Pravilnik bez suštine

Enita Nakaš

17.06.2025
IMG 1361
Foto: Omnibus

Pravilnik bez suštine

O polutajnom prijedlogu Pravilnika o inkluzivnom obrazovanju u KS

Ovih dana do mene je došao Prijedlog pravilnika o inkluzivnom obrazovanju za Kanton Sarajevo. Dokument nije dostupan na stranici ministarstva kojim rukovodi Naida Hota-Muminović (NiP) tako da nije baš najjasnije ko ga smije, može i treba čitati i od koga se očekuju komentari i ocjene.

Nakon pažljivog čitanja sa sigurnošću mogu reći ovo:

Pravilnikom se nastoji zadovoljiti birokratija, ali ovakav neće doprinijeti uspješnijem obrazovnom i odgojnom radu s djecom u potrebi za individualiziranom nastavom.

Pravilnik se  oslanja na model mobilnih timova koji, kako sada stvari stoje, pokrivaju više škola, sa po 8 do 10 učenika na koje se odnosi, u svakoj. U takvim okolnostima  nemoguće je osigurati kvalitetan i dosljedan rad sa svakim djetetom, čime se već krši član 3. (Ciljevi i načela) aktuelnog Zakona:

(1) Ciljevi odgoja i obrazovanja u školi su: a) osigurati svim učenicima jednako pravo i mogućnost na odgoj i obrazovanje bez obzira na spol, rasu, nacionalnost, socijalno i kulturno porijeklo, invaliditet, ekonomski status, vjeroispovijest i sposobnosti,

b) osigurati način poučavanja kojim će svaki učenik imati mogućnost da u skladu s vlastitim sposobnostima, potrebama i interesovanjima ostvari puni potencijal,

c) odgajati i obrazovati učenike za aktivno i odgovorno učešće u procesu odgoja i obrazovanja i društvenom životu.

Umjesto da slijedi ovu ideju, dokument već u drugom članu, u definiciji, promašuje suštinu, kad veli da su učenici sa teškoćama “učenici koji, zbog različitih bioloških, psiholoških ili socijalnih faktora, imaju prepreke u procesu obrazovanja i razvoja, zahtijevaju dodatnu podršku prilagođenu individualnim potrebama kako bi postigli svoj puni potencijal.“

Ispada da su sve teškoće u djeci, a ne u obrazovnom sistemu KS. Kako se nije mogla naći bolja formulacija: “Učenici sa teškoćama su učenici koji, uslijed različitih bioloških, psiholoških ili socijalnih faktora, nailaze na prepreke u procesu obrazovanja i razvoja te im je potrebna dodatna, individualno prilagođena podrška kako bi ostvarili svoj puni potencijal.“

U nastavku ću kao ilustraciju svoje generalne primjedbe na dokument – da je populistički i birokratski, a ne pedagoški i obrazovni – citirati još neka predložena rješenja i ponuditi alternativu.

a. Pomoć izvana

Trenutna formulacija člana 6. preopterećuje školski kadar zadacima za koje često nemaju ni kapacitete ni potrebnu specijalizaciju. Očekivati od nastavnika, pedagoga i psihologa da, uz svoje redovne obaveze, organizuju procjene, sastanke, izradu i evaluaciju prilagođenih programa za više učenika godišnje – nije održivo.

Zato je nužno da se uključe vanjski članovi, poput edukatora rehabilitatora, logopeda, psihologa iz stručnih ustanova ili centara za inkluziju. Oni unose: stručnu ekspertizu koja nadilazi školski okvir, objektivnost u procjeni potreba djeteta te omogućuju rasterećenje školskog osoblja i kvalitetniju podršku učeniku.

Ovo je standardna praksa u EU – tim mora biti multidisciplinaran i međusektorski, a škola nije jedina odgovorna za provedbu inkluzije.

b. Osujećivanje asistenata

Uloga asistenta (u članu 9) vezana je isključivo za IPP, što znači da učenici s IEP-om (koji nemaju sadržajne nego samo metodičke prilagodbe) po ovom članu ne bi imali pravo na asistenta – što je nelogično i diskriminatorno. Asistent se mora moći angažirati i za učenike koji rade po IPP-u, IEP-u ili drugim oblicima prilagođenog obrazovanja, na osnovu preporuke stručnog tima za inkluziju i mobilnog stručnog tima.

