Polupali smo lončiće

Zoran Ćatić

25.12.2024
Zorule

Polupali smo lončiće

Podsjećanje na zanemareni i potcijenjeni društveni resurs, s nažalost dobrim povodom.

Ako je suditi po onome što ovih dana imamo priliku gledati u Srbiji, ozbiljno ljuljanje režima kreće s jedinog logičnog mjesta – obrazovnih institucija. Jer tamo je pamet, za razliku od ministarstava gdje uglavnom borave vršioci nužnosti. Istina, bilo je potrebno vremena da se stvari zakolutaju, ali bez obzira na ishod protesta, situacija više neće biti ista, a ishodi mogu samo ići ka boljem.

Raduje me svako ljuljanje režima, posebno ako je star i ustajao, bez obzira na naziv političke partije i političku orijentaciju (programe svakako nemaju), i ne znam hoće li se i kada zaljuljati i kod nas. Ali ono što sigurno znam jeste da je najveća snaga koju imamo, a koju još nismo osvijestili, upravo u ljudima iz obrazovanja. Naravno, i u njihovim učenicama i učenicima, a to smo svi mi.

Imao sam čast u nekoliko navrata raditi radionice za prosvjetne radnike o upotrebi jednominutnog filma u nastavi. I svaku od tih radionica bih počinjao istim pitanjem: Da li mi možete navesti ime nekog političara iz vremena kada ste vi išli u osnovnu školu? Uslijedio bi muk, pa nijemo međusobno zgledanje, a onda i slijeganje ramena. (Bilo je pokušaja s drugom Titom, ali njega bi u startu isključili kao mogući tačan odgovor.) Onda bih ih pitao da li znaju kako se zvala njihova učiteljica ili učitelj, a oni bi, poput djece, svi uglas izgovarali imena s osmijesima na licu.

Za dvadeset, trideset godina, kada neko bude pitao mog sina kako se zvao neko od trenutnih političara, on će imati zbunjenu facu, s koje će se čitati: kakvo glupo i nepotrebno pitanje. Ali ako ga upitaju za ime učiteljice, ispraviće ramena i s osmijehom na licu reći – Vildana Vrabac.

Na tom jednostavnom primjeru želio sam im reći ono što bi trebalo da se podrazumijeva, a to je da su upravo oni i one najbitniji segment društva, kojeg nažalost nema u našem slučaju.

Jer da ga ima, posebno u vrijeme navodne evolucije čovječanstva i tehnološke revolucije, prosvjetni radnici i radnice bi bili sve ono što su danas političari, ljudi s estrade i influenserska zajednica s društvenih mreža.

Bili bi oni do čijeg mišljenja i rada nam je stalo, pratili bismo njihove objave, sherali ih do besvijesti i bile bi ih pune naslovnice novina i portala, a radijske i televizijske stanice bi se otimale za njihova gostovanja.

Neću ništa novo reći kad kažem da smo se zapustili u svakom smislu, ali ne mogu objasniti sebi da smo zanemarili vlastitu djecu?!

Najbolji primjer je vrijeme pandemije COVID-19. Dok smo se mi svrstavali u tabore onih koji napadaju tadašnju vlast za potpuni haos i nesnalaženje ili s druge strane bjesomučno ih branili po stranačkoj dužnosti ili vlastitom opredjeljenju, šta su radili prosvjetni radnici?

Organizirali kakvu-takvu online nastavu i predano radili s djecom, pokušavajući istovremeno biti i prosvjetitelji i pedagozi i psiholozi.

Razred mog sina primjerice, koji je u to vrijeme išao u Umjetničku, odsjek vajarstvo, dobio je od škole potrebnu količinu gline kako bi mogao raditi praktičnu nastavu kod kuće, pod online mentorstvom svog profesora.

Jesmo li se ikada zapitali ko je profesorima za to vrijeme pandemije plaćao potrebnu tehničku opremu, internet, telefonske račune?

Da li im je to ikada nadoknadio? Je li iko ikada javno izrekao priznanje za njihov rad, a podnijeli su najveći teret tog vremena s medicinskim radnicima.

Ono što je najbitnije – nikada nisam čuo nikoga od njih da je to i tražio.

Pritom treba posebno spomenuti sve one koji ne rade u velikim gradovima, koji svoju misiju obavljaju u malim, neuslovnim seoskim ili područnim školama. Koji do svog posla putuju, pješače, dajući sve od sebe, i to doslovno, da djeci prenesu znanje, da ih onoliko koliko je u njihovoj moći pripreme za sve ono što ih čeka. A čeka ih...?

