Demokratska divljina

Marko Ban

20.03.2025
IMG 5531
Foto: Omnibus
Vašar mahalske brižnosti / 6. epizoda

Demokratska divljina

Vlast trojke nastavlja zakazivati, voditi i prekidati sjednice Kantonalne skupštine kao nužno zlo, bez plana i bez odgovornosti za traljav učinak

Neće SDA samo tražiti pauzu za džumu, i NiP traži pauzu za džumu.

Šta je moglo potaknuti predsjedavajućeg Skupštine Kantona Sarajevo Elvedina Okerića na ovaj djetinjasti prkos? Šta je htio dokazati? Da time što je izašao iz SDA, NiP nije izašao i iz islama? Da li bi isto izgovorio i da su kamere bile isključene?

Činjenica da se sjednice Skupštine snimaju i uživo prenose određuje ponašanje većine zastupnika i zastupnica u sali. Već je ušlo u loš običaj da prve diskusije započinju pozdravima i selamima TV gledaocima koji nas gledaju (kao da su gosti u jutarnjem programu TVSA, a ne zastupnici na neredovnom poslu). Rijetko kad izdrže, dok su u kadru, da ne bace pogled na ekran u skupštini i provjere kako izgledaju. Ali najteže posljedice od uključenih kamera trpi kvalitet rasprava. Svjesni da tu okolnost trebaju iskoristiti za vlastitu promociju, udarnici opozicije (Mahir Dević, Faruk Selmanović, Faruk Kapidžić, svi SDA) pretvaraju vrijeme u minutažu, trošeći je na jalovi kriticizam, zbog čega sjednice traju predugo, tačke se bespotrebno rastežu, a fokus rasprava gubi u repličicama-doskočicama.

Izuzetak je vrijeme za Pitanja i inicijative, čime sjednice započinju. Tako je započela i dvadeseta, 13. marta 2025. na čijem su dnevnom redu bile još dvije tačke: razrješenje ministra komunalne privrede i izbor kantonalnog pravobranioca. Zanimljivo je kako zastupnici koriste svojih pet minuta da budu konstruktivni. Jedni, da u učionici čitaju domaće zadaće, drugi u neravnopravnoj borbi s kongruencijom, treći kratko i jasno, četvrti tek da ne sjede bezveze... Uz rijetke izuzetke, svi ovi nastupi mogli bi se svrstati u barem četiri grupe:

a. novinarska pitanja, tipa: gdje su pare i na šta su potrošene, dokle je istraga došla, kršenje zakonitosti, šta je otkrila inspekcija…

b. komšijski problemi, poput: prokišnjava krov, đaci pješače, fali doktor u područnoj ambulanti…

c. lobističko zagovaranje: od sitnog, da se plastificiraju oružni listovi, kako bi duže trajali i kako bi se na njima uštedjelo, do kupovine Microsoft licenci cijelom univerzitetu. (Kojom smo prilikom saznali da je omjer studenata i profesora 40:1.) i

d. načelni prijedlozi: kakav je npr. na početku pročitala zastupnica Mila Melank (NS), a tiče se diskriminacije starijih osoba. hint!

Iznenađujuće je, međutim, da više od polovine zastupnika nema ni pitanje ni inicijativu. I da to najbolje vrijeme sjednice, kad je publike najviše i dok očekivanja još nisu (očekivano!) iznevjerena, ne koriste konstruktivno.

Zakon se zakonom izbija

Dodvoravajući se biračima, i vlast i opozicija zatražile su da se ubrza legalizacija bespravno podignutih kuća, njih između 20 i 40 hiljada (broj stalno raste). Humanisti s oba skupštinska krila smočili su parlamentarni parket izlivima empatije, ali nijedne riječi nismo čuli o tome ko je bespravnu gradnju omogućio i ko će za nju odgovarati. Bilo je jezivo zabavno slušati u zakonodavnom tijelu unisono populističko slavljenje bezakonja. hint!

Nakon šarade inicijativa i pitanja priliku da odgovore dobili su prisutni ministri i sam premijer (Nihad Uk). Njegov dar da ne kaže ništa koliko god da riječi izgovori uvijek iznova iznenadi. Jedinu konkurenciju taj dar imao je u odgovorima ministrice obrazovanja Naide Hota-Muminović na kritiku njene politike čvrste pravilničke ruke. Na zahtjev zastupnice Marijele Hašimbegović (DF) da se nejasno sročena Instrukcija o postupanju u slučaju izricanja odgojno-disciplinske mjere “Isključenje iz srednje škole“ stavi van snage, zato što je neustavna i protivzakonita, što unosi pravni nered i njome se grubo krše ljudska prava, ministrica je odgovorila slikama djece s kolodvora Zoo, dajući nam naslutiti da između narkomanskog i skitničkog bolesnog zapada i naše čaršijske idile kao garanta zdravog odrastanja stoji samo ona. Jednako je bljedunjavo odgovorila i zastupniku Damiru Marjanoviću (ZNG), na njegovu u pitanje kamufliranu kritiku zastarjelosti školskih udžbenika.

