Izmjene u sudijskoj nadoknadi

Nenad Veličković

26.03.2025
IMG 4872
Foto: Omnibus

Izmjene u sudijskoj nadoknadi

O prijedlogu budžeta Kantona Sarajevo za 2025. godinu, čije je usvajanje u cajtnotu praktična ucjena zastupnika i sabotiranje poštene i kvalitetne rasprave.

U petak, 28. 3. 2025, dan uoči bajramskog vikenda, pred Skupštinom Kantona Sarajevo naći će se Prijedlog budžeta za 2025. godinu. Ništa neobično, i nije prvi put, da se to radi u zadnji čas. Ukoliko se Prijedlog ne usvoji, a opozicija će dati sve od sebe da baš tako bude, niko od budžetskih korisnika neće moći primiti platu. Tako bar kaže zakon.

Prema tom Zakonu, ministar finansija i kantonalni premijer su svoje obaveze ispoštovali u datim rokovima, predavši na vrijeme nacrte, prvi Vladi, a drugi Skupštini. Od 4. novembra do 31. decembra, Skupština je bila obavezna usvojiti budžet, ali ona to sve do sad nije učinila. Nažalost, zakon koji je decidan u vezi s platama radnika, neodređen je po pitanju odgovornosti. Zašto Skupština nije usvojila budžet i donijela zakon o njegovom provođenju? Da trojka drži do zakona koliko do rupa u njemu, predsjedavajući Elvedin Okerić skupa s kolegijem, ili kako se već zove sećija s koje vodi Skupštinu, zbog ovog propuštanja od tri mjeseca ponudio bi ostavku. Ili barem izvinjenje, uz objašnjenje.

Pri tome, teško da bi objašnjenje moglo biti otegla se javna rasprava, stiglo je mnogo primjedbi. Na svaku je odgovoreno da se “djelimično prihvata“. Koji dio se prihvata, koji ne prihvata? Dokle je djeli a odakle mično? To se možda može vidjeti iz tabela, ali tabele se ne podudaraju ni sa čim. Da bi olakšali čitanje i razumijevanje dokumenta javnosti, predlagači su izostavili i kolonu s ciframa za prošlu godinu. Pa koga zanima šta je prioritet vladajuće politike, neka uzme neplaćeno ili bolovanje, pa sam traži prošlogodišnje cifre.

Pošto je malo vjerovatno da će predsjedavajući skupštine objasniti zašto se o ovako krupnoj stvari odlučuje u cajtnotu, ostaje nam da vidimo šta će od 741 stranice obimnog dokumenta inspirisati zastupnike opozicije da “napadnu“.

Ukoliko nekome od njih nedostaje inspiracije, evo sugestije: da obrate pažnju na stranice 65. do 176. i, puno zanimljivije, od 399. do 437, koje se odnose na obrazovanje. Možda će neko poželjeti da upita ministricu obrazovanja (Naidu Hota-Muminović, NiP) kako su budžetska očekivanja za četiri mjeseca, od nacrta do prijedloga, narasla za čak 40 miliona maraka (ili, po jednoj drugoj računici, za 57 miliona).

 

Osoba koja je nedavno naružila zastupnice i zastupnike da ne znaju o čemu govore kad govore o obrazovanju, sjedila je prošle godine u vladi i učestvovala u kreiranju nacrta. Evo, sada bi mogla da objasni kako je u novembru njenom Ministarstvu trebalo 18 miliona, a samo nakon tri mjeseca treba 58. Ako ova izmjena u sudijskom vremenu nije manipulativna, svakako je neodgovorna i neozbiljna. I ne ostavlja nam utisak da ministrica obrazovanja zna o čemu govori kad govori o obrazovanju.

Da zna, ne bi u novembru planirala 18, a tri mjeseca kasnije 58 miliona, a među njima i dva  za nabavku i ugradnju solarnih panela u školskim objektima (str. 400). Nekoliko godina je trebalo školi u Loparama (prvoj takvoj u BiH) da instalira “solarnu elektranu“; ali u Sarajevu to ide začas. U novembru nemate pojma o tome, u martu gotov novi projekat. Čiji, koji, koga, čemu, kako, zašto... Nije naše da se to pitamo, ima ko o tom radi i o tom zna.

