Pahulje zvukova i krpice svjetla

Školegijum redakcija

02.08.2024
Tihi Don
Kadar iz filma Tihi Don
Foto: Redakcija
Izdanja Školegijuma

Pahulje zvukova i krpice svjetla

Odlomak iz knjige Čari prepričavanja / književnost i kurikulum, drugog poglavlja, Umjetnost sumnje, u kojem se još nalaze Dobriše Cesarića Voćka poslije kiše. Džona Elisa kritika roda‐rase‐klase. Endemski domaći postmodernizam. Bertolda Brehta Galilejev život i Predraga Lucića predavanje iz marksizma. Žaka Ransijera Učitelj neznalica. Šugate Mitre Škola u oblaku. V‐efekat u učionici.

– Sablje vadi! Na juriš! Braćo, za mnom! – Lako izvuče sablju, prvi povika: – Ura‐a‐!.. i, osećajući jezu i poznatu lakoću u celom telu, pusti konja. U prstima leve ruke tresli su se kajasi, zategnuti kao žica, iznad glave podignuta sablja fijučući sekla je struju vazduha. Ogroman beo oblak koji se klupčao na prolećnom vetru, za trenutak zakloni sunce, i po bregu zaplovi siva senka, pretičući Grigorija, iako se činilo da ide lagano. Grigorije je prenosio pogled sa sve bližih klimovskih kuća na tu senku što je klizila po mrkoj neosušenoj zemlji, na svetložuti, radosni mlaz svetlosti, koji je bežao nekud napred. Neobjašnjivo i nesvesno, javi se odjednom želja da stigne svetlost što je jurila po zemlji. Grigorije obode konja i pusti ga u sav trk – jurišajući, poče se približavatl međi koja je delila svetlost od senke. Nekoliko sekunda očajnog galopa – i gle, ispružena glava Grigorljeva konja već je obasuta bleskom svetlosnih zrakova, i riđa dlaka na njemu odjednom buknu jarkim, oštrim sjajem. U trenutku kad je Grigorije preskakao neprimetnu ivicu senke oblaka, iz poprečne ulice jako zacaktaše puške. Vetar je brzo nosio pahuljice zvukova, približujući ih i pojačavajući. Još jedan nemerljiv trenutak – i Grigorije kroz gust topot kopita svoga konja, kroz fijuk zrna i zviždanje vetra u ušima, ne ču više tutnjavu eskadrona iza sebe. Iz njegovog sluha kao da je iščezao teški galop konjske mase koji je potresao neprosušenu ledinu – kao da se počeo udaljavati, izumirati. U tom momentu preprečna paljba planu kao vatra u koju je bačeno suvaraka; zajaukaše jata kuršuma. U zabuni, u strahu, Grigorije se obazre. Zbunjenost i gnev grčevima mu unakaziše lice. Eskadron je okrenuvši konje, ostavivši njega, jurio nazad. Nedaleko od njega komandir se vrteo na konju, besmisleno mahao sabljom, plakao i nešto vikao iskidanim promuklim glasom. 

Ne moramo znati da je Grigorije, Melehov, komandant kozačkog eska‐drona koji juriša na crvene u Ruskom građanskom ratu, da je odlomak iz Šolohovljevog romana Tihi Don, (Beograd: Prosveta, 1966. Prev. Miloš Moskovljević.) da se junak danima pred ovaj juriš opijao do besvijesti, ne nalazeći odgovora u sebi na pitanje zašto on ubija i zašto se u ratu uopšte ubija. I bez toga nam je jasno da svetlost i senka ovdje znače više od jedne slučajne pojave i da želja junakova, da stigne svetlo na zemlji, ilustruje presudan pokušaj da se život iznese iz mraka. Gotovo da nije ni važno zašto ga je eskadron napustio (uz njega jašu samo još dvojica bližih oficira); ne znamo ništa o njegovom grijehu, čak nam je manje bitno hoće li poginuti (a izvjesno hoće, ako nastavi jurišati u košavu kuršuma) od toga hoće li preteći oblak. To nije više stvar samo njegova, nego i naša, svih ljudi, svakog čovjeka, taj trenutak u kojem povjerujemo da nismo sasvim u vlasti prirodnih sila i odlučimo preuzeti moralnu odgovornost za vlastite postupke.

“Samo za jedan sekund Grigorije utiša konjski galop”, nastavlja Šolohov, “pokušavajući da objasni sebi šta se desilo pozadi, zašto je eskadron, ne pretrpevši nikakvog gubitka, neočekivano udario u bekstvo. I u tom kratkom trenutku svest mu došapnu odluku: ne vraćati se, ne bežati, već – napred!”

I nastavi da juri, oznojen, sa radosnim uverenjem da ga neće pogoditi.