Smjena ministra

Rasprava o glavnoj medijskoj tački dnevnog reda, razrješenju ministra komunalnih poslova pod istragom, Bojana Bošnjaka (NS), počela je očekivano, diskusijom zastupnika Devića (SDA), kome je trebalo desetak sekundi da dođe do svoje omiljene floskule potpuni haos. Potpunim haosom on naziva, naime, rezultat vladanja trojke, iako nije jasno kada se, koristeći drugo lice množine, obraća cijeloj trojci, a kada svojim najbližim stranačkim rođacima iz NiP-a. Igrajući uloge Rudija Alvađa i Rejhana Demirdžića, zastupnici Dević (Momo) i Okerić (Uzeir) potom su razmijenili nekoliko prijateljskih uvreda (S vama se, Okeriću, ni u Ramazanu ne može razgovarati…), od kojih za anale ostaje zagonetna dosjetka ovog drugog: tri su prsta uperena u vas, kolega Deviću. Hmm, tri prsta. Koja? Čija? Skupljena ili raširena? Vrijedno pamćenja za istoriju skupštinskih bisera bilo je nadgornjavanje Devića sa esdepeovom medijskom stražom (Samir Avdić i Davor Čičić) oko toga čija stranka ima najviše pravosnažno osuđenih članova (ili funkcionera, ostalo je nejasno).

I druga tačka, nakon pauze za džumu, izbor kantonalnog pravobranioca, prošla je u sličnom sitkomskom raspoloženju, do neočekivanog prekida, od deset minuta, koji traje evo već peti dan.

Parlament i učionica

Nakon nepuna tri mjeseca koliko Šitbastersi s deset očiju prate kako se i o čemu u skupštini odlučuje, čini se sasvim legitimnim kriterije jezičkih kompetencija iz aktuelnog kurikuluma za osnovnu i srednju školu primijeniti i na zastupnice i zastupnike u Skupštini Kantona Sarajevo.

(Npr., ove, za treći razred srednje škole:

Raspravlja u nizu razgovora utemeljenih na saradnji (jedan na jedan, u grupama i onim koje vodi nastavnik) o različitim temama, razvijajući svoje kritičko mišljenje i primjenjujući kulturu dijaloga.

Diskutira, oslanjajući se na pročitano i pozivajući se na dokaze i argumente, povezujući  više izvora informacija prezentiranih u različitim medijima i formatima (npr. vizuelno, kvantitativno i usmeno).

Inicira novu temu participirajući u grupi, otvarajući nova pitanja za raspravu i poštujući osnovna ljudska, građanska i demokratska prava.

Prezentira rješenja problema, procjenjujući vjerodostojnost i tačnost svakog izvora i bilježeći svako odstupanje od pronađenih podataka.

Prosuđuje vjerodostojnost i kvalitet informacija iz različitih medija i formata.

Diskutira na osnovu proučenih tekstova i drugog materijala, razlikujući činjenicu od mišljenja i poštujući sva pravila konverzacije.

Procjenjuje govornikov stav, poredeći ga s vlastitim, njegujući argumente i dokaze u izlaganju i razlikujući prezentirane informacije prema relevantnosti i tačnosti.

Ocjenjuje stav, premise, povezanost predodžbi, izbor riječi, naglašene cjeline i ton koji govornik koristi.

Koristi retorička sredstva prilagođena razgovoru uz primjenu jezičkog bontona.

Predočava vlastiti stav, prezentirajući vjerodostojne dokaze za svoje ideje i zaključke, nudeći moguća rješenja ili korekcije.)

