Курикулум пророка

Nusret Ahmetović

30.08.2024
IMG 9454
Foto: Omnibus
Кваритметика Нусрета Ахметовића 19

Курикулум пророка

Исходима се лоше пише, велики број њих ће бити нереализован, изостављен, занемарен. Биће ту и лажних извјештаја о реализацији, лажних извјештаја по питању опремљености кабинета, лажних стручних усавршавања, лажних набавки алата, материјала, намјештаја..., а лагаће сви редом. Лагаће наставници, секретари, педагози и рачуновође, а директори свјесно или несвјесно, као и досад, лагаће највише.

Трећи пут у овој школској години типкам извјештај о реализацији курикулума, с тим да се овај извјештај односи на 7. разред и за 2024/2025. школску годину. Школску годину која још није почела, а почиње у недјељу 1. 9. 2024, односно понедјељак.

Извјештај ћу у августу ове године послати некима прије, а некима послије. Неки ће добити дигиталну, а неки аналогну верзију. Неки ће извјештај добити службено, путем протокола, а некима ће бити прослијеђен неслужбеним каналима, путем е-поште, медија и сл., а планирао сам га послати овим редослиједом и на ове адресе: Редакцији часописа за праведно образовање Школегијум, Школском стручном активу, Одјељенским вијећима седмих разреда (7-1, 7-2 и 7-3), а аналогне извјештаје путем протокола шаљем: Наставничком вијећу школе, директорици школе и Школском одбору. Послије тога извјештај курикулум пророка у електронском облику путује на адресе Министарства и министрице за одгој и образовање, као и на адресе оних који су помагали, помажу и помагаће министрицама и министрима (читај помоћницима), затим на адресу Института за развој пропасти образовања и запосленика те установе. Ово није све, извјештај курикулум пророка добиће и премијер, чланови Владе Кантона Сарајево, заступници у Скупштини КС, начелник Општине Центар, градоначелница Сарајева..., а потајно се надам и да ће бити објављен.

Не желим да вас збуњујем и вјерујте ми да, као и ви, знам да се извјештаји увијек раде на крају, али то је у случају да извјештај пише наставник који реализује наставу. Aли ако је у питању наставник пророк, онда је ситуација обрнута – прво се припреми извјештај, затим план, и на крају слиједи реализација пророчанства за предметни курикулум.

У јуну ове године сам од 74 исхода у потпуности реализовао 19 за предметни курикулум техничке културе у шестом разреду, док сам седам исхода реализовао дјелимично, а то значи да је тек 1/3 реализована. Осим што ће се ситуација у шестом разреду поновити и у 2024/2025. школској години, у седмом разреду ће први пут настава бити реализована по курикулуму и предвиђам да ће ситуација бити мало боља. Од укупно 93 исхода планирам реализацију 36 или 38,71%, односно од 13 дугорочних исхода предвиђам да ћу реализовати четири или 30,76%, од 18 средњорочних ћу реализовати два или 11,11% и од 62 краткорочна ћу реализовати 30 или 51,61%, а о којим исходима се конкретно ради можете пронаћи на крају текста.*

Нагласићу да је планом предвиђено да у току школске године ђаци седмих разреда на часове техничке културе, који се реализују у кабинету или школској радионици (ако постоји), дођу укупно 18 пута, а сваки долазак реализује се са по два школска часа (блок сат), осим првог. Значи: 17 долазака по 90 минута + један долазак у трајању од 45 минута; осим што треба реализовати планирана 93 исхода, наставник треба сваког ученика усмено испитати четири пута (минимално) у току школске године, а испитивање опет не може трајати краће од пет и дуже од 15 минута. Наставник такође треба реализовати двије писмене провјере у току школске године путем ЗОТ-а које су курикулумом предвиђене, али за чију припрему, преглед и исправку је додијељено 0 сати, 0 минута и 0 секунди овим новим Стандардима. Даље, наставник треба закључити оцјене, реализовати практичне радове, а то је опет посебна прича...

Одјељење се дијели на групе због реализације практичних радова, којих би требало бити око 70% од укупног фонда сати (35 их је на располагању за школску годину), а о овоме сам писао и написао:

Метода практичних радова је разлог за подјелу одјељења на групе, а ми наставници (моје колеге и ја) о томе просвјетно-шарлатански шутимо и уживамо у раду са пола одјељења због практичних радова, али без практичних радова...

