Одгојно-образовни шибицари

Nusret Ahmetović

07.02.2025
IMG 1974
Foto: Omnibus
Кваритметика Нусрета Ахметовића 41

Одгојно-образовни шибицари

Функционисање овог тромог и гломазног система омогућава Министарство за одгој и образовање, а задатак тог Министарства је да врши управне и стручне послове утврђене уставом, законом и другим прописима, који се односе на остваривање надлежности кантона у области предшколског, основног и средњег образовања.

Министарство за одгој и образовање у Кантону Сарајево опслужује 5.658 дјеце у вртићима, 38.133 ученика у основним школама и 14.046 ученика у средњим школама, или укупно 57.837 корисника предуниверзитетског образовања. Ти корисници похађају различите одгојно-образовне установе распоређене по нивоима, а кад је број тих установа у питању, ријеч је о 38 вртића, 71 основној и 35 средњих школа, што укупно износи 144 установе. Свака од ових установа има школски и надзорни одбор, директора, секретара, педагога... Имају све наведене установе руководиоце, управљаче, надзорнике и замјенике, њих око 2000, који су по закону високообразовани и дуго одгајани. Да не кажем да имају паметни да су папир.

Кад су у питању запосленици, њих је у 2023. години било 535 у вртићима, 4622 у основним школама, док их је у средњим школама било 2173. Укупно 7330, од чега је већина високообразована и оспособљена за рад у области одгоја и образовања. И они имају папир.

Функционисање овог тромог и гломазног система омогућава Министарство за одгој и образовање, а задатак тог Министарства је да врши управне и стручне послове утврђене уставом, законом и другим прописима, који се односе на остваривање надлежности кантона у области предшколског, основног и средњег образовања. Министарство је у овом формату почело са радом 17. децембра 2020. године, а са даном почетка рада преузело је државне службенике и намјештенике, архиву и документацију, средства рада и послове Министарства за образовање, науку и младе, као и руководиоца, државне службенике и намјештенике Просвјетно-педагошког завода.

Старо министарство које је покривало области образовања, науке и младих са Просвјетно-педагошким заводом постаде Министарство за одгој и образовање.

Супер!

Дјелокруг рада се сузио, повећао се број стручњака са искуством. И то није све – као велико појачање новом Министарству већ 2021. године основан је Институт за развој предуниверзитетског образовања. И онда почиње велики одмор.

Пуних 25 година одгојно-образовни систем је руиниран, а у претходне четири године, вјероватно с намјером да се реформише, стање се додатно погоршава.

Пуно је нејасноћа, контрадикторности, незадовољства, а у посљедње вријеме одзвања тишина која забрињава. Сви су збуњени и незадовољни, од ученика, њихових родитеља, па до учитеља/наставника и оних око 2000. Нико не жели да ради, али сви желе веће зараде, почев од ђака првака, па све до ислужених професора у средњим школама. Једни би петице за исподпросјечно знање, а остали изнадпросјечне плате за исподпросјечне резултате.

Директорима, њиховим помоћницима и осталим управљачима и надзорницима је као све јасно, само не могу да нам објасне, тако да сам ријешио да раскомпликујем ову ситуацију. Тражим кривце и нећу спомињати имена, али титуле, звање, стручну спрему и позиције хоћу.

Кренуо сам са анализом четири интернет-странице:

1.      https://mo.ks.gov.ba/kontakti

2.      https://irpo.ba/nas-tim/

3.      https://www.anticorrupiks.com/zaposleni-javnom-sektoru (ИРПО)

4.      https://www.anticorrupiks.com/zaposleni-javnom-sektoru (МО КС)

Анализом података са интернет-странице Министарства за одгој и образовање схватио сам да има 39 запослених и министрицу (40), и то у сектору за предшколски одгој седмеро, у сектору за средње образовање и образовање одраслих четверо, у сектору за стратешко управљање и надзор над радом установа деветеро, у сектору за економске и финансијске послове деветеро, у сектору за саобраћај и едукацију седмеро, плус секретар министарства, виши референт-возач, курир и министрица. Округло 40.

