Zarez, uvod, razrada, zaključak, tačka

Benita Zahirović

28.11.2024
Benita2
Posjetilac ispred slike Rene Magrita

Zarez, uvod, razrada, zaključak, tačka

Neracionalno je od učenika očekivati kreativnost, kritičko mišljenje i inovativnost sve dok nastavnici ostaju zarobljeni u zastarjelim tradicionalnim metodama koje nisu u skladu sa brzim promjenama savremenog društva.

Mnogo je nastavnika maternjeg jezika koji dugo nisu napisali nijedan tekst.

A baš bi bilo zanimljivo pročitati kako bi sami napisali sastave na teme koje daju učenicama i učenicima. Šta bi oni imali reći o tome Kako su obradovali svoje roditelje, šta bi uvrstili u Svoj prvi ljetopis, kako bi predstavili Jesen oko mene i u meni, a prije toga Kako su proveli ljetni raspust, kojim bi primjerom iz svoje karijere nakitili tekst pod naslovom Čovjek nije stvoren za poraze, kakve bi sličnosti našli između sebe i ovčice Aske, šta bi imali reći o Obrazovanju, putu ka svijetloj budućnosti...

Iako svakodnevno pišu, ispunjavaju formulare, bilježe aktivnosti, bave se administracijom – ne čitamo baš često tekstove koji zahtijevaju njihovu kreativnost. Ne znam baš da postoji i neka obaveza da to rade – u školskom časopisu, na sajtu škole, na konkursima ministarstava i pedagoških zavoda... na svojim blogovima, ako su im već institucije uskratile prostor i motivaciju...

Birokrate obrazovanja, čuvari forme.

Brojni su kriteriji koje je potrebno postaviti kako bi se što korektnije ocijenio jedan pismeni rad. Međutim, po automatizmu, nastavnici i danas ispravljaju zareze, odvajaju tri strukturne cjeline, zahtijevaju pisana slova, komentiraju rukopis nečitak za pismenu zadaću!, dok istovremeno ne uče djecu kako da stvaraju autentične radove. Jer, zašto bi, a i kad bi stigli, svakom đaku rekli ili napisali da li je jasno definirao temu, kako se razvija njegova tema, da li ima nepotrebnih digresija, ili je štura, navodi li argumente, zna li iz vlastitog rada zaključivati, pruža li konkretne primjere, drži li se glavne teme, jesu li mu događaji povezani logičkim redoslijedom, je li tekst dobro struktuiran, jesu li mu semantički jasne tri cjeline (a ne ima li ih!), povezuje li pasuse ili otvara nove teme i time se udaljava od glavne teme svoga rada, da li je njegov stil prilagođen vrsti sastava (a ne kakav mu je rukopis!), da li je njegov vokabular bogat, izbjegava li ponavljanja, da li je originalan u svom pristupu temi, da li reprodukuje naučene tuđe fraze, da li jasno izražava svoje misli i iznosi stavove... Jednostavnije je napisati peticu ispod rada, nego pojašnjavati sve navedeno.

Dva su moguća razloga: prvi, jer ne znaju ni sami (ni oni nisu naučeni kako da razvijaju kreativnost, kritičko mišljenje i pisanje, jer ni sami nisu prošli kroz obrazovne procese koji podrazumijevaju ovladavanje tim vještinama; mnogi od njih bi se rado educirali i lakše bi se odlučili kad bi to mogli u nekom institucionalnom okviru, samo što, izgleda, nekima odgovara ovakav sistem i ništa ne bi mijenjali jer: valjda za dvadeset godina radnog staža mi znamo najbolje. I drugi razlog, jer za samoeduciranje ne ostaje puno vremena, čak i kad bi se našlo snage.

Padaju mi na pamet teme: Kako biste ocijenili svoje roditelje, Moj prvi godišnji izvještaj, kako bi predstavili Ocjenjivanje oko mene i u meni, a prije toga Kako sam provela prvi dan u zbornici, Nastavnik (ni)je stvoren za poraze, Obrazovanje, kružni tok za budućnost...

Obrazovna politika ne smatra stručni i intelektualni razvoj nastavnika bitnim, pa umjesto da ulaže u njihovu kontinuiranu profesionalnu izgradnju i edukaciju, koja bi uključivala radionice pisanja i analiza, rad na kritičkoj pismenosti (jer pismenost je ponajmanje poznavanje pravopisnih pravila!) i razumijevanju savremenih potreba učenika, sredstva se besmisleno troše na ono što dobro izgleda u izvještajima – dronove, ormare i tablete.

Možda su zaista pored pametnih tabli kreativni nastavnici čisti višak?

