Кад ти Министрица каже: Сједи – један, ћути и ради поново!

Nusret Ahmetović

24.01.2025
Sjedi Jedan
Foto: Omnibus
Кваритметика Нусрета Ахметовића 39

Кад ти Министрица каже: Сједи – један, ћути и ради поново!

Листам другу верзију дигиталног документа од 243 странице за који нисам сигуран како се зове. Директорица је написала један, а Министрица (као учитељица ученику који први пут пише писмену вјежбу) исправила и предложила друга два НАСЛОВА, а затим је Министрица исправила и прву реченицу, а за другу је сугерисала како да се напише почетак. Тако се дају упуте онима који промаше и тему и наслов документа који се зове Извјештај о раду...

Листам другу верзију дигиталног документа од 243 странице за који нисам сигуран како се зове. Директорица је написала један, а Министрица (као учитељица ученику који први пут пише писмену вјежбу) исправила и предложила друга два НАСЛОВА, а затим је Министрица исправила и прву реченицу, а за другу је сугерисала како да се напише почетак. Тако се дају упуте онима који промаше и тему и наслов документа који се зове Извјештај о раду...

И то није све.

Министрица је таксативно у 13 тачака навела недостатке Извјештаја, и нису то биле правописне или граматичке грешке, већ су то били озбиљни пропусти који се односе на реализоване активности, буџет, недостајућу документацију у прилозима итд.

О чему се ради?

Прије неколико дана Скупштина Кантона Сарајево је, између осталог, разматрала Извјештај о раду и финансијском пословању ЈУ Институт за развој предуниверзитетског образовања Кантона Сарајево за 2023. годину, па је сходно томе исти документ објављен на интернет-страници Скупштине. Не знам како, али тај документ (друга исправљена верзија) завршио је на ХДД-у рачунара који се налази код мене и ту почиње ова прича.

Скролам први пут од почетка до краја документ... 243 странице, спорије се учитава, али се учитава, и то није до документа, већ до РАМ-а и процесора. Вратим се на почетак и опет скролам, али спорије, то ми је навика. Тражим слике, цртеже, графичке приказе и... Ево га!!! Графички приказ под насловом ОРГАНИЗАЦИОНА СТРУКТУРА. Супер изгледа, а налази се на 110. страници Извјештаја, односно 121. страници документа (Извјештају претходе неки други документи, као и преписка између Министарства и Института). За 30 секунди посматрања тог графичког приказа онај ко жели може сазнати како је УСТРОЈЕН Институт, а по ономе што сам ја закључио, то УСТРОЈСТВО је одлично замишљено* (ово запамтите) и изгледа овако:

Институт би у коначници требао имати 48 запосленика, од чега једног директора и пет помоћника директора. Директор има свој кабинет у којем се, осим шефа, налази још пет запосленика. Кад су у питању помоћници директора, они се налазе на челу сектора, па тако први помоћник води сектор за НАСТАВНЕ ПЛАНОВЕ И ПРОГРАМЕ, други води сектор за ВАННАСТАВНЕ И ПОСЕБНЕ ПРОГРАМЕ, трећи води сектор за ИЗДАВАШТВО, УЏБЕНИКЕ И НАСТАВНЕ МАТЕРИЈАЛЕ, четврти води сектор за УПРАВЉАЊЕ ЉУДСКИМ РЕСУРСИМА и пети помоћник директора води сектор за ПЛАН, АНАЛИЗУ, ПРАВНА И ОПЋА ПИТАЊА.

Претпостављате да сектор за НАСТАВНЕ ПЛАНОВЕ И ПРОГРАМЕ броји највише ВИШИХ САРАДНИКА, чак њих девет, док је по осам ВИШИХ САРАДНИКА распоређено у секторе за ВАННАСТАВНЕ И ПОСЕБНЕ ПРОГРАМЕ и сектор за ПЛАН, АНАЛИЗУ, ПРАВНА И ОПЋА ПИТАЊА. У сектору за УПРАВЉАЊЕ ЉУДСКИМ РЕСУРСИМА распоређено је седам ВИШИХ САРАДНИКА, док су у посљедњем, али не и најмање битном сектору, за ИЗДАВАШТВО, УЏБЕНИКЕ И НАСТАВНЕ МАТЕРИЈАЛЕ, распоређена четири ВИША САРАДНИКА.

