Екскурзијанћери*

Nusret Ahmetović

16.05.2025
Ekskurzija
Foto: Omnibus
Кваритметика Нусрета Ахметовића 55

Екскурзијанћери*

Послије читања наслова очекивано је да се у наставку налази прича о ученицима завршних разреда основне школе и њиховим несташлуцима, зијанима** и испадима на екскурзији***. Али, жао ми је, ту причу данас нећете читати.

Послије читања наслова очекивано је да се у наставку налази прича о ученицима завршних разреда основне школе и њиховим несташлуцима, зијанима** и испадима на екскурзији***. Али, жао ми је, ту причу данас нећете читати. У питању је пуно озбиљнија ситуација, а ради се о здруженом зијанћерском подухвату одгојно-образовне елите: издвојићу најзначајније кривце, а то су запосленици Института, директорица Института, запосленици Министарства за одгој и образовање, министрица за одгој и образовање, предсједници стручних актива, предсједници струковних удружења, директори основних школа и разредници у одјељењима завршних разреда.

Та господа је радила на припреми, изради и усвајању новог Правилника,1 а мај је крајњи рок за реализацију екскурзијанћерског програма припремљеног по новим правилима и његове функционалне провјере у стварним условима.

ПРАВИЛНИК О РЕАЛИЗАЦИЈИ ШКОЛЕ У ПРИРОДИ, ИЗЛЕТА, СТУДИЈСКИХ ПОСЈЕТА, ЕКСКУРЗИЈА, КАМПОВАЊА/ЛОГОРОВАЊА, ДРУШТВЕНО КОРИСНОГ УЧЕЊА И ДРУГИХ ОБЛИКА ОДГОЈНО-ОБРАЗОВНОГ РАДА У ОСНОВНОЈ И СРЕДЊОЈ ШКОЛИ на снази је од 28. 8. 2024. године, а онај ко га прочита имаће о чему причати. То је одлична тема којом можете започети разговор који ће, сигуран сам, трајати...

Према овом правилнику, одгојно-образовни рад се дијели на обавезне и необавезне облике (други дио, поглавље II). У обавезне облике се убрајају: друштвено-корисно учење, школа у природи, школа пливања, школа скијања, школа планинарства, концертне активности, музичке радионице, изложбене активности и школа очувања културне баштине и традиције кроз креативне радионице. Ове активности, осим што су обавезне, представљају и специфичне облике наставе који се реализују у школи или изван школских простора (члан 12, став 1).

Необавезни облици одгојно-образовног рада су: излети (члан 53), студијске посјете (члан 55), екскурзије (члан 57), камповање/логоровање (члан 60) и други облици одгојно-образовног рада (члан 62) у које се убрајају полудневне, вишесатне или једносатне посјете ученика, у пратњи запосленика школе, музејима, позориштима, вјерским објектима, галеријама, библиотекама, сајмовима књига, књижевним смотрама, спортско-рекреативним и другим приредбама, свечаностима, кинима и другим установама и предузећима у вези са образовном дјелатношћу, као и друге активности које су планиране Годишњим програмом рада школе или Наставним планом и програмом, с циљем реализације специфичних одгојно-образовних циљева и исхода учења.

Кад су у питању дани реализације (члан 80), наведено је да се сви облици одгојно-образовног рада, и обавезни и необавезни, реализују у оквиру наставних дана, осим камповања/логоровања и других облика одгојно-образовног рада (те активности се реализују у оквиру радних дана).

У ставовима 1 и 2 члана 81 предвиђено је да необавезни облици одгојно-образовног рада: студијске посјете, камповање/логоровање и екскурзије, ако су предвиђене Годишњим програмом рада, трају од три до пет радних/наставних дана, а у случају да трају дуже, морају имати сагласност Министарства.

И сад оно најважније, што је написано у ставу 2 члана 80: За вријеме реализације наведених специфичних облика наставе из става (1) овог члана часови за све наставне предмете уписују се према распореду часова а у напомену треба уписати специфични облик и навести активности и фонд остварених школских часова.

Колико кошта екскурзија из става 2 члана 80 новог Правилника?

Рачун је врло једноставан:

78 основних школа x 3 одјељења (у просјеку по школи) = 234 одјељења

234 одјељења x 30 часова = 7020 часова (уписаних, а нереализованих). Овоме треба додати и часове за око 300 наставника који прате ученике на екскурзији, и они ће уписати часове које нису реализовали са ученицима који су остали у школи.

300 наставника x 20 часова = 6000 часова (уписаних, а нереализованих)

За сваки час наставнику се призна 50% на припрему и још неке послиће, па на оних 7020 и ових 6000 треба додати 50%

13020 + 6510 (50%) = 19.530 x цца 20 КМ = 390.600 КМ

Закључак:

Кантон издваја 390.600 КМ за нереализацију часова како би се реализовао необавезан облик одгојно-образовног рада (екскурзија), и то опет није све...