c. Kontraproduktivna preovlašćenja

Institut (isti član) ima sve nadležnosti: zapošljavanje, obuku, nadzor i evaluaciju. Škola kao direktni korisnik nema gotovo nikakvu ulogu u planiranju ili ocjeni rada asistenta – što stvara rizik od birokratske distance i nefunkcionalnosti. I najvažnije: ne piše ko može biti asistent, koje kvalifikacije, obuke, prava i dužnosti ima. EU dobre prakse uključuju precizne kompetencijske profile.

d. Uopštavanje

Definicije IEP-a i IPP-a (u članu 11) drugačije su nego u zakonu, a različite i u odnosu na pojmovnik iz samog pravilnika (sic!). Umjesto da u više detalja razradi konkretnu stvar, pravilnik je uopšteniji nego zakon.

e. Diskriminacija iz vedra neba

Član 19. (Vladanje učenika sa teškoćama) savršeno oslikava inkluziju na način kako to žele institucije KS, a kakva inkluzija ne bi smjela biti!

Inkluzija znači da su pravila ponašanja jednaka za sve učenike, ali uz razumne prilagodbe koje uzimaju u obzir individualni razvoj, socijalne i mentalne karakteristike djeteta, kao i okolnosti koje utječu na njegovo ponašanje. Način na koji je ovaj član trenutno formulisan može se tumačiti isključivo i samo kao diskriminatoran. Predložena formulacija vladanja učenika sa teškoćama tretira ovu grupu učenika kao odvojenu kategoriju, čime se direktno krši princip jednakosti i pravičnosti.

Umjesto posebnog člana, ponašanje učenika sa teškoćama treba biti obuhvaćeno istim pravilima koja vrijede za sve učenike (definisana zakonom o odgoju i obrazovanju), uz dodatni stav koji bi mogao glasiti:

“Pri procjeni i definisanju mjera u vezi s vladanjem učenika, obavezno se uzima u obzir njegov razvojni, socijalni i mentalni status, kao i sve okolnosti koje utiču na njegovo ponašanje i razvoj.”

Ukoliko se pak insistira na zasebnom članu, on bi morao sadržavati: jasno definisanu proceduru žalbe, prilagođeni proces žalbe, uključivanje stručnog tima škole (pedagog, psiholog, defektolog, socijalni radnik), angažman mobilnog stručnog tima i ostalih relevantnih aktera uključenih u proces inkluzije, koji bi onda morali biti i posebno i adekvatno nagrađeni.

Bez ovakvog pristupa, ovaj član ostaje diskriminatoran i u suprotnosti je s međunarodnim standardima prava djece i inkluzivnog obrazovanja.

I tako dalje.

Mogla bih do sutra ovako, nažalost.

Pozivam javno ministricu Naidu Hotu-Muminović (NiP) da:

1. objavi dokument (Prijedlog pravilnika o inkluziji) sa imenima svih autora.

2. objasni koje konkretne teškoće i nedostatke ovim pravilnikom želi riješiti, a koje dobre prakse učiniti obaveznim za sve.

3. organizuje seriju okruglih stolova i fokus-grupa sa različitim profilima stručnjaka na kojima bi se razgovaralo o ovom dokumentu i njegovim mogućim poboljšanjima.

