бирали и да ли су бирани били? Ко из струке по СУТИ Статуту има право гласа и да ли се у тим СУТИ не таласа?
- Уважени СОС премијеру, објасни предсједницима СУТИ да то није њихов приватни бенд, да је демократија данас тренд, а није страначки набријана, незнањем набилдана и неистином напумпана већина. Да Скупштина није скуп за изношење будалаштина, већ најзначајнији орган свих, па и удружења струковних.
Сазада гледано, други пасус гласи овако (понављам копирање и цитирање):
Молимо Вас, драги наш Премијеру, да нашој уваженој и драгој министрици појасните шта је њен посао и својим ауторитетом припомогнете у рјешавању овог проблема.
Ова реченица провоцира питања као хиљаду слика, а има само 24 ријечи.
- Дуги наш предсједниче, можда нисте знали, али у демократији се функцијом, звањем и позицијом не припомаже у рјешавању проблема. Знање, искуство и стручност могу припомоћи, а све друго мислим да неће проћи. Даље те молимо да ТВОЈИМ предсједницима СУТИ објасниш појмове стручност и струка, те да СВОЈИМ и ЊИХОВИМ ауторитетом стручњаке протјераш из СУТИ како би могао проблеме гомилати и са њима и нама у нераду уживати, стручно.
- Предсједниче, да ли ти другима појашњаваш шта им је посао и да ли други теби појашњавају шта је твој посао, јер ако то тражиш од других, онда и ти то радиш и онда ти то раде. Појашњаваш и појашњавају ти то. Лоше изгледа, али добро звучи ово ТИ-ТО, ТИ-ТО.
- Предсједниче, не знам да ли знаш да су послови свих службеника договорени, прописани, описани и потписани. То не треба никоме појашњавати, јер онај ко прихвати да обавља одређене послове и још за то прима регрес, треба и мора знати које су му обавезе и одговорности. Тражити од некога да крши законе, правила, стандарде итд. у најмању руку није пристојно, кажњиво је и тако то.
И, за крај, остао је почетак, а почетак је обогаћен и смислом и ријечима. Смисла има више, док је ријечи тачно 54, а посложене су овако:
Поред толико много запослених “стручњака“ у мандату Ваше Владе, нажалост у Министарству за одгој и образовање Кантона Сарајево нису знали или нису хтјели да измијене назив предмета „Основе технике“ у „Техничка култура“, иако и птице на грани знају да се од увођења предмета Информатика у првом разреду основне школе, ради о истом наставном предмету.
- Дуго други наш предсједниче, почео си нас и збуњивати јер почетак првог дијела је баш такав. Збуњује, тросмислен је, а зашто је такав – ево појашњавам: Поред толико много запослених “стручњака“ у мандату Ваше Владе. Е сад, ти нама реци, предсједниче, да ли су у мандату ове његове владе стручњаци много запослени (имају пуно посла) или их је много запослено у његовој влади? По доступним информацијама из Регистра, у Влади и Министарству коме се обраћаш нема много запослених (и кад је у питању број новозапослених и кад је у питању обим посла). Можда има много презапослених и новозапослених у Институту, али у влади и Министарству НЕМА таквих. Даље наставља предсједник: У Министарству за одгој и образовање Кантона Сарајево нису знали или нису хтјели да измијене назив предмета „Основе технике“ у „Техничка култура“. Е па, други предсједниче, изгледа да су ови из министарства ЗНАЛИ и због тога НИСУ ХТЈЕЛИ измијенити назив предмета, а да су то урадили прекршили би више аката, па чак и један који си лично више пута потписао. Чуди ме да то не знаш, или можда знаш, само чланове СУТИ провјераваш. Мудро то је, ако је.
- Кажеш, предсједниче, иако и птице на грани знају да се од увођења предмета Информатика у првом разреду основне школе, ради о истом наставном предмету. Ето, птице знају да кад се увела Информатика у први разред основне школе Основе технике и Техничка култура постадоше исти предмет. Како, наш предсједниче? Ко ти је то рекао, да нису можда стручњаци из СУТИ?
- Предсједниче синдиката, пренеси тим СУТИ стручњацима да измјене у наставном програму повлаче и измјене у наставном плану; предсједниче, измјеном програма нарушава се корелација, како вертикална тако и хоризонтална, док она дијагонална остаје каква је и била, дијагонално крива.
- Предсједниче, измјена програма захтијева измјену уџбеника, а измјена уџбеника захтијева расписивање конкурса. Ту су и комисије, рецензенти, издавачи, аутори, уговори, награде и хонорари, наш предсједниче стари, а прије свега организовати треба научне расправе, конференције и округле столове, па онда онлајн јавне расправе за просвјетне масе, са лошом интернет-везом, зна се, затим провести дигиталне анкете и на крају треба (не)уважити приједлоге и мишљења свих актера.
Требало је све то да би мијењање имена било законско и у складу са прописима, осим ако синдикат и струка не кажу да не желе ту законску бламажу. АПОСО једва чека нови пос'о, да на федералном и државном нивоу све усклади, усагласи, искоординира и добро профитира.
Дуго нас други бламирају, други нас руинирају, а ми ћутимо и отпухујемо. То им даје снагу, јер отпухивањем у једра брод у кривом смјеру гонимо и можда је боље да се склонимо. На избор кривог смјера кормилара гласна тишина тјера, неталасањем пловидба је удобна чак и кад је по правцу супротна. Понављам, онај ко отпухује, ћути и не таласа – нема му спаса.
За крај једна синдикално-законска порука:
Једнострано раскидање и измјена уговора о раду није могуће, па чак ни кад је у организацији репрезентативног синдиката, струковних удружења, и предсједника дугих и предсједника других. Процедура се зна, па чак и кад дође до промјене наставног плана. Прво преговори па тек онда уговори, а ако затреба и арбитража да би се избјегла на суду бламажа. Основе технике су гаранција, друже, да ће неко радит' не на одређено, већ пуно дуже.
Други наш предсједниче, Save Our Ship, јер тонемо к'о Титаник.
... - - - ... ... - - - ... ... - - - ... ... - - - ... ... - - - ... ... - - - ... ... - - - ... ...