Nakon dva izuzetno kvalitetna napisa o fantomskom dokumentu sugestivnog naslova – SAFER, u pouzdanim medijima (Namir Ibrahimović – Nomad, i Nenad Veličković – Školegijum) dvojice iskusnih i stručno mnogostruko potvrđenih autora, ja gotovo da i nemam šta dodati. Radije bih preporučila svim roditeljima, koji imaju djecu u školama Kantona Sarajevo, svim nastavnicima i svim razumnim ljudima zainteresiranim za istinski popravak obrazovanja ovdje kod nas, da se detaljno raspitaju i zainteresiraju za aktivnost kroz koju Ministarstvo odgoja i obrazovanja Kantona Sarajevo uvodi ovaj dokument u naše škole. Šta je ustvari SAFER učenje? Što se imena tiče, to je akronim (početna slova) engleskih riječi Sustainability (održivost), Awareness (svjesnost), Futures Literacy (pismenost o budućnosti), Ethics (etika), Resilience (otpornost) – SAFER.
Pitanja, tvrdnje i argumenti izneseni u tekstovima autora spomenutih na početku su toliko snažni da, ako razuma ima, onda ovom reformskom dokumentu naprosto zabranjuju da uđe u naše škole.
Rizikujući da ponovim neka od tih pitanja, tvrdnji i argumenata, mogu dodati i još mnoštvo nedoumica koje ovaj dokument stvara u glavi svakog razumnog čovjeka. Evo nekih:
- Zašto da reformski dokument o našem obrazovanju rade strani autori, kad imamo toliko iskusnih i referentnih ovdašnjih stručnjaka koji se godinama bore za popravak našeg obrazovanja?
- Šta su reference u sferi obrazovanja Fondacije Mulalić koja je finansirala ovaj projekat?
- Veoma su sumnjivi naučni i stručni kvaliteti i reference autora ovog dokumenta;
- Materijal je pun nejasnih termina, čistog verbalizma koji ništa ne znači, i kao takav će biti nerazumljiv mnogim nastavnicama koje bi, pretpostavljam, trebale biti njegove implementatorice;
- I uopće, šta je njegova svrha, da zbuni ionako sasvim zbunjene i neadekvatno tretirane učiteljice i nastavnice? Ta svrha je u dokumentu opisana ovako:
Opći cilj je uspostavljanje obrazovnog sistema koji njeguje i zagovara prosperitetne i odgovorne građane i pomaže da se cijelo društvo učini SIGURNIJIM (SAFER = sigurniji na engleskom!) .
Šta to znači i kako se postiže – tog objašnjenja nema, ali se zato preporučuje duhovno vježbanje i meditacije u školi!
I gdje su u tom dokumentu uopće nastavnici i učitelji? Sasvim ispravno kaže predsjednik Kantonalnog odbora sindikalne organizacije Saudin Sivro, da se pored niza problema i oduzimanja raznih prava nastavnicima, sada, kroz ovaj dokument nasrće i na pedagoške standarde koji bi trebali biti u rukama nastavnika kao njihov osnovni alat za ostvarenje dobrog obrazovanja. Konačno, ni njih, sindikalnu organizaciju, u vezi ovog dokumenta niko nije konsultirao, kaže Sivro.
I zaista, uvođenje ovog u najmanju ruku čudnog dokumenta u nastavnu praksu škola Kantona Sarajevo najbolje pokazuje koliko se pokušaji poboljšanja našeg obrazovanja rade pogrešnim putevima. Do sada je to bila uzaludna kurikularna reforma ili prije nje više puta u posljednjih 20 godina promjena nastavnih planova i programa. Tek se relativno nedavno (2019–2022) pojavio projekt TABLA koji prvi put veoma temeljito dizajnira promjenu načina na koji obrazujemo nastavnice i učitelje na našim fakultetima. Kvalitet obrazovanja nastavnika bi bio najvažniji element na putu ka poboljšanju obrazovanja. To je upravo ono što radi Finska, zemlja na koju se svi želimo ugledati kada je u pitanje kvalitet obrazovanja.
TABLA projekt, na kojem su radili iskusni nastavnici iz cijele BiH, proizveo je veoma važne dokumente za poboljšanje obrazovanja nastavnika i učiteljica. Ti dokumenti su u potpunosti implementirani na Sveučilištu u Mostaru, djelimično na univerzitetima u Banjoj Luci, Zenici, Tuzli i Bihaću, a uopće nisu implementirani na Univerzitetu u Sarajevu. Ali zato Kanton Sarajevo ima SAFER materijal koji će mu čarobnim štapićem poboljšati obrazovanje.
Ne samo svojim ispraznim sadržajem, nego i načinom na koji je i kada je ušao u škole, dokument SAFER, kako kaže Saudin Sivro, a ja se u potpunosti slažem s njim, zahtijeva hitnu ostavku ministrice odgoja i obrazovanja Kantona Sarajevo.