Bosanskohercegovačke škole kao mučilišta i stratišta

Srđan Puhalo

27.03.2025
Puhalo273
Foto: Omnibus

Bosanskohercegovačke škole kao mučilišta i stratišta

Da li bi jedna obična mala tabla na školskom zidu bila mnogo korisnija za suočavanje sa prošlošću nego seminari i edukacije kojih je sve manje u Bosni i Hercegovini i regionu?

Jeste li čuli za seriju publikacija pod nazivom Logori i druga mjesta zatočenja za vrijeme rata u BiH 1992–1996. godine? Izašla su već tri toma, a iza ovog mukotrpnog i teškog rada stoje udruženja Tranzicijska pravda, odgovornost i sjećanje u BiH iz Sarajeva i Centar za demokratiju i tranzicijsku pravdu iz Banjaluke.

Do sada je popisano i činjenicama potkrijepljeno 1068 zatočeničkih objekata u 94 opštine, što znači da još ima posla, jer prije rata je u Bosni i Hercegovini bilo 109 opština, da bi poslije rata taj broj porastao na preko 140 opština.

Ali tema ovog popisa je nešto mnogo uže i specifičnije.

Kada počnete da čitate te knjige, da istražujete i analizirate, vidite da su u skoro svakoj opštini mjesta zatočeništva bile škole, osnovne ili srednje.

Da budemo precizni, prema njihovom spisku, 135 objekata osnovnih škola, 21 srednja škola i četiri obdaništa su korištena za zatvaranje vojnika i civila u proteklom ratu.

Zašto je to važno?

Zato što ni u jednoj od ovih škola danas nemamo nikakvo obilježje da su tu prije 35 godina neki muškarci, žene i djeca bili zatočeni, ubijeni, tučeni, silovani, pljačkani, mučeni.

Bilo bi sasvim dovoljno staviti jednu malu tablu na kojoj bi pisalo u kojem periodu su u tom objektu bili zatočeni pripadnici neke nacionalnosti, koliko ih je bilo zatočeno, ko je to uradio i kakve su bile posljedice tih zatočenja.

Ništa više i ništa manje.

Ne znam koliko bi djeca i roditelji obraćali pažnju na tu tablu, ali vjerujem da bi se našao poneki tinejdžer kojeg bi interesovalo šta se to dešavalo 90-ih godina u njegovoj školi. Možda bi i počeo da istražuje ili bi postavio neugodno pitanje svojim učiteljima, nastavnicama i profesorima na časovima odjeljenske zajednice, istorije ili nekog drugog predmeta.

Znam, to bi bila veoma neugodna pitanja za sve, ali tako bi naša djeca veoma lako saznala bolnu istinu da naša istorija i nije tako herojska kako se predstavlja na časovima istorije, jezika ili prirode i društva, kao i da zgrada škole u određenim okolnostima može da postane stratište i mučilište.

Znam da je školovanje djece vaspitno-obrazovni proces i da kao takav podrazumijeva susretanje djece sa mjestima i događajima kojima se jedan narod ili društvo baš i ne želi pohvaliti ili, bolje reći – koje želi potisnuti i zaboraviti.

Djeca trebaju da saznaju da su nekada njihove komšije bili Srbi, Hrvati i Bošnjaci i da su te iste komšije, prijatelje i poznanike njihovi djedovi zatvarali i maltretirali u njihovim školama. Da mnoge učionice, svlačionice i fiskulturne sale kriju strašne istine, koje se ne mogu sakriti promjenom naziva škole i krečenjem zidova. 

Ne mogu se sakriti, niti se trebaju sakrivati.

Možda bi jedna obična mala tabla na školskom zidu bila mnogo korisnija za suočavanje sa prošlošću nego seminari i edukacije kojih je sve manje u Bosni i Hercegovini i regionu.

Vjerujem da je za to kasno i da to nijedna vlast u Bosni i Hercegovini, ni na jednom nivou, ne želi uraditi, ali eto, neka ostane negdje zapisana ova ideja... Možda neke nove generacije budu pametnije i hrabrije da to učine, pošto mi nismo. 

