Vitez od proliva

Školegijum redakcija

02.08.2024
IMG 0286
Foto: Omnibus
Izdanja Školegijuma

Vitez od proliva

Odlomak iz knjige Čari prepričavanja / književnost i kurikulum, petog poglavlja, Ko se zadnji hi, najslađe se hi, u kojem su još Duško Radović i Mihiz o školi. Dva Boja na Kosovu. Bore Ćosića i Duška Radovića predgovori antologijama. Čitocid. Štefica Cvek ili Judita? Šestici Oskar. Hmm, curriculum. Tezge u školskom dvorištu. Josipa Novakovića Radionica pisanja fikcije.

Ja biti Fung, ap‐ći!
Mali ali moćni Fung, hi‐hi!

Vlažni, dovitljivi, zli;
Ti misliti da ti biti vješt i brz
Ali Fung će tebe steg i kašlj i smrz

Hi‐hi!

Ovako počinje pjesma Milana Milišića Strašni agent Fung, nađena u njegovoj zaostavštini. Priređivač sabranih Milišićevih pjesama Marjan Čakarević u bilješkama upozorava i na neke nečitkosti u zbirci Tumaralo, koju je Milišić objavio 1985. godine. O tome više možda kasnije. Agent Fung je virus, čini se, ali nije opasan samo po zdravlje onoga kome se obraća, nego i po jezik kojim to čini. Taj jezik se sapliće u kongruenciji, ubacuje melodiju kineskog, razliku između imenica i glagola briše skraćivanjem riječi na njihov korijen, pa se i rimuje nepredvidljivo. Sve je to na kraju zabavno, duhovito, neobično, zanimljivo, sve kako s pjesmama za djecu treba biti, prema kriterijima Dušana Radovića:

Dobre pesme ne razlikuju se toliko koliko načelna shvatanja poezije. Dobra, uspela pesma brani sebe, svojom invencijom i inteligencijom, ukusom i kulturom pevanja. Dobra pesma je pesma s merom. Dobra pesma ima onoliko reči koliko je potrebno da bi se dokazala. Dobra pesma je zdrava pesma. Ona je zasnovana na zdravom iskustvu, na argumentima kojima se može vezati svet dece. Dobra pesma mora biti naslonjena na neko iskustvo ili doživljaj. Mora značiti više nego bukvalni podatak iz pesme. Dobra pesma je ono o čemu peva i još nešto što se može povezati sa njenim sadržajem. Dobra pesma za decu mora zanimati i odraslog čitaoca. Ona mora sadržati obrt ili značenje koje može obradovati i većeg čitaoca nego što je dete. Ona mora imati još jednu vertikalnu dimenziju i značiti nešto drugo sem onoga što je deci rečeno. Dobra pesma za decu mora biti nešto starijeg iskustva nego što ga deca imaju. Ona mora biti pametnija od dece da bi mogla otkrivati neotkriveno. Ali ona mora imati neke veze sa životom i iskustvom dece i biti vrlo blizu dečje mogućnosti da shvati i razume. Dobra pesma za decu ne može biti prazna verbalna igrarija. Ona mora biti ozbiljna i odgovorna prema malim čitaocima. Dobra pesma mora biti kultivisana, metrički zdrava i melodiozna. Dobra pesma u svemu ima mere. Jedna od važnih vrlina dobre pesme je njena dužina. Dobra pesma za decu je lepo oblikovana pesma. Dobra pesma za decu je plemenite pesničke građe, razvijenog jezika, bogatog rečnika, neočekivanih prizora i slika, iznenađujućih spojeva. Dobra pesma za decu je razumljiva, logična, konkretna i precizna. Dobra pesma može biti i samo igračka duha, ali tako vešta i lepa da čitaoca upućuje i na takav način saopštavanja. Lepota pojedinih pesama nije samo u sadržaju, već i u veštini kako je ta činjenica kazana. Igra je samo postupak, način da se savremenijim sredstvima dođe do neke slike ili mudrosti. Dobra pesma za decu mora biti pametna. Ona mora reći deci ono što nisu znala ni umela da kažu onako kako to pesma ume. (Dušan Radović, Antologija srpske poezije za decu, Beograd: Srpska književna zadruga, 1984, str. VIII i dalje.)

Milišićev agent Fung ne mora da nam se obraća. Čak nema ni razloga da to čini, ali eto sujetan je, to mu je slaba tačka. Voli da se pokaže i šepuri. Njemu ne treba jezik, jer progovara drugačije:

Fung nicht govoriti jezike

Fung govoriti samo nosove

Grla

I stomakovi; 

Fung odjenuti samo propuh

Jer Fungu samo propuh dobro stajati. 

Sa Fungom svi paraziti biti siti

Svi moljci biti dobrovoljci

Kod Funga gnjide se ne stide;

Kod Funga sve eks‐preks: nema stajanja Odmah dobiš paštetu 

Kojoj je prošao rok trajanja.