Родитељи (од којих већина прима минималац) издвајају око 500 КМ по ученику за пропуштање часова редовне наставе у току петодневног боравка на необавезној екскурзији, а укупно је око 4000 ученика завршних разреда.

4000 ученика x 500 КМ = 2.000.000 КМ

У ставу 3 члана 7 је написано: Начело узајамне повезаности наставе у учионици и ових облика одгојно-образованог рада огледа се у обавези школе да, у Изведбеном плану и програму свих облика одгојно-образовног рада, осигура проучавање оних наставних садржаја који се не могу демонстрирати и успјешно тумачити у учионици, те да ученици непосредним запажањем и потпуним доживљајем стварности, стекну дубља и трајнија знања и тако ублаже негативне посљедице вербалистичке наставе.

У ставу 5 члана 57 је написано: Одгојно-образовна сврха екскурзије огледа се у непосредном запажању и потпуном доживљају стварности и на тај начин се стичу дубља и трајнија знања те ублажавају негативне посљедице вербалистичке и уџбеничке наставе.

Закључак:

За ублажавање негативних посљедица вербалистичке и уџбеничке наставе у Кантону Сарајево се издваја 390.600 КМ, док родитељи ученика издвајају 2.000.000 КМ, што је разумљиво, јер здравље дјеце је у питању. Негативне посљедице, ако их не отклонимо на вријеме или бар не ублажимо, биће несагледиве.

Ово није све, треба размотрити могућност да се петодневна екскурзија реализује у сваком разреду, а не само у завршном, јер касно је ублажавати негативне посљедице послије деветогодишње изложености негативној вербалистичкој и уџбеничкој настави. Требамо дјеловати превентивно, а можда би било добро да размислимо о укидању алата негативне уџбеничке наставеуџбеника и његове замјене са дигиталним и аналогним сликовницама у виду фотоалбума са екскурзија. Такође би било добро да размислимо о неплаћању нереализованих часова или можда чак и о укидању наставе. Јефтиније је, а и дјелотворније, јер ће извор наставка негативних посљедица бити ненастављен.

 

 

Екскурзијанћери* они који због организације екскурзије и стицања финансијске добити праве зијане у прописима (дефинисао аутор текста Н. А.)

Зијан** – резултат преданог, озбиљног и студиозног рада зијанћера (дефинисао аутор текста Н. А.) Зијанћер – тко наноси штету, штетник, штеточиња, шкодљивац (РЈЕЧНИК СТРАНИХ РИЈЕЧИ, Б. Клаић, Загреб 2004)

Екскурзија*** – облик одгојно-образовног рада који се реализира изван школских простора ради непосредног проучавања оних наставних садржаја који се не могу демонстрирати и успјешно тумачити у учионици (став 1 члана 57 ПРАВИЛНИКА О РЕАЛИЗАЦИЈИ ШКОЛЕ У ПРИРОДИ, ИЗЛЕТА, СТУДИЈСКИХ ПОСЈЕТА, ЕКСКУРЗИЈА, КАМПОВАЊА/ЛОГОРОВАЊА, ДРУШТВЕНО-КОРИСНОГ УЧЕЊА И ДРУГИХ ОБЛИКА ОДГОЈНО-ОБРАЗОВНОГ РАДА У ОСНОВНОЈ И СРЕДЊОЈ ШКОЛИ, Број 11-07/01-34-19399-8/24 од 27. августа 2024. године, Сарајево)

1 ПРАВИЛНИК О РЕАЛИЗАЦИЈИ ШКОЛЕ У ПРИРОДИ, ИЗЛЕТА, СТУДИЈСКИХ ПОСЈЕТА, ЕКСКУРЗИЈА, КАМПОВАЊА/ЛОГОРОВАЊА, ДРУШТВЕНО-КОРИСНОГ УЧЕЊА И ДРУГИХ ОБЛИКА ОДГОЈНО-ОБРАЗОВНОГ РАДА У ОСНОВНОЈ И СРЕДЊОЈ ШКОЛИ, Број 11-07/01-34-19399-8/24 од 27. августа 2024. године, Сарајево, министрица Наида Хота-Муминовић, Службене новине Кантона Сарајево, бр. 34, од 29. 8. 2024. године