Najnovije

 
Udar na tržište nerada
Nenad Veličković
29.11.2024
Tri reda političara, 5.000 djece i svjetiljke na mobitelima za bolju sliku
Anisa Mahmutović
27.11.2024
Bosno i Hercegovino, naša domovino
Sandra Zlotrg
23.11.2024
Iz kečerskog cirkusa u kabinet predsjednika
Školegijum redakcija
23.11.2024
Vama koji okrećete glavu
Benita Zahirović
22.11.2024
Ne bi bilo naodmet da postoji naznaka nekog sistema, bilo koje vrste
Anisa Mahmutović
20.11.2024
Demant na tekst o OŠ "Sveti Sava"
Školegijum redakcija
18.10.2024
U OŠ Sveti Sava 12 učenika u dva specijalna odjeljenja
Anisa Mahmutović
09.10.2024
Sigurna kota 224
Enes Kurtović i Nenad Veličković
05.10.2024
Sve što se pričalo na stadionima ušlo je u udžbenik
Anisa Mahmutović
07.09.2024
Sizif, škola, patrijarhat
Školegijum redakcija
31.08.2024
Obrazovanje ne doprinosi rodnoj jednakosti
Aiša Isaković
22.08.2024
Glas razuma iz pornoindustrije
Školegijum redakcija
02.08.2024
Kriza u obrazovanju
Školegijum redakcija
02.08.2024
Polemika sa zvučnim filmom
Školegijum redakcija
02.08.2024
Humor i zločin
Školegijum redakcija
02.08.2024
Vitez od proliva
Školegijum redakcija
02.08.2024
Pahulje zvukova i krpice svjetla
Školegijum redakcija
02.08.2024
Indeksi iz kutije za banane
Anisa Mahmutović
25.07.2024
Živi pisci u školama!
Školegijum redakcija
16.07.2024
Nema stipendije za one čiji su roditelji dužni porez
Anisa Mahmutović
12.07.2024
Da sam ja neko
Josipa Kulenović
01.07.2024
Ekoboks u dvorištu škole
Mirela Buljubašić
01.07.2024
Razgovor o knjizi: Čari prepričavanja (Književnost i kurikulum)
Školegijum redakcija
21.06.2024
Karneval rata
Školegijum redakcija
21.06.2024
Prizemna Amerika u školi
Školegijum redakcija
19.06.2024
Dovitljivi sljepari
Školegijum redakcija
17.06.2024
Dio sam svega što sam pročitao
Josipa Kulenović
01.06.2024
Električar osvojio teniski turnir
Mirela Buljubašić
27.05.2024
Ekonomski fakultet iz Sarajeva: Moguće da se u Hrvatskoj ne snalaze
Rubina Čengić
20.05.2024
Čitanje je sanjanje otvorenih očiju
Josipa Kulenović
06.05.2024
Lažna empatija vlasti za inkluziju; ko zna koji primjer
Školegijum redakcija
01.05.2024
Proljeće među borovima
Mirela Buljubašić
26.04.2024
Pripremaju se izmjene Zakona usvojenog prije manje od dvije godine
Rubina Čengić
23.04.2024
Ne za školu, već za život učimo
Josipa Kulenović
08.04.2024
Pauk nije bauk i druge priče
Mirela Buljubašić
08.04.2024
Save the Children podsjeća na očuvanje dječije dobrobiti i zaštitu njihovih prava
Školegijum redakcija
02.04.2024
Ko i kako u Bosni i Hercegovini zastupa Konvenciju o pravima djeteta?
Nenad Veličković
02.04.2024
Objavljujemo pobjednike konkursa Šta je tebi AI?
Školegijum redakcija
23.02.2024
Nikad kasno za učenje i zabavu
Josipa Kulenović
19.02.2024
Od čilanja do ćutanja
Mirela Buljubašić
19.02.2024
Ministarstvo: Za broj angažovanih prebrojte konkurse
Anisa Mahmutović
08.02.2024
Diskriminatoran pravilnik i dalje na snazi
Anisa Mahmutović
16.01.2024
Postnormalna nauka i halal Harari
Samir Lemeš
15.01.2024
Sretna nam Stara 1878. godina!
Svjetlana Nedimović
27.12.2023
Iz škola povučeni zaštitari
Anisa Mahmutović
19.12.2023
Razglednica iz Jajca
Josipa Kulenović
15.12.2023
Suši, narandže za ptice i Jelka Hemičarka
Mirela Buljubašić
15.12.2023
Ako se o nečemu šuti, to ne znači da problem ne postoji
Anisa Mahmutović
12.12.2023
Inkluzivno obrazovanje u Kantonu Sarajevo: Ministarstvo ima tajni plan
Rubina Čengić
01.12.2023
500.000 KM kao i prošle godine, ali promijenjeni kriteriji
Anisa Mahmutović
01.12.2023