Наjлошији из математике, природних наука и читања у БиХ лажу босански, дуално

Nusret Ahmetović

03.01.2025
Nusret40
Foto: Omnibus
Кваритметика Нусрета Ахметовића 36

Наjлошији из математике, природних наука и читања у БиХ лажу босански, дуално

Некад, не тако давно, проведено је тестирање ученика петих, шестих, седмих и осмих разреда. Тестирано је 78 ђака, од којих 21 из петог, 20 из шестог, 19 из седмог и 18 из осмог разреда. Сваки од ученика је радио два теста од по десет питања, а то значи да су требали одговорити на укупно 1560 питања, од чега је било 32% тачних, 14% половичних и 54% нетачних одговора.

Некад, не тако давно, проведено је тестирање ученика петих, шестих, седмих и осмих разреда. Тестирано је 78 ђака, од којих 21 из петог, 20 из шестог, 19 из седмог и 18 из осмог разреда. Сваки од ученика је радио два теста од по десет питања, а то значи да су требали одговорити на укупно 1560 питања, од чега је било 32% тачних, 14% половичних и 54% нетачних одговора. Резултати су поразни. На питање Шта је техника? тачан одговор дао је један ученик, 13 је било дјелимично тачних, а 64 су била нетачна.

Шлаг на ову извјештајно горку торту представља чињеница да су тестирани најбољи од најбољих ученика кад је у питању ТЕХНИКА, а да би дошли на тестирање морали су побиједити на опћинском, а затим на кантоналном такмичењу. Десило се ово у Бугојну 2004. године на Државном такмичењу младих техничара, односно 43. Смотри научно-техничког стваралаштва младих БиХ (Извор: Записи о техници и народној техници, Ешреф Корјенић, Сарајево, 2006).

Аутор Ешреф Корјенић је урађену детаљну анализу представио на девет страница у наведеним Записима о техници, а осим анализе, на тим страницама изнио је своја запажања, писао је о могућим узроцима незнања ученика кад је у питању техника, као и о мјерама које треба подузети како би се стање поправило.

Истину је рекао и написао Ешреф.

Послије овог бугојанског тестирања из 2004. услиједила су међународна тестирања као што су:  TIMSS 2007, PISA тестирање 2018,  TIMSS 2019 и  TIMSS 2023, а резултате са сваког тестирања у скраћеној верзији можете прочитати у наставку, док детаљне приказе можете пронаћи на датим линковима.

Табела 1. Приказ броја тестираних ученика у БиХ, школа, просјечног броја освојених бодова... 

 

РАЗРЕД

УЧЕНИЦИ

ШКОЛЕ

МАТЕМАТИКА

ПРИРОДНЕ НАУКЕ

ПРОСЈЕК

TIMSS 2007

8

4329

150

456

466

500

PISA 2018

9

6480

213

406

398

489

TIMSS 2019

4

5628

178

452

459

500

TIMSS 2023

4

3391

120

447

448

503/494

 

Кад је у питању TIMSS 2007 у Босни и Херцеговини, међународна скала постигнућа из математике и природних наука ученика осмих разреда изгледала је овако:

-          Напредни међународни ниво (625 бодова);

-          Високи међународни ниво (550 бодова);

-          TIMSS просјек (500 бодова);

-          Средњи међународни ниво (475 бодова);

-          Просјек БиХ 466 бодова (природне науке);

-          Просјек БиХ 456 бодова (математика);

-          Ниски или основни ниво (400 бодова).

Истраживања PISA 2018, кад су у питању постигнућа петнаестогодишњака из БиХ према просјечним нивоима постигнућа и по областима, приказана су у табели 2.

Ниво знања

Бодови - читање

Бодови математика

Бодови природне науке

Ниво 6

преко 698

преко 669

преко 708

Ниво 5

преко 626

преко 607

преко 633

Ниво 4

преко 553

преко 545

преко 559

Просјек

488 бодова

489 бодова

489 бодова

Ниво 3

преко 480

преко 482

преко 484

Ниво 2

преко 407

преко 420

преко 410

Ниво БиХ

403 бода

406 бодова

398 бодова

Ниво 1а

преко 335

преко 358

преко 335

Ниво 1б

преко 262

-----

преко 261

Ниво 1ц

преко 189

-----

-----

 

 

 

 

 

 

 

 

Табела 2. Бодовна PISA скала по нивоима знања

 

Истраживања TIMSS 2019, кад су у питању постигнућа ученика 4. разреда из БиХ према просјечном нивоу постигнућа у математици и природним наукама, изгледају овако:

-          Напредни међународни ниво (625 бодова);

-          Високи међународни ниво (550 бодова);

-          TIMSS просјек (500 бодова);

-          Средњи међународни ниво (475 бодова);

-          Ниво БиХ 459 бодова (природне науке);

-          Ниво БиХ 452 бода (математика);

-          Ниски или основни ниво (400 бодова).    

Истраживања TIMSS 2023, кад су у питању постигнућа ученика 4. разреда из Босне и Херцеговине (овог пута без РС-а и једне жупаније) према референтним нивоима постигнућа у математици и природним наукама, изгледају овако:

Ученици су на тесту из математике остварили 447 бодова (просјек 503 бода), а на тесту из природних наука 448 бодова (просјек 494 бода).

Постигнуће остварено на свим до сада реализованим тестирањима од 2007. до 2023. позиционира бх. образовни систем испод просјека TIMSS и PISA скале без обзира на то да ли се ради о ученицима четвртих или завршних разреда основне школе, и разлика у односу на просјек сваки пут је статистички све значајнија.