Кад су у питању практични радови, ситуација у седмом разреду је слична оној претходној из шестог, а изгледа овако: од укупно 93 исхода 11 их се односи на практичне радове. Имајући у виду да се подјела одјељења на групе врши због практичних радова, можемо закључити да за 11 исхода који се реализују кроз практичне радове треба одвојити 70% времена, а без алата, без материјала, често у неадекватној просторији.., то представља право мучење.

За реализацију 82 исхода који се односе на теоретски дио и вјежбе остаје на располагању 30% од укупног времена. Понављам да 90% школа Кантона Сарајево не задовољава ни минимум кад је у питању опремљеност кабинета потребним алатима, машинама и материјалима, која је предвиђена Педагошким стандардима.

Опет постављам исто питање колегама: Да ли ће бити реализовани исходи учења за предметни курикулум техниче културе у седмом разреду?

Надам се да ће колеге овог пута рећи истину. Подсјећам и наглашавам да живимо у држави вјерника (бар се тако изјашњавамо), а вјерници, било да су исламске, католичке, православне или неке друге вјероисповијести, не смију ЛАГАТИ, то вјера строго забрањује.

За крај ћу само нагласити: не проричем гледајући у кашике, звијезде, дланове и рукавице, грах итд. Проричем јер сам гледао и гледам у кабинете, ормаре, плакаре, радне столове и подесиве столице, гледам у пиле, турпије, маказе за лим, помична мјерила, гледам у чекиће, како дрвене тако и металне, а понекад и у пластичне, гледам и у роботе и роботске руке, тачкаше, сјекаче, урезнице, нарезнице, пробојце, итд. И на основу оног што видим и што сам сам видио (написао сам некад на странама 39–44) предвиђам да судбина исхода учења за предметни курикулум техничке културе у седмом разреду није извјесна. Исходима се лоше пише, велики број њих ће бити нереализован, изостављен, занемарен. Биће ту и лажних извјештаја о реализацији, лажних извјештаја o опремљености кабинета, лажних стручних усавршавања, лажних набавки алата, материјала, намјештаја..., а лагаће сви редом. Лагаће наставници, секретари, педагози и рачуновође, а директори свјесно или несвјесно, као и досад, лагаће највише.

 

* Све што је прекрижено неће бити реализовано.

Исходи учења за предметни курикулум техничке културе (7. разред)

Од 13 дугорочних исхода учења неће бити реализованo девет или 69,24%.

ТИТ 111 Анализира материјале по својствима и намјени.

ТИТ 112 Процјењује могућност примјене материјала у производњи и свакодневном животу.

ТИТ 122 Користи се прибором, алатом и машинама у производњи и свакодневном животу.

ТИТ 131 Познаје и примјењује правила техничког цртања.

ТИТ 132 Самостално или тимски развија осмишљену идеју у техничку документацију за израду производа.

ТИТ 133 Оцјењује значај и вриједност производа на тржишту.

ТИТ 141 Планира и уређује радно мјесто.

ТИТ 142 Израђује и склапа различите моделе, самостално или према техничкој документацији.

ТИТ 143 Правилно и сигурно рукује материјалима и средствима за рад.

ТИТ 151 Анализира врсте саобраћаја и саобраћајних средстава.

ТИТ 221 Анализира улогу савремене технологије у друштву.

ТИТ 223 Примјењује савремене технологије.

ТИТ 241 Процјењује утицај техничког и технолошког развоја на околиш и здравље људи.

 

Од 18 средњорочних исхода учења неће бити реализовано 16 или 88,89% .

А.7.1 Интерпретира машински технички цртеж и прави своју техничку документацију.

А.7.2 Користи правилан начин котирања машинског цртежа.

А.7.3. Интерпретира и црта различите врсте техничких цртежа.

А.7.4 Користи мјерило за цртање техничког цртежа.

А.7.5 Самостално процјењује вриједност производа.

Б.7.1 Евалуира материјале који се користе у машинству.

Б.7.2 Правилно организује радно мјесто.

Б.7.3 Планира радне операције за израду практичног рада.