Ili, ovo: “Realizacija ugovora ili sporazuma, koje odobri vlada, u vezi podrške odgojno-obrazovnim procesima i odgojno-obrazovnom procesu u Sandžaku“ – 200.000 KM (str. 399).  Ne zna se ni šta (ugovori ili sporazumi) ni hoće li biti odobreni, ali se zna unaprijed koliko. Ima ko zna i zašto baš od cijelog dunjaluka Sandžak.

Pri tome, samo nekoliko stranica dalje u dokumentu Prijedloga budžeta, JU Djeca Sarajeva (što će reći vrtići kantona Sarajevo, ne kantona Sandžak), viču boldom da ih njihova vlada, u kojoj sjedi njihova ministrica (Naida Hota-Muminović) ne vidi, jer im je u 2025. planirala dati manje novca nego što im je dala u 2024. I nije planirala plate za oko 70 novih odgajateljica koje su potrebne da bi se vladin plan otvaranja novih vrtića ispunio (str. 416-426).

Mučno je čitati ovih četrdesetak stranica primjedbi na Nacrt budžeta u oblasti odgoja i obrazovanja. Škole i vrtići, pojedinačno, mole za nekakvu crkavicu, za otpremninu radniku, za hiljadu, dvije, pet, za putne troškove, materijal i sitne nabavke, a Institut za preduniverzitetsko obrazovanje (produžena ruka ministrice) ni manje ni više nego osam miliona! (str. 412) Za šta?

Za ugovorene i druge posebne usluge, turističke i komisijske. I dva i po miliona za autore i recenzente udžbenika, koji bi trebali biti gotovi... do kada ono. Septembra ove godine?

Plus sitnica od 377.000 za plate za osam novih radnika, jer ih je sada 40, a treba ih biti 48.

Sad je možda malo jasnije zašto je NiP-u važno držati u zubima obrazovanje. Ne samo da je to najveća stavka u budžetu, nego je i najporoznija za trgovinu ideološkim i novčanim uticajem. Napišeš “od rata do mira“ i, pljas, četiri i po miliona! Dovoljno je ovo kao obrazloženje:

“Ove programske aktivnosti su važne kako bismo ostvarili kontinuitet realizacije istih na prijedlog Ministarstva za odgoj i obrazovanje Kantona Sarajevo, kod podizanja svijesti učenicima srednjih škola u Kantonu Sarajevo na kulturu sjećanja i razvijanja ljubavi prema domovini, za što su nam potrebna dodatna sredstva.“

Ili, napišeš udžbenici i, pljas, dva. Ide i obrazloženje:

“Obrazovanje je javno dobro, a udžbenici su neophodni resursi u obrazovnom procesu. S obzirom na to da je došlo do izmjene nastavnih planova i programa, neophodno je izraditi i nove nastavne materijale za realizaciju istih definisanih na ishodima učenja. Zbog toga je iznimno važno da izradimo nove udžbenike. S tim u vezi, potrebno je objaviti javni poziv za autore i za recenzente nastavnih materijala. Komisiju je neophodno formirati zbog pregleda pristiglih prijava na javni poziv u kojem će biti definirani kriteriji po kojima će se birati autori i recenzenti (javni poziv, odabir grupa autora po nastavnim predmetima).  

Nagrade za grupe autora (3 prvonagrađene) i recenzente – Zakon o udžbenicima 

- I-V razred 946.000

- VI-IX razred 1.741.500

Da bismo imali kvalitetne nastavne materijale, potrebno je okupiti kvalitetan tim koji će raditi na istima. Jednu grupu autora čine: autor za sadržaj, autor za dizajn, autor za pedagoško-psihološki i metodičko-didaktički nivo. Svaki udžbenički komplet (udžbenik, radna sveska, priručnik za nastavnike) radit će grupa autora. Tri idejna rješenja za svaki nastavni predmet bit će adekvatno nagrađena te smatramo da te nagrade trebaju biti između ostalog i motiv autorima da se prijavljuju na javni poziv.“ (str. 411)

Kako je okupljen Institut, tako će se okupiti i autori udžbenika, šta tu nije jasno?

Nije jasno samo zašto se onih jadnih desetak ručica u ovoj skupštini, esdepeovih i našastrankinih, dižu za ovu drsku i bezočnu, neznalačku i nepismenu obrazovnu politiku.

Šta tačno dobijaju, dok gube povjerenje i vjerovatno glasove građana koji bespomoćno gledaju kako se škole pretvaraju u saferske kasarne.