Да сумирам: један директор + пет помоћника директора + један шеф кабинета директора + један возач у кабинету (али не по кабинету) директора, + три виша сарадника у кабинету директора + један технички секретар у кабинету директора + 36 виших сарадника распоређених у секторе.

Укупно 48 запосленика.

Толико би их требало бити, али их у извјештају нема толико. У табели на 111. страници Извјештаја наведено је да их има укупно 32 (директор + 31), али у моменту типкања ове реченице било их је укупно 38 (директор + 37, ИЗВОР: Регистар запослених у јавном сектору Кантона Сарајево). Понављам, ради се о Извјештају за 2023. годину, тако да су новозапослени почели са радом вјероватно у 2024. години и овај број ће се у наредном периоду мијењати до коначних 48 запосленика.

Анализом запосленика Института за развој предуниверзитетског образовања Кантона Сарајево евидентираних у Регистру, дошао сам до следећих података кад су у питању њихова звања:

1)      Магистар права

2)      Бакалауреат права (I циклус) и Магистар права (II циклус)

3)      Дипломирани правник ........................................................................................... x 2

4)      Дипломирани економист ....................................................................................... x 3

5)      Дипломирани инжењер електротехнике

6)      Дипломирани машински инжењер ...................................................................... x 2

7)      Дипломирани машински инжењер и магистар техничких наука

8)      Дипломирани инжењер архитектуре и магистар продукт дизајна

9)      Магистар босанскога, хрватскога и српскога језика и књижевности народа Босне и Херцеговине – наставнички смјер

10)  Професор књижевности народа БиХ (ВСС), професор босанског језика и књижевности (ВСС) и магистар босанског језика и књижевности (други циклус студија)

11)  Професор енглеског језика и књижевности ........................................................ x 3

12)  Професор биологије и магистар биолошких наука, смјер Екологија и заштита животне средине

13)  Дипломирани математичар

14)  Професор математике и магистар управе – управљање пројектима Европске уније

15)  Професор за физичку културу

16)  Професор хисторије

17)  Професор историје

18)  Наставник физике и информатике са техничким одгојем, професор техничког одгоја, магистар културе живљења и техничког одгоја са информатиком

19)  Наставник математике и информатике, дипломирани математичар – информатичар, магистар културе живљења и техничког одгоја са информатиком

20)  Дипломирани дефектолог, магистар дефектолошких науканаучно подручје сурдологија, доктор дефектолошких наука

21)  Дипломирани дефектолог сурдоаудиолог, магистар друштвених наука из подручја сурдоаудиологије, доктор знаности из знанственог подручја ДРУШТВЕНИХ ЗНАНОСТИ, знанственог поља ОДГОЈНИХ ЗНАНОСТИ, знанствене гране МЕТОДИКА НАСТАВЕ ДЕФЕКТОЛОГИЈЕ

22)  Професор филозофије и социологије и магистар друштвених наука из области религијских студија

23)  Професор религијске педагогије, магистар комуникологије, магистар исламских наука из области акаида (догматике) и упоредних религија

24)  Професор педагогије и психологије

25)  Професор разредне наставе

26)  Професор педагогије и магистар разредне наставе

27)  Наставник разредне наставе, професор педагогије, професор разредне наставе, магистар едукацијских наука из области педагогије

28)  Бакалауреат разредне наставе, магистар разредне наставе, доктор одгојних наука

29)  Професор разредне наставе, као и стечен научни степен магистра хуманистичких наука из подручја менаџмента у образовању

30)  Професор разредне наставе и магистар одгојних наука из подручја методике инклузивне наставе у почетној настави основне школе

31)  Професор предшколског одгоја, магистар едукацијских наука из области педагогије

Од 38 запосленика њих троје су доктори наука, 12 их има титулу магистра наука, петеро је мастера, а 17 има ВСС. Екипа мала, али одабрана.

