Šta će nam znanje kad imamo papire?

Amna Dervišagić

09.09.2025
Inkluzija U Praksi1
Foto: Omnibus
Inkluzija u praksi

Šta će nam znanje kad imamo papire?

Kratak osvrt na trijumf birokratije nad stručnošću

Kada govorimo o inkluzivnom obrazovanju, mislimo, prije svega, na sistem obrazovnih usluga koji se zasniva na principu osiguranja osnovnog prava djece na obrazovanje i prava na školovanje u mjestu prebivališta, što uključuje i obrazovanje u općeobrazovnoj ustanovi.

Djeca sa posebnim psihofizičkim razvojnim poteškoćama imaju određena prava, uključujući i pravo na kvalitetno obrazovanje, kao i ostala djeca.

Šanse da to pravo ostvare rastu ukoliko djeca imaju asistenta, osobu čiji je zadatak da pruži praktičnu, komunikacijsku i emocionalnu podršku učeniku sa razvojnim poteškoćama, kako bi se prepreke u učenju i uključivanju smanjile.

Odabir asistenta za dijete s teškoćama u razvoju bi trebalo pažljivo razmotriti, jer svako dijete ima različite i specifične potrebe: nekome je dovoljna podrška u učenju, a nekom je nužna i stalna pratnja u specifičnim životnim situacijama, što podrazumijeva jasno definirane kriterije stručne spreme i transparentne principe zapošljavanja.

U Unsko-sanskom kantonu taj se odabir vrši u skladu s važećim pravilnikom, gdje, između ostalog, stoji (u članu 50) da:

(1) Posao pomoćnika u odgojno-obrazovnom procesu/asistenta može obavljati osoba koja ima:

a) visoko obrazovanje (240) ECTS, defektolog bilo kojeg usmjerenja/edukator-rehabilitator, logoped-surdoaudiolog;

b) visoko obrazovanje (240) ECTS, nastavničkog usmjerenja, pedagog, psiholog, pedagog-psiholog, socijalni radnik;

c) visoko obrazovanje (180 i 240) ECTS, nenastavničkog usmjerenja sa položenom pedagoško-psihološkom grupom predmeta.

(2) Osobe iz stava (1) tačka b) i c) ovog člana trebaju imati dodatno stručno osposobljavanje uz certificiranje kroz program koji realizira Ministarstvo obrazovanja, nauke, kulture i sporta, ili ga provodi druga institucija ili organizacija koja ima odobrenje Ministarstva za realizaciju osposobljavanja pomoćnika u nastavi/asistenta.

(3) Osobe iz stava (1) tačka b) i c) ovog člana mogu obavljati poslove pomoćnika u nastavi/asistenta bez dodatnog stručnog osposobljavanja iz stava (2) ovog člana, uz uvjet da u toku angažiranja u školi steknu dodatno stručno usavršavanje iz stava (2) ovog člana.

Uz dodatak, i tu je kvaka, koji prednost daje kandidatima s certifikatom Ministarstva. Konkretno, asistent bez tog certifikata može dobiti posao samo ako se za pomoćnika u nastavi nije prijavila osoba iz tačke 2 ovog pravilnika.

 

A sad spektakl!

Zamislimo situaciju u kojoj se na konkurs za poslove asistenta u nastavi u srednjoj školi prijavio visokoobrazovani stručnjak – bachelor psiholog (240 ECTS bodova), koji se godinama nalazi na evidenciji nezaposlenih, jer su se za svako ranije radno mjesto tražile najmanje dvije godine iskustva.

Kratkim surfanjem možemo se uvjeriti da je taj psiholog tokom studija imao niz ispita direktno relevantnih za rad sa djecom s teškoćama u razvoju i da je naučio: biološke osnove pamćenja, učenja, pažnje i jezičnih funkcija, načine ispitivanja cerebralne lateralizacije te neuralne mehanizme shizofrenije, depresije, bipolarnog poremećaja i anksioznih poremećaja, da prepoznaje kliničke slike za intelektualne poteškoće, autistični spektar poremećaja, smetnje ponašanja, gluhoću/nagluhost, slabovidnost i druga oštećenja, te promjene u tjelesnom, kognitivnom, emocionalnom i socijalnom razvoju koje se događaju tokom djetinjstva i adolescencije.