Od učenica i učenika se očekuje da govore jasno, pravilno, da dovoljno poznaju temu o kojoj govore, da argumente formiraju na osnovu provjerenih činjenica primjenjujući alate kritičkog mišljenja. Nema razloga da isto ne očekujemo i od ljudi koji su iz istih klupa izašli sa svjedočanstvima da su svim tim znanjima i vještinama ovladali. Također, nema razloga da se inserti sa iskazima bivših učenika i učenica, a sada skupštinskih zastupnica i zastupnika ne analiziraju u školi kao primjeri očitih jezičkih nekompetencija: od mucanja, šeprtljanja, gutanja suglasnika, pogrešno izgovorenih riječi, nedovršenih rečenica... do manipulativnih konstrukcija baziranih na neistinitim pretpostavkama, na djelimično ili potpuno pogrešnim informacijama. Ako nekolicina punoljetnih ljudi može odlučivati o potrebama 400.000 građana Sarajeva frljavo komunicirajući na maternjem jeziku bez ikakvih posljedica, zašto bi đake kažnjavali lošim ocjenama za istu nesposobnost u učionici? Šta je, drugim riječima – ali to sada više nema veze samo sa skupštinom i maternjim jezikom – svrha obrazovanja i sticanja znanja savršeno nepotrebnog u stvarnom životu?

Kad se pitanje postavi ovako, uloga nastavnika dobija sasvim drugi smisao. Budući da autoritet ne mogu graditi na (nepotrebnom) znanju, moraju se osloniti na snagu same institucije obrazovanja. Zakoni, pravilnici, dnevnici, evidencije, norme... pravni okvir buja oko svog ispražnjenog središta. I to je “pravo“ šuplje, kontradiktorno u sebi, nejasno, na isti način nepismeno i neznalačko kakva je i skupština koja ga porađa, ali je to sada sasvim nebitno, jer zajednicu ne određuju ni znanje ni pravo, nego sila plemenske moći. Obrazovanje stoga ima zadaću da generacije koje dolaze uplemeni, a ne da ih oplemeni (Zdenko Lešić). Sjednice kantonalne skupštine su didaktički performans koji nekoga iritira, nekoga zabavlja, većinu ne zanima, ali sa stvarnom demokratijom (jedan čovjek jedan glas) nema nikakve veze. Odluke se donose izvan nje, a donose ih ljudi koji nisu morali ni učestvovati na izborima. Zato je moguće da se planovi rada za 2024. usvajaju početkom 2025, zato je moguće da se sjednice počinju, a ne završavaju, prekidaju i ne nastavljaju, zato se mogu zakazivati bez plana rada, bez rokova, bez odgovornosti, prema poslovniku, pa ko koga prevari...

Nazad u školu

Ukoliko nastavnica poželi u ovoj sjednici potražiti građu za razgovor sa srednjoškolcima, dvije se teme čine zanimljivim. Prva je diskriminacija po godinama starosti. Konkretno, stanari stariji od 75 godina ne mogu biti povjerenici, čak i kao su savršeno sposobni za to. Učenici bi mogli pokušati razumjeti zašto je to tako i da li tako mora ostati. Jednako bi bilo zanimljivo pitati zašto je dobna granica za pravo glasa stala na 18, zašto se ne spušta niže. Zašto dementni devedesetogodišnjaci mogu glasati, a petnaestogodišnji ponosi generacije ne mogu, recimo o budućnosti ovih drugih?

Druga tema koju bi u učionici vrijedilo otvoriti jeste bespravna gradnja. Šta ta sintagma označava? Zašto su dozvole za gradnju uopšte potrebne? Ko ih izdaje? Koji su razlozi da se uskrate? Šta znači da neko zemljište ima neku namjenu? Ko tu namjenu određuje, na osnovu čega, kako se i zašto ona može promijeniti? Čemu služe zabrane čije se kršenje ne sankcioniše?

 

Potpora Europske komisije za izradu ove publikacije ne znači odobravanje sadržaja, koji odražava samo stavove autora, a Komisija se ne može smatrati odgovornom za bilo kakvu upotrebu informacija sadržanih u njoj.