Кад је у питању нето плата, тридесет запосленика зарађује 2.413,95 КМ, шест има нето плату од 2.625,70 КМ и један има нето плату 1312,85 КМ. Директорица се не налази на овом списку, али у прилогу Извјештаја стоји да њена нето плата износи 2.922,00 КМ.

Буџет ЈУ Институт за развој предуниверзитетског образовања је у 2023. години износио 2.630.630 КМ. Директорица каже другачије, али ја више вјерујем Министрици. Она је ово написала и потписала у једној од оних 13 тачака у којима су наведени недостаци Извјештаја.

Претпостављам да ће у скоријој будућности буџет ове установе износити око 5.000.000 КМ (словима: пет милиона конвертибилних марака). Повећаће се број активности, број студијских путовања, број такмичења, број страница Извјештаја, број запослених доктора наука, мастера и магистара, итд.

Али!!!

Примијетили сте да неки наставни предмети нису заступљени и претпостављам да они неће имати проблеме, потешкоће и нејасноће које ће имати они чији су наставни предмети стручно заступљени кад је у питању Институт.

Оно што је занимљиво кад је у питању ОРГАНИЗАЦИОНА СТРУКТУРА је сљедеће: кад у правоугаонике те структуре унесете имена и презимена, припадајућу стручну спрему и занимање свих запосленика, онда можете уочити неке аномалије:

-  Особа која има нижу стручну спрему је претпостављена онима који имају вишу стручну спрему. НАГЛАШАВАМ да сви имају ВСС, али су неки магистри струке, магистри наука или чак доктори наука, тако да је ОРГАНИЗАЦИОНА СТРУКТУРА одлично замишљена, али само замишљена*, јер је то врло лоше имплементирано. Можете ли замислити да шеф са ВСС-ом успори, омета, онемогућава рад једног магистра или доктора наука, или у најгорем случају присвоји његов рад као претпостављени. Дешавало се то и у бољим временима, па што се не би поновило.

- Висину плате одређује ПОЗИЦИЈА запосленика у ОРГАНИЗАЦИОНОЈ СТРУКТУРИ, односно одговорност, па по тој логици највећа примања имају директорица, шеф кабинета директорице и помоћници директорице. Стручна спрема не прави разлику у плати, па тако доктор наука и професор (ВСС) имају исту плату. На овај начин се шаље одлична порука из ИНСТИТУТА онима који улажу у своје образовање, а које није уопште јефтино (цјеложивотно учење и улагање за ништа).

Осим неправди које сам навео, на другом мјесту сам уочио нешто врло чудно. Ради се о Дјелатности Института која, у складу са Одлуком о оснивању, обухвата сљедеће разреде:

a)      Издавање књига

b)      Издавање новина

c)      Издавање часописа и периодичних публикација

d)      Остала издавачка дјелатност

e)      Издавање рачунарских игара

f)       Издавање осталог софтвера

Осим издавањем, Институт се, према истој одлуци, може бавити ИСТРАЖИВАЊЕМ и ЕКСПЕРИМЕНТАЛНИМ развојем у друштвеним и хуманистичким наукама, затим природним, техничким и технолошким наукама, као и осталим истраживањима и осталим стручним, знанственим и техничким дјелатностима.

У слободном преводу, ИНСТИТУТ се бави ИЗДАВАЧКО-ИСТРАЖИВАЧКОМ дјелатношћу, а у обављању те дјелатности:

1)      Учествује у провођењу предуниверзитетске образовне реформе,

2)      Учествује у изради и иновирању НПиП-а предуниверзитетског нивоа

3)      Даје стручна мишљења о НПиП-у основног и средњег образовања

4)      Прати провођење НПиП-а

5)      Вреднује квалитет НПиП-а

6)      Ревидира НПиП

7)      Утврђује и развија НПиП за поједина подручја и предмете

8)      Израђује каталоге очекиваних исхода учења предуниверзитетског образовања

9)      Учествује у изради ваннаставних планова и програма

10)  Учествује у иновирању ваннаставних планова и програма

11)  Учествује у провођењу ваннаставних планова и програма

12)  Учествује у евалуирању ваннаставних планова и програма

13)  Прати и вреднује примјену метода, облика и техника рада у одгојно-образовном процесу