Б.7.4 Правилно и сигурно рукује алатима и материјалима за рад.

Б.7.5 Користи алат и машине за обраду метала.

Б.7.6 Описује основне елементе машина.

Б.7.7 Анализира основе роботике.

Ц.7.1 Користи материјал економично.

Ц.7.2 Доноси одлуке о избору материјала за свој рад на основу особина датих материјала.

Ц.7.3 Критички разматра утицај саобраћаја на технички напредак, али и негативни ефекат који саобраћај има на човјекову околину

Ц.7.4 Анализира основе мотористике и креира једноставне моделе.

Ц.7.5 Помаже очувању околине користећи техничка достигнућа.

Ц.7.6 Анализира послове којима се баве радници у машинској техници.

 

Од 62 краткорочна исхода учења неће бити реализовано 30 или 48,38%.

Препознаје елементе машинског техничког цртежа.

Црта технички цртеж који је базиран на његовој замисли.

Набраја разлике између машинског и грађевинског техничког цртежа.

Објашњава зашто је котирање потребно на техничком цртежу.

Самостално котира предмете неправилног облика, са шупљинама унутар предмета (котирање кружнице)

Примјењује редно, паралелно, симетрично и комбиновано котирање у складу са задатим предметима котирања.

Црта ортогоналну пројекцију предмета.

Црта или скицира предмет у аксонометријској пројекцији.

На основу аксонометријске пројекције цртежа неког предмета црта ортогоналну пројекцију и обрнуто.

Препознаје врсте мјерила и може да на основу мјерила да стварне димензије објекта.

Самостално црта предмет у заданом мјерилу.

Самостално бира мјерило за предмет који жели да прикаже.

Предмете из једног мјерила самостално црта у другом мјерилу које је повољније за приказ тог елемента.

Вреднује свој рад са естетског и економског аспекта.

Вреднује рад других и аргументује своју оцјену.

Користи повратне информације добијене вредновањем или самовредновањем, ради унапређивања сопственог производа.

Набраја материјале који се користе у машинству.

Разврстава материјале који се користе у машинству у групе.

Описује особине материјала у машинству.

Бира материјал који својим својствима најбоље одговара заданом или одабраном практичном раду.

Објашњава зашто је организација радног мјеста важна.

Правилно поставља технички цртеж, прибор и материјал на радно мјесто.

Набраја радне операције при обради метала.

Сортира радне операције од идеје до реализације.

Прилагођава редослијед и одабир радних операција при обради метала практичном раду којег ради.

Бира одговарајући алат за израду практичног рада на основу планираних радних операција.

Набраја мјере хигијенско - техничке заштите

Користи адекватна средства ХТЗ да би одржао задовољавајући ниво сигурности на раду.

Препознаје алат и машине за обраду метала.

Сортира алат према намјени (за оцртавање, резање, бушење, брушење итд.).

Правилно користи алат и машине за обраду метала поштујући мјере ХТЗ-а.

Дефинише појам основни елементи машина.

Сортира елементе машина у групе.

Даје примјер гдје се који елементи машина користи.

Препознаје и користи елементе за спајање (раздвојива и нераздвојива веза).

У току израде практичног рада ученик правилно користи потребне елементе машина.

Дефинише појмове роботике и робота.

Сортира роботе према врсти и намјени.

Објашњава основне елементе роботског склопа и њихову улогу.

Разликује врсте кретања код робота.

Анализира разлике између врста робота, базиране на погону који користе.

При преносу цртежа на материјал ученик води рачуна да рационално користи материјал.

Рециклира материјал који се може користити.

Ученик за свој практичан рад користи старе материјале (реутализација).

Истражује особине различитих материјала.

Бира материјал за практичан рад на основу особина материјала до којих је дошао истраживањем.

Води рачуна о еколошкој прихватљивости материјала када бира материјал за рад

Дефинише шта је то саобраћај.

Разврстава пријевозна средства према врсти саобраћаја.

Образлаже начин употребе горива и мазива на начин који ће бити мање негативан за околину.

Износи идеје за смањење емисије издувних гасова из аутомобила.

Анализира предности и недостатке повећане употребе електричних возила.

Набраја различите врсте мотора са унутрашњим сагоријевањем (СУС).