Анализом интернет-странице Института за развој предуниверзитетског образовања уочио сам да ЊИХОВ ТИМ, осим ДИРЕКТОРИЦЕ, има још 30 особа (24 сарадника, пет помоћника директора и техничког секретара), укупно 31. Ту су још и они које не рачунам јер су они ријетко запослени, а то су чланови УПРАВНОГ ОДБОРА (5), НАДЗОРНОГ ОДБОРА (3) и СТРУЧНОГ ВИЈЕЋА (5). Заједно Министарство и Институт броје 71 запосленика, АЛИ...

Анализом интернет-странице Регистар запослених у јавном сектору Кантона Сарајево дошао сам до других информација. Министарство за одгој и образовање КС има министрицу и 41 запосленика, док тим Института за развој предуниверзитетског образовања има директорицу и 37 запосленика, и по овој евиденцији они броје укупно 80 запосленика.

Шибицари!

Разлику која се појавила могу објаснити: интернет-странице се не одржавају редовно, запосленици одлазе у пензију/мировину, други заснивају радни однос, и то је можда разлог, или можда није. Ко ће то знати?

Због тога анализирам ону страницу на којој је евидентирано више запосленика и гдје се налази више информација о запосленицима. Према тој евиденцији, Министарство и Институт заједно имају сљедећу структуру запосленика кад је у питању стручна спрема:

четири доктора наука, 22 магистра, шест мастера, 38 ВСС VII степен, три бачелора 240 ECTS, један бачелор 180 ECTS, 2 ССС IV степен, 1 ВКВ и 1 НК радник. Укупно 78 запосленика, плус министрица и директорица (80).

Кад су у питању организационе структуре Министарства и Института, оне су сличне и изгледају овако:

На челу Министарства одгоја и образовања је министрица, а рад министарства подијељен је на 5 сектора којим руководе помоћници министрице.

На челу Института за развој предуниверзитетског образовања је директорица, а рад Института подијељен је на пет сектора којима руководе помоћници директорице.

Сектори Министарства носе називе:

1. Сектор за предшколски, основни одгој и образовање (помоћник министрице + 6)

·         Шеф одјељења за предшколски одгој и образовање -1

·         Стручни савјетник за предшколски одгој образовање -1

·         Шеф Одјељења за основни одгој и образовање -1

·         Стручни савјетник за основни одгој и образовање -3

2. Сектор за средње образовање и образовање одраслих (помоћник министрице + 3)

·         Шеф одјељења за средње стручно образовање и образовање одраслих -1

·         Стручни савјетник за средње стручно образовање и образовање одраслих -1

·         Шеф Одјељења за опће средње образовање -1

3. Сектор за стратешко управљање и надзор над радом установа (помоћник министрице + 8)

·         Шеф одјељења за надзор над радом установа -1

·         Стручни савјетник за надзор над радом установа -1

·         Шеф Одјељења за стратешко планирање и сарадњу -1

·         Шеф Одјељења за добробит -1

·         Стручни савјетник за добробит -1

·         Шеф одјељења за информатизацију -1

·         Стручни савјетник за информатизацију образовања -1

4. Сектор за економске и финансијске послове (помоћник министрице + 8)

·         Шеф одјељења трезорске јединице и помоћног оперативног трезорског центра -1

·         Стручни савјетник за економске и финансијске послове -3

·         Стручни савјетник за пројектно-инвестиционе послове -1

·         Стручни савјетник за јавне набавке -2

·         Виши референт за административно-техничке послове -1

5. Сектор за саобраћај и едукацију (помоћник министрице + 6)

·         Шеф Одјељења за аутошколе и провођење практичног дијела возачког испита -1

·         Стручни савјетник за рад аутошкола и провођење послова из области сигурности саобраћаја -1

·         Самостални референт за административно-техничке послове -1

·         Шеф одјељења за едукацију, провођење теоријског дијела возачког испита и превенцију у саобраћају -1

·         Стручни савјетник за едукацију, провођење теоретског дијела возачког испита и превенцију у саобраћају -1

·         Виши референт за административно-техничке послове -1

 

Сектори Института носе називе:

1. Сектор за наставне планове и програме (помоћник директора + 9)