Polupali smo lončiće i zato žmirimo već tridesetak godina. Mrak je sve veći i strašniji. Generacije, rođene nakon rata, danas su tridesetogodišnjaci i bez većih problema mogu odgovoriti na moje pitanje s početka teksta. Jer malo toga se promijenilo u politikama. Obrnuto proporcionalno, u obrazovanju se promijenilo mnogo toga, jer je politika formalno stavila šapu na njega bez namjera da bilo šta suštinski mijenja. Ona tiha većina, sjajnih učitelja i učiteljica, nastavnica i nastavnika, profesora i profesorica i dalje svoj posao radi uprkos svemu. Za našu djecu. Bez naše podrške i svijesti o tome šta oni i one predstavljaju u odrastanju onih za koje tvrdimo da ih najviše volimo i da su nam najbitniji na svijetu.

Strašan, ali najbolji primjer je učiteljice iz OŠ Prečko u Zagrebu koja je, prema nezvaničnim informacijama, primila trideset uboda nožem (cijeli jedan razred) u pokušaju da spasi svoje đake. Znam, takvi se rode pa po savjesti i biraju svoju profesiju, da kada se oporavi, do kraja života će patiti zbog onog jednog anđela kojeg nije uspjela spasiti. A ona preživjela.

Najnovije

 
O fudbalu i obrazovanju
Nenad Veličković
11.12.2024
Svjetlost na početku tunela
Marko Ban
09.12.2024
Kallosu oduzeta licenca za rad
Anisa Mahmutović
08.11.2024
Ko je odgovoran za neefikasnu prevenciju vršnjačkog nasilja u Tešnju?
Mirela Buljubašić
05.11.2024
Šta znaju roditelji šta je dobrobit djece
Nenad Veličković
04.11.2024
Mjesec odrona
Marko Ban
01.11.2024
O šamarima i džipovima
Nenad Veličković
30.10.2024
Bombaški proces
Nenad Veličković
15.10.2024
Ofenzivna preventiva
Nenad Veličković
10.09.2024
Dom za nezbrinute naučnike
Andrej Madunić
23.08.2024
Aktuelni udžbenici historije više govore o savremenom trenutku
Aiša Isaković
25.07.2024
Čekajući Feniksa
Nenad Veličković
16.07.2024
Mi smo ti koji dozvoljavamo
Zerina Birdžo
12.07.2024
Maratonci teturaju počasni krug
Marko Ban
04.07.2024
Došli divlji, i dalje se zna....
Nenad Veličković
03.07.2024
Dokimologija ili nastavnici su mjerni instrument
Smiljana Vovna
11.06.2024
Formirala se ideja
Nenad Veličković
30.05.2024
Seks u škole!
Nenad Veličković
28.05.2024
Duplo knjigovodstvo
Nenad Veličković
23.05.2024
Učimo učitelje: budite huligani!
Svjetlana Nedimović
20.05.2024
Četrdesetosatna radna sedmica
Aiša Isaković
16.05.2024
O pravilima takmičenja iz Bosanskog jezika i književnosti
Sandra Zlotrg
14.05.2024
Pedeset nijansi smeđe
Nenad Veličković
13.05.2024
O plivanju, davljenju i smrti logičkog razmišljanja
Andrej Madunić
11.05.2024
Vraćanje laboratorija u život
Sumeja Buljugija
09.05.2024
Već viđeno, a neprovodivo, i k tome nepotrebno
Aiša Isaković
07.05.2024
Prvomajski praznicizam
Nenad Veličković
06.05.2024
Predizborno pompanje
Marko Ban
04.05.2024
Studeni u svibnju
Nenad Veličković
29.04.2024
Komunikacija, matematika i kvalitet života
Nenad Veličković
18.04.2024
Ujarmi pa ujagmi
Nenad Veličković
03.04.2024
Sve u ime djece, pa ko koga prevari
Marko Ban
01.04.2024
Zagadi pa vladaj
Nenad Veličković
01.04.2024
U funkciji stvarnih potreba građana/ki
Nenad Veličković
13.02.2024
Prvo nije bilo crvenog mesa, a onda je nestalo bijelog
Marko Ban
01.02.2024
Glava u pijesku
Savka Skarić
29.01.2024
Četiri škole pod jednim krovom – solarnim
Nenad Veličković
23.01.2024
Ne sam, SAFER-e
Savka Skarić
22.01.2024
Pokušaji poboljšanja našeg obrazovanja se rade pogrešnim putevima
Lamija Tanović
11.01.2024
Ako neće škola u PISA-u, hoće SIPA u školu
06.01.2024
Usudite se znati i osloboditi se autoriteta
Smiljana Vovna
30.12.2023
Lud, zbunjen, postnormalan
Nenad Veličković
29.12.2023
U eri e-dnevnika, pišimo olovkom
Smiljana Vovna
13.12.2023
Djeca s teškoćama sada nemaju ni obrazovanje ni rehabilitaciju
Nura Varcar
11.12.2023
Prodavanje golog (studentskog) života
Svjetlana Nedimović
08.12.2023
Medijska nepismenost medija
Nenad Veličković
05.12.2023