Плаништавање, такт други

Nusret Ahmetović

11.10.2024
IMG 9423 (1)
Foto: Omnibus
Кваритметика Нусрета Ахметовића 26

Плаништавање, такт други

Протиче школска година, ситуација око Годишњег плана рада школе се смирила. Усвојен је и на школском одбору, додуше у непознатом стању, облику и формату.

Протиче школска година, ситуација око Годишњег плана рада школе се смирила. Усвојен је и на школском одбору, додуше у непознатом стању, облику и формату. Отпутовао је, путује или ће путовати ускоро на различите адресе, од оне опћинске, преко институтске, па све до адресе нашег Министарства, ако га својим можемо звати. Остаје неколико комада и у школи, али на непознатом мјесту и недоступан за кориштење, контролу и анализу свима осим одабраним, а одабрани су критички нерасположени и знају чувати тајну јавне установе.

И овај пут говорим о 40-часовној радној седмици, овој новој урађеној по новим правилима (новим Стандардима, новом Закону, новом Колективном уговору...), али за наставнике музичке културе – што је чин други.

У новим Педагошким стандардима који су објављени у Службеним новинама 14. марта 2024. године на страници 85 је написано, цитирам:

Наставници музичке културе су за реализацију специфичних облика наставе који се реализују у 8. разреду добили по један час седмично за свако одјељење за које се она реализује и који улазе у наставну норму.

Који су то специфични облици наставе питао сам неколико колега музичара јер ми то са музиком и око музике није познато. Помогли су, а послије сам то прочитао и у курикулуму за музичку културу у 8. разреду. Ту, између осталог, стоји: ученици осмих разреда треба да се упознају са појединим вокално-инструменталним и музичко-сценским облицима као што су балет, опера, оперета, ораториј...  А један од исхода наставе музичке културе је и то да ученици упоређују поједине вокално-инструменталне и музичко-сценске облике.

Чуо сам да наставници музичке културе реализују посјете са наставном сврхом и различите врсте радионица у КУД-овима (културно-умјетничким друштвима), затим школама музике, а све то кроз дружење и упознавање са члановима ових група. Одлично је то осмишљено и сматрам да је врло учинковито, али колико то кошта или, прецизније, колико ће коштати написано је на страници 85 педагошких стандарда, док у пракси изгледа овако.

Норма наставника износи 20 часова, а она се умањује за један час по сваком одјељењу 8. разреда. Ако знамо да свака школа има по три одјељења 8. разреда у просјеку (а не знамо, јер ми ту информацију не желе уступити, тако да сад имам право нагађати и трудит ћу се да будем коректан) – значи, по 3 одјељења 8. разреда у 76 регистрованих основних школа – кад то двоје помножимо добијамо износ од 228 часова.

228 часова седмично сви наставници музичке културе у Сарајевском кантону су плаћени за реализацију специфичних облика наставе.

То је у преводу 11,4 наставника са пуном нормом x cca 3.000 КМ у бруту (колико у просјеку износи наставничка плаћа) и све то x 12 мјесеци +,+,+ коначан резултат је око 500.000 КМ.

Супер.

Овом износу треба додати цијену улазнице за 6000 ученика. Цијене улазница се крећу од 8 до 20 КМ за балет, односно од 10 до 20 КМ за оперу, с тим да треба напоменути да све дјечје представе на репертоару Народног позоришта у Сарајеву коштају 5 КМ.

6000 ученика x 5 КМ цијена карте по ученику = 30.000 КМ

На све ово треба додати цијену за превоз ученика до позоришта и назад, а с обзиром да неки ученици могу доћи и пјешке, претпостављам да за ову вожњу без шетње треба око 30.000 КМ.

Кад подвучемо црту и све збројимо, цијена коштања доласка осмаша на адресу Обала Кулина бана 9 и кратког боравка на тој адреси износи око 600.000 КМ са ПДВ-ом, а сваки наредни долазак свих осмаша повећава тај износ за само 100.000 КМ.

Ситница.

Али сад наилазимо на проблеме организационе природе.

Како планирано реализовати и како испунити фонд који је одвојен за сваког наставника, а то је преко 275 часова са припремом који су му плаћени умањењем норме, односно 150 часова без припреме.

Како потрошити тих 150 часова по 45 минута.

Ако наставник за један одлазак у позориште потроши 10 часова (450 минута или 5,5 сати), требао би најмање 15 пута отићи до позоришта или на неку другу адресу (радио-станица, ТВ станица, музичка школа, КУД итд.) да би потрошио за ту намјену резервисано и плаћено вријеме. Да будем прецизнији, наставник би требао сваки мјесец од октобра до маја реализовати по двије такве посјете. Радним даном и у радно вријеме, а што опет повлачи нереализацију неких часова који ће бити плаћени.

