Nefer tretman naodređenika

Benita Zahirović

25.06.2025
IMG 1025
Foto: Omnibus
Kadriranje

Nefer tretman naodređenika

Ko će objasniti zašto konkursi kasne i hoće li neko odgovarati za to?

Na jutrošnjem sastanku u Ministarstvu je, u interesu radnika i učenika, načelno dogovoreno da konkursi budu raspisani u julu – obavijest je predsjednika Sindikata osnovnog obrazovanja i odgoja Kantona Sarajevo, od petka, 20. juna. Do tada mi, nastavnice i nastavnici na određeno, nismo imali nikakve informacije osim da je neizvjesno kada će biti ovogodišnji konkursi. Sindikat je pod urgentno tražio i ovaj (održani) sastanak kako bi se razgovaralo na temu zbrinjavanja radnika, budući da nije bilo nikakvih zvaničnih obavijesti.

Ključna riječ iz ove informacije jeste načelno. Načelno znači: možda hoće, možda neće. Načelno znači i: ostaje prostor za odgodu, za predomišljanje, za pomjeranje, za prolongiranje, za novo čekanje. Ako konkursi budu raspisani u julu – nije dobro, ako konkursi ne budu raspisani u julu – opet nije dobro. Ukratko, načelno dogovoreno znači da i dalje ne znamo na čemu smo.

Dvadeseti je juni. (Ni) ove godine konkursi za zapošljavanje nastavnika nisu raspisani na vrijeme. Ljeto počinje, godišnji odmori su pred vratima, a nastavnici koji nisu u stalnom radnom odnosu ne znaju gdje će (ni da li će!) raditi u septembru. Ako je takvih i relativno malo u Kantonu Sarajevo, u odnosu na ukupni broj zaposlenih, to ne umanjuje težinu problema. Sve i da je samo jedno, sistem (ne)zapošljavanja se može smatrati diskriminatornim jer svi koji su radili punu školsku godinu, bez obzira na vrstu ugovora, morali bi imati jednaka prava. Ako je neko iznio osam i po mjeseci nastave, ispunjavao sve obaveze, bio dio kolektiva, onda ima radnopravno pravo (da ne govorimo o ljudskom) na plaćen, miran odmor bez stresa i neizvjesnosti. Nerealna očekivanja od nastavnika da juli provedu u pripravnosti kako bi blagovremeno konkurisali, dok su drugi u istom zvanju na odmoru (zasluženom) – upravo je oblik nejednakog tretmana i institucionalne ravnodušnosti prema jednima, a povlastica za druge.

Sve navedeno pokazuje da ne postoji uredna kadrovska evidencija, niti jasno definisan i funkcionalan sistem angažovanja prosvjetnih radnika. U suprotnom – znalo bi se koliko zaposlenika odlazi, koliko ostaje, koliko radnih mjesta treba raspisati i gdje. Sve bi bilo planirano na vrijeme, u skladu sa školskim kalendarom, i svi bi ravnopravno učestvovali u procedurama. Nijedna škola ne može graditi ozbiljan obrazovni proces ako joj kadar odlazi i dolazi bez ikakvog reda – na početku, sredini i kraju godine.

Prikazalo se da se radi na obrazovnom sistemu. Donesen je novi Pravilnik za prijem radnika u radni odnos u osnovnim i srednjim školama kao javnim ustanovama na području Kantona Sarajevo koji se primjenjuje od 1. 5. tekuće godine, u kojem stoji da (član 4, stav 2) ustanove mogu raspisati konkurs za prijem radnika tek nakon prethodno pribavljene saglasnosti ministra za odgoj i obrazovanje Kantona Sarajevo (u daljem tekstu: ministar), ali ne piše da se procedura treba okončati prije godišnjeg odmora; to se podrazumijeva!? Također se, u članu 2, navodi da je cilj da se osigura transparentnost postupka prijema radnika te jednak tretman i zaštita aplikanata/kandidata od diskriminacije, što je u kontradikciji sa trenutnim stanjem. Izvršena je digitalizacija sistema zbrinjavanja radnika koja je, na zvaničnoj stranici Ministarstva, nazvana ključnim korakom ka modernizaciji obrazovnog sistema Kantona Sarajevo. Dakle, sve je podešeno, ostalo je još samo da se da saglasnost za raspisivanje konkursa.