Najnovije

 
Izmjene u sudijskoj nadoknadi
Nenad Veličković
26.03.2025
Ministarstvo neodgovarajućeg konteksta
Nenad Veličković
11.02.2025
Javnost kao neodgovarajući kontekst
Nenad Veličković
03.02.2025
Frazeravanja
Marko Ban
03.01.2025
Polupali smo lončiće
Zoran Ćatić
25.12.2024
O fudbalu i obrazovanju
Nenad Veličković
11.12.2024
Svjetlost na početku tunela
Marko Ban
09.12.2024
Kallosu oduzeta licenca za rad
Anisa Mahmutović
08.11.2024
Ko je odgovoran za neefikasnu prevenciju vršnjačkog nasilja u Tešnju?
Mirela Buljubašić
05.11.2024
Šta znaju roditelji šta je dobrobit djece
Nenad Veličković
04.11.2024
Mjesec odrona
Marko Ban
01.11.2024
O šamarima i džipovima
Nenad Veličković
30.10.2024
Bombaški proces
Nenad Veličković
15.10.2024
Ofenzivna preventiva
Nenad Veličković
10.09.2024
Dom za nezbrinute naučnike
Andrej Madunić
23.08.2024
Aktuelni udžbenici historije više govore o savremenom trenutku
Aiša Isaković
25.07.2024
Čekajući Feniksa
Nenad Veličković
16.07.2024
Mi smo ti koji dozvoljavamo
Zerina Birdžo
12.07.2024
Maratonci teturaju počasni krug
Marko Ban
04.07.2024
Došli divlji, i dalje se zna....
Nenad Veličković
03.07.2024
Dokimologija ili nastavnici su mjerni instrument
Smiljana Vovna
11.06.2024
Formirala se ideja
Nenad Veličković
30.05.2024
Seks u škole!
Nenad Veličković
28.05.2024
Duplo knjigovodstvo
Nenad Veličković
23.05.2024
Učimo učitelje: budite huligani!
Svjetlana Nedimović
20.05.2024
Četrdesetosatna radna sedmica
Aiša Isaković
16.05.2024
O pravilima takmičenja iz Bosanskog jezika i književnosti
Sandra Zlotrg
14.05.2024
Pedeset nijansi smeđe
Nenad Veličković
13.05.2024
O plivanju, davljenju i smrti logičkog razmišljanja
Andrej Madunić
11.05.2024
Vraćanje laboratorija u život
Sumeja Buljugija
09.05.2024
Već viđeno, a neprovodivo, i k tome nepotrebno
Aiša Isaković
07.05.2024
Prvomajski praznicizam
Nenad Veličković
06.05.2024
Predizborno pompanje
Marko Ban
04.05.2024
Studeni u svibnju
Nenad Veličković
29.04.2024
Komunikacija, matematika i kvalitet života
Nenad Veličković
18.04.2024
Ujarmi pa ujagmi
Nenad Veličković
03.04.2024
Sve u ime djece, pa ko koga prevari
Marko Ban
01.04.2024
Zagadi pa vladaj
Nenad Veličković
01.04.2024
U funkciji stvarnih potreba građana/ki
Nenad Veličković
13.02.2024
Prvo nije bilo crvenog mesa, a onda je nestalo bijelog
Marko Ban
01.02.2024
Glava u pijesku
Savka Skarić
29.01.2024
Četiri škole pod jednim krovom – solarnim
Nenad Veličković
23.01.2024
Ne sam, SAFER-e
Savka Skarić
22.01.2024
Pokušaji poboljšanja našeg obrazovanja se rade pogrešnim putevima
Lamija Tanović
11.01.2024
Ako neće škola u PISA-u, hoće SIPA u školu
06.01.2024
Usudite se znati i osloboditi se autoriteta
Smiljana Vovna
30.12.2023
Lud, zbunjen, postnormalan
Nenad Veličković
29.12.2023
U eri e-dnevnika, pišimo olovkom
Smiljana Vovna
13.12.2023
Djeca s teškoćama sada nemaju ni obrazovanje ni rehabilitaciju
Nura Varcar
11.12.2023
Prodavanje golog (studentskog) života
Svjetlana Nedimović
08.12.2023
Medijska nepismenost medija
Nenad Veličković
05.12.2023