·         Виши сарадник за развој предметних курикулума -3

·         Виши сарадник за средње образовање -3

·         Виши сарадник за праћење ученичких постигнућа по предметима -1

·         Виши сарадник за праћење међународних образовних програма -1

·         Виши сарадник за програме цјеложивотног учења -1

2. Сектор за ваннаставне и посебне програме (помоћник директора + 8)

·         Виши сарадник за изврсност и лидерство -1

·         Виши сарадник за подршку дјеци и ученицима с тешкоћама -2

·         Виши сарадник за исељеништво и дијаспору -1

·         Виши сарадник за ваннаставне и посебне програме -1

·         Виши сарадник за добробит ученика -3

3. Сектор за издаваштво, уџбенике и наставне материјале (помоћник директора + 4)

·         Виши сарадник за уџбенике -2

·         Виши сарадник за наставне материјале -1

·         Виши сарадник за издаваштво -1

4. Сектор за управљање људским ресурсима (помоћник директора + 7)

·         Виши сарадник за сарадњу са наставничким факултетима -2

·         Виши сарадник за професионални развој одгајатеља, наставника, стручних сарадника -3

·         Виши сарадник за професионални развој директора и помоћника директора -1

·         Виши сарадник за управљање ресурсима института и осталим радницима у образовању -1

5. Сектор за план, анализу, правна и опћа питања (помоћник директора + 8)

·         Виши сарадник за педагошке стандарде и нормативе -3

·         Виши сарадник за годишњи програм рада и годишњи извјештај о раду -2

·         Виши сарадник за правне послове -2

·         Виши сарадник за финансије -1

Сад долази најважнији дио, а то је распоред стручњака са стеченим знањима, звањима, стручном спремом, додијељеним позицијама по наведеним секторима.

1. Установио сам да запосленици Института и Министарства који имају титулу доктора наука не могу бити помоћници ни министру ни директору, па ме занима у којој школи се стиче знање за позиција директора, министра, помоћника и шефова, да ли је то прва, трећа или нека друга гимназија.

2. Од шест мастера само један је помоћник, и то директорици.

3. Од 22 магистра три су помоћници министрици, док су два помоћници директорици, а осталих пет помоћника има ВСС.

4. У Министарству образовања од 11 шефовских позиција четири заузимају магистри, а седам они са ВСС-ом. Директорица Института је свима дала позиције виших сарадника, без обзира на знање, звање и стручну спрему.

5. Шеф кабинета директорице и секретар Министарства такође имају ВСС.

То је што се тиче стручне спреме, а кад је у питању звање, ситуација је сљедећа:

Од укупно 80 запосленика Института за развој предуниверзитетског образовања и Министарства за одгој и образовање 12 је правника, девет економиста, 12 инжињера, (машинство 4, саобраћај и електротехника по 3, док је по један архитекта и грађевински инжињер), пет је филозофа/социолога/политолога, један је стручњак за одбрану и сигурност, плус четири са ССС-ом, плус министрица и директорица. Укупно 45, што је и више од половине. Ту су још и два дефектолога, два едукацијска стручњака, седам педагога/психолога и остало је 24 ОСТАЛИХ. Мањина.

Међу 24 запослена стручњака који чине мањину шест је стручњака за енглески језик, два су стручњака за босански језик, шест је стручњака за разредну наставу, два за математику, два за хисторију, један за историју, један за биологију, један за физичко васпитање, један за ликовно васпитање и образовање, а два су за математику, информатику, техничку културу и културу живљења. Нема из чега нема стручњака, а ипак их нема за области физике, хемије, географије, музичке културе, културе живљења, основа технике, српског, хрватског, њемачког, турског, арапског и других језика и дисциплина.

