Прво школа, ко је то?
Школа је објекат високоградње који има темеље и кров, а између приземље и спратове. Школа има зидове, салу за тјелесни одгој, кабинете, радионице, учионице, ђачке клупе, столове и столице, ормаре и плакаре, прозоре и врата, подлоге, подове и стропове, канцеларије, двориште, школске полигоне... Школа има и рок трајања.
Школа је одгојно-образовна установа у којој, да би се задовољили основни педагошки услови, мора бити одређени број одјељења (минимално 16, а максимално 36), а свако одјељење мора имати одређени број ученика (минимално 16 максимално 26), а то опет значи да школа може бројати од 256 до 936 ученика. Може мање, а може и више, и ученика и одјељења, али само у посебним околностима. Школа може имати и само једног ученика, али школа не може бити без ученика. Школа је ученик.
Школа са минималним бројем ученика и одјељења има директора, секретара, библиотекара, педагога, домара, ложача, ноћног чувара, ¼ радника за хигијену и три пута више наставника по одјељењу. Укупно око 30 запосленика и сви су ту због ученика.
Шта ако школа има више одјељења од минималног броја. Е, у тој ситуацији се запошљавају помоћници директора и то за свако наредно одјељење (изнад минималног броја) по 0,1. То опет значи да школа која има 26 одјељења има цијелог помоћника, а ако има 36 одјељења има цијела помоћника два. Наравно и број особља које ради на одржавању хигијене и број наставника се сразмјерно повећава, и опет због ученика.
Имају основне школе и свој буџет, који за Кантон Сарајево износи 236.126.653 КМ, а у овој години се креће од минималних 1.226.546 КМ у ЈУ ОШ „Заим Колар“ па све до 8.059.898 КМ колико износи за ЈУ ОШ „Алекса Шантић“. Највећи дио овог буџета одлази за плаће запослених, али се троши и за друге потребе. Основне школе су тако у овој години планирале потрошити за набавку материјала и ситног инвентара 4.742.690, за текуће одржавање 1.047.064, за енергију 5.022.822, за комуникацију и комуналне услуге 1.030.239, за уговорене и друге посебне услуге 3.398.010... плус за набавку опреме 459.779, плус реконструкција и инвестиционо одржавање 314.250, плус набавку опреме за кабинете физике, хемије и биологије 4.003.314, плус реконструкцију кабинета биологије, хемије и физике 1.325.853, плус реконструкцију и инвестиционо одржавање 5.065.320... све скупа преко 30 милиона само за основне школе. Због ученика кажем ситница, а да ли је због ученика, или има ту и оних асфалтно скривених намјера.
Шта је директор
Директор је минимално ментор. Директор има више од осам година радног стажа. Директор се не смије сукобити са интересом. Директор не смије имати никакве сметње. Директор не смије имати оптужницу нити правоснажну пресуду. Директор не смије бити алкос и наркос. Директор не смије имати болесну душу. Директору обавезе мирују. Директор (ће) има(ти) лиценцу. Директор је аполитичан. Директор ради по закону. Директор ради стручно. Директор руководи школом. Директор је орган. Директор је ослонац. Директор носи терет. Директор је дирек.
Профил и стручна спрема или ко може бити директор
Директор може бити онај ко има најмање високу стручну спрему или најмање завршен први циклус болоњског високообразовног процеса са 240 ECTS бодова, а од профила директор их може имати преко 200 различитих (од језичара до техничара). Директор је лице високо стручно спремно, али нажалост без одређеног профила. Директор није правник и није економиста.
Шта ради директор
Послови које обавља директор су различити. Неки су тешки, неки су стални, неки су повремено-привремени, неки су важни, неки су неодложни, неки су значајни, неки су непознати, а да не би били занемарени, послови директора прописани су законима, уговорима, правилима, стандардима и осталим актима.
У прилогу* се налазе карактеристични директорски послови (има их преко 80) прописани правилима, законима, уговорима и стандардима, а ово су неки:
1. припрема нацрт годишњег програма рада школе
2. одговоран је за провођење годишњег програма рада школе
3. предлаже финансијски план школе
4. подноси финансијски извјештај школском одбору
5. утврђује распоред часова
6. одговоран је за законитост рада
7. одговоран је за стручни рад школе...
Ово су послови за које нити један директор није припремљен, без обзира на оних 200 профила и 240 освојених ECTS бодова. Понављам: НИЈЕ ПРИПРЕМЉЕН! Даље тврдим да нити један директор не може припремати, не може проводити, не може предложити, не може подносити, не може утврђивати ништа од онога што је наведено под редним бројевима 1., 2., 3., 4., 5., али зато може 6. и 7., јер одговорни одговарају. Само да не буде послије нисам знао, јер незнање није оправдање и не ослобађа одговорности.