14)  Врши провјеру ученичких постигнућа у складу са стандардима знања које прописује АПОСО

15)  Учествује у организацији и провођењу екстерне матуре и других екстерних и интерних евалуација одобрених од Министарства у складу са законом, те врши њихову анализу коју доставља Министарству с приједлогом мјера за њихово унапређење

16)  Израђује стандарде занимања

17)  Пружа стручну помоћ

18)  Израђује каталоге тема и предлаже акредитацију програма за професионални развој

19)  Организира и проводи стручно усавршавање/обуке

20)  Припрема, организује и реализује активе директора

21)  Прати, вреднује и оцјењује квалитет рада одгојно-образовних установа, наставника, директора

22)  Пружа стручну подршку одгоју, образовању и рехабилитацији дјеце с тешкоћама

23)  Учествује у изради, прати и проводи програме изврсности и лидерства ученика

24)  Учествује у изради, прати и проводи програме за дјецу исељеништва и дијаспоре

25)  Организује и проводи смотре/такмичења дјеце/ученика

26)  Прати, вреднује и оцјењује испуњеност педагошких стандарда и норматива, те предлаже измјену истих, учествује у развоју и унапређењу школске инфраструктуре

27)  Проводи стручна и научна истраживања у одгоју и образовању, предлаже мјере за унапређење одгојно-образовног рада на основу резултата истраживања

28)  Сарађује са универзитетима, установама, организацијама, локалном заједницом и стручњацима у земљи и иностранству

29)  Обавља информацијско-документацијске и издавачке послове

30)  Прати проведбу уџбеничке политике

31)  Даје приједлоге за унапређење уџбеника и других наставних материјала

32)  Реализује програме унапређења уџбеника и наставних материјала

33)  Предлаже и прати реализацију стратегије за све нивое и облике образовања до високог образовања

34)  Пружа стручну подршку у изради ГПРШ-а

35)  Учествује у изради ГПРШ-а

36)   Анализира извјештај о раду школе на крају првог полугодишта и годишњи извјештај о раду школе

37)  Израђује анализе, укључујући и секундарну анализу међународних истраживања ПИСА, ТИМСС, ПИРЛС и сл.

38)  Припрема извјештаје о међународним истраживањима ПИСА, ТИМСС, ПИРЛС и сл.

39)  Даје приједлоге мјера за унапређење одгојно-образовног рада

40)  Присуствује реализацији наставе, испита и других облика одгојно-образовног рада

41)  Учествује у изради исхода на наставничким факултетима

42)  Предлаже универзитетима увођење нових програма на наставничке факултете и усмјерења

43)  Предлаже Министарству и надлежним органима предузимање мјера за унапређивање рада одгојно-образовних установа те отклањање неправилности и недостатака

44)  Обавља и друге ослове у складу са законом и овом одлуком

-  Институт остварује дјелатност путем праћења и вредновања унапређења и развоја система од предшколског до средњег образовања

- Активности Института у функцији су провођења образовне реформе кроз стално осигуравање стручних информација и пружања стручне помоћи који служе као полазишта органима и институцијама надлежним за одлучивање и вођење образовне политике.

Замишљено је да Институт буде установа која ће унаприједити одгојно-образовни процес у КС-у, регистрован је као одгојно-образовна издавачко-истраживачка туристичка агенција, која се бави организацијом такмичења, игара, шетњи, тестирања, провјера знања, како интерних тако и екстерних, организацијом стручних усавршавања, бави се анализама, пружа стручну помоћ, а све с циљем и у функцији провођења образовне реформе.

Закључак:

Дјелатност за коју је регистрован Институт је његов циљ, а циљ је ПРАЋЕЊЕ, ИСТРАЖИВАЊЕ И ИЗДАВАЊЕ, а ако је судити по циљу, онда нас је овај наш институт ПРАТИО, добро ИСТРАЖИО и ИЗДАО, јер ако не зна написати извјештај о свом ИЗДАВАЧКОМ раду, није ни чудо што су нам ИСХОДИ, СТАНДАРДИ, КУРИКУЛУМИ... онакви какви јесу. Није фер, пардон, сарајевски јесте фер.