Сваки од 24 стручњака заузима одређену позицију у Министарству или Институту, а то је најинтересантнији дио, па идемо редом:

1. Од два стручњака за босански језик један је шеф кабинета директорице (што је логично, јер шеф прегледа све документе који долазе у Институт и одлазе из Института, не оцјењује их, али их лекторише), а други стручњак је помоћник директора за издаваштво, уџбенике и наставне материјале (опет лектор задужен, осим за уџбенике, и за све остале наставне материјале). Од ових стручњака ни основне, а ни средње школе неће имати помоћи кад су у питању курикулуми, силабуси, планови, програми... Штета. Значи 24 - 2 = 22

2. Од два стручњака за математику један је задужен за професионални развој директора и помоћника директора, а други је помоћник директора за наставне планове и програме, тако да ни од ова два стручњака математичари у основним и средњим школама неће имати користи. 22 - 2 = 20

3. Од три стручњака за хисторију/историју један је задужен за професионални развој одгајатеља, наставника, стручних сарадника, други за исељеништво и дијаспору, а трећи помаже министрици у области средњег образовања и образовања одраслих. Ни од њих колеге х-историчари у основним и средњим школама неће имати користи. 20 - 3 = 17

4. Стручњак за физичко васпитање помаже директорици у управљању људским ресурсима, али не помаже колегама у основним и средњим школама. 17 - 1 = 16

5. Стручњак за ликовно васпитање и образовање стручни је савјетник за предшколски одгој и образовање, тако да ликовни умјетници у основним и средњим школама неће ни од њега имати пуно помоћи. 16 - 1 = 15

6. Од шест стручњака за енглески језик један је шеф одјељења за стратешко планирање и сарадњу, други је шеф одјељења за опће средње образовање, трећи је виши стручни сарадник за међународну сарадњу и пројекте, четврти је виши сарадник за управљање ресурсима Института и осталим радницима у образовању, пети је виши сарадник за изврсност и лидерство, а шести је виши сарадник за средње стручно образовање. 15 - 6 = 9

7. Од два мултидисциплинарна стручњака за техничку културу, информатику, математику и културу живљења један је виши сарадник за ИТ, а други је виши сарадник за педагошке стандарде и нормативе, тако да ни техничари ни математичари ни информатичари, а ни остали у основним и средњим школама неће имати користи од њих. 9 - 2 = 7

8. Од шест стручњака за разредну наставу један помаже министрици у областима предшколског и основног одгоја и образовања (или је шеф за основни одгој и образовање), други је виши сарадник за праћење ученичких постигнућа у предметима, трећи је виши сарадник за добробит ученика, четврти је виши сарадник за ваннаставне и посебне програме, пети је виши сарадник за професионални развој одгајатеља, наставника, стручних сарадника и шести је виши сарадник за развој предметних курикулума. Од овог ће бити користи, али само за учитеље, тако да њега не одузимам. Значи, 7 - 5 = 2

9. Стручњак за биологију сарадник је за развој предметних курикулума, тако да ће од њега бити користи, али само за биологе.

Значи, од оне мањине коју чине 24 стручњака, само два су директно распоређена на послове за које су стручни и односе се на одгој и образовање, односно два од оних 80.

Оно што ме додатно збунило у овом мини истраживању је да су, осим оних девет с почетка приче, нестала са списка још два стручњака за енглески језик и књижевност; један је шеф, а други је виши стручни сарадник. И друга ствар која ме збунила је неподударање износа примања и позиције у структурама. Има тога још, али ...

Распоређивање великог броја стручних правника, економиста, политолога, инжињера... у РЕСОР одгоја и образовања ишарет су паметном. И то није све ...

Стручњаци су сви они који се распореде у РЕСОРЕ да обављају послове за које су стручни, али се лако претворе у нестручњаке и због тога је потребна осмислити структуру по РЕСОРИМА са СЕКТОРИМА и ШЕФОВИМА. Још кад томе додате послушне и нестручне ПОМОЋНИКЕ, онда можете унеређивати и РУИНИРАТИ све процесе реформи. Вируси ту нису потребни, али има их, ушли су давно у све ресоре, секторе и шефове, сазада, кроз кабал док је још био коаксијални.

То је та онлајн вирусно-курикуларна ПРЕДУНИВЕРЗИТЕТСКА РЕФОРМА.