Амбициозни су ови директори нема шта, а све под изговором ко ће, ако нећу ја.
Законитост рада прописана је актима са којим су директори као правни дилетанти „упознати“, а којих има изражено у комадима укупно 91 (види табелу 1), а око 40 стручњака различитих профила (од језичара, преко биолога, домара и секретара, па све до заштитара) обавља послове стручно док нестручан директор прати рад свих, примјењује све прописе и одговара за све. Директор, изгледа, неће испунити очекивања (остварити исходе), али пошто он пише и подноси извјештаје онда нема трилеме, све је и реализовано и остварено и достигнуто и постигнуто. Ако није, има да буде и нема да фали.
Табела 1.
Детаљније о наведеним прописима на линку: https://skolegijum.ba/kolumna/fusnote/
Кад су у питању економија и финансије, једино што директори знају јесте да „нема средстава“. То им је омиљена поштапалица коју користе, а тако су их инструирали референти за план и анализу. То је прво што сваки нови директор научи и као одговор даје незахтјевним наставницима.
„Нема средстава!“
Са „Нема средстава!“ почиње и завршава и свака реченица, сваки разговор и свака прича, јер „Нема средстава!“. Тачно, оних 30 милиона споменутих на почетку нису средства, то су финансијска средства, а то је велика разлика.
Та финансијска средства се највише троше за папир, онај по коме се црта, боји, принта, дописује више, a мање пише, и онај којим се нешто брише.
Лакмус-папира нема. Нема га ни у дугорочном плану набавки, јер нема средстава, а у школи будућности мноштво стручњака ради стручно у складу са прописима и под стручним надзором високо стручно спремљеног директора.
Прилог*
а) послови директора прописани Правилима школе и Законом о одгоју и образовању и одгоју у основној и средњој школи.
(1) Директор школе је одговоран за законитост рада и стручни рад школе, (2) Директор је обавезан овластити лице за обављање послова директора у случају његовог одсуства, а ако директор није у могућности овластити лице школски одбор доноси одлуку о овлашћењу, (3) Директор школе, осим послова и задатака утврђених овим законом, обавља и сљедеће послове: а) припрема нацрт годишњег програма након чијег доношења је одговоран за његово провођење, б) предлаже финансијски план школе и подноси финансијски извјештај школском одбору, ц) закључује уговор о раду, односно доноси рјешење о престанку уговора о раду радницима, и друга рјешења која се тичу радно-правног статуса радника, д) утврђује распоред наставника и других радника школе на одређене послове, у складу са опћим актом о организацији и систематизацији радних мјеста у школи, е) утврђује подјелу часова међу наставницима у складу са наставним планом и програмом, ф) утврђује распоред радног времена наставника и стручних сарадника у складу са чланом 98. овог закона, г) утврђује распоред часова, х) обавља послове у вези са израдом годишњег програма и извјештаја о раду из чл. 34. и 35. овог закона, и) рјешава по жалбама и приговорима на рад наставника, стручних сарадника и других радника школе, ј) утврђује приједлог листе радника који су дјеломично или потпуно остали без радних задатака, к) предлаже школском одбору одлуку о расписивању конкурса за пријем радника, л) предлаже школском одбору одлуку о расписивању конкурса за пријем приправника, м) извршава одлуке школског одбора и наставничког вијећа и н) врши и друге послове утврђене позитивноправним прописима и правилима школе.