U hijerarhiji prioriteta, obrazovanje se deklarativno stavlja visoko, ali u praksi – nastavnici su često zadnja rupa na svirali. Odluka da se zapošljavanju kadra pristupi na ovako neozbiljan i posve neprofesionalan način ne utiče samo na one koji su zaposleni na određeno, već i na druge: komisije – koje će raditi tokom godišnjih odmora (ili neće raditi!?), upravu škole – koja treba da organizuje narednu školsku godinu blagovremeno, i u konačnici, a možda najvažnije, utiče na učenike koji, iako posredno pogođeni, trpe posljedice neizvjesnosti – hoće li u septembru imati istog nastavnika, ili će dobiti novog, ili će, pak, stari nastavnik ostati prve tri sedmice do okončanja konkursne procedure, pa onda doći novi? U sektoru koji navodno odgaja budućnost, nastavnici su na stand by.

Odsustvo osnovnih informacija u ovom periodu još je jedan pokazatelj koliko se nastavnici u ovom sistemu ne poštuju. Nema organizacije, nema plana, nema ni osnovne komunikacije sa zaposlenima. Niko ne smatra potrebnim (č. ljudskim!) da da objašnjenje, da najavi rokove. Sve se podrazumijeva – da će čekati, da će se snaći, da će pristati na sve što se u zadnji čas odluči. A upravo komunikaciji, odgovornosti, poštovanju drugih svakodnevno učimo djecu u školama. Zar to nisu osnovne vrijednosti koje škola prenosi? I dok ih predajemo učenicima, sistem kojem i sami pripadaju pokazuje suprotan primjer. 

Ovakav sistem demotivira i tjera i najkvalitetnije nastavnike. Ljudi napuštaju struku, ne zato što nisu sposobni ili ne vole rad sa djecom, već zato što nemaju priliku da rade. Dugogodišnji nedostatak podrške dovodi do burn outa. Nastavnici ne odlaze jer to žele, nego jer su iscrpljeni.