Najnovije

 
Planovi za prošlost
Marko Ban
18.02.2025
Marginini monolozi
Marko Ban
10.02.2025
Pljuvanje u ogledalo
Marko Ban
03.02.2025
Mucajte, ja i dalje držim čas
Marko Ban
03.02.2025
Od sedam do sedamdeset sedam Ili ZAŠTO NE GLASATI ZA USVAJANJE IZVJEŠTAJA O RADU ZA 2023. Instituta za razvoj preduniverzitetskog odgoja i obrazovanja
Enita Nakaš
24.01.2025
Kao kad mlitav ispuhan balon dotakne dno
Marko Ban
14.01.2025
Udar na tržište nerada
Nenad Veličković
29.11.2024
Zarez, uvod, razrada, zaključak, tačka
Benita Zahirović
28.11.2024
Tri reda političara, 5.000 djece i svjetiljke na mobitelima za bolju sliku
Anisa Mahmutović
27.11.2024
Bosno i Hercegovino, naša domovino
Sandra Zlotrg
23.11.2024
Iz kečerskog cirkusa u kabinet predsjednika
Školegijum redakcija
23.11.2024
Vama koji okrećete glavu
Benita Zahirović
22.11.2024
Ne bi bilo naodmet da postoji naznaka nekog sistema, bilo koje vrste
Anisa Mahmutović
20.11.2024
Demant na tekst o OŠ "Sveti Sava"
Školegijum redakcija
18.10.2024
U OŠ Sveti Sava 12 učenika u dva specijalna odjeljenja
Anisa Mahmutović
09.10.2024
Sigurna kota 224
Enes Kurtović i Nenad Veličković
05.10.2024
Sve što se pričalo na stadionima ušlo je u udžbenik
Anisa Mahmutović
07.09.2024
Sizif, škola, patrijarhat
Školegijum redakcija
31.08.2024
Obrazovanje ne doprinosi rodnoj jednakosti
Aiša Isaković
22.08.2024
Glas razuma iz pornoindustrije
Školegijum redakcija
02.08.2024
Kriza u obrazovanju
Školegijum redakcija
02.08.2024
Polemika sa zvučnim filmom
Školegijum redakcija
02.08.2024
Humor i zločin
Školegijum redakcija
02.08.2024
Vitez od proliva
Školegijum redakcija
02.08.2024
Pahulje zvukova i krpice svjetla
Školegijum redakcija
02.08.2024
Indeksi iz kutije za banane
Anisa Mahmutović
25.07.2024
Živi pisci u školama!
Školegijum redakcija
16.07.2024
Nema stipendije za one čiji su roditelji dužni porez
Anisa Mahmutović
12.07.2024
Da sam ja neko
Josipa Kulenović
01.07.2024
Ekoboks u dvorištu škole
Mirela Buljubašić
01.07.2024
Razgovor o knjizi: Čari prepričavanja (Književnost i kurikulum)
Školegijum redakcija
21.06.2024
Karneval rata
Školegijum redakcija
21.06.2024
Prizemna Amerika u školi
Školegijum redakcija
19.06.2024
Dovitljivi sljepari
Školegijum redakcija
17.06.2024
Dio sam svega što sam pročitao
Josipa Kulenović
01.06.2024
Električar osvojio teniski turnir
Mirela Buljubašić
27.05.2024
Ekonomski fakultet iz Sarajeva: Moguće da se u Hrvatskoj ne snalaze
Rubina Čengić
20.05.2024
Čitanje je sanjanje otvorenih očiju
Josipa Kulenović
06.05.2024
Lažna empatija vlasti za inkluziju; ko zna koji primjer
Školegijum redakcija
01.05.2024
Proljeće među borovima
Mirela Buljubašić
26.04.2024
Pripremaju se izmjene Zakona usvojenog prije manje od dvije godine
Rubina Čengić
23.04.2024
Ne za školu, već za život učimo
Josipa Kulenović
08.04.2024
Pauk nije bauk i druge priče
Mirela Buljubašić
08.04.2024
Save the Children podsjeća na očuvanje dječije dobrobiti i zaštitu njihovih prava
Školegijum redakcija
02.04.2024
Ko i kako u Bosni i Hercegovini zastupa Konvenciju o pravima djeteta?
Nenad Veličković
02.04.2024
Objavljujemo pobjednike konkursa Šta je tebi AI?
Školegijum redakcija
23.02.2024
Nikad kasno za učenje i zabavu
Josipa Kulenović
19.02.2024
Od čilanja do ćutanja
Mirela Buljubašić
19.02.2024
Ministarstvo: Za broj angažovanih prebrojte konkurse
Anisa Mahmutović
08.02.2024
Diskriminatoran pravilnik i dalje na snazi
Anisa Mahmutović
16.01.2024
Postnormalna nauka i halal Harari
Samir Lemeš
15.01.2024
Sretna nam Stara 1878. godina!
Svjetlana Nedimović
27.12.2023
Iz škola povučeni zaštitari
Anisa Mahmutović
19.12.2023
Razglednica iz Jajca
Josipa Kulenović
15.12.2023
Suši, narandže za ptice i Jelka Hemičarka
Mirela Buljubašić
15.12.2023
Ako se o nečemu šuti, to ne znači da problem ne postoji
Anisa Mahmutović
12.12.2023
Inkluzivno obrazovanje u Kantonu Sarajevo: Ministarstvo ima tajni plan
Rubina Čengić
01.12.2023
500.000 KM kao i prošle godine, ali promijenjeni kriteriji
Anisa Mahmutović
01.12.2023