Са фер!

Najnovije

 
Дошло је вријеме да опијени балкански просвјетари за кориштење казана плате казанију
Nusret Ahmetović
17.01.2025
Табула раза ће бити изгребана, ишарана и храпава. Табула Разе неће бити!
Nusret Ahmetović
10.01.2025
Наjлошији из математике, природних наука и читања у БиХ лажу босански, дуално
Nusret Ahmetović
03.01.2025
Тродуално финансирање образовања и ступидуалног одгоја
Nusret Ahmetović
20.12.2024
Знање се може и дијелити и красти, али не и ускраћивати
Nusret Ahmetović
13.12.2024
Исходи су мртви, живјели протести
Nusret Ahmetović
06.12.2024
Аналогно-дигитални одгој и образовање
Nusret Ahmetović
29.11.2024
Учинковитост образовања
Nusret Ahmetović
22.11.2024
Одгојно-образовни банкрот
Nusret Ahmetović
14.11.2024
Просвјетари бацају, ученици дојављују...
Nusret Ahmetović
31.10.2024
Плонижење, четврти такт, базни распар, киселина и брзина
Nusret Ahmetović
25.10.2024
Пландемија, трећи акт
Nusret Ahmetović
17.10.2024
Плаништавање, такт други
Nusret Ahmetović
11.10.2024
Плаништарење, први детаљ
Nusret Ahmetović
04.10.2024
ГПРШ
Nusret Ahmetović
26.09.2024
Да нам живи, живи израда
Nusret Ahmetović
20.09.2024
Суперишка исходи
Nusret Ahmetović
17.09.2024
Лаж се законом не кажњава, треба се опорезовати!
Nusret Ahmetović
06.09.2024
Арена за трговину радничким интересима
Nusret Ahmetović
02.09.2024
Курикулум пророка
Nusret Ahmetović
30.08.2024
Kukurikulum revolucija
Nusret Ahmetović
28.06.2024
EMIS je i alat i oruđe i oružje
Nusret Ahmetović
21.06.2024
Učiteljica na ispitu nezrelosti
Nusret Ahmetović
14.06.2024
380 dana godišnje
Nusret Ahmetović
07.06.2024
Zašto je propao i SMET
Nusret Ahmetović
31.05.2024
Isti posao – isto radno vrijeme
Nusret Ahmetović
24.05.2024
Situacija&frustracija
Nusret Ahmetović
17.05.2024
Pad sivrikata?
Nusret Ahmetović
10.05.2024
Kakve stimulacije, takve renovacije
Nusret Ahmetović
26.04.2024
Zakidanje na usavršavanju
Nusret Ahmetović
22.04.2024
Od dva mjeseca do nekoliko minuta
Nusret Ahmetović
19.04.2024
Oduševljen sam, iako ne kontam
Nusret Ahmetović
15.04.2024
Teorija sarme
Nusret Ahmetović
12.04.2024
Crno je iza roze naočala
Fontoplumo
10.04.2024
Zakon i debele burgije
Nusret Ahmetović
08.04.2024
Sekcije u međusmjeni
Nusret Ahmetović
05.04.2024
Priprema (pozor) za pregled, sad!
Nusret Ahmetović
02.04.2024
Množenje s nulom
Nusret Ahmetović
30.03.2024
Fušnote
Nusret Ahmetović
27.03.2024
Samo u BiH, ali malo izvan, a cijena prava sitnica
Fontoplumo
25.03.2024
3C + 4S = 0
Fontoplumo
07.02.2024
Za sada caruje dosada
Fontoplumo
06.02.2024
Ko je pozicija, a ko opozicija u zbornici
Nusret Ahmetović
02.02.2024
Formativno, sumativno, uzaludno ili praćenje, vrednovanje i ocjenjivanje
Fontoplumo
12.01.2024
Deseti krug Danteovog Pakla
Fontoplumo
19.12.2023
U neobranom grožđu
Školegijum redakcija
14.12.2023