Zamislimo i da je taj nezaposleni psiholog u Ministarstvo obrazovanja, nauke, kulture i sporta USK poslao spisak svih položenih i relevantnih ispita, te dokaze o dodatnim usavršavanjima na više uglednih i međunarodno certificiranih online edukacija, kako bi dobio odobrenje da, bez spomenute edukacije, Ministarstvo verificira njegovu stručnost, i da nikad nije dobio odgovor.

Pa njegova prijava za posao asistenta u nastavi biva odbijena kao nepotpuna, jer ne posjeduje isključivo certifikat koji izdaje Ministarstvo obrazovanja USK.

Pogađate, ovo je stvaran primjer na terenu.

Psiholog, ranije angažovan asistent u Gimnaziji u Bosanskoj Krupi, nije dobio posao asistenta u nastavi, iako, opet prema članu 47. stav 1. Pravilnika, ispunjava uslove, pošto je bio ranije angažiran asistent djetetu.

Neposredna podrška učeniku iz stava 1. ovog člana je i angažiranje istog, ranije angažiranog pomoćnika u nastavi/asistenta za dijete sa dijagnosticiranim autističnim poremećajem, ili poremećajem pažnje sa hiperaktivnošću (ADHD) u svim nivoima obrazovanja.

U Pravilniku se napominje čak i plata asistenta u nastavi, koja je 70% redovne plate, bez obzira na stručnu spremu asistenta, koji bi u drugim okolnostima bio stručni saradnik sa većim koeficijentom i platom u odnosu na kolege.

Primjer nije izdvojen slučaj kojim se degradira i obeshrabruje stručnjak i onemogućava mu se zaposlenje zbog formalnog detalja.

Ovakva praksa je posebno kontradiktorna članu 9. istog Pravilnika, gdje se eksplicitno navodi da mobilni stručni tim može imati psihologa kao člana, čija je uloga pružanje stručne pomoći i upravo – asistiranje asistentima. Dakle, psiholog se u jednoj odredbi priznaje kao autoritet koji nadzire i stručno podržava rad asistenata, a u drugoj mu se uskraćuje pravo da bude sam asistent, ukoliko nema administrativni certifikat Ministarstva.

Takva praksa je diskriminatorna, birokratski rigidna i u direktnoj suprotnosti s principom inkluzivnog obrazovanja, jer se ne vrednuje znanje i sposobnost, nego se privilegira administrativna formalnost.

Zaista me ne bi začudilo ni da edukaciju pri Centru inkluzivnih praksi u Bihaću i Cazinu vode upravo psiholozi.

Nadalje, postavljam pitanje, da li se škola pri raspisivanju konkursa za asistenta/pomoćnika u nastavi mora pozivati isključivo na ovaj Pravilnik, ili na Zakon o radu FBIH, koji je krovan i u kojem je zabranjena diskriminacija po svakom osnovu pri zapošljavanju.

Da li se ovim Pravilnikom regulišu i okolinski uvjeti za rad sa učenicima sa poteškoćama u razvoju, npr. tačno određena osvijetljenost u učionici zbog djece oštećenog vida, te drugi senzorni faktori koji su važni za djecu iz autističnog spektra?

Zamislimo također situaciju: šta ako mlada asistentica u nastavi bude raspoređena za rad sa tinejdžerom/icom dječakom/djevojčicom, čija poteškoća uključuje i pomoć u WC-u?

Šta ako poteškoća u razvoju uključuje i neki nedijagnosticiran duševni poremećaj, a asistent se zaposlio jer se nije javio niko sa certifikatom, dakle nije prošao osnovnu obuku?

Dakle, princip: haj, Alija, nek’ je više vojske.

Koji su zadaci asistenta u nastavi ako dijete završi u bolnici?

Da li on ostaje na času, na nastavi, pravi bilješke i čeka trenutak da dijete ozdravi kako bi nadoknadilo gradivo, ili baza po školi, fizički prisutan, a ništa ne radeći… također primjer iz prakse.

