Tik tak tok
Ističe li vrijeme izazovima na TikToku? Ministarstvo prosvjete i kulture RS je pozvalo direktore svih škola u Republici Srpskoj da u saradnji sa prosvjetnim radnicima obrate dodatnu pažnju na učenike, kao i da preduzmu aktivnosti kojima će sprovođenje izazova sa društvenih mreža potpuno zaustaviti u školama. Hoće li svi skupa učiniti nešto da obrazovanje đacima postane najveći izazov, ili će se sve svesti na špijuniranje i kažnjavanje?
Da li to znači da se slučajevi poput onog iz Bošnjačke gimnazije u Sarajevu (vršnjačko maltretiranje u školskom toaletu), za koje je inspekcija već kaznila školu (ne znamo još u kojem iznosu, maksimum je 5.000 KM) više neće ponavljati.
Frazirajmo zajedno
Saopštenja iz sarajevskog ministarstva obrazovanja po svemu sudeći piše vještačka inteligencija. Šta god da je tema, ona vrti nekoliko riječi. Možda u novoj 2025. da nam daju samo njih, pa da sami sklapamo informacije. Evo: revidirali, integrirali, krenuli u implementaciju, pravila, protokoli, postupanja, interresorna grupa, smjernice, preporuke...
Kome nije jasno da je tema sigurnost u školama?
U frazama ne zaostaju ni poetski nadahnuti novinari. Evo kako činjenicu da se jedan domaći srednjoškolac upisao na Harvard opisuju svojim riječima: U nesigurnim vremenima za sve, i roditelje i njihovu djecu, Benjamin i slični njemu bacaju svjetlo na ispravni put i utabaju ga za generacije koje dolaze. A za njima idu mediji i izrovaju ga, za generacije koje odlaze.
Samohvala, na dva kolosijeka
Prvi su zvanične stranice ministarstava koje poput partijskih biltena pretvaraju ministrice u zvijezde rialitija, a drugi su članci na najčitanijim portalima, zapravo manje ili više pažljivo frizirana saopštenja. Tako ministar tuzlanskog obrazovanja i nauke Ahmed Omerović koristi Klix da se pohvali promjenama u gotovo svim segmentima obrazovanja – od osnovnih škola, preko srednjeg obrazovanja, do visokog obrazovanja i nauke, koje su bile nužne kako bi se obrazovni sistem u ovom kantonu modernizirao i učinio kvalitetnim, a među kojima su najznačajnije kurikularna reforma; reforma praktične nastave i povezivanje obrazovanja i tržišta rada; snažna ulaganja u školske objekte; digitalizacija i modernizacija obrazovnog sistema; inkluzivno obrazovanje; podrška studentima i naučnim projektima; podrška predškolskom odgoju; stipendije i besplatni udžbenici: osiguravanje jednakih šansi za sve; odgovor na nasilje i stvaranje sigurnijeg okruženja; novi pedagoški standardi koji su temelj stabilnosti obrazovnog sistema, i najbisernije od svih: očuvanje državnosti Bosne i Hercegovine kroz obrazovni sistem. Tačno bi Tvrtkovina propala da nije ovakvih vitezova na čelu obrazovanja.
Štrajk i natjecanje
Iz perspektive nastavnika koji bespomoćno gledaju kako sve više mladih odlazi ne mareći za očuvanje državnosti, stvari stoje drugačije. U Mostaru im je sud zabranio štrajk, sindikalno pravo koje niko ne smije uskratiti, a nisu im naklonjeni ni roditelji čija djeca već mjesec dana ne idu u školu zbog 30 KM. Ministrica Buhač spremna je udovoljiti zahtjevima ukoliko Županija od Federacije dobije 19 miliona KM. Tada bi nastavnici po primanjima bili na trećem mjestu u Federaciji, poslije Sarajeva i Zenice. Hoće li sud zabraniti i takmičenja u primanjima, kao što zabranjuje štrajkove?
Štaa će diploma...
U sarajevskim školama trenutno nedostaje najviše nastavničkog kadra iz predmeta matematika, informatika, njemački jezik, razredna nastava i tehnička kultura, zbog čega u školama na određeno vrijeme mogu biti zaposleni nastavnici koji nemaju propisane kvalifikacije, propisan profil i stručnu spremu. Zaista, zašto upisati nastavnički smjer na neodređeno, kad se do penzije može raditi na određeno? Šta će nam uopšte univerzitet, kad imamo institut za preduniverzitet? Tu već razvijaju program koji će omogućiti adekvatno razumijevanje tržišta rada i planiranje intervencija u obrazovnom sektoru, sa posebnim naglaskom na deficit nastavnog kadra. Dalje možete sami: kvalitet, kadar, aktivnosti, unapređenje, osiguravanje, izazovi, sistem...