Najnovije

 
Bosanskohercegovačke škole kao mučilišta i stratišta
Srđan Puhalo
27.03.2025
Ministarstvo neodgovarajućeg konteksta
Nenad Veličković
11.02.2025
Javnost kao neodgovarajući kontekst
Nenad Veličković
03.02.2025
Frazeravanja
Marko Ban
03.01.2025
Polupali smo lončiće
Zoran Ćatić
25.12.2024
O fudbalu i obrazovanju
Nenad Veličković
11.12.2024
Svjetlost na početku tunela
Marko Ban
09.12.2024
Kallosu oduzeta licenca za rad
Anisa Mahmutović
08.11.2024
Ko je odgovoran za neefikasnu prevenciju vršnjačkog nasilja u Tešnju?
Mirela Buljubašić
05.11.2024
Šta znaju roditelji šta je dobrobit djece
Nenad Veličković
04.11.2024
Mjesec odrona
Marko Ban
01.11.2024
O šamarima i džipovima
Nenad Veličković
30.10.2024
Bombaški proces
Nenad Veličković
15.10.2024
Ofenzivna preventiva
Nenad Veličković
10.09.2024
Dom za nezbrinute naučnike
Andrej Madunić
23.08.2024
Aktuelni udžbenici historije više govore o savremenom trenutku
Aiša Isaković
25.07.2024
Čekajući Feniksa
Nenad Veličković
16.07.2024
Mi smo ti koji dozvoljavamo
Zerina Birdžo
12.07.2024
Maratonci teturaju počasni krug
Marko Ban
04.07.2024
Došli divlji, i dalje se zna....
Nenad Veličković
03.07.2024
Dokimologija ili nastavnici su mjerni instrument
Smiljana Vovna
11.06.2024
Formirala se ideja
Nenad Veličković
30.05.2024
Seks u škole!
Nenad Veličković
28.05.2024
Duplo knjigovodstvo
Nenad Veličković
23.05.2024
Učimo učitelje: budite huligani!
Svjetlana Nedimović
20.05.2024
Četrdesetosatna radna sedmica
Aiša Isaković
16.05.2024
O pravilima takmičenja iz Bosanskog jezika i književnosti
Sandra Zlotrg
14.05.2024
Pedeset nijansi smeđe
Nenad Veličković
13.05.2024
O plivanju, davljenju i smrti logičkog razmišljanja
Andrej Madunić
11.05.2024
Vraćanje laboratorija u život
Sumeja Buljugija
09.05.2024
Već viđeno, a neprovodivo, i k tome nepotrebno
Aiša Isaković
07.05.2024
Prvomajski praznicizam
Nenad Veličković
06.05.2024
Predizborno pompanje
Marko Ban
04.05.2024
Studeni u svibnju
Nenad Veličković
29.04.2024
Komunikacija, matematika i kvalitet života
Nenad Veličković
18.04.2024
Ujarmi pa ujagmi
Nenad Veličković
03.04.2024
Sve u ime djece, pa ko koga prevari
Marko Ban
01.04.2024
Zagadi pa vladaj
Nenad Veličković
01.04.2024
U funkciji stvarnih potreba građana/ki
Nenad Veličković
13.02.2024
Prvo nije bilo crvenog mesa, a onda je nestalo bijelog
Marko Ban
01.02.2024
Glava u pijesku
Savka Skarić
29.01.2024
Četiri škole pod jednim krovom – solarnim
Nenad Veličković
23.01.2024
Ne sam, SAFER-e
Savka Skarić
22.01.2024
Pokušaji poboljšanja našeg obrazovanja se rade pogrešnim putevima
Lamija Tanović
11.01.2024
Ako neće škola u PISA-u, hoće SIPA u školu
06.01.2024
Usudite se znati i osloboditi se autoriteta
Smiljana Vovna
30.12.2023
Lud, zbunjen, postnormalan
Nenad Veličković
29.12.2023
U eri e-dnevnika, pišimo olovkom
Smiljana Vovna
13.12.2023
Djeca s teškoćama sada nemaju ni obrazovanje ni rehabilitaciju
Nura Varcar
11.12.2023
Prodavanje golog (studentskog) života
Svjetlana Nedimović
08.12.2023
Medijska nepismenost medija
Nenad Veličković
05.12.2023