Описује хисторијски развој погонске машине

Препознаје основне дијелове мотора СУС.

Прави једноставан модел отто/дизел мотор.

Анализира рад четверотактних мотора и објашњава сваки такт – шта је улога којег дијела у мотору и шта се у сваком такту дешава.

Препознаје сувремене изазове који се односе на загађеност околиша (загађен зрак или вода и сл.).

Ученик на основу свог запажања прави једноставне моделе пречистача или уређај за мјерење загађености зрака.

Ученик може набројати називе и врсту послова којима се баве људи у машинству.

Описује чиме се бави свако од занимања у машинству.

Анализира занимања у машинској техници и пореди са својим афинитетима.

 

Непротоколисану електронску пошта планирам упутити и на ове адресе:

[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]

Najnovije

 
Тродуално финансирање образовања и ступидуалног одгоја
Nusret Ahmetović
20.12.2024
Знање се може и дијелити и красти, али не и ускраћивати
Nusret Ahmetović
13.12.2024
Исходи су мртви, живјели протести
Nusret Ahmetović
06.12.2024
Аналогно-дигитални одгој и образовање
Nusret Ahmetović
29.11.2024
Учинковитост образовања
Nusret Ahmetović
22.11.2024
Одгојно-образовни банкрот
Nusret Ahmetović
14.11.2024
Просвјетари бацају, ученици дојављују...
Nusret Ahmetović
31.10.2024
Плонижење, четврти такт, базни распар, киселина и брзина
Nusret Ahmetović
25.10.2024
Пландемија, трећи акт
Nusret Ahmetović
17.10.2024
Плаништавање, такт други
Nusret Ahmetović
11.10.2024
Плаништарење, први детаљ
Nusret Ahmetović
04.10.2024
ГПРШ
Nusret Ahmetović
26.09.2024
Да нам живи, живи израда
Nusret Ahmetović
20.09.2024
Суперишка исходи
Nusret Ahmetović
17.09.2024
Лаж се законом не кажњава, треба се опорезовати!
Nusret Ahmetović
06.09.2024
Арена за трговину радничким интересима
Nusret Ahmetović
02.09.2024
Kukurikulum revolucija
Nusret Ahmetović
28.06.2024
EMIS je i alat i oruđe i oružje
Nusret Ahmetović
21.06.2024
Učiteljica na ispitu nezrelosti
Nusret Ahmetović
14.06.2024
380 dana godišnje
Nusret Ahmetović
07.06.2024
Zašto je propao i SMET
Nusret Ahmetović
31.05.2024
Isti posao – isto radno vrijeme
Nusret Ahmetović
24.05.2024
Situacija&frustracija
Nusret Ahmetović
17.05.2024
Pad sivrikata?
Nusret Ahmetović
10.05.2024
Kakve stimulacije, takve renovacije
Nusret Ahmetović
26.04.2024
Zakidanje na usavršavanju
Nusret Ahmetović
22.04.2024
Od dva mjeseca do nekoliko minuta
Nusret Ahmetović
19.04.2024
Oduševljen sam, iako ne kontam
Nusret Ahmetović
15.04.2024
Teorija sarme
Nusret Ahmetović
12.04.2024
Crno je iza roze naočala
Fontoplumo
10.04.2024
Zakon i debele burgije
Nusret Ahmetović
08.04.2024
Sekcije u međusmjeni
Nusret Ahmetović
05.04.2024
Priprema (pozor) za pregled, sad!
Nusret Ahmetović
02.04.2024
Množenje s nulom
Nusret Ahmetović
30.03.2024
Fušnote
Nusret Ahmetović
27.03.2024
Samo u BiH, ali malo izvan, a cijena prava sitnica
Fontoplumo
25.03.2024
3C + 4S = 0
Fontoplumo
07.02.2024
Za sada caruje dosada
Fontoplumo
06.02.2024
Ko je pozicija, a ko opozicija u zbornici
Nusret Ahmetović
02.02.2024
Formativno, sumativno, uzaludno ili praćenje, vrednovanje i ocjenjivanje
Fontoplumo
12.01.2024
Deseti krug Danteovog Pakla
Fontoplumo
19.12.2023
U neobranom grožđu
Školegijum redakcija
14.12.2023