Pogled iz kabineta historije

Aiša Isaković

02.07.2025
IMG 6991
Foto: Omnibus
Kritičko mišljenje, hrabrost i obrazovanje

Pogled iz kabineta historije

Mišljenje je prirodno. Ali kritičko mišljenje – ono koje sumnja, preispituje, povezuje – nije urođeno. To se uči, razvija i njeguje.

Svaki put kada uđem u učionicu, nosim mnogo više od nastavnog plana i udžbenika. Nosim iskustvo čovjeka koji zna da historija nije samo niz datuma ili zbir heroja i zločina. Historija je poligon mišljenja. A mišljenje – kritičko, samostalno, radoznalo – ne dolazi samo od sebe.

Zato me često pitaju: Može li se naučiti kritički misliti?
Moj odgovor je jasan: Može. I mora. Historija je za to jedno od najboljih mjesta.

 

Spontana misao nije isto što i kritičko mišljenje

Čovjek je oduvijek mislio. Spontano, instinktivno, egzistencijalno. Od pećinskih zidova do digitalnih ekrana, pitao se: Zašto grmi? Šta je pravda? Ko odlučuje o mojoj sudbini? Mišljenje je prirodno. Ali kritičko mišljenje – ono koje sumnja, preispituje, povezuje – nije urođeno. To se uči, razvija i njeguje.

 

Od trača do analize

Jedan primjer koji često koristim su tračevi. Neobrazovani ljudi čuju jednu priču od jedne osobe, a drugu od druge. Kažu: Zanimljivo, ne poklapa se. To je iskra mišljenja, početak sumnje. Ali ako odmah zaključimo: Lažu svi! ili Zna se ko je kriv! bez argumenata, analize i konteksta – to je samo impuls.

Pravo kritičko mišljenje počinje kada postavimo prava pitanja:

  • Ko govori?
  • Zašto baš sada?
  • Iz koje pozicije?
  • Koji su motivi?

Ako učenice i učenici nauče da ovakva pitanja postave u učionici, moći će ih primijeniti i u svakodnevnom životu.

 

Dva izvora, jedno pitanje

Kada đacima dam dva izvora o istom događaju – jedan iz novina, drugi iz memoara – i pitam: Zašto se razlikuju?, ne tražim tačan odgovor. Učim ih procesu mišljenja: da analiziraju, uporede, posumnjaju, razumiju kontekst i samostalno zaključe. To je razlika između onog koji zna napamet i onog koji razumije.

 

Kritičko mišljenje bez hrabrosti je misao u kavezu

Mnogo ljudi misli drugačije, vidi dublje, sumnja pametno, ali to ne izgovori. Zašto? Zato što ne žele biti problematični, boje se sukoba, ne žele izgubiti mir ili poziciju, nisu navikli da njihov glas ima težinu.

Zato kažem: kritičko mišljenje bez hrabrosti je misao u kavezu. A misao koja ne izađe iz kaveza ne može mijenjati svijet.

 

Historijski primjeri hrabrosti u mišljenju

Sokrat je postavljao nezgodna pitanja, Galileo je tražio istinu mimo dogme, žene su se borile za pravo glasa i znanja, a učitelji u autoritarnim režimima branili su slobodu misli.

Oni nisu samo mislili — oni su govorili. Znali su da istina bez glasa ne postoji.

 

Škola kao vježbalište hrabrosti

Škola nije mjesto za podilaženje poslušnosti. Ako učenik kaže: Ne slažem se, a ne bude ismijan – to je škola. Ako napiše drugačiji tekst i bude saslušan – to je obrazovanje.

Ako vidi nastavnika koji stoji uz istinu, i kad mu nije zgodno – to je primjer.

Škola mora da gradi unutrašnji kompas, a ne poslušnost.

 

Nastavnik kao uzor

Nastavnik koji ukazuje na nedostatke sistema, iznosi mišljenje o udžbenicima, poziva na odgovornost i traži promjene nije buntovnik bez razloga, nego osoba s integritetom.

Takav nastavnik mora biti spreman na pogrešne interpretacije, pritiske, pa čak i na isključenje iz projekata. I to treba učenicima i učenicama pokazati – kritičko mišljenje ima cijenu, ali i dostojanstvo.

 

Je li opasno misliti u Bosni i Hercegovini?

Na ovo pitanje nema jednostavnog odgovora, ali da – ponekad jeste.

Sve zavisi kako misliš, o čemu, gdje to kažeš i ko te sluša.

Glavni razlozi su:

  • Politička polarizacija i lojalnost vođama
  • Institucionalna tromost i strah od promjena
  • Kultura šutnje i ne talasaj mentalitet
  • Obrazovni poltronizam koji sputava glasove istine

 

Bez mišljenja nema promjene

Historija nas uči da se najopasniji režimi ruše onda kad ih ljudi počnu dovoditi u pitanje.

Zato: Misliti u BiH jeste ponekad opasno, ali je još opasnije prestati misliti.

 

Šta znači biti slobodan u BiH?

Sloboda nije samo pravo reći šta misliš, već i pravo da to kažeš bez straha od posljedica.

Mnogi govore, ali plaćaju cijenu zbog toga. To nije sloboda.

 

Ko su ljudi koji misle i govore?