Da li komunikacija na relaciji asistent – dijete ometa drugu djecu u toku nastave? Da li asistent koji je po profesiji profesor engleskog jezika može uspješno pomagati učeniku npr. fiziku, hemiju, ili matematiku? Može li asistent u nastavi koji je također oštećenog vida pomoći djetetu pri prepisivanju sa table?

Treba li, u konačnici, i nekim profesorima pomoćnik u nastavi, u trenutku kada zbog prirode svoje bolesti ne mogu u potpunosti odgovoriti zadatku? Da li je prijevremena penzija ekvivalent isključivanju djece iz procesa obrazovanja?

Pravilnike koji određuju sudbine djece s teškoćama i onih koji im pružaju podršku ne bi smjeli pisati birokrati zatvoreni u kancelarijama, koji gotovo jedni drugima sjede na glavama, već tim stručnjaka koji razumiju stvarne potrebe prakse: psiholozi, pedagoginje, rehabilitatori, nastavnice, ali i roditelji. Ako se pravilnici kroje bez njih, nastaju apsurdne situacije: da visokoobrazovani psiholog, sposoban pružati stručnu pomoć čak i asistentima, bude eliminiran zbog jednog formalnog certifikata, dok se istovremeno u drugim člancima pravilnika upravo psihologu priznaje stručni autoritet u mobilnom timu.

Ovakvi propisi ponižavaju stručnjake, obeshrabruju mlade ljude i na kraju štete djeci. Zato pravilnike moraju pisati oni koji su na terenu, u učionicama i u porodicama – a ne oni koji samo potpisuju papire.