Krpice svjetlosti i krpice mraka

Za razliku od Goranove Jame, u kojoj pjesma partizana vraća svjetlo oka u duplje žrtvi ustaškog pokolja, u Tihom Donu etika se ne vezuje za jednu određenu ideologiju. Roman Proljeća Ivana Galeba Vladan Desnica završava tako što njegov pripovjedač, nakon što je otpušten iz bolnice, gdje mu je kretanje svjetlosnog miša po tavanici bolničke sobe označavalo granicu između sadašnjosti/stvarnosti i sjećanja, sjedne na klupu u parku i pušta da mu sunce grije očne kapke. Na početku romana Ivan Galeb sjeća se djetinjstva i dječije igre u hodniku stare djedove kuće na obali, kamene dvokatnice s balkonom i s gvozdenim kukama u koje se o svetkovinama uticao barjak:

Na desnoj strani, prema moru, bila je blagovaonica, primaća soba, naše spavaće sobe; na lijevoj, radne prostorije, odaje mojih dviju neudatih tetaka, kuhinja, sobe za služinčad. Prostorije prema moru bile su svijetle i vedre, poplavljene suncem. Ta strana kuće bila je nekako pretežitija: u nju se slijevao sav kućni život i sva kućna čeljad, onako kao što se putnici slijevaju na bok kojim lađa pristaje uz obalu. Lijeva strana kuće bila je sumračna, prelivena plavkastosivim osvijetljenjem, sjenovita.

I dalje:
Dugački hodnik bio je razmeđe dvaju carstava: tu su se ukrštavali svjetlost i sjena. Na svim vratima bila su debela mliječna stakla; ona na desnoj, sunčanoj strani sjala su u žaru, oživljena žutilom sunca koje je nadiralo i čisto previralo preko okvira, a u brušenim rubovima lomile su se zrake rasipljući se u jarkim duginim bojama; ona na lijevoj strani bila su nijema, zastrta neprozirnom opalskom zamagljenošću, i, pred veče, lagano podlivena plavkastim odsjevima. Na svim su vratima mjesto kvaka bile kugle od brušenog stakla.

I te kugle kao da su bile ljepše na vratima sunčane strane: njihova zasićena plava boja čisto je živjela, kao da u njima gori po žižak. Iz dubine njihovog staklenog mesa izvijao se topli jantarnožuti svjetlac i, u časovima jačeg razgaranja, probijao se do na površinu. Na sjenovitoj strani, kugle su bile ugašene. Njihovo je plavetilo bilo zamućeno, a u sredini kao da se nazirala rana, poput crva u srcu jabuke. Mi djeca govorili smo da je u njima ubijen živac. Među ostalim dječjim igrama, bila je jedna koja nas je naročito zagrijevala: na ugovoreni znak ili riječ, svi bismo se razbježali da se što prije dohvatimo po jedne jabuke na vratima; ko bi ostao bez nje, morao je da vrši neku obrednu radnju ili određenu kaznu. Nebrojeno puta ostao sam bez jabuke, jer sam se uvijek jagmio za onima na sunčanoj strani. One su i ostalu djecu više privlačile. Vjerovao sam da po opipu razaznajem “desne” jabuke od “lijevih”, one “u kojima gori” od onih “ugašenih”.

Sjećanje Ivan Galeb poentira ovako:

Mogu reći da sam djetinjstvo proveo u tom hodniku gdje se bio vječiti boj između svjetlosti i sjene, između Arimana i Ahuramazde. Odatle mi je, možda, ostala za čitav život ta vječita dvojnost, ta osnovna podjela svega u životu i svijetu na zonu svjetlosti i na zonu mraka. Odatle i moja nesposobnost da dobro, lijepo, radost, harmoniju shvatim čisto pojmovno, bez primjese predstavnoga, već uvijek i jedino kao predstavu svjetlosti; i obratno, sve tužno i ružno, sve mrtvo i ledno, kao zakriljeno sjenom.

Kad baci pogled unazad, Ivanu se Galebu život ukazuje “kao ljeskava i nemirna površina satkana od krpica svjetlosti i od krpica mraka”. Zemlje i gradove pamti “ili pod zrakama sunca ili u sjeni oblaka”. A živjeti je počeo ne u biblioteci djedove kuće, niti u dnevnom boravku, kuhinji, tavanu (gdje ima jednog Bućka), nego u hodniku sa staklenim jabukama na vratima koje su žarile sunčanom toplinom.

To što Goran bira da svjetlost podari jednoj ideologiji, a čega se Desnica i Šolohov (u mojim primjerima) oprezno čuvaju, ne znači da je Jama manje vrijedna, jer je agitpropovska. Ne zato što je vrijedna stilski, formalno, nego i zato što je u trenutku svoga nastajanja bila moralno tačna. Vezati ljudima ruke na leđima žicom, kopati im oči, streljati u leđa, bacati u jamu, pišati po leševima i zatrpavati ih krečom predstavlja mrak, boriti se protiv toga i za svijet bez toga predstavlja svjetlo. Jedno je kontekst u kojem Jama nastaje, sasvim drugo ideologija koja se tim kontekstom hrani.