б) послови директора прописани Педагошким стандардима
1. Припрема нацрт годишњег програма рада школе/центра након чијег доношења је одговоран за његово провођење, 2. Подноси извјештај о реализацији годишњег програма рада школском одбору, оснивачу, министру и надлежном опћинском органу на крају првог полугодишта, на крају школске године и доставља га у електронској форми, 3. Предлаже финансијски план школе/центра, 4. Подноси финансијски извјештај школском одбору и оснивачу, 5. Доноси одлуку о избору кандидата на основу расписаног јавног конкурса за избор радника, 6. Закључује уговор о раду са радницима, 7. Доноси рјешење о престанку уговора о раду радницима као и друга рјешења која се тичу радно-правног статуса радника, 8. Утврђује распоред наставника и других радника школе/центра на одређене послове, у складу са опћим актом о организацији и систематизацији радних мјеста у школи/центру, 9. Утврђује подјелу часова на наставнике, 10. Утврђује распоред радног времена свих радника у складу са законом и колективним уговорима, 11. Предлаже распоред часова наставничком вијећу, 12. Рјешава по жалбама и приговорима на рад наставника, стручних сарадника и других радника школе, 13. Рјешава по жалбама и приговорима родитеља, 14. Брине о збрињавању радника у складу са законским и подзаконским актима, 15. Предлаже школском одбору одлуку о расписивању јавног конкурса за пријем радника ,16. Предлаже школском одбору одлуку о расписивању јавног конкурса за пријем приправника, 17. Проводи одлуке школског одбора и наставничког вијећа, 18. Посјећује наставу и друге облике одгојно-образовног рада, 19. Заступа школу/центар пред трећим лицима и одговоран је за законитост рада и стручни рад школе, 20. Контактира са донаторима и другим субјектима заинтересираним за рад школе, 21. У изузетним случајевима, доноси одлуку о реализацији онлајн наставе и о томе обавјештава Министарство, 22. У изузетним случајевима, доноси одлуку о продужењу или скраћењу трајања наставних часова, 23. Одобрава надокнаду наставних часова примјереним садржајима, а облик надокнаде наставних часова предлаже предметни наставник, 24. Уредно и правовремено води документацију и евиденцију и одговоран је за ажурност њиховог вођења, надзире правовремено и тачно уношење података у систему EMIS, 25. Именује комисије у складу са законским и подзаконским актима, 26. Учествује на састанцима којима присуствује по службеној дужности, 27. Учествује у раду комисија чији је члан по службеној дужности, 28. Учествује у раду и присуствује стручним усавршавањима организираним за директоре, 29. Изриче одгојно-дисциплинске мјере ученицима у складу са својим надлежностима, 30. Предлаже и утврђује оцјену из владања ученика, 31. Овлашћује наставника који ће закључити и ученицима јавно у одјељењу саопштити оцјену из наставног предмета за који је предметни наставник спријечен, 32. Упућује приједлог школском одбору за доношење одлуке о упућивању радника на оцјену радне способности, 33. Доноси одлуку о упућивању радника на оцјену радне способности, 34. Обавјештава ресорно министарство о одлуци школског одбора за коју сматра да је супротна закону, односно која може нанијети материјалну штету школи, 35. Овлашћује лице за обављање послова директора у случају његовог одсуства, 36. Предлаже школском одбору именовање помоћника директора/водитеља дијела наставног процеса, 37. Подноси захтјев школском одбору за разрјешење помоћника директора/водитеља дијела наставног процеса, 38. Планира рад, сазива и води сједнице наставничког вијећа, 39. Овлашћује члана наставничког вијећа који ће руководити сједницама наставничког вијећа када за тим има потребе, 40. Предлаже одлуку о избору разредника, 41. Предсједава или одређује члана наставничког вијећа који ће предсједавати сједницом одјељенског вијећа у случају спријечености разредника да закаже сједницу или када разредник не закаже сједницу на захтјев директора, 42. Предсједава или одређује члана стручног актива који ће предсједавати сједницом стручног актива у случају спријечености предсједника да закаже сједницу или када предсједник не закаже сједницу на захтјев директора, 43. Према потреби присуствује сједницама одјељенских вијећа и стручних актива, 44. Сазива прву сједницу вијећа родитеља, 45. Омогућава несметано вршење надзора министарству, институту и органима инспекције, 46. Налаже утрошак средстава, 47. Предлаже унутрашњу организацију и систематизацију послова у школи/центру, 48. Потписује увјерења о оствареном успјеху на првом полугодишту, увјерење о завршеном разреду, свједоџбе о завршеној основној школи, дипломе, матичне књиге и друге акте, 49. Одобрава плаћено и неплаћено одсуство радника у складу са законским и подзаконским актима, 50. Одлучује о распореду радног времена, прерасподјели радног времена, увођењу прековременог рада, привременим и повременим пословима, 51. Подузима мјере прописане законом због неизвршавања послова или због неиспуњавања других обавеза из радног односа, 52. Сарађује са ученицима и родитељима, 53. Даје званичне податке о школи/центру, 54. Издаје налог радницима за обављање одређених послова, 55. Предлаже школском одбору правила и друге опће акте, 56. Одобрава одсуство ученика и радника у складу са законским и подзаконским актима, 57. Учествује у раду школског одбора, без права одлучивања, 58. Правовремено обавјештава радника о питањима од интереса за школу/центар, 59. Одлучује о начину и увјетима извођења радова у објектима школе/центра, 60. Предузима мјере за остварење пословне и друге сарадње са одгојно-образовним организацијама и другим субјектима, 61. Обавља друге послове према налогу оснивача, ресорног министарства и школског одбора, 62. Обавља и друге послове утврђене законским, подзаконским и другим опћим актима школе/центра