Плонижење, четврти такт, базни распар, киселина и брзина

Nusret Ahmetović

25.10.2024
IMG 0971
Foto: Omnibus
Кваритметика Нусрета Ахметовића 28

Плонижење, четврти такт, базни распар, киселина и брзина

Пуно за оне који немају, који штеде, који су рационални, економични и слично, али у Кантону Сарајево то није случај.

У новим Педагошким стандардима који су објављени у Службеним новинама 14. 3. 2024. године на страни 85, између осталог, отипкано је:

Реализација лабораторијских вјежби, лабораторијског рада, практичног рада, практичних вјежби и експеримената 1 час седмично.

Наставници који би требали практично радити и вјежбати експерименте предају физику, хемију, биологију и техничку културу, а без обзира на то кад они реализују те часове, добијају по један сваке седмицепод условом да имају пуну норму. Заслужено 100%. Како су давали, тако и добијају, а колико добијају – прочитајте...

1.    Хемија се изучава у 8. и 9. разреду са по два часа, а пошто школа броји по три одјељења сваког разреда, то је шест часова у осмим и шест часова у деветим разредима. Укупно 12 часова; а пошто је норма за наставнике хемије 18 часова, то значи да ће наставник од оног једног часа добити 12/18, односно 0,75 сати (45 минута). Будући да у Кантону Сарајево има 76 школа, сви наставници ће добити 50,67 часова, а то је, с обзиром на норму (18 часова), 2,815 наставника (50,67/18). Ако тај износ помножимо са 3.000 КМ (износ просјечне бруто плате), добићемо 8.444,44 КМ мјесечно, а годишњи износ овог задовољства износи 101.333,33 КМ.

2.    Физика се изучава у 7. разреду један час, а у 8. и 9. са по два часа, тако да је укупан фонд часова физике у школи 15 (3 + 6 + 6). Тако ни наставник физике неће добити онај један час, већ 15/18 тог часа, односно 5/6 или 0,83 сата (49 минута и 48 секунди). Ако тај износ помножимо са 76 школа, добијамо укупан број часова који је додијељен за ову намјену, а износи 63,333. Пошто је норма за наставнике физике 18 часова, можемо закључити да је потребно 3,518 наставника (63,333/18) за ову активност из физике, а то у новцу износи 3,158 x 3000 КМ, или 10.555,55 КМ. На годишњем нивоу је то 126.666,66 КМ.

3.    Биологија се изучава са по два часа у 7, 8. и 9. разреду, док се у 6. разреду изучава један час тако да је фонд сати за биологију у нашој замишљеној школи 3 + 6 + 6 + 6 = 21 час, а пошто је норма наставника биологије 19 часова он ће за ову активност добити 21/19 часова или 1,105 сати (66 минута и 18 секунди). За 76 школа то је 84 часа или 4,42 наставника (84/19). У новцу је то 4,42 x 3.000 = 13.263,16 КМ или 159.156 КМ на годишњем нивоу.

4.    Кад је техничка култура у питању, ситуација је мало сложенија због подјеле одјељења на групе, али ево покушаћу објаснити. Техничка култура се изучава по један час у 6, 7. и 9, док се у 8. изучава два часа, тако да ситуација изгледа овако: 3 + 3 + 6 + 3 = 15. Али пошто се одјељења дијеле на групе, тај износ ћемо помножити са два, тако да је коначан резултат 30 часова. Норма наставника је 20 часова, тако да ће за ову активност добити 30/20 или 1,5 сати (90 минута), а пошто је 76 школа у кантону, то је укупно 114 часова или 5,7 наставника (114/20) x 3.000 КМ = 17.100 КМ, односно то је на годишњем нивоу 205.200 КМ.

Цијена једног часа експериментисања, лабораторијских и практичних радова и вјежби:

Хемија                        101.333,33 КМ (50 наставника,       21.000 часова,      12.000 ученика)

Физика                       126.666,67 КМ (63 наставника,       33.075 часова,      18.000 ученика)

Биологија                  159.156,00 КМ (84 наставника,       61.740 часова,      24.000 ученика)

Техничка култура      205.200,00 КМ (114 наставника,   119.700 часова,      24.000 ученика)

Сума:                          592.356,00 КМ (311 наставника,   235.515 часова,     24.000 ученика)

Знам, збуњени сте, па ћу вам разјаснити.

Влада Кантона Сарајево издваја 592.356 КМ за све лабораторијске вјежбе, све лабораторијски радове, све практичне радове, све практичне вјежбе и све експерименте, свим наставницима физике (63), свим наставницима хемије (50), свим наставницима биологије (84) и свим наставницима техничке културе (114) у свим основним школама (76) Кантона Сарајево.

Да ли је то пуно или мало?

Пуно за оне који немају, који штеде, који су рационални, економични и слично, али у Кантону Сарајево то није случај. Ту плаћају 500.000 КМ наставницима за нереализацију 25 часова у шестим разредима како би наставници тјелесног инкасирали 1.000.000 КМ за реализацију 35 часова школе скијања; ту бацају 600.000 КМ бакшиша наставницима музичке културе за реализацију 35 часова специфичних облика наставе остварених кроз два одласка до позоришта, ту дају преко 600.000 КМ наставницима ликовне културе за реализацију 35 часова специфичних облика наставе остварених кроз неколико посјета музеју. Министарству је туђих два и по милиона ситница кад их дају за културу и спорт, али кад су у питању физика, хемија, биологија и техника, одједном им је плитак џеп.