Najnovije

 
Фер референт или неферент
Nusret Ahmetović
09.05.2025
. . . - - - . . .
Nusret Ahmetović
05.05.2025
Дирек основне школе
Nusret Ahmetović
26.04.2025
Фејк профил стручно неспремног наставника
Nusret Ahmetović
18.04.2025
Његова екселенција Виши Савјетник
Nusret Ahmetović
11.04.2025
Бројеви у сарајевској буџетској магли (3)
Nusret Ahmetović
05.04.2025
Бројеви у сарајевској буџетској магли (2)
Nusret Ahmetović
05.04.2025
Бројеви у сарајевској буџетској магли
Nusret Ahmetović
05.04.2025
Подизвођачи образовних радова
Nusret Ahmetović
28.03.2025
Просвјетни лудисти
Nusret Ahmetović
21.03.2025
Ученик и наставник, оба везани су!
Nusret Ahmetović
14.03.2025
Сарајевска одгојно-образовна багра (1)
Nusret Ahmetović
07.03.2025
Свједочанство о лажним СВЈЕДОЧАНСТВИМА и дипломама
Nusret Ahmetović
28.02.2025
Координатори (1) ординирају (2) да конзилиј (3) кооптирањем (4) формирају
Nusret Ahmetović
21.02.2025
Долази нам нови зор*!
Nusret Ahmetović
14.02.2025
Одгојно-образовни шибицари
Nusret Ahmetović
07.02.2025
Министрица, дуално-књиговодствени казани и дигитални темељи
Nusret Ahmetović
31.01.2025
Кад ти Министрица каже: Сједи – један, ћути и ради поново!
Nusret Ahmetović
24.01.2025
Дошло је вријеме да опијени балкански просвјетари за кориштење казана плате казанију
Nusret Ahmetović
17.01.2025
Табула раза ће бити изгребана, ишарана и храпава. Табула Разе неће бити!
Nusret Ahmetović
10.01.2025
Наjлошији из математике, природних наука и читања у БиХ лажу босански, дуално
Nusret Ahmetović
03.01.2025
Тродуално финансирање образовања и ступидуалног одгоја
Nusret Ahmetović
20.12.2024
Знање се може и дијелити и красти, али не и ускраћивати
Nusret Ahmetović
13.12.2024
Исходи су мртви, живјели протести
Nusret Ahmetović
06.12.2024
Аналогно-дигитални одгој и образовање
Nusret Ahmetović
29.11.2024
Учинковитост образовања
Nusret Ahmetović
22.11.2024
Одгојно-образовни банкрот
Nusret Ahmetović
14.11.2024
Просвјетари бацају, ученици дојављују...
Nusret Ahmetović
31.10.2024
Плонижење, четврти такт, базни распар, киселина и брзина
Nusret Ahmetović
25.10.2024
Пландемија, трећи акт
Nusret Ahmetović
17.10.2024
Плаништавање, такт други
Nusret Ahmetović
11.10.2024
Плаништарење, први детаљ
Nusret Ahmetović
04.10.2024
ГПРШ
Nusret Ahmetović
26.09.2024
Да нам живи, живи израда
Nusret Ahmetović
20.09.2024
Суперишка исходи
Nusret Ahmetović
17.09.2024
Лаж се законом не кажњава, треба се опорезовати!
Nusret Ahmetović
06.09.2024
Арена за трговину радничким интересима
Nusret Ahmetović
02.09.2024
Курикулум пророка
Nusret Ahmetović
30.08.2024
Kukurikulum revolucija
Nusret Ahmetović
28.06.2024
EMIS je i alat i oruđe i oružje
Nusret Ahmetović
21.06.2024
Učiteljica na ispitu nezrelosti
Nusret Ahmetović
14.06.2024
380 dana godišnje
Nusret Ahmetović
07.06.2024
Zašto je propao i SMET
Nusret Ahmetović
31.05.2024
Isti posao – isto radno vrijeme
Nusret Ahmetović
24.05.2024
Situacija&frustracija
Nusret Ahmetović
17.05.2024
Pad sivrikata?
Nusret Ahmetović
10.05.2024
Kakve stimulacije, takve renovacije
Nusret Ahmetović
26.04.2024
Zakidanje na usavršavanju
Nusret Ahmetović
22.04.2024
Od dva mjeseca do nekoliko minuta
Nusret Ahmetović
19.04.2024
Oduševljen sam, iako ne kontam
Nusret Ahmetović
15.04.2024
Teorija sarme
Nusret Ahmetović
12.04.2024
Crno je iza roze naočala
Fontoplumo
10.04.2024
Zakon i debele burgije
Nusret Ahmetović
08.04.2024
Sekcije u međusmjeni
Nusret Ahmetović
05.04.2024
Priprema (pozor) za pregled, sad!
Nusret Ahmetović
02.04.2024
Množenje s nulom
Nusret Ahmetović
30.03.2024
Fušnote
Nusret Ahmetović
27.03.2024
Samo u BiH, ali malo izvan, a cijena prava sitnica
Fontoplumo
25.03.2024
3C + 4S = 0
Fontoplumo
07.02.2024
Za sada caruje dosada
Fontoplumo
06.02.2024
Ko je pozicija, a ko opozicija u zbornici
Nusret Ahmetović
02.02.2024
Formativno, sumativno, uzaludno ili praćenje, vrednovanje i ocjenjivanje
Fontoplumo
12.01.2024
Deseti krug Danteovog Pakla
Fontoplumo
19.12.2023
U neobranom grožđu
Školegijum redakcija
14.12.2023