Послије читања наслова очекивано је да се у наставку налази прича о ученицима завршних разреда основне школе и њиховим несташлуцима, зијанима** и испадима на екскурзији***. Али, жао ми је, ту причу данас нећете читати. У питању је пуно озбиљнија ситуација, а ради се о здруженом зијанћерском подухвату одгојно-образовне елите: издвојићу најзначајније кривце, а то су запосленици Института, директорица Института, запосленици Министарства за одгој и образовање, министрица за одгој и образовање, предсједници стручних актива, предсједници струковних удружења, директори основних школа и разредници у одјељењима завршних разреда.
Та господа је радила на припреми, изради и усвајању новог Правилника,1 а мај је крајњи рок за реализацију екскурзијанћерског програма припремљеног по новим правилима и његове функционалне провјере у стварним условима.
ПРАВИЛНИК О РЕАЛИЗАЦИЈИ ШКОЛЕ У ПРИРОДИ, ИЗЛЕТА, СТУДИЈСКИХ ПОСЈЕТА, ЕКСКУРЗИЈА, КАМПОВАЊА/ЛОГОРОВАЊА, ДРУШТВЕНО КОРИСНОГ УЧЕЊА И ДРУГИХ ОБЛИКА ОДГОЈНО-ОБРАЗОВНОГ РАДА У ОСНОВНОЈ И СРЕДЊОЈ ШКОЛИ на снази је од 28. 8. 2024. године, а онај ко га прочита имаће о чему причати. То је одлична тема којом можете започети разговор који ће, сигуран сам, трајати...
Према овом правилнику, одгојно-образовни рад се дијели на обавезне и необавезне облике (други дио, поглавље II). У обавезне облике се убрајају: друштвено-корисно учење, школа у природи, школа пливања, школа скијања, школа планинарства, концертне активности, музичке радионице, изложбене активности и школа очувања културне баштине и традиције кроз креативне радионице. Ове активности, осим што су обавезне, представљају и специфичне облике наставе који се реализују у школи или изван школских простора (члан 12, став 1).
Необавезни облици одгојно-образовног рада су: излети (члан 53), студијске посјете (члан 55), екскурзије (члан 57), камповање/логоровање (члан 60) и други облици одгојно-образовног рада (члан 62) у које се убрајају полудневне, вишесатне или једносатне посјете ученика, у пратњи запосленика школе, музејима, позориштима, вјерским објектима, галеријама, библиотекама, сајмовима књига, књижевним смотрама, спортско-рекреативним и другим приредбама, свечаностима, кинима и другим установама и предузећима у вези са образовном дјелатношћу, као и друге активности које су планиране Годишњим програмом рада школе или Наставним планом и програмом, с циљем реализације специфичних одгојно-образовних циљева и исхода учења.
Кад су у питању дани реализације (члан 80), наведено је да се сви облици одгојно-образовног рада, и обавезни и необавезни, реализују у оквиру наставних дана, осим камповања/логоровања и других облика одгојно-образовног рада (те активности се реализују у оквиру радних дана).
У ставовима 1 и 2 члана 81 предвиђено је да необавезни облици одгојно-образовног рада: студијске посјете, камповање/логоровање и екскурзије, ако су предвиђене Годишњим програмом рада, трају од три до пет радних/наставних дана, а у случају да трају дуже, морају имати сагласност Министарства.
И сад оно најважније, што је написано у ставу 2 члана 80: За вријеме реализације наведених специфичних облика наставе из става (1) овог члана часови за све наставне предмете уписују се према распореду часова а у напомену треба уписати специфични облик и навести активности и фонд остварених школских часова.
Колико кошта екскурзија из става 2 члана 80 новог Правилника?
Рачун је врло једноставан:
78 основних школа x 3 одјељења (у просјеку по школи) = 234 одјељења
234 одјељења x 30 часова = 7020 часова (уписаних, а нереализованих). Овоме треба додати и часове за око 300 наставника који прате ученике на екскурзији, и они ће уписати часове које нису реализовали са ученицима који су остали у школи.
300 наставника x 20 часова = 6000 часова (уписаних, а нереализованих)
За сваки час наставнику се призна 50% на припрему и још неке послиће, па на оних 7020 и ових 6000 треба додати 50%
13020 + 6510 (50%) = 19.530 x цца 20 КМ = 390.600 КМ
Закључак:
Кантон издваја 390.600 КМ за нереализацију часова како би се реализовао необавезан облик одгојно-образовног рада (екскурзија), и то опет није све...