На директорима је сад да пронађу баланс између реализације и нереализације, односно  баланс између реализације плаћених часова музичке културе ван школе и нереализације плаћених часова из других предмета у школи.

Кад нема рјешења, компромис је најбоље рјешење, а рјешење је да дјеца оду погледати балет у једном, а оперу у другом полугодишту и то је то. Дјеца губе мало часова из других предмета, а наставници музичког наплаћују те двије посјете по цијени ½ милиона.

Добар бакшиш.

На крају овај исход се може додатно реализовати у 9. разреду на матуралној забави. Ученици и ученице лијепо обучени, нашминкани и дотјерани организовано одлазе до ресторана, хотела и кафана који се не налазе у близини школа и тамо уз пратњу оркестра пјевају, плешу и играју. Исход ће тек тад у потпуности бити реализован.

То је очигледна и најбоља припрема ученика за живот и то се зове планирано уништавање или плаништавање, како написах у наслову.

Наставници раде мање, плаћа им се више, добијају чак и бакшиш, а реализује се све што је планирано бар би тако требало писати у ГПРШ-у, а шта пише не знамо.

То је тајна јавне установе.

Идемо, руке горе.

Najnovije

 
Тродуално финансирање образовања и ступидуалног одгоја
Nusret Ahmetović
20.12.2024
Знање се може и дијелити и красти, али не и ускраћивати
Nusret Ahmetović
13.12.2024
Исходи су мртви, живјели протести
Nusret Ahmetović
06.12.2024
Аналогно-дигитални одгој и образовање
Nusret Ahmetović
29.11.2024
Учинковитост образовања
Nusret Ahmetović
22.11.2024
Одгојно-образовни банкрот
Nusret Ahmetović
14.11.2024
Просвјетари бацају, ученици дојављују...
Nusret Ahmetović
31.10.2024
Плонижење, четврти такт, базни распар, киселина и брзина
Nusret Ahmetović
25.10.2024
Пландемија, трећи акт
Nusret Ahmetović
17.10.2024
Плаништарење, први детаљ
Nusret Ahmetović
04.10.2024
ГПРШ
Nusret Ahmetović
26.09.2024
Да нам живи, живи израда
Nusret Ahmetović
20.09.2024
Суперишка исходи
Nusret Ahmetović
17.09.2024
Лаж се законом не кажњава, треба се опорезовати!
Nusret Ahmetović
06.09.2024
Арена за трговину радничким интересима
Nusret Ahmetović
02.09.2024
Курикулум пророка
Nusret Ahmetović
30.08.2024
Kukurikulum revolucija
Nusret Ahmetović
28.06.2024
EMIS je i alat i oruđe i oružje
Nusret Ahmetović
21.06.2024
Učiteljica na ispitu nezrelosti
Nusret Ahmetović
14.06.2024
380 dana godišnje
Nusret Ahmetović
07.06.2024
Zašto je propao i SMET
Nusret Ahmetović
31.05.2024
Isti posao – isto radno vrijeme
Nusret Ahmetović
24.05.2024
Situacija&frustracija
Nusret Ahmetović
17.05.2024
Pad sivrikata?
Nusret Ahmetović
10.05.2024
Kakve stimulacije, takve renovacije
Nusret Ahmetović
26.04.2024
Zakidanje na usavršavanju
Nusret Ahmetović
22.04.2024
Od dva mjeseca do nekoliko minuta
Nusret Ahmetović
19.04.2024
Oduševljen sam, iako ne kontam
Nusret Ahmetović
15.04.2024
Teorija sarme
Nusret Ahmetović
12.04.2024
Crno je iza roze naočala
Fontoplumo
10.04.2024
Zakon i debele burgije
Nusret Ahmetović
08.04.2024
Sekcije u međusmjeni
Nusret Ahmetović
05.04.2024
Priprema (pozor) za pregled, sad!
Nusret Ahmetović
02.04.2024
Množenje s nulom
Nusret Ahmetović
30.03.2024
Fušnote
Nusret Ahmetović
27.03.2024
Samo u BiH, ali malo izvan, a cijena prava sitnica
Fontoplumo
25.03.2024
3C + 4S = 0
Fontoplumo
07.02.2024
Za sada caruje dosada
Fontoplumo
06.02.2024
Ko je pozicija, a ko opozicija u zbornici
Nusret Ahmetović
02.02.2024
Formativno, sumativno, uzaludno ili praćenje, vrednovanje i ocjenjivanje
Fontoplumo
12.01.2024
Deseti krug Danteovog Pakla
Fontoplumo
19.12.2023
U neobranom grožđu
Školegijum redakcija
14.12.2023