Najnovije

 
Početak je uvijek i prilika
Mersiha Dinar Šehić
28.08.2025
Dug put do pobjednika
Školegijum redakcija
11.07.2025
Predah u kvizaškoj sezoni
Školegijum redakcija
11.07.2025
Pun ekran sponzorskih nagrada
Školegijum redakcija
10.07.2025
Knjige s mašnama za tačne odgovore
Školegijum redakcija
10.07.2025
O Medijskoj pismenosti u rodnoj kući Nikole Šopa
Školegijum redakcija
10.07.2025
Predigra ligi šampiona
Školegijum redakcija
09.07.2025
Novi kviz u starom kvizalištu
Školegijum redakcija
09.07.2025
Kvizom do medijske pismenosti
Školegijum redakcija
08.07.2025
Nefer tretman naodređenika
Benita Zahirović
25.06.2025
Pravilnik bez suštine
Enita Nakaš
17.06.2025
Večer Školegijuma 2025.
Školegijum redakcija
23.04.2025
Budžet ide, budžetu se nadam
Marko Ban
04.04.2025
Demokratska divljina
Marko Ban
20.03.2025
Planovi za prošlost
Marko Ban
18.02.2025
Marginini monolozi
Marko Ban
10.02.2025
Pljuvanje u ogledalo
Marko Ban
03.02.2025
Mucajte, ja i dalje držim čas
Marko Ban
03.02.2025
Od sedam do sedamdeset sedam Ili ZAŠTO NE GLASATI ZA USVAJANJE IZVJEŠTAJA O RADU ZA 2023. Instituta za razvoj preduniverzitetskog odgoja i obrazovanja
Enita Nakaš
24.01.2025
Kao kad mlitav ispuhan balon dotakne dno
Marko Ban
14.01.2025
Udar na tržište nerada
Nenad Veličković
29.11.2024
Zarez, uvod, razrada, zaključak, tačka
Benita Zahirović
28.11.2024
Tri reda političara, 5.000 djece i svjetiljke na mobitelima za bolju sliku
Anisa Mahmutović
27.11.2024
Bosno i Hercegovino, naša domovino
Sandra Zlotrg
23.11.2024
Iz kečerskog cirkusa u kabinet predsjednika
Školegijum redakcija
23.11.2024
Vama koji okrećete glavu
Benita Zahirović
22.11.2024
Ne bi bilo naodmet da postoji naznaka nekog sistema, bilo koje vrste
Anisa Mahmutović
20.11.2024
Demant na tekst o OŠ "Sveti Sava"
Školegijum redakcija
18.10.2024
U OŠ Sveti Sava 12 učenika u dva specijalna odjeljenja
Anisa Mahmutović
09.10.2024
Sigurna kota 224
Enes Kurtović i Nenad Veličković
05.10.2024
Sve što se pričalo na stadionima ušlo je u udžbenik
Anisa Mahmutović
07.09.2024
Sizif, škola, patrijarhat
Školegijum redakcija
31.08.2024
Obrazovanje ne doprinosi rodnoj jednakosti
Aiša Isaković
22.08.2024
Glas razuma iz pornoindustrije
Školegijum redakcija
02.08.2024
Kriza u obrazovanju
Školegijum redakcija
02.08.2024
Polemika sa zvučnim filmom
Školegijum redakcija
02.08.2024
Humor i zločin
Školegijum redakcija
02.08.2024
Vitez od proliva
Školegijum redakcija
02.08.2024
Pahulje zvukova i krpice svjetla
Školegijum redakcija
02.08.2024
Indeksi iz kutije za banane
Anisa Mahmutović
25.07.2024
Živi pisci u školama!
Školegijum redakcija
16.07.2024
Nema stipendije za one čiji su roditelji dužni porez
Anisa Mahmutović
12.07.2024
Da sam ja neko
Josipa Kulenović
01.07.2024
Ekoboks u dvorištu škole
Mirela Buljubašić
01.07.2024
Razgovor o knjizi: Čari prepričavanja (Književnost i kurikulum)
Školegijum redakcija
21.06.2024
Karneval rata
Školegijum redakcija
21.06.2024
Prizemna Amerika u školi
Školegijum redakcija
19.06.2024
Dovitljivi sljepari
Školegijum redakcija
17.06.2024
Dio sam svega što sam pročitao
Josipa Kulenović
01.06.2024
Električar osvojio teniski turnir
Mirela Buljubašić
27.05.2024
Ekonomski fakultet iz Sarajeva: Moguće da se u Hrvatskoj ne snalaze
Rubina Čengić
20.05.2024
Čitanje je sanjanje otvorenih očiju
Josipa Kulenović
06.05.2024
Lažna empatija vlasti za inkluziju; ko zna koji primjer
Školegijum redakcija
01.05.2024
Proljeće među borovima
Mirela Buljubašić
26.04.2024
Pripremaju se izmjene Zakona usvojenog prije manje od dvije godine
Rubina Čengić
23.04.2024
Ne za školu, već za život učimo
Josipa Kulenović
08.04.2024
Pauk nije bauk i druge priče
Mirela Buljubašić
08.04.2024
Save the Children podsjeća na očuvanje dječije dobrobiti i zaštitu njihovih prava
Školegijum redakcija
02.04.2024
Ko i kako u Bosni i Hercegovini zastupa Konvenciju o pravima djeteta?
Nenad Veličković
02.04.2024
Objavljujemo pobjednike konkursa Šta je tebi AI?
Školegijum redakcija
23.02.2024
Nikad kasno za učenje i zabavu
Josipa Kulenović
19.02.2024
Od čilanja do ćutanja
Mirela Buljubašić
19.02.2024
Ministarstvo: Za broj angažovanih prebrojte konkurse
Anisa Mahmutović
08.02.2024
Diskriminatoran pravilnik i dalje na snazi
Anisa Mahmutović
16.01.2024
Postnormalna nauka i halal Harari
Samir Lemeš
15.01.2024
Sretna nam Stara 1878. godina!
Svjetlana Nedimović
27.12.2023
Iz škola povučeni zaštitari
Anisa Mahmutović
19.12.2023
Razglednica iz Jajca
Josipa Kulenović
15.12.2023
Suši, narandže za ptice i Jelka Hemičarka
Mirela Buljubašić
15.12.2023
Ako se o nečemu šuti, to ne znači da problem ne postoji
Anisa Mahmutović
12.12.2023
Inkluzivno obrazovanje u Kantonu Sarajevo: Ministarstvo ima tajni plan
Rubina Čengić
01.12.2023
500.000 KM kao i prošle godine, ali promijenjeni kriteriji
Anisa Mahmutović
01.12.2023