Dualno obrazovanje
Kako stvari stoje s dualiranjem obrazovanja, možda nam neće trebati ni škole – sve bitno učiće se kod privatnika. Uz svesrdnu pomoć njemačkog tržišta rada već drugu godinu u Unsko-sanskom kantonu obučavaju se tzv. mentori za maloljetnički rad uz školovanje. Predsjednik Udruženja poslodavaca FBiH Adnan Smailbegović za učenike stručnih škola misli da je puno bolje da rade u privredi jer će tako osjetiti šmek fabrike, radnu atmosferu. Gledajući ga na fotografiji u odijelu, glatko izbrijanog podvaljka u snježnobijelom okovratniku, teško je zamisliti kakav tačno šmek ima na umu.
Snijeg
Da se obrazovanje stvarno polako pretvara u lakrdiju pokazala je i odluka Ministarstva prosvjete Republike Srpske da zbog snježnih padavina skrati polugodište. Smatramo da ova odluka nije uticala na učenike i da im nije ništa uskratila, obrazložila je odluku ministrica (Stojičić), uz nadu da će već od sljedećeg polugodišta učenici moći efikasno nastaviti školovanje. A šta bi bila efikasnost školovanja naslućujemo iz iste izjave: zaključene ocjene. Zato nikoga u obrazovnim vlastima ne brinu rezultati PISA-e i TIMSS-a; ne upisuju se u knjižice.
Ko laže?
Senat Univerziteta u Sarajevu nikako da održi sjednicu koja bi se bavila tim rezultatima. Trajavica oko izbora rektora prenosi se i u novu 2025. godinu. Stara se završila podrškom koju je rektoru Tariku Zaimoviću jednoglasno dao Senat, da bi se nakon samo nekoliko dana 13 senatora popišmanilo. Kako, zašto? U međuvremenu je plata zaposlenicima Univerziteta uz malo kašnjenje isplaćena, a da nismo saznali ko je u vezi s razlozima za to zakašnjenje lagao. Čini se ministrica, ali ko još kadar stranke Damira Marijanovića drži za riječ?
Transparentnost na kašičicu
Začuđujuće stidljivo stranica FMON-a informisala je javnost o sastanku Koordinacije ministara obrazovanja i nauke/znanosti Federacije Bosne i Hercegovine, održanom u ponedjeljak, 9. 12. 2024. godine, u sjedištu Vlade FBiH u Sarajevu, kojom prilikom je potpisan Memorandum o razumijevanju i saradnji, a čemu su prisustvovali predstavnici ministarstava iz sedam kantona. Razlog izostanka predstavnika preostala tri kantona nije poznat. Ni kojih kantona, ni šta sadrži sporazum, ni ko je prisustvovao, ni dnevni red, ni zapisnik, ni stenogram, ni link... Ništa. FMON = Federalna medijska online nepismenost.
Decembar u brojkama
13.150
broj provjerenih diploma u Kantonu Sarajevo, među kojima je otkriveno 125 krivotvorenih. Čak 28 osoba sa falsifikovanim diplomama zaposleno je u KJKP Rad Sarajevo, slijedi GRAS sa 15 osoba koje su imale falsifikovane diplome i JU Dom zdravlja KS gdje je 13 osoba krivotvorilo taj dokument
44
broj novih udžbenika koji bi se od naredne školske godine mogli naći pred učenicima osnovnih i srednjih škola u Republici Srpskoj (17 za osnovce i 27 za srednjoškolce)
19.500.000
iznos u markama, za planirano uvećanje plata za zaposlene u oblasti obrazovanja i kulture sa visokom i višom stručnom spremom u Republici Srpskoj
523
broj bodova, iznad prosjeka, koji su na TIMSS skali imali učenici iz Srbije. Slijede Slovenija 514, Crna Gora 477, Sjeverna Makedonija 474, i Kosovo 451... BiH je još malo niže na skali...
94
broj osnovnih škola u RS-u koje zbog snježnih padavina krajem decembra nisu radile. Nije radilo ni 14 srednjih.
88
iznos u milionima KM ukupnih ulaganja u obrazovni sektor Kantona Sarajevo u periodu od 2021. do 2024. godine