Анализирајући до сада објављене извјештаје, уочио сам да у свим областима (читање, математика и природне науке), на свим до сада реализованим тестирањима:

-          ниска постигнућа имају ученици из руралних подручја;

-          ниска постигнућа имају ученици који имају мање расположивих породичних ресурса;

-          ученици који говоре босански језик имају најлошије резултате из читања и математике. Најбоље читају они који говоре хрватски, а најбоље рачунају они који говоре српски језик. Кад су у питању природне науке, за нијансу су бољи они који говоре хрватски од оних који говоре српски језик, а за оне који говоре босански опет је резервисано посљедње мјесто;

-          Резултати TIMSS 2023 опет су показали како само 1% ученика у БиХ остварује резултат у напредној референтној вриједности из математике, а из природних наука таквих је 0%.

Закључак:

-          Најслабија постигнућа на наведеним тестирањима имају сиромашни ученици из руралних средина који говоре босански језик, и то оправдава усвајање закона о дуалном образовању у Кантону Сарајево. Агонију коју ти ученици проживљавају у школи треба скратити и што прије их научити да раде за минималну плату седам дана у седмици, 365 дана у години.

-          Није проблем што су бх. основци у просјеку постигли исподпросјечне резултате; проблем је што исти ти ученици током основног школовања добијају у просјеку изнадпросјечне (најчешће одличне) оцјене од својих учитеља и наставника.

Мјере које треба предузети:

-          Дошло је вријеме да образовни послодавци коначно поставе сљедеће питање образовним синдикатима: да ли је повећање плате учитељима/наставницима гаранција за постизање исподпросјечних резултата. Ако јесте, ништа од повећања!

-          Мијењајте и циљеве и исходе учења јер су узастопни лоши резултати дошли као неминовна посљедица лоше одабраних циљева, као и неразумљивих, немјерљивих и нејасних исхода.

-          Укинути екстерну провјеру знања ученика деветих разреда, јер је то масовна образовно-одгојна превара, непотребан трошак и непотребно исцрпљивање и ученика и родитеља и наставника и ОСТАЛИХ.

-          Што прије ЛАЖ као облик комуникације, извјештавања и представљања искоријенити у одгојно-образовним установама!!!

Добра школа је захтјевна школа, у њу се редовно долази, у њој се пуно учи и ради.

Жели ли неко стварно и искрено такву школу?

Najnovije

 
Тродуално финансирање образовања и ступидуалног одгоја
Nusret Ahmetović
20.12.2024
Знање се може и дијелити и красти, али не и ускраћивати
Nusret Ahmetović
13.12.2024
Исходи су мртви, живјели протести
Nusret Ahmetović
06.12.2024
Аналогно-дигитални одгој и образовање
Nusret Ahmetović
29.11.2024
Учинковитост образовања
Nusret Ahmetović
22.11.2024
Одгојно-образовни банкрот
Nusret Ahmetović
14.11.2024
Просвјетари бацају, ученици дојављују...
Nusret Ahmetović
31.10.2024
Плонижење, четврти такт, базни распар, киселина и брзина
Nusret Ahmetović
25.10.2024
Пландемија, трећи акт
Nusret Ahmetović
17.10.2024
Плаништавање, такт други
Nusret Ahmetović
11.10.2024
Плаништарење, први детаљ
Nusret Ahmetović
04.10.2024
ГПРШ
Nusret Ahmetović
26.09.2024
Да нам живи, живи израда
Nusret Ahmetović
20.09.2024
Суперишка исходи
Nusret Ahmetović
17.09.2024
Лаж се законом не кажњава, треба се опорезовати!
Nusret Ahmetović
06.09.2024
Арена за трговину радничким интересима
Nusret Ahmetović
02.09.2024
Курикулум пророка
Nusret Ahmetović
30.08.2024
Kukurikulum revolucija
Nusret Ahmetović
28.06.2024
EMIS je i alat i oruđe i oružje
Nusret Ahmetović
21.06.2024
Učiteljica na ispitu nezrelosti
Nusret Ahmetović
14.06.2024
380 dana godišnje
Nusret Ahmetović
07.06.2024
Zašto je propao i SMET
Nusret Ahmetović
31.05.2024
Isti posao – isto radno vrijeme
Nusret Ahmetović
24.05.2024
Situacija&frustracija
Nusret Ahmetović
17.05.2024
Pad sivrikata?
Nusret Ahmetović
10.05.2024
Kakve stimulacije, takve renovacije
Nusret Ahmetović
26.04.2024
Zakidanje na usavršavanju
Nusret Ahmetović
22.04.2024
Od dva mjeseca do nekoliko minuta
Nusret Ahmetović
19.04.2024
Oduševljen sam, iako ne kontam
Nusret Ahmetović
15.04.2024
Teorija sarme
Nusret Ahmetović
12.04.2024
Crno je iza roze naočala
Fontoplumo
10.04.2024
Zakon i debele burgije
Nusret Ahmetović
08.04.2024
Sekcije u međusmjeni
Nusret Ahmetović
05.04.2024
Priprema (pozor) za pregled, sad!
Nusret Ahmetović
02.04.2024
Množenje s nulom
Nusret Ahmetović
30.03.2024
Fušnote
Nusret Ahmetović
27.03.2024
Samo u BiH, ali malo izvan, a cijena prava sitnica
Fontoplumo
25.03.2024
3C + 4S = 0
Fontoplumo
07.02.2024
Za sada caruje dosada
Fontoplumo
06.02.2024
Ko je pozicija, a ko opozicija u zbornici
Nusret Ahmetović
02.02.2024
Formativno, sumativno, uzaludno ili praćenje, vrednovanje i ocjenjivanje
Fontoplumo
12.01.2024
Deseti krug Danteovog Pakla
Fontoplumo
19.12.2023
U neobranom grožđu
Školegijum redakcija
14.12.2023