Najnovije

 
Večer Školegijuma 2025.
Školegijum redakcija
23.04.2025
Budžet ide, budžetu se nadam
Marko Ban
04.04.2025
Demokratska divljina
Marko Ban
20.03.2025
Planovi za prošlost
Marko Ban
18.02.2025
Marginini monolozi
Marko Ban
10.02.2025
Pljuvanje u ogledalo
Marko Ban
03.02.2025
Mucajte, ja i dalje držim čas
Marko Ban
03.02.2025
Od sedam do sedamdeset sedam Ili ZAŠTO NE GLASATI ZA USVAJANJE IZVJEŠTAJA O RADU ZA 2023. Instituta za razvoj preduniverzitetskog odgoja i obrazovanja
Enita Nakaš
24.01.2025
Kao kad mlitav ispuhan balon dotakne dno
Marko Ban
14.01.2025
Udar na tržište nerada
Nenad Veličković
29.11.2024
Zarez, uvod, razrada, zaključak, tačka
Benita Zahirović
28.11.2024
Tri reda političara, 5.000 djece i svjetiljke na mobitelima za bolju sliku
Anisa Mahmutović
27.11.2024
Bosno i Hercegovino, naša domovino
Sandra Zlotrg
23.11.2024
Iz kečerskog cirkusa u kabinet predsjednika
Školegijum redakcija
23.11.2024
Vama koji okrećete glavu
Benita Zahirović
22.11.2024
Ne bi bilo naodmet da postoji naznaka nekog sistema, bilo koje vrste
Anisa Mahmutović
20.11.2024
Demant na tekst o OŠ "Sveti Sava"
Školegijum redakcija
18.10.2024
U OŠ Sveti Sava 12 učenika u dva specijalna odjeljenja
Anisa Mahmutović
09.10.2024
Sigurna kota 224
Enes Kurtović i Nenad Veličković
05.10.2024
Sve što se pričalo na stadionima ušlo je u udžbenik
Anisa Mahmutović
07.09.2024
Sizif, škola, patrijarhat
Školegijum redakcija
31.08.2024
Obrazovanje ne doprinosi rodnoj jednakosti
Aiša Isaković
22.08.2024
Glas razuma iz pornoindustrije
Školegijum redakcija
02.08.2024
Kriza u obrazovanju
Školegijum redakcija
02.08.2024
Polemika sa zvučnim filmom
Školegijum redakcija
02.08.2024
Humor i zločin
Školegijum redakcija
02.08.2024
Vitez od proliva
Školegijum redakcija
02.08.2024
Pahulje zvukova i krpice svjetla
Školegijum redakcija
02.08.2024
Indeksi iz kutije za banane
Anisa Mahmutović
25.07.2024
Živi pisci u školama!
Školegijum redakcija
16.07.2024
Nema stipendije za one čiji su roditelji dužni porez
Anisa Mahmutović
12.07.2024
Da sam ja neko
Josipa Kulenović
01.07.2024
Ekoboks u dvorištu škole
Mirela Buljubašić
01.07.2024
Razgovor o knjizi: Čari prepričavanja (Književnost i kurikulum)
Školegijum redakcija
21.06.2024
Karneval rata
Školegijum redakcija
21.06.2024
Prizemna Amerika u školi
Školegijum redakcija
19.06.2024
Dovitljivi sljepari
Školegijum redakcija
17.06.2024
Dio sam svega što sam pročitao
Josipa Kulenović
01.06.2024
Električar osvojio teniski turnir
Mirela Buljubašić
27.05.2024
Ekonomski fakultet iz Sarajeva: Moguće da se u Hrvatskoj ne snalaze
Rubina Čengić
20.05.2024
Čitanje je sanjanje otvorenih očiju
Josipa Kulenović
06.05.2024
Lažna empatija vlasti za inkluziju; ko zna koji primjer
Školegijum redakcija
01.05.2024
Proljeće među borovima
Mirela Buljubašić
26.04.2024
Pripremaju se izmjene Zakona usvojenog prije manje od dvije godine
Rubina Čengić
23.04.2024
Ne za školu, već za život učimo
Josipa Kulenović
08.04.2024
Pauk nije bauk i druge priče
Mirela Buljubašić
08.04.2024
Save the Children podsjeća na očuvanje dječije dobrobiti i zaštitu njihovih prava
Školegijum redakcija
02.04.2024
Ko i kako u Bosni i Hercegovini zastupa Konvenciju o pravima djeteta?
Nenad Veličković
02.04.2024
Objavljujemo pobjednike konkursa Šta je tebi AI?
Školegijum redakcija
23.02.2024
Nikad kasno za učenje i zabavu
Josipa Kulenović
19.02.2024
Od čilanja do ćutanja
Mirela Buljubašić
19.02.2024
Ministarstvo: Za broj angažovanih prebrojte konkurse
Anisa Mahmutović
08.02.2024
Diskriminatoran pravilnik i dalje na snazi
Anisa Mahmutović
16.01.2024
Postnormalna nauka i halal Harari
Samir Lemeš
15.01.2024
Sretna nam Stara 1878. godina!
Svjetlana Nedimović
27.12.2023
Iz škola povučeni zaštitari
Anisa Mahmutović
19.12.2023
Razglednica iz Jajca
Josipa Kulenović
15.12.2023
Suši, narandže za ptice i Jelka Hemičarka
Mirela Buljubašić
15.12.2023
Ako se o nečemu šuti, to ne znači da problem ne postoji
Anisa Mahmutović
12.12.2023
Inkluzivno obrazovanje u Kantonu Sarajevo: Ministarstvo ima tajni plan
Rubina Čengić
01.12.2023
500.000 KM kao i prošle godine, ali promijenjeni kriteriji
Anisa Mahmutović
01.12.2023