Fung jeste virus, ali je i više od toga. On je okolnost koja ga omogućava. Nema ga bez prljavštine, zapuštenosti, nemara... Očito je Fung drugo ja čovjeka, ono lijeno, gladno, ravnodušno...

Fung mrziti kupatilo parno

Fung prezirati sve sanitarno

Skorjele maramice

Biti Fungove posjetnice 

A bacili‐imbecili

Uvijek Fungu biti mili.

Dati glas, i šarm, tom drugom ja znači živjeti u drugom vremenu od onog Zmaj‐Jovinog – posle svakog jela treba ruke prati... Milišić ne piše savjetodavnu poeziju. Kad skorjele balave maramice nazove posjetnicama, on se malo naruga i histeriji domaćica s reklama za deterdžente, omekšivače, osvježivače... Pa kad stih kasnije bacile prevede u imbecile, nekako se taj medicinski termin protegne i na ljude koji brkaju sterilnost sa sigurnošću. Pa i dalje, leksika kojom Fung slavi svoj trijumf – pesticidi, zamrznuta hrana, kozmetika – sve se odnosi na moderan način života, na iracionalnu neprirodnost koju taj život njeguje:

Funga radovati pesticidi

Zagađenost Fungu biti kozmetik

Vodu Fung preporučiti samo žutu

Hranu samo zamrznutu

Kad ne biti dovoljno prljavštine 

Fung patiti od neimaštine.

Virus je, čini se, i ljudska glupost u svim svojim izdanjima, od lijenosti do tvrdoglavosti. Fung se ne kladi na sebe nego na nju. Glupost je istrajavati u ponašanju uprkos iskustvu koje upućuje na suprotno. U starijoj verziji pjesma je nosila naslov Ja biti Fung, strano tijelo, a u prvoj Tumaralo susreće Funga (Viteza od proliva). Oba naslova sugerišu da Fung postoji samo kao odraz u ogledalu. On nije strano tijelo bukvalno, on je jedno od stanja tijela, kad se ono otrgne razložnosti.

Funga veseliti kad se

Nosovi čačkati, oči krmeljiti

I kad se niz bradu masno sliva 

I kad se s voćem voda piti

Fung dobro poznat biti

Kao Vitez od proliva. 

Fung se kladiti da ti ne moš moći

Podnijeti šampon, on ti peći oči

I nećeš izdržat strašnost muke

Nasapunjati dobro ruke

I nećeš imati vremena iz tube

Iscijedit pastu, oprati zube.

Dijete koje čita (ili sluša) pjesmu shvata, polako, da je Fung agent loših navika:

Fung znati gdje tebe naći:

Pred televizorom ti blenuti 

Štucajući od kola‐kokte

Ne moš sebi odrezit ni nokte.

Ti nikad ne ići u prirodi, u šumi 

Ti samo žvakati svoje žvak‐gumi.

Bolest, za Milišića, u ovoj pjesmi, nije kazna koju slučaj odreže nevinom; ona je jednako stanje duha koliko i stanje tijela. To se još bolje vidi u starijoj verziji ove strofe: Fung biti strano tijelo / Fung kladiti ti ne imati antitijela / Ne imati otpornost, ne imati čvrstinu / Funga krasiti upornost a ti / Štucajući od ko-la‐kokte / Ne moš sebi odrezit ni nokte. Srećom je autor odustao od ove lakonosti. Inače je umjesto cijele pjesme mogao napisati samo neuvjerljivu i suhoparnu mudrost Mens sana in corpore sano. Ovako, s Fungom, to je čitav igrokaz, kao da je neki Pomet Trpeza izašao pred nas, pa nas zabavlja i vuče za nos istovremeno. Milišić završava sa sve više onomatopeja:

I sad dolaziti ja Fung

Da uvučem u tebe – khi

I dok ti misliti gdje ja biti

Ja se već javiti, ali iznutra 

Apćiha! Apćiha! Apćiha!

I rugati se: šmrk‐šmrk‐šmrk!

I grepsti u grlu: kašlj‐kašlj!

I boljeti u stomaku: augh‐gaugh! 

I osuti te osipom: cp‐cp‐cp.

I napraviti ti febru: brrr!

I boliti ti zub: beee!

I ostaviti ti žuto u ušima: gnj, gnj! 

Cp‐cp‐cp, gnj, gnj – čist trijumf stvaralačkog jezika. Čak se i rima raspada pred tim govorom lijene pameti. Milišić Fung provocira svog malog čitaoca:

Ja biti Fung, neusporedivi!

Izdržljiviji nego ti

Prepredeniji nego ti;

Ti misliti biti vješt i brz 

Al Fung će tebi steg i kašlj i smrz

Hi‐hi!