To su nezavisni novinari i analitičari, nastavnice i profesorice koje ne slijede službeni narativ, aktivisti, pravnice koje brane slabije i građani i građanke koje odbijaju biti masa.

Oni ne ruše državu, oni je čuvaju.

 

Učiti misliti znači učiti djelovati

Možemo naučiti đake kako prepoznati manipulaciju i razumjeti nepravdu, ali ako ih ne ohrabrimo da to primijene – naučili smo ih da misle jasno, ali šute glasno.

 

Pravednost i istina traže karakter

Učiti za pravdu znači učiti empatiju, odgovornost i građansku hrabrost – da se zauzmu i onda kad nije popularno.

 

Za kraj

Ne želim učenike i učenice koje ponavljaju moje rečenice. Želim one koje pitaju:
A, jeste li sigurni, profesorice?

Želim školu u kojoj se ne stvara poslušnost, nego odgovornost.

Građanin koji pita, sumnja i govori – to je najvažniji rezultat nastave historije.

Najnovije

 
U paralelnom univerzumu
Zoran Ćatić
01.04.2025
Bosanskohercegovačke škole kao mučilišta i stratišta
Srđan Puhalo
27.03.2025
Izmjene u sudijskoj nadoknadi
Nenad Veličković
26.03.2025
Ministarstvo neodgovarajućeg konteksta
Nenad Veličković
11.02.2025
Javnost kao neodgovarajući kontekst
Nenad Veličković
03.02.2025
Frazeravanja
Marko Ban
03.01.2025
Polupali smo lončiće
Zoran Ćatić
25.12.2024
O fudbalu i obrazovanju
Nenad Veličković
11.12.2024
Svjetlost na početku tunela
Marko Ban
09.12.2024
Kallosu oduzeta licenca za rad
Anisa Mahmutović
08.11.2024
Ko je odgovoran za neefikasnu prevenciju vršnjačkog nasilja u Tešnju?
Mirela Buljubašić
05.11.2024
Šta znaju roditelji šta je dobrobit djece
Nenad Veličković
04.11.2024
Mjesec odrona
Marko Ban
01.11.2024
O šamarima i džipovima
Nenad Veličković
30.10.2024
Bombaški proces
Nenad Veličković
15.10.2024
Ofenzivna preventiva
Nenad Veličković
10.09.2024
Dom za nezbrinute naučnike
Andrej Madunić
23.08.2024
Aktuelni udžbenici historije više govore o savremenom trenutku
Aiša Isaković
25.07.2024
Čekajući Feniksa
Nenad Veličković
16.07.2024
Mi smo ti koji dozvoljavamo
Zerina Birdžo
12.07.2024
Maratonci teturaju počasni krug
Marko Ban
04.07.2024
Došli divlji, i dalje se zna....
Nenad Veličković
03.07.2024
Dokimologija ili nastavnici su mjerni instrument
Smiljana Vovna
11.06.2024
Formirala se ideja
Nenad Veličković
30.05.2024
Seks u škole!
Nenad Veličković
28.05.2024
Duplo knjigovodstvo
Nenad Veličković
23.05.2024
Učimo učitelje: budite huligani!
Svjetlana Nedimović
20.05.2024
Četrdesetosatna radna sedmica
Aiša Isaković
16.05.2024
O pravilima takmičenja iz Bosanskog jezika i književnosti
Sandra Zlotrg
14.05.2024
Pedeset nijansi smeđe
Nenad Veličković
13.05.2024
O plivanju, davljenju i smrti logičkog razmišljanja
Andrej Madunić
11.05.2024
Vraćanje laboratorija u život
Sumeja Buljugija
09.05.2024
Već viđeno, a neprovodivo, i k tome nepotrebno
Aiša Isaković
07.05.2024
Prvomajski praznicizam
Nenad Veličković
06.05.2024
Predizborno pompanje
Marko Ban
04.05.2024
Studeni u svibnju
Nenad Veličković
29.04.2024
Komunikacija, matematika i kvalitet života
Nenad Veličković
18.04.2024
Ujarmi pa ujagmi
Nenad Veličković
03.04.2024
Sve u ime djece, pa ko koga prevari
Marko Ban
01.04.2024
Zagadi pa vladaj
Nenad Veličković
01.04.2024
U funkciji stvarnih potreba građana/ki
Nenad Veličković
13.02.2024
Prvo nije bilo crvenog mesa, a onda je nestalo bijelog
Marko Ban
01.02.2024
Glava u pijesku
Savka Skarić
29.01.2024
Četiri škole pod jednim krovom – solarnim
Nenad Veličković
23.01.2024
Ne sam, SAFER-e
Savka Skarić
22.01.2024
Pokušaji poboljšanja našeg obrazovanja se rade pogrešnim putevima
Lamija Tanović
11.01.2024
Ako neće škola u PISA-u, hoće SIPA u školu
06.01.2024
Usudite se znati i osloboditi se autoriteta
Smiljana Vovna
30.12.2023
Lud, zbunjen, postnormalan
Nenad Veličković
29.12.2023
U eri e-dnevnika, pišimo olovkom
Smiljana Vovna
13.12.2023
Djeca s teškoćama sada nemaju ni obrazovanje ni rehabilitaciju
Nura Varcar
11.12.2023
Prodavanje golog (studentskog) života
Svjetlana Nedimović
08.12.2023
Medijska nepismenost medija
Nenad Veličković
05.12.2023