Није довољно 592.356 КМ да се припреми и реализује све што је очигледно, практично и интересантно за ученице и ученике на часовима хемије, физике, биологије и техничке културе, а нарочито ако се има у виду да сте прво уложили четири, а затим још осам МИЛИОНА у куповину нове опреме за кабинете физике, хемије и биологије, чија је вриједност 10.200.000 КМ. Можда ће у коначници то коштати и више од 12, јер они који не разликују пипету и епрувету, паметну и глупу таблу, вентилатор, све то новцем других купују трећим.

А кад су купци овакви и у оваквој ситуацији, накупци и прекупци широке су и трљају их. Руке.

Да ли наведена групација наставника има одговор на ово обезвређивање припреме за наставнике најтежих облика и метода рада у настави, остаје да се види.

Подсјећам да нигдје није назначено колико наведених очигледних, практичних и лабораторијских часова наставници физике, биологије, хемије и техничке културе морају припремити и реализовати, па претпостављам да ће они без припреме реализовати један час седмично. To ће бити трипл-дабл час. То ће бити троструко плаћен, уписан, али нереализован час, због реализације скијања, планинарења, посјете... Сви ђаци ће бити евидентирани као присутни том троструко плаћеном и троструко очигледном (лабораторијско-практично-експерименталном) часу, и све ће бити реализовано.

Зашто је тако?

Зато што, тамо гдје су одлучивали спорташи и возачи и тамо гдје су и гдје још одлучују језици, разредна настава и математика, мале шансе има половна* хемија, половна* физика, одсутна логика и информатиком окрњена техника**.

 

 

* Наставници ових предмета раде у двије школе (пола норме, пола наставника).

** Наставници са дипломом техничке културе и информатике посвећени су само информатици, али увијек одлучују о техници. Информатиком уназађују технику и уништавају је.

Najnovije

 
Тродуално финансирање образовања и ступидуалног одгоја
Nusret Ahmetović
20.12.2024
Знање се може и дијелити и красти, али не и ускраћивати
Nusret Ahmetović
13.12.2024
Исходи су мртви, живјели протести
Nusret Ahmetović
06.12.2024
Аналогно-дигитални одгој и образовање
Nusret Ahmetović
29.11.2024
Учинковитост образовања
Nusret Ahmetović
22.11.2024
Одгојно-образовни банкрот
Nusret Ahmetović
14.11.2024
Просвјетари бацају, ученици дојављују...
Nusret Ahmetović
31.10.2024
Пландемија, трећи акт
Nusret Ahmetović
17.10.2024
Плаништавање, такт други
Nusret Ahmetović
11.10.2024
Плаништарење, први детаљ
Nusret Ahmetović
04.10.2024
ГПРШ
Nusret Ahmetović
26.09.2024
Да нам живи, живи израда
Nusret Ahmetović
20.09.2024
Суперишка исходи
Nusret Ahmetović
17.09.2024
Лаж се законом не кажњава, треба се опорезовати!
Nusret Ahmetović
06.09.2024
Арена за трговину радничким интересима
Nusret Ahmetović
02.09.2024
Курикулум пророка
Nusret Ahmetović
30.08.2024
Kukurikulum revolucija
Nusret Ahmetović
28.06.2024
EMIS je i alat i oruđe i oružje
Nusret Ahmetović
21.06.2024
Učiteljica na ispitu nezrelosti
Nusret Ahmetović
14.06.2024
380 dana godišnje
Nusret Ahmetović
07.06.2024
Zašto je propao i SMET
Nusret Ahmetović
31.05.2024
Isti posao – isto radno vrijeme
Nusret Ahmetović
24.05.2024
Situacija&frustracija
Nusret Ahmetović
17.05.2024
Pad sivrikata?
Nusret Ahmetović
10.05.2024
Kakve stimulacije, takve renovacije
Nusret Ahmetović
26.04.2024
Zakidanje na usavršavanju
Nusret Ahmetović
22.04.2024
Od dva mjeseca do nekoliko minuta
Nusret Ahmetović
19.04.2024
Oduševljen sam, iako ne kontam
Nusret Ahmetović
15.04.2024
Teorija sarme
Nusret Ahmetović
12.04.2024
Crno je iza roze naočala
Fontoplumo
10.04.2024
Zakon i debele burgije
Nusret Ahmetović
08.04.2024
Sekcije u međusmjeni
Nusret Ahmetović
05.04.2024
Priprema (pozor) za pregled, sad!
Nusret Ahmetović
02.04.2024
Množenje s nulom
Nusret Ahmetović
30.03.2024
Fušnote
Nusret Ahmetović
27.03.2024
Samo u BiH, ali malo izvan, a cijena prava sitnica
Fontoplumo
25.03.2024
3C + 4S = 0
Fontoplumo
07.02.2024
Za sada caruje dosada
Fontoplumo
06.02.2024
Ko je pozicija, a ko opozicija u zbornici
Nusret Ahmetović
02.02.2024
Formativno, sumativno, uzaludno ili praćenje, vrednovanje i ocjenjivanje
Fontoplumo
12.01.2024
Deseti krug Danteovog Pakla
Fontoplumo
19.12.2023
U neobranom grožđu
Školegijum redakcija
14.12.2023