Fung se predstavlja kao neusporedivi, ali se odmah nakon toga poredi. I tim poređenjem ostavlja mogućnost čitaocu da prihvati izazov. Čitalac može na ovo iritantno hi‐hi odgovoriti ko se zadnji hi, najslađe se hi. To bi značilo da prihvata izazov. To bi značilo da se prepoznao u pjesmi. To bi značilo da je Milan Milišić postigao šta je želio. Riječima Duška Radovića, obratio se djeci pjesmom koja je

zasnovana na zdravom iskustvu, na argumentima vezanim za svet dece, ali tako da ona zanima i odraslog čitaoca jer sadrži obrt ili značenje koje može obradovati i većeg čitaoca nego što je dete, pametnija od dece da bi mogla otkrivati neotkriveno, ozbiljna i odgovorna prema njima, plemenite pesničke građe, vešta i lepatako da i sama požele jezik koristiti na taj način. Ona nije banalizovala svijet da bi ga prikazala niti od škole želi napraviti policajca na raskršću između bolesti i zdravlja, duha i tijela.

(Nenad Veličković, Čari prepričavanja, Buybook, Sarajevo, Radićeva ulica)

Najnovije

 
Ne bi bilo naodmet da postoji naznaka nekog sistema, bilo koje vrste
Anisa Mahmutović
20.11.2024
Demant na tekst o OŠ "Sveti Sava"
Školegijum redakcija
18.10.2024
U OŠ Sveti Sava 12 učenika u dva specijalna odjeljenja
Anisa Mahmutović
09.10.2024
Sigurna kota 224
Enes Kurtović i Nenad Veličković
05.10.2024
Sve što se pričalo na stadionima ušlo je u udžbenik
Anisa Mahmutović
07.09.2024
Sizif, škola, patrijarhat
Školegijum redakcija
31.08.2024
Obrazovanje ne doprinosi rodnoj jednakosti
Aiša Isaković
22.08.2024
Glas razuma iz pornoindustrije
Školegijum redakcija
02.08.2024
Kriza u obrazovanju
Školegijum redakcija
02.08.2024
Polemika sa zvučnim filmom
Školegijum redakcija
02.08.2024
Humor i zločin
Školegijum redakcija
02.08.2024
Pahulje zvukova i krpice svjetla
Školegijum redakcija
02.08.2024
Indeksi iz kutije za banane
Anisa Mahmutović
25.07.2024
Živi pisci u školama!
Školegijum redakcija
16.07.2024
Nema stipendije za one čiji su roditelji dužni porez
Anisa Mahmutović
12.07.2024
Da sam ja neko
Josipa Kulenović
01.07.2024
Ekoboks u dvorištu škole
Mirela Buljubašić
01.07.2024
Razgovor o knjizi: Čari prepričavanja (Književnost i kurikulum)
Školegijum redakcija
21.06.2024
Karneval rata
Školegijum redakcija
21.06.2024
Prizemna Amerika u školi
Školegijum redakcija
19.06.2024
Dovitljivi sljepari
Školegijum redakcija
17.06.2024
Dio sam svega što sam pročitao
Josipa Kulenović
01.06.2024
Električar osvojio teniski turnir
Mirela Buljubašić
27.05.2024
Ekonomski fakultet iz Sarajeva: Moguće da se u Hrvatskoj ne snalaze
Rubina Čengić
20.05.2024
Čitanje je sanjanje otvorenih očiju
Josipa Kulenović
06.05.2024
Lažna empatija vlasti za inkluziju; ko zna koji primjer
Školegijum redakcija
01.05.2024
Proljeće među borovima
Mirela Buljubašić
26.04.2024
Pripremaju se izmjene Zakona usvojenog prije manje od dvije godine
Rubina Čengić
23.04.2024
Ne za školu, već za život učimo
Josipa Kulenović
08.04.2024
Pauk nije bauk i druge priče
Mirela Buljubašić
08.04.2024
Save the Children podsjeća na očuvanje dječije dobrobiti i zaštitu njihovih prava
Školegijum redakcija
02.04.2024
Ko i kako u Bosni i Hercegovini zastupa Konvenciju o pravima djeteta?
Nenad Veličković
02.04.2024
Objavljujemo pobjednike konkursa Šta je tebi AI?
Školegijum redakcija
23.02.2024
Nikad kasno za učenje i zabavu
Josipa Kulenović
19.02.2024
Od čilanja do ćutanja
Mirela Buljubašić
19.02.2024
Ministarstvo: Za broj angažovanih prebrojte konkurse
Anisa Mahmutović
08.02.2024
Diskriminatoran pravilnik i dalje na snazi
Anisa Mahmutović
16.01.2024
Postnormalna nauka i halal Harari
Samir Lemeš
15.01.2024
Sretna nam Stara 1878. godina!
Svjetlana Nedimović
27.12.2023
Iz škola povučeni zaštitari
Anisa Mahmutović
19.12.2023
Razglednica iz Jajca
Josipa Kulenović
15.12.2023
Suši, narandže za ptice i Jelka Hemičarka
Mirela Buljubašić
15.12.2023
Ako se o nečemu šuti, to ne znači da problem ne postoji
Anisa Mahmutović
12.12.2023
Inkluzivno obrazovanje u Kantonu Sarajevo: Ministarstvo ima tajni plan
Rubina Čengić
01.12.2023
500.000 KM kao i prošle godine, ali promijenjeni kriteriji
Anisa Mahmutović
01.12.2023