Vraćanje laboratorija u život

Sumeja Buljugija

09.05.2024
Fotografija 2
Foto: Sumeja Buljugija
Medalja za profesora (nastavnicu, učitelja, profesoricu, nastavnika, učiteljicu)

Vraćanje laboratorija u život

Priča za koju se nadamo da će biti prva u nizu virtualnih medalja za prosvjetne radnike kojima se đaci s razlogom dive.

U bosanskohercegovačkim školama svjedoci smo nikakvim eksperimentima u vrlo oskudnoj praktičnoj nastavi. Izuzeci su rijetki, a jedan od njih je profesor fizike Mevludin Maličević iz sarajevske Treće gimnazije, kojeg pamtimo i po besplatnim pripremnim instrukcijama za buduće studente medicine tokom pandemije COVID-19.

Danas nije običaj posvećivati drugima svoje slobodno vrijeme potpuno besplatno.

Oprema za gimnazijski laboratorij fizike godinama je na sebi taložila prašinu, dok profesor Maličević nije odlučio uraditi inventuru i provjeriti šta je u njemu ispravno, a šta za bacanje. Oprema je bila većinom donacija Ambasade Švedske u Sarajevu, a manji dio neke stare britanske firme iz 70-ih i 80-ih. Svi priručnici bili su na švedskom ili na engleskom, što je otežavalo razumijevanje funkcionalnosti određenih dijelova.

Profesor je najprije osposobio opremu za izvođenje eksperimenata iz akustike, optike i elektromagnetizma. Pomoću više oživljenih osciloskopa mogla se očitati amplituda i frekvencija i vidjeti kako diode usmjeruju naizmjeničnu struju; dalje je tu bilo spajanje kondenzatora, difrakcija svjetlosti i izračunavanje k-tog maksimuma, dokazivanje zakona geometrijske optike pomoću optičkih prizmi i izvora svjetlosti, itd. U određenim eksperimentima, kada bi se u tabelu rezultati upisali, bilo je potrebno i unijeti iste informacije u Excel kako bi se pokazala zavisnost ili, u slučaju pogrešnog mjerenja, moglo se i vidjeti koje mjerenje ima najveće odstupanje na grafiku.

Kako ovu priču pričam i iz ličnog iskustva, želim opisati i tu situaciju. U kabinetu fizike, sve bi nas čekalo gotovo. Stolovi su duži, tako da su na jednom mogla stajati dva spremna eksperimenta kojima smo mogli pristupiti. Radili smo u grupama i profesor je za nas kreirao sistem tako da svaka grupa za određeno vrijeme može da završi sve eksperimente. Morali smo imati sveske u kojima smo skicirali opremu i postavu eksperimenta, pisali rezultate mjerenja i teoriju koja je bila važna za n-ti eksperiment.

Dok bismo mi radili na tim eksperimentima, on bi i dalje radio u maloj prostoriji koja je povezana s kabinetom fizike i u kojoj se nalazila sva oprema. U vrijeme izvan nastave trudio se nabavljati nove dijelove za laboratorij, tražio alternative za opremu koja nije radila kako bi je bar nekim modusom osposobio. Ako biste njega i sada pitali zašto to radi, rekao bi vam: Ah, pa djeca to vole, djeci će se to svidjeti…, djeca, djeca i samo djeca. Važnost laboratorija predočavao je ovako, parafraziram: Zamislite sebe u situaciji kako ne znate rukovati opremom na fakultetima dok sve vaše kolege iz tehničkih škola to znaju i umiju; bit ćete jako zahvalni na ovom znanju i iskustvu.

Pri kraju četvrtog razreda pokazao nam je Teslinu kuglu, još jednu od laboratorijskih kul stvarčica. Drugom prilikom je iznio ogromnu optičku rešetku za koju se sjećam da je i rekao: Ovakvu nema ni PMF. Pokazao nam je i radioaktivne elemente koje je škola dobila kao donaciju, složene u kutijama na policama.

Trenutno profesor Maličević svoje eksperimente dijeli i na YouTubeu i na Facebooku, tako da ih đaci svih razreda i škola mogu pratiti uz objašnjenja na našem jeziku. Za mene je on genijalan primjer kako bez ikakve koverte motivacije možete napraviti mnogo ako se potrudite. Lako se diviti profesoru sa Harvarda koji je za sve što napravi visoko plaćen, ali čovjek koji je kreator čitavog procesa najdostojniji je tog divljenja.

Najnovije

 
Mi smo ti koji dozvoljavamo
Zerina Birdžo
12.07.2024
Maratonci teturaju počasni krug
Marko Ban
04.07.2024
Došli divlji, i dalje se zna....
Nenad Veličković
03.07.2024
Dokimologija ili nastavnici su mjerni instrument
Smiljana Vovna
11.06.2024
Formirala se ideja
Nenad Veličković
30.05.2024
Seks u škole!
Nenad Veličković
28.05.2024
Duplo knjigovodstvo
Nenad Veličković
23.05.2024
Učimo učitelje: budite huligani!
Svjetlana Nedimović
20.05.2024
Četrdesetosatna radna sedmica
Aiša Isaković
16.05.2024
O pravilima takmičenja iz Bosanskog jezika i književnosti
Sandra Zlotrg
14.05.2024
Pedeset nijansi smeđe
Nenad Veličković
13.05.2024
O plivanju, davljenju i smrti logičkog razmišljanja
Andrej Madunić
11.05.2024
Već viđeno, a neprovodivo, i k tome nepotrebno
Aiša Isaković
07.05.2024
Prvomajski praznicizam
Nenad Veličković
06.05.2024
Predizborno pompanje
Marko Ban
04.05.2024
Studeni u svibnju
Nenad Veličković
29.04.2024
Komunikacija, matematika i kvalitet života
Nenad Veličković
18.04.2024
Ujarmi pa ujagmi
Nenad Veličković
03.04.2024
Sve u ime djece, pa ko koga prevari
Marko Ban
01.04.2024
Zagadi pa vladaj
Nenad Veličković
01.04.2024
U funkciji stvarnih potreba građana/ki
Nenad Veličković
13.02.2024
Prvo nije bilo crvenog mesa, a onda je nestalo bijelog
Marko Ban
01.02.2024
Glava u pijesku
Savka Skarić
29.01.2024
Četiri škole pod jednim krovom – solarnim
Nenad Veličković
23.01.2024
Ne sam, SAFER-e
Savka Skarić
22.01.2024
Pokušaji poboljšanja našeg obrazovanja se rade pogrešnim putevima
Lamija Tanović
11.01.2024
Ako neće škola u PISA-u, hoće SIPA u školu
06.01.2024
Usudite se znati i osloboditi se autoriteta
Smiljana Vovna
30.12.2023
Lud, zbunjen, postnormalan
Nenad Veličković
29.12.2023
U eri e-dnevnika, pišimo olovkom
Smiljana Vovna
13.12.2023
Djeca s teškoćama sada nemaju ni obrazovanje ni rehabilitaciju
Nura Varcar
11.12.2023
Prodavanje golog (studentskog) života
Svjetlana Nedimović
08.12.2023
Medijska nepismenost medija
Nenad Veličković
05.12.2023