Najnovije

 
Координатори (1) ординирају (2) да конзилиј (3) кооптирањем (4) формирају
Nusret Ahmetović
21.02.2025
Долази нам нови зор*!
Nusret Ahmetović
14.02.2025
Министрица, дуално-књиговодствени казани и дигитални темељи
Nusret Ahmetović
31.01.2025
Кад ти Министрица каже: Сједи – један, ћути и ради поново!
Nusret Ahmetović
24.01.2025
Дошло је вријеме да опијени балкански просвјетари за кориштење казана плате казанију
Nusret Ahmetović
17.01.2025
Табула раза ће бити изгребана, ишарана и храпава. Табула Разе неће бити!
Nusret Ahmetović
10.01.2025
Наjлошији из математике, природних наука и читања у БиХ лажу босански, дуално
Nusret Ahmetović
03.01.2025
Тродуално финансирање образовања и ступидуалног одгоја
Nusret Ahmetović
20.12.2024
Знање се може и дијелити и красти, али не и ускраћивати
Nusret Ahmetović
13.12.2024
Исходи су мртви, живјели протести
Nusret Ahmetović
06.12.2024
Аналогно-дигитални одгој и образовање
Nusret Ahmetović
29.11.2024
Учинковитост образовања
Nusret Ahmetović
22.11.2024
Одгојно-образовни банкрот
Nusret Ahmetović
14.11.2024
Просвјетари бацају, ученици дојављују...
Nusret Ahmetović
31.10.2024
Плонижење, четврти такт, базни распар, киселина и брзина
Nusret Ahmetović
25.10.2024
Пландемија, трећи акт
Nusret Ahmetović
17.10.2024
Плаништавање, такт други
Nusret Ahmetović
11.10.2024
Плаништарење, први детаљ
Nusret Ahmetović
04.10.2024
ГПРШ
Nusret Ahmetović
26.09.2024
Да нам живи, живи израда
Nusret Ahmetović
20.09.2024
Суперишка исходи
Nusret Ahmetović
17.09.2024
Лаж се законом не кажњава, треба се опорезовати!
Nusret Ahmetović
06.09.2024
Арена за трговину радничким интересима
Nusret Ahmetović
02.09.2024
Курикулум пророка
Nusret Ahmetović
30.08.2024
Kukurikulum revolucija
Nusret Ahmetović
28.06.2024
EMIS je i alat i oruđe i oružje
Nusret Ahmetović
21.06.2024
Učiteljica na ispitu nezrelosti
Nusret Ahmetović
14.06.2024
380 dana godišnje
Nusret Ahmetović
07.06.2024
Zašto je propao i SMET
Nusret Ahmetović
31.05.2024
Isti posao – isto radno vrijeme
Nusret Ahmetović
24.05.2024
Situacija&frustracija
Nusret Ahmetović
17.05.2024
Pad sivrikata?
Nusret Ahmetović
10.05.2024
Kakve stimulacije, takve renovacije
Nusret Ahmetović
26.04.2024
Zakidanje na usavršavanju
Nusret Ahmetović
22.04.2024
Od dva mjeseca do nekoliko minuta
Nusret Ahmetović
19.04.2024
Oduševljen sam, iako ne kontam
Nusret Ahmetović
15.04.2024
Teorija sarme
Nusret Ahmetović
12.04.2024
Crno je iza roze naočala
Fontoplumo
10.04.2024
Zakon i debele burgije
Nusret Ahmetović
08.04.2024
Sekcije u međusmjeni
Nusret Ahmetović
05.04.2024
Priprema (pozor) za pregled, sad!
Nusret Ahmetović
02.04.2024
Množenje s nulom
Nusret Ahmetović
30.03.2024
Fušnote
Nusret Ahmetović
27.03.2024
Samo u BiH, ali malo izvan, a cijena prava sitnica
Fontoplumo
25.03.2024
3C + 4S = 0
Fontoplumo
07.02.2024
Za sada caruje dosada
Fontoplumo
06.02.2024
Ko je pozicija, a ko opozicija u zbornici
Nusret Ahmetović
02.02.2024
Formativno, sumativno, uzaludno ili praćenje, vrednovanje i ocjenjivanje
Fontoplumo
12.01.2024
Deseti krug Danteovog Pakla
Fontoplumo
19.12.2023
U neobranom grožđu
Školegijum redakcija
14.12.2023