Najmanji fond časova u nastavi imaju nastavnici razredne nastave, a on iznosi 15,17 časova sedmično u prosjeku, ili tri časa dnevno. Drugi po redu su nastavnici B/H/S jezika i književnosti, a oni imaju 18 časova sedmično ili 3,6 časova dnevno. Treći su nastavnici stranih jezika i matematike koji imaju po 19 časova sedmično ili 3,8 časova dnevno.
Puna norma za nastavnika je 40 sati. Gdje ovi nastavnici naberu ostatak?
Jedan od radnih zadataka u okviru norme je pregled pismenih zadataka.
Broj sati za ovaj posao dodjeljuje se srazmjerno količini teksta koji učenici napišu u tim svojim pismenim radovima, pa su tako za nastavnike B/H/S jezika plaćena tri sata za pregled pismenih vježbi + jedan i po sat pripreme za pregled J. Nastavnici stranih jezika imaju lakši posao jer djeca manje pišu, kad i ako pišu na stranim jezicima, pa su zato manje plaćeni (samo dva sata za pregled + jedan sat za pripremu za pregled pismene vježbe). Nastavnici matematike čitaju brojeve koje je, naravno, lakše čitati, pa zato imaju samo dva sata za pismene provjere + jedan sat za pripremu za pregled pismenih provjera.
Zaključak:
Nastavnici B/H/S jezika i književnosti imaju 4,5 sati sedmično za pregled pismenih vježbi. Školska godina traje 37 sedmica, pa ako to pomnožimo sa 4,5 sati dobićemo rezultat od 166,5 sati (cijela plaća). Postavlja se pitanje koliko je to pismenih provjera? Po programu su dvije u polugodištu, odnosno četiri za godinu. Ako nastavnik predaje u pet odjeljenja, tek sad uočavamo da je broj učenika odjeljenja jako važan.
Objasnit ću to primjerima.
1. Nastavnik B/H/S jezika i književnosti predaje u pet odjeljenja po standardima iz '87 – svako odjeljenje broji po 36 učenika. 4 x 5 x 36 = 720
2. Nastavnica B/H/S jezika i književnosti predaje u pet odjeljenja po standardima iz '07 – svako odjeljenje broji po 32 učenika. 4 x 5 x 32 = 640
3. Nastavnik B/H/S jezika i književnosti predaje u pet odjeljenja po standardima iz '07 – svako odjeljenje broji po 18 učenika. 4 x 5 x 18 = 360
4. Nastavnica B/H/S jezika i književnosti predaje u pet odjeljenja po standardima iz '23 – svako odjeljenje broji po 13 učenika. 4 x 5 x 13 = 260
Dakle, nastavnik maternjeg jezika nekad je pregledao 720 pismenih vježbi i za taj posao bio plaćen 4,5 sati sedmično, a danas radi duplo manje, a plaćen je isto 4,5 sati, a prijedlog je da radi tri puta manje i da dobije opet isto.
Čitalac kome nisu bliske teme iz školskih zbornica može na osnovu ove moje kvaritmetike shvatiti da postoji tendencija izlaska ususret nastavnicima maternjeg jezika, koji čine školsku većinu o kojoj sam pisao. Ta tendencija može biti način da se iskaže poštovanje prema prosvjetnom pozivu: ne možemo vas platiti više, ali vam možemo dati da za isti novac radite manje. To bi bio ok pristup, kada bi se primjenjivao:
a. na sve nastavnike, i
b. na sve ostale budžetske radnike, čiji se učinak definiše normativima.
Na ovo pitanje vratiću se na kraju svog matematičkog serijala.
U sljedećoj epizodi Sekcije u međusmjeni izračunaćemo zašto se poštenje u prosvjeti ne isplati.