Родитељи (од којих већина прима минималац) издвајају око 500 КМ по ученику за пропуштање часова редовне наставе у току петодневног боравка на необавезној екскурзији, а укупно је око 4000 ученика завршних разреда.
4000 ученика x 500 КМ = 2.000.000 КМ
У ставу 3 члана 7 је написано: Начело узајамне повезаности наставе у учионици и ових облика одгојно-образованог рада огледа се у обавези школе да, у Изведбеном плану и програму свих облика одгојно-образовног рада, осигура проучавање оних наставних садржаја који се не могу демонстрирати и успјешно тумачити у учионици, те да ученици непосредним запажањем и потпуним доживљајем стварности, стекну дубља и трајнија знања и тако ублаже негативне посљедице вербалистичке наставе.
У ставу 5 члана 57 је написано: Одгојно-образовна сврха екскурзије огледа се у непосредном запажању и потпуном доживљају стварности и на тај начин се стичу дубља и трајнија знања те ублажавају негативне посљедице вербалистичке и уџбеничке наставе.
Закључак:
За ублажавање негативних посљедица вербалистичке и уџбеничке наставе у Кантону Сарајево се издваја 390.600 КМ, док родитељи ученика издвајају 2.000.000 КМ, што је разумљиво, јер здравље дјеце је у питању. Негативне посљедице, ако их не отклонимо на вријеме или бар не ублажимо, биће несагледиве.
Ово није све, треба размотрити могућност да се петодневна екскурзија реализује у сваком разреду, а не само у завршном, јер касно је ублажавати негативне посљедице послије деветогодишње изложености негативној вербалистичкој и уџбеничкој настави. Требамо дјеловати превентивно, а можда би било добро да размислимо о укидању алата негативне уџбеничке наставе – уџбеника и његове замјене са дигиталним и аналогним сликовницама у виду фотоалбума са екскурзија. Такође би било добро да размислимо о неплаћању нереализованих часова или можда чак и о укидању наставе. Јефтиније је, а и дјелотворније, јер ће извор наставка негативних посљедица бити ненастављен.
Екскурзијанћери* они који због организације екскурзије и стицања финансијске добити праве зијане у прописима (дефинисао аутор текста Н. А.)
Зијан** – резултат преданог, озбиљног и студиозног рада зијанћера (дефинисао аутор текста Н. А.) Зијанћер – тко наноси штету, штетник, штеточиња, шкодљивац (РЈЕЧНИК СТРАНИХ РИЈЕЧИ, Б. Клаић, Загреб 2004)
Екскурзија*** – облик одгојно-образовног рада који се реализира изван школских простора ради непосредног проучавања оних наставних садржаја који се не могу демонстрирати и успјешно тумачити у учионици (став 1 члана 57 ПРАВИЛНИКА О РЕАЛИЗАЦИЈИ ШКОЛЕ У ПРИРОДИ, ИЗЛЕТА, СТУДИЈСКИХ ПОСЈЕТА, ЕКСКУРЗИЈА, КАМПОВАЊА/ЛОГОРОВАЊА, ДРУШТВЕНО-КОРИСНОГ УЧЕЊА И ДРУГИХ ОБЛИКА ОДГОЈНО-ОБРАЗОВНОГ РАДА У ОСНОВНОЈ И СРЕДЊОЈ ШКОЛИ, Број 11-07/01-34-19399-8/24 од 27. августа 2024. године, Сарајево)
1 ПРАВИЛНИК О РЕАЛИЗАЦИЈИ ШКОЛЕ У ПРИРОДИ, ИЗЛЕТА, СТУДИЈСКИХ ПОСЈЕТА, ЕКСКУРЗИЈА, КАМПОВАЊА/ЛОГОРОВАЊА, ДРУШТВЕНО-КОРИСНОГ УЧЕЊА И ДРУГИХ ОБЛИКА ОДГОЈНО-ОБРАЗОВНОГ РАДА У ОСНОВНОЈ И СРЕДЊОЈ ШКОЛИ, Број 11-07/01-34-19399-8/24 од 27. августа 2024. године, Сарајево, министрица Наида Хота-Муминовић, Службене новине Кантона Сарајево, бр. 34, од 29. 8. 2024. године