Najnovije

 
Pravilnik bez suštine
Enita Nakaš
17.06.2025
Večer Školegijuma 2025.
Školegijum redakcija
23.04.2025
Budžet ide, budžetu se nadam
Marko Ban
04.04.2025
Demokratska divljina
Marko Ban
20.03.2025
Planovi za prošlost
Marko Ban
18.02.2025
Marginini monolozi
Marko Ban
10.02.2025
Pljuvanje u ogledalo
Marko Ban
03.02.2025
Mucajte, ja i dalje držim čas
Marko Ban
03.02.2025
Od sedam do sedamdeset sedam Ili ZAŠTO NE GLASATI ZA USVAJANJE IZVJEŠTAJA O RADU ZA 2023. Instituta za razvoj preduniverzitetskog odgoja i obrazovanja
Enita Nakaš
24.01.2025
Kao kad mlitav ispuhan balon dotakne dno
Marko Ban
14.01.2025
Udar na tržište nerada
Nenad Veličković
29.11.2024
Zarez, uvod, razrada, zaključak, tačka
Benita Zahirović
28.11.2024
Tri reda političara, 5.000 djece i svjetiljke na mobitelima za bolju sliku
Anisa Mahmutović
27.11.2024
Bosno i Hercegovino, naša domovino
Sandra Zlotrg
23.11.2024
Iz kečerskog cirkusa u kabinet predsjednika
Školegijum redakcija
23.11.2024
Vama koji okrećete glavu
Benita Zahirović
22.11.2024
Ne bi bilo naodmet da postoji naznaka nekog sistema, bilo koje vrste
Anisa Mahmutović
20.11.2024
Demant na tekst o OŠ "Sveti Sava"
Školegijum redakcija
18.10.2024
U OŠ Sveti Sava 12 učenika u dva specijalna odjeljenja
Anisa Mahmutović
09.10.2024
Sigurna kota 224
Enes Kurtović i Nenad Veličković
05.10.2024
Sve što se pričalo na stadionima ušlo je u udžbenik
Anisa Mahmutović
07.09.2024
Sizif, škola, patrijarhat
Školegijum redakcija
31.08.2024
Obrazovanje ne doprinosi rodnoj jednakosti
Aiša Isaković
22.08.2024
Glas razuma iz pornoindustrije
Školegijum redakcija
02.08.2024
Kriza u obrazovanju
Školegijum redakcija
02.08.2024
Polemika sa zvučnim filmom
Školegijum redakcija
02.08.2024
Humor i zločin
Školegijum redakcija
02.08.2024
Vitez od proliva
Školegijum redakcija
02.08.2024
Pahulje zvukova i krpice svjetla
Školegijum redakcija
02.08.2024
Indeksi iz kutije za banane
Anisa Mahmutović
25.07.2024
Živi pisci u školama!
Školegijum redakcija
16.07.2024
Nema stipendije za one čiji su roditelji dužni porez
Anisa Mahmutović
12.07.2024
Da sam ja neko
Josipa Kulenović
01.07.2024
Ekoboks u dvorištu škole
Mirela Buljubašić
01.07.2024
Razgovor o knjizi: Čari prepričavanja (Književnost i kurikulum)
Školegijum redakcija
21.06.2024
Karneval rata
Školegijum redakcija
21.06.2024
Prizemna Amerika u školi
Školegijum redakcija
19.06.2024
Dovitljivi sljepari
Školegijum redakcija
17.06.2024
Dio sam svega što sam pročitao
Josipa Kulenović
01.06.2024
Električar osvojio teniski turnir
Mirela Buljubašić
27.05.2024
Ekonomski fakultet iz Sarajeva: Moguće da se u Hrvatskoj ne snalaze
Rubina Čengić
20.05.2024
Čitanje je sanjanje otvorenih očiju
Josipa Kulenović
06.05.2024
Lažna empatija vlasti za inkluziju; ko zna koji primjer
Školegijum redakcija
01.05.2024
Proljeće među borovima
Mirela Buljubašić
26.04.2024
Pripremaju se izmjene Zakona usvojenog prije manje od dvije godine
Rubina Čengić
23.04.2024
Ne za školu, već za život učimo
Josipa Kulenović
08.04.2024
Pauk nije bauk i druge priče
Mirela Buljubašić
08.04.2024
Save the Children podsjeća na očuvanje dječije dobrobiti i zaštitu njihovih prava
Školegijum redakcija
02.04.2024
Ko i kako u Bosni i Hercegovini zastupa Konvenciju o pravima djeteta?
Nenad Veličković
02.04.2024
Objavljujemo pobjednike konkursa Šta je tebi AI?
Školegijum redakcija
23.02.2024
Nikad kasno za učenje i zabavu
Josipa Kulenović
19.02.2024
Od čilanja do ćutanja
Mirela Buljubašić
19.02.2024
Ministarstvo: Za broj angažovanih prebrojte konkurse
Anisa Mahmutović
08.02.2024
Diskriminatoran pravilnik i dalje na snazi
Anisa Mahmutović
16.01.2024
Postnormalna nauka i halal Harari
Samir Lemeš
15.01.2024
Sretna nam Stara 1878. godina!
Svjetlana Nedimović
27.12.2023
Iz škola povučeni zaštitari
Anisa Mahmutović
19.12.2023
Razglednica iz Jajca
Josipa Kulenović
15.12.2023
Suši, narandže za ptice i Jelka Hemičarka
Mirela Buljubašić
15.12.2023
Ako se o nečemu šuti, to ne znači da problem ne postoji
Anisa Mahmutović
12.12.2023
Inkluzivno obrazovanje u Kantonu Sarajevo: Ministarstvo ima tajni plan
Rubina Čengić
01.12.2023
500.000 KM kao i prošle godine, ali promijenjeni kriteriji
Anisa Mahmutović
01.12.2023