(Nenad Veličković, Čari prepričavanja, Buybook, Sarajevo, Radićeva ulica)

Najnovije

 
Udar na tržište nerada
Nenad Veličković
29.11.2024
Zarez, uvod, razrada, zaključak, tačka
Benita Zahirović
28.11.2024
Tri reda političara, 5.000 djece i svjetiljke na mobitelima za bolju sliku
Anisa Mahmutović
27.11.2024
Bosno i Hercegovino, naša domovino
Sandra Zlotrg
23.11.2024
Iz kečerskog cirkusa u kabinet predsjednika
Školegijum redakcija
23.11.2024
Vama koji okrećete glavu
Benita Zahirović
22.11.2024
Ne bi bilo naodmet da postoji naznaka nekog sistema, bilo koje vrste
Anisa Mahmutović
20.11.2024
Demant na tekst o OŠ "Sveti Sava"
Školegijum redakcija
18.10.2024
U OŠ Sveti Sava 12 učenika u dva specijalna odjeljenja
Anisa Mahmutović
09.10.2024
Sigurna kota 224
Enes Kurtović i Nenad Veličković
05.10.2024
Sve što se pričalo na stadionima ušlo je u udžbenik
Anisa Mahmutović
07.09.2024
Sizif, škola, patrijarhat
Školegijum redakcija
31.08.2024
Obrazovanje ne doprinosi rodnoj jednakosti
Aiša Isaković
22.08.2024
Glas razuma iz pornoindustrije
Školegijum redakcija
02.08.2024
Kriza u obrazovanju
Školegijum redakcija
02.08.2024
Polemika sa zvučnim filmom
Školegijum redakcija
02.08.2024
Humor i zločin
Školegijum redakcija
02.08.2024
Vitez od proliva
Školegijum redakcija
02.08.2024
Indeksi iz kutije za banane
Anisa Mahmutović
25.07.2024
Živi pisci u školama!
Školegijum redakcija
16.07.2024
Nema stipendije za one čiji su roditelji dužni porez
Anisa Mahmutović
12.07.2024
Da sam ja neko
Josipa Kulenović
01.07.2024
Ekoboks u dvorištu škole
Mirela Buljubašić
01.07.2024
Razgovor o knjizi: Čari prepričavanja (Književnost i kurikulum)
Školegijum redakcija
21.06.2024
Karneval rata
Školegijum redakcija
21.06.2024
Prizemna Amerika u školi
Školegijum redakcija
19.06.2024
Dovitljivi sljepari
Školegijum redakcija
17.06.2024
Dio sam svega što sam pročitao
Josipa Kulenović
01.06.2024
Električar osvojio teniski turnir
Mirela Buljubašić
27.05.2024
Ekonomski fakultet iz Sarajeva: Moguće da se u Hrvatskoj ne snalaze
Rubina Čengić
20.05.2024
Čitanje je sanjanje otvorenih očiju
Josipa Kulenović
06.05.2024
Lažna empatija vlasti za inkluziju; ko zna koji primjer
Školegijum redakcija
01.05.2024
Proljeće među borovima
Mirela Buljubašić
26.04.2024
Pripremaju se izmjene Zakona usvojenog prije manje od dvije godine
Rubina Čengić
23.04.2024
Ne za školu, već za život učimo
Josipa Kulenović
08.04.2024
Pauk nije bauk i druge priče
Mirela Buljubašić
08.04.2024
Save the Children podsjeća na očuvanje dječije dobrobiti i zaštitu njihovih prava
Školegijum redakcija
02.04.2024
Ko i kako u Bosni i Hercegovini zastupa Konvenciju o pravima djeteta?
Nenad Veličković
02.04.2024
Objavljujemo pobjednike konkursa Šta je tebi AI?
Školegijum redakcija
23.02.2024
Nikad kasno za učenje i zabavu
Josipa Kulenović
19.02.2024
Od čilanja do ćutanja
Mirela Buljubašić
19.02.2024
Ministarstvo: Za broj angažovanih prebrojte konkurse
Anisa Mahmutović
08.02.2024
Diskriminatoran pravilnik i dalje na snazi
Anisa Mahmutović
16.01.2024
Postnormalna nauka i halal Harari
Samir Lemeš
15.01.2024
Sretna nam Stara 1878. godina!
Svjetlana Nedimović
27.12.2023
Iz škola povučeni zaštitari
Anisa Mahmutović
19.12.2023
Razglednica iz Jajca
Josipa Kulenović
15.12.2023
Suši, narandže za ptice i Jelka Hemičarka
Mirela Buljubašić
15.12.2023
Ako se o nečemu šuti, to ne znači da problem ne postoji
Anisa Mahmutović
12.12.2023
Inkluzivno obrazovanje u Kantonu Sarajevo: Ministarstvo ima tajni plan
Rubina Čengić
01.12.2023
500.000 KM kao i prošle godine, ali promijenjeni kriteriji
Anisa Mahmutović
01.12.2023